Obiective educaționale

Previzualizare curs:

Extras din curs:

- Finalitatile educatiei: ideal, scopuri si obiective educationale

- Derivarea obiectivelor educationale

- Taxonomia obiectivelor educationale

- Operationalizarea obiectivelor educationale

Argument

Acest capitol isi propune sa atraga atentia asupra importantei pe care o au obiectivele in proiectarea si derularea procesului de invatamant, dar si asupra rolului lor in activitatea curenta, de zi cu zi.

Obiectivele capitolului

- Sa realizeze o analiza comparativa a finalitatilor educatiei;

- Sa evidentieze relatiile dintre finalitatile educatiei;

- Sa explice functiile obiectivelor educationale;

- Sa grupeze obiectivele educationale oferite ca exemple, pe categoriile taxonomice ale domeniului cognitiv, afectiv, psihomotor

- Sa evidentieze obiectivele specifice disciplinei pentru care se specializeaza prin prisma taxonomiilor pentru domeniul cognitiv, afectiv, psihomotor;

- Sa prezinte avantajele / limitele demersului de operationalizare a obiectivelor;

- Sa formuleze obiective operationale in baza procedurilor lui Mager si de Landsheere, respectand conditiile de elaborare ale acestora;

2. Concepte cheie

- Finalitatile educatiei reprezinta orientarile asumate la nivel de politica a educatiei in vederea realizarii activitatii de formare - dezvoltare a personalitatii umane, conform anumitor valori angajate in proiectarea sistemului si procesului de invatamant;

- Operationalizarea obiectivelor educationale reprezinta o strategie de analiza a finalitatilor procesului de invatamant realizata de cadrul didactic prin intermediul a doua actiuni complementare care vizeaza eficientizarea activitatii de predare - invatare- evaluare:

- deducerea obiectivelor concrete din obiectivele generale si specifice, incluse in programele scolare / universitare;

- prezentarea obiectivelor concrete, ca sarcini didactice pe care trebuie sa le realizeze elevul / studentul in timpul unei activitati.

A operationaliza un obiectiv presupune enuntarea obiectivului sub forma de comportamente observabile si masurabile.

- Taxonomia obiectivelor educationale reprezinta o clasificare sistematica a finalitatilor procesului de invatamant, realizata pe criterii pedagogice de maxima rigoare. Specificitatea acestora poate fi raportata la doua modele de clasificare, operabile, de altfel, in diferite variante, si in literatura de specialitate: gradul de generalitate exprimat, tipul de comportament asteptat (vezi S. Cristea - Dictionar de termeni pedagogici, EDP, Bucuresti, 1998).

3. Aplicatii-scheme, grafice, teme

3.1. Finalitatile educatiei

Educatia are un caracter finalist. Ea este produsul actiunilor oamenilor, putand fi explicata nu numai prin prisma intentiilor urmarite, ci si a rezultatelor obtinute. Ea presupune anticiparea pe plan teoretic si mintal a rezultatelor pe care le urmareste. Finalitatile educatiei sunt generate de conditiile sociale ( contextul social) in care se desfasoara actiunea educationala, fiind constientizate si transformate in mobiluri propulsoare de catre cei care organizeaza si conduc aceasta actiune. Finalitatile educationale circumscriu modelul de personalitate pe care educatia urmeaza sa-l formeze. Sunt sistematizate in trei categorii principale: idealul educational, scopurile si obiectivele educationale.

Finalitatile educatiei Continutul finalitatii Nivelul la care se refera

Idealul educational Model de personalitate care polarizeaza aspiratiile unei colectivitati sau ale unui grup socio-profesional intr-o anumita etapa istorica; orientarile strategice ale unui sistem educativ. Sistemul educativ in ansamblul sau sau un subsistem destinat formarii unei categorii socio-profesionale.

Scopurile educatiei Vizeaza finalitatea unei activitati educative determinate, prefigurand rezultatele asteptate de la fiecare tip si nivel de scolarizare sau de la diferite elemente componente ale educatiei (intelectuala, morala, fizica etc.) - Tipuri de scoli

- Profiluri de pregatire

- Cicluri de invatamant

- Laturi ale educatiei

Obiectivele educationale Un enunt cu caracter aplicativ care descrie, in termeni de schimbare comportamentala observabila si (eventual) masurabila, rezultatele asteptate de la o activitate concreta, menita sa asigure realizarea unui scop. - Subsisteme educative

- Scoli de diferite tipuri si grade

- Discipline de invatamant

- Lectii si secvente de instruire

- Cognitiv, afectiv, psiho-motor

Fig.1. Ierarhia finalitatilor educatiei (dupa I. Jinga, p. 107)

Intre cele trei categorii de finalitati - ideal, scop si obiectiv - exista o stransa interdependenta. Fiecare dintre ele exprima la diferite nivele de generalitate finalitatile educatiei. Importanta definirii obiectivelor educationale, in vederea transpunerii lor in procesul de invatamant, reiese din functiile pe care le indeplinesc ele in acest proces. Functia generica este cea de reper permanent al procesului de educatie, cu o serie de alte functii de mai mare concretete:

a) functia de comunicare axiologica ;

b) functia de anticipare a rezultatelor scolare ;

c) functia evaluativa ;

d) functia de organizare si reglare a intregului proces pedagogic.

- Sarcina de lucru:

Explicati si exemplificati functiile obiectivelor educationale.

Bibliografie:

1. Barna, A, Curs de pedagogie. Didactica, Universitatea Galati, 1991.

2. Cretu, C., Continuturile procesului de invatamant, in vol. Psihopedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1999.

3. Cretu, D., Psihopedagogie, Ed. Imago, Sibiu, 1999.

4. Cristea, C., Dictionar de pedagogie, Ed. Litera International, 2000.

5. Cucos, C., Pedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1996.

6. Cucos, C., (coord.) Psihopedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1998.

7. Ionescu, M., Radu, I., Didactica moderna, Ed. Dacia, 1995 si 2001

8. Landsheere, G. si V., Definirea obiectivelor educatiei (trad.), E.D.P., 1979

9. Mihalca, D., Obiective si strategii didactice in predarea matematicii in "Revista de pedagogie", 9/1977

10. Nicola, I., Tratat de pedagogie scolara, E.D.P., 1996.

11. Potolea, D., Scopuri si obiective ale procesului didactic in "Sinteze pe teme de didactica moderna" supliment la "Tribuna scolii" 1986

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Obiective educationale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
13 imagini
Nr cuvinte:
4 739 cuvinte
Nr caractere:
27 566 caractere
Marime:
38.54KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
educatie, scoala, obiective
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Profesorului:
Alecu Simona
Sus!