Metodă în învățământ

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Metodele de invatamant ("odos" = cale, drum; "metha" = catre, spre) reprezinta

caile folosite in scoala de catre profesor in a-i sprijini pe elevi sa descopere viata,

natura, lumea, lucrurile, stiinta. Ele sunt totodata mijloace prin care se formeaza si se

dezvolta priceperile, deprinderile si capacitatile elevilor de a actiona asupra naturii, de a

folosi roadele cunoasterii transformand exteriorul in facilitati interioare, formandu-si

caracterul si dezvoltandu-si pesonalitatea.

"Calitatea pedagogica a metodei didactice presupune transformarea acesteia dintro

cale de cunoastere propusa de profesor intr-o cale de invatare realizata efectiv de

prescolar, elev, student, in cadrul instruirii formale si nonformale, cu deschideri spre

educatia permanenta." (Sorin Cristea, 1998, p. 303)

Dezideratele de modernizare si de perfectionare a metodologiei didactice se

inscriu pe directiile sporirii caracterului activ al metodelor de invatamant, in aplicarea

unor metode cu un pronuntat caracter formativ, in valorificarea noilor tehnologii

instructinale (e-learning), in contaminarea si suprapunerea problematizarii asupra

fiecarei metode si tehnici de invatare, reusind astfel sa se aduca o insemnata contributie

la dezvoltarea intregului potential al elevului

Cerinta primordiala a educatiei progresiviste, cum spune Jean Piaget, este de a

asigura o metodologie diversificata bazata pe imbinarea activitatilor de invatare si de

munca independenta, cu activitatile de cooperare, de invatare in grup si de munca

interdependenta.

Desi invatarea este eminamente o activitate proprie, tinand de efortul individual

depus in intelegerea si constientizarea semnificatiilor stiintei, nu este mai putin adevarat

ca relatiile interpersonale, de grup sunt un factor indispensabil aparitiei si construirii

invatarii personale si colective.

"Invatarea in grup exerseaza capacitatea de decizie si de initiativa, da o nota mai

personala muncii, dar si o complementaritate mai mare aptitudinilor si talentelor, ceea ce

asigura o participare mai vie, mai activa, sustinuta de foarte multe elemente de emulatie,

de stimulare reciproca, de cooperare fructuoasa."(Ioan Cerghit,1997, p. 54)

Specific metodelor interactive de grup este faptul ca ele promoveaza interactiunea

dintre mintile participantilor, dintre personalitatile lor, ducand la o invatare mai activa si

cu rezultate evidente. Acest tip de interactivitate determina "identificarea subiectului cu

situatia de invatare in care acesta este antrenat" (Idem), ceea ce duce la trans-formarea

elevului in stapanul propriei transformari si formari. ,,Metodele interactive urmaresc

optimizarea comunicari, observand tendintele inhibitorii care pot aparea in interiorul

grupului" ( Ion-Ovidiu Panisoara, 2003, p. 140)

Interactivitatea presupune atat cooperarea - definita drept "forma motivationala a

afirmarii de sine, incluzand activitatea de avansare proprie, in care individul rivalizeaza

cu ceilalti pentru dobandirea unei situatii sociale sau a superioritatii" - cat si competitia

care este o "activitate orientata social, in cadrul careia individul colaboreaza cu ceilalti

pentru atingerea unui tel comun" (Ausubel, 1981) Ele nu se sunt antitetice; ambele

implica un anumit grad de interactiune, in opozitie cu comportamentul individual.

In conditiile indeplinirii unor sarcini simple, activitatea de grup este stimulativa,

generand un comportament contagios si o stradanie competitiva; in rezolvarea sarcinilor

complexe, rezolvarea de probleme, obtinerea solutiei corecte e facilitata de emiterea de

ipoteze multiple si variate. Interactiunea stimuleaza efortul si productivitatea individului si

este importanta pentru autodescoperirea propriilor capacitati si limite, pentru

autoevaluare. Exista o dinamica intergrupala cu influente favorabile in planul

personalitatii, iar subiectii care lucreaza in echipa sunt capabili sa aplice si sa sintetizeze

cunostintele in moduri variate si complexe, invatand in acelasI timp mai temeinic decat

in cazul lucrului individual. In acest fel se dezvolta capacitatile elevilor de a lucra

impreuna ce se constituie intr-o componenta importanta pentru viata si pentru

activitatea lor profesionala viitoare

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Metoda in Invatamant.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
33 pagini
Imagini extrase:
33 imagini
Nr cuvinte:
13 606 cuvinte
Nr caractere:
72 863 caractere
Marime:
342.50KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
activitate, comportament individual
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Profesorului:
Cazacu Ioan
Sus!