Metodele de invatamant ("odos" = cale, drum; "metha" = catre, spre) reprezinta
caile folosite in scoala de catre profesor in a-i sprijini pe elevi sa descopere viata,
natura, lumea, lucrurile, stiinta. Ele sunt totodata mijloace prin care se formeaza si se
dezvolta priceperile, deprinderile si capacitatile elevilor de a actiona asupra naturii, de a
folosi roadele cunoasterii transformand exteriorul in facilitati interioare, formandu-si
caracterul si dezvoltandu-si pesonalitatea.
"Calitatea pedagogica a metodei didactice presupune transformarea acesteia dintro
cale de cunoastere propusa de profesor intr-o cale de invatare realizata efectiv de
prescolar, elev, student, in cadrul instruirii formale si nonformale, cu deschideri spre
educatia permanenta." (Sorin Cristea, 1998, p. 303)
Dezideratele de modernizare si de perfectionare a metodologiei didactice se
inscriu pe directiile sporirii caracterului activ al metodelor de invatamant, in aplicarea
unor metode cu un pronuntat caracter formativ, in valorificarea noilor tehnologii
instructinale (e-learning), in contaminarea si suprapunerea problematizarii asupra
fiecarei metode si tehnici de invatare, reusind astfel sa se aduca o insemnata contributie
la dezvoltarea intregului potential al elevului
Cerinta primordiala a educatiei progresiviste, cum spune Jean Piaget, este de a
asigura o metodologie diversificata bazata pe imbinarea activitatilor de invatare si de
munca independenta, cu activitatile de cooperare, de invatare in grup si de munca
interdependenta.
Desi invatarea este eminamente o activitate proprie, tinand de efortul individual
depus in intelegerea si constientizarea semnificatiilor stiintei, nu este mai putin adevarat
ca relatiile interpersonale, de grup sunt un factor indispensabil aparitiei si construirii
invatarii personale si colective.
"Invatarea in grup exerseaza capacitatea de decizie si de initiativa, da o nota mai
personala muncii, dar si o complementaritate mai mare aptitudinilor si talentelor, ceea ce
asigura o participare mai vie, mai activa, sustinuta de foarte multe elemente de emulatie,
de stimulare reciproca, de cooperare fructuoasa."(Ioan Cerghit,1997, p. 54)
Specific metodelor interactive de grup este faptul ca ele promoveaza interactiunea
dintre mintile participantilor, dintre personalitatile lor, ducand la o invatare mai activa si
cu rezultate evidente. Acest tip de interactivitate determina "identificarea subiectului cu
situatia de invatare in care acesta este antrenat" (Idem), ceea ce duce la trans-formarea
elevului in stapanul propriei transformari si formari. ,,Metodele interactive urmaresc
optimizarea comunicari, observand tendintele inhibitorii care pot aparea in interiorul
grupului" ( Ion-Ovidiu Panisoara, 2003, p. 140)
Interactivitatea presupune atat cooperarea - definita drept "forma motivationala a
afirmarii de sine, incluzand activitatea de avansare proprie, in care individul rivalizeaza
cu ceilalti pentru dobandirea unei situatii sociale sau a superioritatii" - cat si competitia
care este o "activitate orientata social, in cadrul careia individul colaboreaza cu ceilalti
pentru atingerea unui tel comun" (Ausubel, 1981) Ele nu se sunt antitetice; ambele
implica un anumit grad de interactiune, in opozitie cu comportamentul individual.
In conditiile indeplinirii unor sarcini simple, activitatea de grup este stimulativa,
generand un comportament contagios si o stradanie competitiva; in rezolvarea sarcinilor
complexe, rezolvarea de probleme, obtinerea solutiei corecte e facilitata de emiterea de
ipoteze multiple si variate. Interactiunea stimuleaza efortul si productivitatea individului si
este importanta pentru autodescoperirea propriilor capacitati si limite, pentru
autoevaluare. Exista o dinamica intergrupala cu influente favorabile in planul
personalitatii, iar subiectii care lucreaza in echipa sunt capabili sa aplice si sa sintetizeze
cunostintele in moduri variate si complexe, invatand in acelasI timp mai temeinic decat
in cazul lucrului individual. In acest fel se dezvolta capacitatile elevilor de a lucra
impreuna ce se constituie intr-o componenta importanta pentru viata si pentru
activitatea lor profesionala viitoare
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.