Capitolul 1. Instruirea asistarã de calculator: istoric, pedagogie informaticã
Instruirea asistatã de calculator reprezintã o metodã didacticã sau o metodã de învãþãmânt, care
valorificã principiile de modelare ºi analizã ciberneticã a activitãþii de instruire în contextul noilor
tehnologii informatice ºi de comunicaþii, caracteristice societãþii contemporane.
Metoda instruirii asistate de calculator (IAC) valorificã urmãtoarele operaþii didactice integrate
la nivelul unei acþiuni de dirijare euristicã ºi individualizatã a activitãþilor de predare–învãþareevaluare:
• organizarea informaþiei conform cerinþelor programei adaptabile la capacitãþile fiecãrui
student;
• provocarea cognitivã a studentului prin secvenþe didactice ºi întrebãri care vizeazã
depistarea unor lacune, probleme, situaþii problemã;
• rezolvarea sarcinilor didactice prin reactivarea sau obþinerea informaþiilor necesare de la
resursele informatice apelate prin intermediul calculatorului;
• realizarea unor sinteze recapitulative dupã parcurgerea unor teme, module de studii;
lecþii, grupuri de lecþii, subcapitole, capitole, discipline ºcolare;
• asigurarea unor exerciþii suplimentare de stimulare a creativitãþii studentului.
Proiectarea instruirii implicã organizarea ºi ordonarea materialului care urmeazã sã fie predat,
învãþat, evaluat la nivelul corelaþiei funcþional-structurale dintre profesor ºi student.
Proiectarea instruirii asistate de calculator poate fi definitã ca fiind dezvoltarea sistemicã a
specificaþiilor procesului de instruire utilizând teoriile învãþãrii ºi instruirii pentru a asigura realizarea
procesului de instruire.
Proiectarea instruirii este definitã de un întreg proces: de analizã a necesarului de deprinderi ºi
cunoºtinþe ºi a obiectivelor învãþãrii; ºi de concepere a unui sistem de transfer ºi de livrare care sã
asigure satisfacerea acestor necesitãþi.
Proiectarea instruirii include:
• dezvoltarea unor activitãþi ºi materiale de instruire;
• testarea ºi evaluarea tuturor activitãþilor de instruire ºi învãþare (caracteristice
studentului).
1.1 Comparaþie între Sistemele Tradiþionale ºi Instruirea Sistemicã
Tabelul 1.1 prezintã o analizã comparativã intre componentele instruirii Tradiþionale ºi cele ale
Instruirii Sistemice.
Componentele
Instruirii
Instruirea Tradiþionalã Instruirea Sistemicã
Stabilirea Obiectivelor
Tinta
• Curriculum Traditional
• Manual de Curs
• Referent intern
• Stabilirea si Evaluarea necesarului
de cunostinte si depreinderi;
• Analiza activitatilor unei anumite
functii (post, slujba);
• Referent extern;
Obiectivele • Formulate in functie de
modul global de prezentare
al subiectului de catre
profesor;
• Aceleasi obiective pentru
toti studdentii;
• Formulate considerand evaluarea
necesarului de cunostinte si
deprinderi/ana-lizarea sarcinilor de
serviciu formulate considerand necesarul
de performanta al studentului;
• Sunt alese functie de competentele
studentului;
INSTRUIRE ASISTATÃ DE CALCULATOR - Rezumat -Adrian A. ADÃSCÃLIÞEI Conf. univ. dr. ing.2005 / 2006
2
Componentele
Instruirii
Instruirea Tradiþionalã Instruirea Sistemicã
Cunoasterea
obiectivelor instruirii de
catre studenti
• Studentii sunt neinformati;
• Trebuie sa intuiasca si sa
discearna din lectii si
manuale;
Sunt informati in mod precis inainte de
a incepe procesul de invatare;
Conditii de admitere
care reflecta capacitatea
studentului de a
absolvi cursul
• Nu se verifica capacitatea
studentului de a parcurge
materia;
• Toti studentii au aceleasi
obiective, materiale de curs
si executa aceleasi activitati
scolare;
• Este verificat nivelul initial de
cunostinte ale studentului;
• Materialele didactice si activitatile
sunt evaluate diferit in functie de
capacitatea studentului;
Rezultatul propus
(estimat)
• Curba normala • Nivelul de pregatire ridicat si
uniform.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.