Didactica specializarii

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1. Misiunea esentiala a profesorilor este aceea de a dezvolta respect si pretuire fata de procesul de predare- intelegere - invatare.

Profesorii formeaza deprinderi si atitudini prin care se induce dorinta continua de instruire, de acumulare de cunostinte, astfel incat procesul de invatare devine un mod de viata.

Profesiunea de educator este complexa si nobila prin misiunea sa specifica pe care o are de indeplinit: formarea unor personalitati autonome integrabile social, cu capacitati de gandire critica si creativa, cu un profil moral autentic si cu o inalta profesionalitate.

Iata ce considera unii autori din domeniu, in legatura cu aceasta profesie:

" nici o profesiune nu cere posesorului ei atata competenta, daruire si umanism ca cea de educator pentru ca in nici una nu se lucreaza cu un material mai pretios, mai complicat si mai sensibil decat este omul in devenire ancorat in prezent, intrezarind viitorul si sondand dimensiunile posibile ale personalitatii, educatorul instruieste, educa, indeamna, dirijeaza, cultiva si organizeaza, corecteaza, perfectioneaza si evalueaza neincetat procesul formarii si desavarsirii calitatilor necesare omului de maine ".

"Meseria de profesor este o mare si frumoasa profesiune, care nu seamana cu nici o alta, o meserie care nu se paraseste seara odata cu hainele de lucru. O meserie aspra si placuta, umila si mandra, exigenta si libera, o meserie in care mediocritatea nu este permisa, unde pregatirea exceptionala este abia satisfacatoare, o meserie care epuizeaza si invioreaza, care te disperseaza si exalta, o meserie in care a stii nu inseamna nimic fara emotie, in care dragostea e sterila fara forta spirituala, o meserie cand apasatoare, cand implacabila, ingrata si plina de farmec".

"A fi educator nu inseamna a exercita o meserie, inseamna a indeplini o misiune, a face un apostolat".

Importanta sociala a profesiunii rezulta din responsabilitatea si din rolul hotarator pe care il are educatorul in transformarea profunda a personalitatii, in dezvoltarea substantei intelectuale, fizice si socio-morale a individului.

Desi in timp profesiunea de cadru didactic si-a castigat un loc de frunte in repertoriul de profesiuni, in societatea contemporana, statutul social al profesorului pare sa fie mai degraba statutul clasei mijlocii. Aceasta profesiune nu se gaseste intre cele mai solicitate, dar nici intre cele mai evitate. Este o profesiune intelectuala respectata, ce nu confera detinatorului putere, influenta sau venituri superioare, dar confera prestigiu si satisfactii, mai ales atunci cand vocatia a stat la baza alegerii profesiunii. Multi dintre cei care opteaza pentru aceasta profesiune provin din familii in care profesiunile intelectuale sunt pretuite sau in care parintii sunt cadre didactice.

In majoritatea tarilor dezvoltate s-a constatat ca este mai degraba o profesiune feminina si pare sa convina mai bine femeilor. Salariile mai putin ridicate ii indeparteaza pe barbatii care au aspiratii inalte. Pe de alta parte aceasta profesie ofera o redusa perspectiva de cariera (mai putin la nivelul invatamantului superior) presupunand putine diferente intre debutanti si cei cu experienta. Totodata, nu se poate schimba cu usurinta, iar din alta profesiune se patrunde cu dificultate datorita pregatirii complexe necesare.

2. ROLUL SI COMPETENTELE PROFESORULUI

2.1 Aptitudinea pedagogica

2.2 Cunoasterea aprofundata a continutului

2.3 Cunoasterea caracteristicilor elevului

2.4 Managementul clasei

2.4.1 Managementul continuturilor

2.4.2 Managementul problemelor disciplinare

2.4.3 Managementul relatiilor interpersonale

Rolul profesorului este

- pe de-o parte de a educa, de a forma capacitati de intelegere, de cunoastere, de integrare activa in grupuri socio-culturale diferite (familie, mediu profesional), de hotatare in luarea unor decizii personale intr-o societate concurentiala, in care prefacerile se succed rapid;

- iar pe de alta de a dezvolta competente pentru reusita si integrare in societate (relatii de comunicare, cooperare, asumarea responsabilitatilor, a obligatiilor si indatoririlor fata de scoala, familie, comunitate).

-

2.1 Aptitudinea pedagogica

Inteleasa ca un "complex de insusiri psihopedagogice ce asigura educatorului inalta eficienta in procesul de formare a personalitatii elevului" aptitudinea pedagogica se formeaza si se dezvolta in contextul invatarii si exersarii profesiunii de cadru didactic.

Nivelul inalt de cunostinte, deprinderi, abilitati si devotament, al profesorului poate fi ilustrat prin cinci afirmatii fundamentale:

- Cadrele didactice se dedica elevilor si activitatii didactice;

Bibliografie:

1.Albulescu, I., Albulescu, M., Predarea si invatarea disciplinelor socio-umane, Ed. Polirom, 2000;

2.Cucos, C., Pedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1996;

3.Froyen, L.A., & Iverson, A.M, Schoolwide and classroom management: The reflective educator-leader (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, 1999;

4.Halpern, D.F., & Associates, Changing college classrooms: New teaching and learning strategies for an increasingly complex world, San Francisco: Jossey- Bass., 1994;

5.Mihaescu Diana, Predarea si invatarea disciplinelor socio-umane, Ed. Continent, Bucuresti, 2003;

6.Mitrofan N., Aptitudinea pedagogica, Ed. Academiei, Bucuresti, 1990;

7.Salavastru, D., Didactica Psihologiei, Ed. Polirom, Iasi, 1999;

8.Shulman, L, Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review, 1987;

9.***, National Board for Professional Teaching Standards, Washington, 1997;

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
16 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
4 081 cuvinte
Nr caractere:
25 775 caractere
Marime:
695.51 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
profesori, didactica, pedagogie
Data publicare:
19.01.2017
Structură de fișiere:
  • Didactica specializarii.doc
Predat:
la facultate

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
DE LA TEORIA COMENIANA LA DIDACTICA MODERNA Conceptul * DIDACTICA * a fost introdus in...
Note introductive Suportul de instruire de fata isi propune sa contribuie la...
Introducere Filozofia si Filosofia Se poate preda filosofia- Iata o intrebare care, dincolo de...
I. Studiul programei scolare NOTA DE PREZENTARE Prezentul curriculum scolar cuprinde programa...
Pentru formularea obiectivelor specifice fiecarei teme sau subteme a unei discipline de...
Sus!