Didactica sau teoria învățămîntului

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Sisteme didactice in lume.

Din punct de vedere istoric s-au dezvoltat sisteme didactice si apoi s-a format didactica ca

stiinta. Ce trebuie sa intelegem prin sistem? Ansamblu de elemente (principii, reguli, etc.)

dependente intre ele si formand un intreg organizat, care pune ordine intr-un domeniu. In

contextul dat sistemul didactic reprezinta o structura integra formata din scopuri comune,

principii de instruire, continut, forme si metode de instruire.

3

Analizand gandirea pedagogica din trecut am stabilit ca primul care a elaborat un sistem

didactic a fost Comenius. Prezentam sistemul lui Comenius analizand lucrarile: "Marea

didactica", "Scoala materna", "Pampedia".

Comenius scrie despre urmatoarele Componente:

- Obiectul educatiei - copilul;

- Scopul educatiei - formarea copilului ca personalitate armonios dezvoltata;

- Principiile didactice: caracterul constient si activ; caracterul intuitiv; caracterul accesibil;

- Continutul invatamintului. Comenius elaboreaza etapele de varsta. Propune pentru fiecare

varsta un anumit tip de scoala si pentru fiecare scoala continutul invatamintului (0-6 ani -

scoala materna - cunostinte din toate domeniile realitatii; 6-12 ani - scoala limbii

materne - stiinta de carte, calcul; 12-18 ani - scoala limbii latine - sapte arte liberale; 18-

24 ani - Universitate);

- Sistemul de clasa si lectii ca forma de organizare a instruirii;

- Metode intuitive in invatamint.

Un alt sistem didactic este cel al pedagogului german I.Herbart. Herbart a analizat critic

sistemul lui Comenius si a creat un sistem bazat pe etica si psihologie. Herbart propune:

- Scopul suprem al educatiei - formarea unei personalitati morale;

- Principiile, care stau la baza: caracterul perfectiunii; caracterul bunavointei; dreptul;

obiectivitatea;

Trasaturile sistemului Herbart sunt: scopul scolii - grija pentru dezvoltarea intelectuala a

elevilor; instruirea si disciplina elevilor; crearea conditiilor de lucru pentru copii, ca ei sa fie tot

timpul ocupati; organizarea instruirii copiilor; formarea deprinderii de disciplina la copii;

elaborarea etapelor instruirii: claritatea - asocierea - sistema - metoda. Procesul instruirii se

desfasoara de la reprezentari la notiuni si de la notiuni spre priceperi teoretice.

Sistemul lui Herbart a fost foarte raspandit in secolul 19, dar cu timpul a devenit nefavorabil

pentru dezvoltarea scolii. Propaga ideea de-a propune copiilor cunostinte de-a gata. Elevii nu

depuneau efort invatand.

La inceputul secolului 20 a fost dezvoltat sistemul didactic al lui Iohn Dewey. Sistemul dat

era opus pedagogiei autoritare si critica sistemul lui Herbart mentionand ca el:

- propaga educatia supunerii;

- nu realizeaza legatura instruirii cu viata;

- transmite elevilor cunostinte "de-a gata";

- nu sunt luate in vedere interesele si trebuintele elevilor;

- nu sunt dezvoltate capacitatile copiilor.

4

Iohn Dewey a realizat lucrul experimental intr-o scoala din Cicago in 1895, elaborand un

sistem care:

- punea acceptul pe activismul elevilor;

- lua in vederea interesele si trebuintele copiilor;

- dezvolta activitatea gandirii elevului;

- crea pentru gandire anumite bariere, pe care copiii aveau posibilitate sa le infrunte si sa se

dezvolte.

Mai tarziu barierile sau dificultatile au fost numite probleme si astfel s-a dezvoltat instruirea

problematizata. Invatatorul urmarea dezvoltarea intereselor copiilor si avea grija sa le prezinte

noi si noi probleme.

Dewey propunea multe elemente originale: in locul invatarii din carte el propunea copiilor

lucrul independent. Invatatorul avea in clasa sa un asistent, care ajuta copiii sa solutioneze

problema.

Sistemul lui Dewey avea si el unele neajunsuri: elevii nu participau in procesul consolidarii

cunostintelor, formarii priceperilor.

In secolul 20 s-a evidentiat sistemul didactic experimental al lui Zankov L.V. Acest sistem

era constituit din cateva componente:

- ideea diriguitoare - scopul educatiei: dezvoltarea multidimensionala, generala a fiecarui

copil in procesul de invatamint;

- principiile didactice: rolul diriguitor al cunostintelor teoretice (copilul va insusi teoria

problemei la momentul oportun); instruire in tempou rapid (fiecare elev in procesul de

invatamant va avansa si nu va "bate pasul pe loc"); instruire la nivel inalt de greutate (in

procesul de invatamant copilul depune efort fizic, emotiv, volitiv ); studierea

permanenta a nivelului dezvoltarii generale a fiecarui copil (se studiaza nivelul

dezvoltarii activitatii gandirii, spiritul de observare; priceperile, desprinderile.

- continutul invatamantului. Sistemul propune din clasa I: matematica. limba materna,

geografia, arte plastice, educatia fizica, educatia tehnologica:

- forme si modalitati de lucru: individual, in grup, frontal.

Sistemul didactic Zankov a demonstrat incepand ca anii 60 (sec. XX) cum poate fi realizat cu

succes invatamantul formativ.

Didactica contemporana se caracterizeaza prin:

- Legitati obiective. Datorita lor didactica abordeaza astazi procesul de invatamant de pe

pozitie sistematica, datorita carei perceperea, intelegerea si insusirea cunostintelor sun

organic legate in activitatea de invatare.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Didactica sau teoria invatamintului.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2006
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
148 pagini
Imagini extrase:
146 imagini
Nr cuvinte:
59 322 cuvinte
Nr caractere:
327 364 caractere
Marime:
812.06KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
Pedagogie, invatamant, didactica
Predat:
la facultate
Specializare:
Pedagogie,invatamint Primar, Educatie Prescolara
Materie:
Pedagogie
Profesorului:
Lidia Stupacenco
Sus!