Cercetare Pedagogică

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Cercetarea stiintifica, in general, este o activitate umana de obtinere a unor informatii privind modul in care pot fi solutionate problemele teoretice sau practice specifice unui domeniu, prin metodele cele mai demne de incredere de care dispunem. Scopul cercetarii stiintifice este asadar acela de a ajunge printr-o metoda stiintifica la cunostinte care sa aiba valoarea de adevar. Metoda stiintifica este adeseori descrisa sub forma unor "pasi" care trebuie sa fie facuti de cel care cauta adevarul, cunoscuti sub numele de "etape". Metoda stiintifica poate fi aplicata aproape oricarui domeniu sau discipline de studiu prin parcurgerea acelorasi etape:

I.Definirea problemei. Metoda stiintifica se impune a fi folosita atunci cand oamenii se confrunta cu ceva care ii pune in dificultatea de a-si realiza anumite scopuri, care ii nedumereste sau ii frustreaza. In cercetarea pedagogica, de obicei este o problema practica ce nu poate fi solutionata pe baza cunostintelor teoretice si practice disponibile. De exemplu, un profesor poate constata ca nu ii poate determina pe studentii sai sa citeasca toata bibliografia necesara pentru discutarea la seminar a unei teme. El trebuie sa-si redefineasca problema in sensul de a stabili daca este vorba de o dificultate in procurarea materialului documentar ori este o problema de motivatie a studiului, sau este legata de propria prestatie personala etc.

II.Colectarea informatiilor. Informatiile pot fi definite ca fapte sau contructii logice care sunt relevante pentru solutionarea unei probleme. Aceasta relevanta este adeseori foarte dificil de determinat. Informatiile adunate (de ex. discutand cu altii, citind in literatura de specialitate rapoarte de cercetare in legatura cu problema respectiva etc) urmeaza sa fie judecate prin raportare la mai multe criterii de natura sa le faca acceptabile si relevante: (a) consistenta interna; (b) caracter complet; (c) exactitate,

precizie. De multe ori informatiile relevante sunt greu de gasit. Atunci cand cercetatorul nu dispune decat de putine informatiiel este pus in situatia de a alege intre abandonarea problemei, actiunea doar pe baza a ceea ce cunoaste, sau pe baza intuitiei.

III.Elaborarea ipotezelor. O ipoteza este o supozitie a cercetatorului in legatura cu modul de a proceda pentru a rezolva problema cu care se confrunta. O supozitie este o afirmatie emisa cu titlul de incercare si considerata adevarata pana la obtinerea unor

Bibliografie:

Dragan I., Nicola, I. , Cercetarea psihopedagogica", Ed.TIPOMUR, Tg. Mures, 1993

Golu, P., Invatare si dezvoltare. Bucuresti: Editura stiintifica si Enciclopedica, 1985;

De Landsheere, G., Introduction a la recherche pedagogiques. P.U.F., 1964;

Planchard, E. , Cercetarea in pedagogie, E.D.P., Bucuresti, 1972

Muster, D., Metodologia cercetarii in educatie si invatamant, Ed. Litera, Bucuresti, 1985;

Noveanu, E., P., Pana, L.,I., Didactica limbilor moderne. Metodologia cercetii experimentale. Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1981

Jinga I., Istrate E., Manual de pedagogie, Ed. ALL, Bucuresti, 1998, (2001)

Huberman, A. M., Cum se produc schimbarile in educatie si invatamant", E.D.P., Bucuresti, 1978

Vlasceanu, L., "Decizie si inovatie in invatamant", E.D.P, Bucuresti, 1979;

Vlasceanu, L., Metodologia cercetarii sociale. Metode si tehnici. Bucuresti, Editura stiintifica si enciclopedica, 1986;

Zlate, M., Introducere in psihologie. Bucuresti, Casa de editura si presa "Sansa' S.R.L., 1994;

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cercetare Pedagogica.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
14 pagini
Imagini extrase:
14 imagini
Nr cuvinte:
5 245 cuvinte
Nr caractere:
30 362 caractere
Marime:
308.80KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
criterii, Pedagogie, tehnici
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Profesorului:
Mihai Diaconu
Sus!