Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1 Analiza structurala a mecanismelor 7
1.1 Elemente cinematice. Cuple cinematice 7
1.2 Lanturi cinematice 10
1.3 Formulele structurale ale lanturilor cinematice. Mecanismele 10
1.4 Cuple cinematice multiple. Elemente cinematice pasive 12
1.5 Echivalarea cuplelor cinematice superioare 13
1.6 Grupe structurale 14
2 Cinematica mecanismelor plane 17
2.1 Determinarea pozitiilor si a traiectoriilor elementelor mecanismului 17
2.2 Distributia vitezelor si acceleratiilor la elementele unui mecanism
2.2.1. Constructia grafica a vitezelor si acceleratiilor
2.2.2. Distributia de viteze si acceleratii la un element cu miscare de translatie sau de
rotatie
2.2.2.1. Elementul cu miscare de translatie
2.2.2.2. Elementul cu miscare de rotatie
2.2.3. Distributia de viteze si acceleratii la un element cu miscare plan-paralela
2.2.3.1. Distributia vitezelor
2.2.3.2. Distributia acceleratiilor
2.3. Determinarea vitezelor si acceleratiilor mecanismelor plane
2.3.1. Metoda planu1ui vitezelor si a planului acceleratiilor
2.3.1.1. Cupla de rotatie
2.3.1.2. Cupla de translatie
2.3.2. Metode analitice
2.3.2.1. Metoda de analiza cinematica a mecanismelor cu ajutorul numerelor complexe
(Metoda Block)
2.3.2.2. Metoda analitica a proiectiilor
3 Analiza dinamica a mecanismelor 31
3.1. Echilibrarea maselor aflate in miscare de rotatie
3.2. Dinamica mecanismelor si a masinilor
3.2.1. Ecuatia miscarii masinii
3.2.2. Randamentul mecanic
3.2.3. Studiul miscarii masinii sub actiunea fortelor date
4 Notiuni privind teoria reglajului masinilor.
4.1 Reglarea variatiei neperiodice a vitezei. Regulatorul centrifugal
5 Transmiterea fluxului de forta prin elementele cuplelor cinematice cu frecare
5.1 Cupla cinematica de clasa a V-a de translatie cu frecare pe plan
5.2 Cupla cinematica de clasa a V-a de translatie cu frecare in "V"
5.3 Cupla cinematica de clasa a V-a de rotatie de tip fus - cuzinet cu joc
5.4 Cupla cinematica de clasa a V-a de rotatie de tip fus - cuzinet cu joc, cu contact
hertzian
5.5 Cupla cinematica de clasa a V-a de rotatie de tip fus - cuzinet fara joc, nerodata
5.6 Cupla cinematica de clasa a V-a de rotatie de tip fus - cuzinet fara joc, rodata
5.7 Cupla cinematica de clasa a V-a de rotatie de tip pivot - cuzinet
Organe de masini. Transmisii mecanice
6
5.8 Cupla cinematica curea - roata de curea
5.9 Cuple cinematice superioare cu contact hertzian
5.10 Policuple cinematice superioare cu contact hertzian
5.11 Cupla surub - piulita
6 Mecanismul cu came
6.1. Generalitati
6.2. Analiza si sinteza mecanismelor cu came
6.2.1. Solutionarea analitica unitara a sintezei si analizei mecanismelor cu came
6.2.2. Unghiul de presiune
6.2.3. Trasarea profilului real al camei
6.2.4. Alegerea razei rolei de palpare
6.3. Studiul unor legi de miscare a tachetului
6.3.1. Legea liniara
6.3.2. Legea parabolica
6.3.3. Legea cosinusoidala
6.3.4. Legea sinusoidala
6.4. Alegerea legii de miscare a tachetului
7. Transmisii planetare si diferentiale
7.1. Trenuri de angrenare cu axe fixe
7.2. Trenuri de angrenare planetare
7.3. Raportul de transmitere al mecanismelor planetare
7.4. Calculul energetic al mecanismelor planetare
7.5. Conditii geometrice impuse transmisiilor planetare
7.5.1. Conditia de coaxialitate
7.5.2. Conditia de montaj
7.5.3. Conditia de vecinatate
8. Bibliografie

Extras din curs:

Masina reprezinta un ansamblu de corpuri cu miscari determinate, care are ca scop

executarea unui lucru mecanic util sau transformarea unei forme de energie in energie

mecanica. Se disting masini motoare, care transforma diferite forme de energie in energie

mecanica, respectiv masini de lucru, care transforma energia mecanica in lucru mecanic. Din

prima categorie fac parte, de exemplu, masinile termice care transforma energia chimica a

combustibilului in energie mecanica. Masinile-unelte, ca masini de lucru, transforma energia

electrica in lucru mecanic.

Organele de masini sunt elemente constructive care intra in componenta masinilor,

avand forme si functii specifice. Modelele de calcul ale acestora le individualizeaza.

Studiul masinilor si al componentelor acestora (organele de masini) poate fi facut dupa

cunoasterea principiilor care descriu structura si functionarea mecanismelor.

Mecanismul reprezinta un ansamblu de elemente cinematice legate intre ele prin cuple

cinematice, fiecare element avand o miscare bine determinata. Prin intermediul cuplelor

cinematice se transmite miscarea si fluxul de putere.

Elementele cinematice pot fi:

a) solide

- rigide deformabile (bare, roti, came, tacheti etc.)

- flexibile (curele, cabluri)

- elastice (arcuri)

b) fluide (lichide sau gazoase).

De regula, se utilizeaza elemente cinematice solide rigide, nedeformabile sau cu

deformatii elastice neglijabile, care nu influenteaza cinematica si dinamica mecanismelor.

Elementele elastice sunt de obicei pasive, avand numai rolul de a permite readucerea

elementelor mecanismului in starea initiala de echilibru sau de functionare in regim stabil.

In figura 1.1 sunt reprezentate cateva exemple de mecanisme.

Figura 1.1

1- -

1-

1- si 1- -

elemente

motoare

1

cutit

Mecanism

seping

Mecanism

cu came

1

8

Dupa cum se poate observa, mecanismele reprezinta structura de baza a unei masini

simple; construirea masinilor utilizeaza functia cinematica a mecanismelor pentru a se putea

realiza transmiterea fluxului de putere si/sau de forta.

Cupla cinematica este legatura dintre doua elemente cinematice permitand miscarea

relativa dintre acestea; in structura unei masini, cupla cinematica are si rolul de a transmite

fluxul de putere sau/si de forta.

O cupla cinematica limiteaza posibilitatile de miscare relativa ale elementelor

cinematice aflate in legatura.

Un element cinematic independent are, in spatiu, 6 componente de miscare si anume

proiectiile vitezei de translatie (v) si ale vitezei unghiulare (w) pe cele 3 axe ale unui sistem

ortogonal: vx, vy, vz, wx, wy si wz. Aceste componente pot fi denumite grade de libertate. Prin

legarea intre ele a doua elemente cinematice printr-o cupla cinematica se pierd cel putin una si

cel mult 5 miscari relative independente. Ca urmare, numarul restrictiilor impuse de cupla

definesc clasa acesteia.

Cupla cinematica spatiala, care anuleaza o singura miscare independenta, este de clasa

intai (C1); cupla cinematica care anuleaza doua miscari independente este de clasa a doua

(C2); exemplificarea poate continua pana la cupla de clasa a cincea (C5) care permite o singura

miscare relativa independenta.

Asadar, clasa - k- a unei cuple cinematice indica numarul conditiilor de legatura

impuse, adica numarul miscarilor relative independente anulate. Clasa - k- a unei cuple

cinematice este cuprinsa intre 1 si 5.

Cupla care anuleaza 6 miscari relative independente nu este o cupla cinematica ci o

legatura rigida intre elemente.

In figura 1.1 sunt prezentate exemple de cuple cinematice, clasificate dupa criteriul

structural al clasei de apartenenta.

Cuplele cinematice sfera/plan (C1), cilindru/plan (C2) si articulatia sferica (C3) sunt

cuple spatiale. Cupla cinematica corp paralelipipedic/plan (C3) este o cupla plana pentru ca

cele 3 miscari independente au loc in plan.

Cuplele cinematice (C4) si (C5) sunt cuple plane. Se poate observa ca, in cazul cuplelor

de tip cama/tachet si de tip angrenaj, miscarile relative independente sunt alunecarea relativa

dupa tangenta comuna si rostogolirea relativa. In figura 1.2, pentru cuplele plane a fost

prezentata si reprezentarea simbolica.

Cupla cinematica surub/piulita este de clasa a V-a, singura miscare permisa fiind

alunecarea relativa in lungul spirei care, in esenta este un plan inclinat.

Alte criterii pentru clasificarea cup lelor cinematice sunt:

a) criteriul constructiv, conform caruia se disting cuplele cinematice inchise

(figura 1.3.a) si cuplele cinematice deschise (figura 1.3.b);

b) complexitatea miscarii relative, conform careia cuplele cinematice sunt plane si

spatiale;

Dupa criteriul tipului contactului se disting cuplele cinematice superioare si cuplele

cinematice inferioare.

La cuplele cinematice superioare contactul dintre elemente se realizeaza teoretic

intr- un punct sau dupa o linie. In regim de incarcare, prin deformarea elastica a elementelor

conjugate, contactul se stabilizeaza pe o suprafata de forma circulara de diametru extrem de

mic, respectiv pe o fasie de latime extrem de redusa. Tensiunile de contact sunt, in aceste

cazuri, deosebit de mari conducand la uzarea rapida a elementelor cuplei daca ungerea nu este

adecvata.

La cuplele cinematice inferioare contactul se realizeaza pe o suprafata; ca urmare,

tensiunile de contact sunt reduse.

Cuplele cinematice superioare prezinta avantajul preciziei cinematice ridicate

Bibliografie:

Resetov, L., Self-aligning mechanisms, Mir Publishers, Moscow,1986.

2. Dranga, M., Mecanisme si organe de masini, Instititutul Politehnic Bucuresti,

1983.

3. Antonescu, P., Mecanisme. Calculul structural si cinematic, Institutul Politehnic

Bucuresti, 1979.

4. Manea, Gh., Organe de masini, Vol.I, Editura tehnica, Bucuresti, 1970.

5. Manolescu, N.I. s.a., Teoria mecanismelor si a masinilor, Editura didactica si

pedagogica, Bucuresti, 1972.

6. Movnin, M., Goltziker, D., Machine design, Mir Publishers, Moskow, 1975.

7. Pelecudi, C., Dranga, M., Dinamica masinilor, Institutul Politehnic Bucuresti,

1980.

8. Voinea, R., Mecanica, Editura didactica si pedagogica, Bucuresti, 1975.

9. Dobre, G., Mecanisme, Universitatea Politehnica Bucuresti, 1993,

10. Handra-Luca, s.a. Introducere in teoria mecanismelor, Vol. I.Cluj-Napoca, Editura

Dacia, 1983.

11. Demian, T. s.a. Mecanisme de mecanica fina, Bucuresti, Editura didactica si

pedagogica, 1982.

12. Pelecudi, Chr. s.a. Mecanisme, Bucuresti, Editura didactica si pedagogica, 1985.

13. Pelecudi, Chr. s.a. Algoritmi si programe pentru analiza mecanismelor, Bucuresti,

Editura tehnica, 1985.

14. Hamilton, M.H. si Reinholtz, C.F. Mechanisms and Dynamics of Maschinery,

John Wiley and Sons, 1987.

15. Doughty, S. Mechanics of Machines, John Wiley and Sons, 1987.

16. Angeles, J. si Lopez-Cajun, C.S. Optimization of Cam Mechanisms, Kluwer

Academic Publishers, 1991.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Mecanisme
    • Bibliografie.pdf
    • Capitolul 1.pdf
    • Capitolul 2.pdf
    • Capitolul 3.pdf
    • Capitolul 4.pdf
    • Capitolul 5.pdf
    • Capitolul 6.pdf
    • Capitolul 7.pdf
    • Cuprins.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
9 fisiere
Pagini (total):
85 pagini
Imagini extrase:
85 imagini
Nr cuvinte:
18 022 cuvinte
Nr caractere:
112 649 caractere
Marime:
544.11KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Organe de mașini
Tag-uri:
mecanica, mecanisme, cuplu, translatie
Predat:
la facultate
Materie:
Organe de mașini
Sus!