Tehnici de comunicare în afaceri

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1. COMUNICAREA - INSTRUMENT DE LUCRU IN AFACERI. 9
1.1 Introducere. Definitii. Precizari terminologice 9
1.2. Tipurile de comunicare 9
1.3. Canalele de comunicare 12
1.4. Impactul si importanta comunicarii verbale, nonverbale
si paraverbale in afaceri 15
CAPITOLUL 2. MODELE DE COMUNICARE IN AFACERI 29
CAPITOLUL 3. SPATIILE DE COMUNICARE 33
3.1. Spatiul intim, de anturaj si public 33
3.2. Spatiile de comunicare - avantaje si dezavantaje 35
3.3. Factorii care influenteaza comunicarea in spatiile fizice
de comunicare 36
CAPITOLUL 4. FACTORII CARE INFLUENTEAZA COMUNICAREA IN
AFACERI 38
4.1. Limbajul 38
4.2. Mediul social 38
4.3. Credintele sau convingerile 39
4.4. Atitudinile 39
4.5. Acumularile specifice celor 11 medii de marketing - tehnologic,
religios, cultural, politic, legislativ, informatic, ecologic, stiintific,
institutional, economic, social 40
4.6. Ideea care sta la baza enuntarii mesajului 40
4.7. Scopul enuntarii mesajului 40
4.8. Alegerea canalelor de comunicare 40
4.9. Obstacole si discontinuitati existente pe canalele de comunicare 41
CAPITOLUL 5. AFACEREA. IDEEA DE AFACERE SI DE PROIECT 42
5.1. Introducere. Economic si social in contextul comunicarii 42
5.2. Intalnirea de afaceri. Manifestarea intereselor 44
TEHNICI DE COMUNICARE IN AFACERI
4
5.3 Comunicarea in cadrul intalnirilor de afaceri 45
5.3.1. Pregatirea intalnirilor - etapa 1 45
5.3.1.1. Prezentarea firmei 46
5.3.1.2 Prezentarea afacerii 47
5.3.1.3. Prezentarea produsului / serviciului 48
5.3.1.4. Actorii implicati 48
5.3.1.5. Beneficiarii unei afaceri 49
5.3.2. Componenta echipelor. Actorii unei intalniri de afaceri-etapa 2 49
5.3.2.1. Pionierii 49
5.3.2.2. Echipa de contact 49
5.3.2.3. Echipa de negociere 49
5.3.3 Modalitati de prezentare orala a unei idei, organizatii sau produs -
etapa 3 54
5.3.4 Sustinerea concluziilor unei intalniri de afaceri - etapa 4 57
5.3.5 Evaluarea intalnirii de afaceri - etapa 5 58
5.3.6 Reprezentarea grafica a unui portofoliu de afaceri. Obiective
strategice, de afacere si de marketing 59
5.4. Comunicarea de afaceri pe suport electronic. Internetul 60
5.4.1 Mediul de afaceri - mediul de comunicare 60
5.4.2 Mediul de afaceri virtual 61
5.4.3 Mediul electronic de comunicare - mediu electronic de
tranzactionare 62
5.5. Exemplu de comunicare in afaceri. Acordul dintre parti 71
CAPITOLUL 6. STRATEGIA DE COMUNICARE IN AFACERI 84
6.1. Stabilirea obiectivelor comunicarii 84
6.1.1. Analiza situatiei. Identificarea problemei 84
6.1.2. Anticiparea rezultatelor comunicarii- ce doresc sa fac 85
6.1.3. Analiza receptorului. Modalitati de implicare a receptorului 86
6.1.5. Conceperea mesajului in functie de canalul de comunicare 87
6.1.4. Alegerea canalului de comunicare. Avantaje si dezavantaje 87
TEHNICI DE COMUNICARE IN AFACERI
5
6.1.5.1. Dualitatea NADEI si intereselor actorilor implicati in procesul
comunicarii 88
6.2. Identificarea trasaturilor mesajului pentru obtinerea unui impact
maxim 89
6.3. Tipuri de strategii de comunicare 91
6.3.1. Strategia de comunicare narativa. Aplicatii 92
6.3.2. Strategia de comunicare implicativa. Aplicatii 93
6.3.3. Strategia de comunicare decizionala. Aplicatii 93
6.4. Obiectivul universal al comunicarii in afaceri- deschiderea si
permisivitatea 94
CAPITOLUL 7. BIBLIOGRARFIE 108

Extras din curs:

1.1. Introducere. Definitii. Precizari terminologice

Comunicarea - ca schimb de mesaje intre indivizi - la nivelul simtului comun si

in marea majoritate a cazurilor, este inteleasa ca fiind comunicare verbala; in mod cu

totul conventional, in vorbirea curenta, cotidiana nu se spune ''am comunicat cu X'' ci

''am vorbit cu X''.

Comunicarea interumana se realizeaza pe cele patru niveluri, de mai jos, si

anume:

1. Logic (verbal):

- direct sau oral;

- indirect sau scris.

2. Paraverbal;

3. Nonverbal;

4. Energetic.

Dintre acestea, nivelul logic al limbajului verbal (deci al cuvintelor) reprezinta

doar 7% din totalul actului de comunicare; 38% are loc la nivel paraverbal (ton, volum,

viteza de rostire etc.) si 55% la nivelul nonverbal (gesturi, mimica, dinamica mimicii,

miscari ale trupului sau a unor parti ale trupului). Acest procentaj a fost publicat la

mijlocul anilor'70, de catre autorii A. Mehrabian si M. Weiner, in lucrarea "Decoding of

inconsistent communication". Se observa ca, in acea perioada de timp, problema

comunicarii energetice inca nu se punea.

1.2. Tipurile de comunicare

Studierea in ansamblu a primelor 3 niveluri de mai sus va determina intelegerea

mesajului din perspectiva complexitatii tipurilor de comunicare - vezi fig. 1. Astfel, in

acest subcapitol vor fi prezentate trasaturile specifice fiecarui tip de comunicare,

evidentiind acele elemente definitorii utile in situatiile de afaceri, dupa cum urmeaza:

TEHNICI DE COMUNICARE IN AFACERI

11

Comunicarea verbala - ceea ce se comunica prin rostirea si descifrarea

intelesului simbolic al cuvintelor. Cuvantul este materia prima a comunicarii verbale; la

randul lui, ecesta este alcatuit dintr-o succesiune de semne cu valoare simbolica.

Fig. 1 - Tipurile de comunicare: CV - comunicare verbala; CNV - comunicare

nonverbala ; CPV - comunicare paraverbala, CE - comunicare energetica.

Multimea semnelor verbale alcatuieste alfabetul unei anumite limbi, asa dupa cum

asociind doua cite doua semne verbale, dar intr-o ordine stricta - consoana + vocala -, se

obtine alfabetul muzical, care nu este alceva decat o multime finita de note muzicale.

Pentru alfabetul verbal, unitatea infinitezimala care nu se mai poate descompune

este litera, inteleasa ca asocierea formala dintre o reprezentare grafica data si un anumit

inteles. De exemplu, relatia de asociere dintre elementele unei multimi care formeaza

domeniul de valori (de lucru) va realiza o corespondenta cu elementele unei alte multimi,

care se numeste codomeniu. Aceasta abordare matematica va fi utila si in cadrul

pragmaticii lingvistice. Astfel, unui semn grafic ii corespunde un inteles, unul si numai

unul, in timp ce unui inteles ii pot corespunde mai multe semne grafice. De exemplu,

intelesului de "B" ii sunt asociate, in diferite culturi, mai multe reprezentari grafice. In

limbile indo-europene, semnul grafic atasat intelesului de "B" este B, in timp ce in limba

araba, semnul grafic atasat acestui inteles este ?

Asocierea semnelor grafice intr-o anumita ordine determina un nou inteles: daca

ne referim la semnul grafic al literei, prin ordonarea acestora rezulta un cuvant. Astfel,

intelesului de "trandafir" ii sunt asociate diferite insiruiri formale de semne grafice: in

limba romana t r a n d a f I r , in limba engleza r o s e , in limba germana R o s e, in

limba araba ? ? ? ? etc.

Tipurile de comunicare

CV CNV CPV CE

TEHNICI DE COMUNICARE IN AFACERI

12

Cuvantul inseamna limbaj verbal, simbolic, indiferent daca este rostit sau scris.

Din acest punct de vedere, comunicarea scrisa este tot comunicare verbala pentru ca se

bazeaza tot pe limbajul cuvintelor. Expresia sonora din oralitate este inlocuita cu expresia

grafica a cuvantului scris.

Concluzie

Comunicarea verbala se realizeaza cu ajutorul cuvintelor spuse (verbalizate) sau

scrise (scriptic).

Comunicarea paraverbala - ceea ce se comunica prin voce (volum, intonatie,

intensitate, ritm, accent, pauze etc.) si prin manifestari verbale fara continut verbal, cum

ar fi: rasul, tusea, geamatul, oftatul, ragaitul, tipatul etc.

Concluzie

Inflexiunile vocii, intensitatea acesteia, incarcatura energetica a undelor sonore

sunt tot atatea forme de comunicare paraverbala.

Comunicarea non-verbala - se refera la gesturi, mimica, expresii / exprimari tacite.

Mutimea gesturilor, a mimicii si a expresiilor atitudinale se poate constitui intr-un limbaj

nonverbal, cu particularitati in diferite culturi.

Concluzie:

Este important de retinut ca intelesurile gesturilor si ale mimicii sunt uneori

diferite de la o cultura la alta.

Ultimele doua forme de comunicare (paraverbala si nonverbala) insotesc, de

regula, comunicarea verbala; de multe ori, adevaratul inteles al unui mesaj este influentat

de nonverbal sau paraverbal. Decodificarea mesajului nonverbal sau paraverbal si

impactul acestuia asupra receptorului depind de urmatorii factori:

- coerenta interna a individului;

- capabilitatea de disimulare;

- abilitatea si puterea de manipulare a individului;

- capabilitatea de autocontrol a cpmunicarii pe cele doua niveluri: nonverbal si

paraverbal.

Bibliografie:

Andre de Peretti, Jean Andre Legrand, Jean Boniface Tehnici de comunicare,

Editura Polirom, Iasi 2001;

2. Baddeley, Allan, Memoria umana, Editura Teora, Bucuresti 1999;

3. Badescu, Ilie, "Istoria sociologiei", Editura PAIDEA, Bucuresti 1999;

4. Becker, Gary S., Comportamentul uman -- o abordare economica, Bucuresti,

Editura All, 1998;

5. Birkenbihl, Vera F., Antrenamentul comunicarii sau arta de a ne intelege,

Bucuresti, Editura Gemma Pres, 1998;

6. Birkenbihl, Vera F., Semnalele corpului -- cum sa intelegem limbajul corpului,

Bucuresti, Editura Gemma Press, 1999;

7. Cohen, David., Limbajul trupului in relatiile de cuplu, Bucuresti, Editura

Polimark, 1997;

8. Cornelius, Helena si Shoshana Faire, Stiinta rezolvarii conflictelor, Bucuresti,

Editura Stiinta & Tehnica, 1996;

9. Dragan, Ion, Paradigme ale comunicarii de masa, Bucuresti, Casa de Editura si

Presa ,,Sansa" SRL, 1996;

10. FISHER, Robert, Ury, William, ,,Getting to Yes" (New York: Penguin Books,

1981);

11. Golu, Pantelimon, Fundamentele psihologiei sociale, Editura Ex Pontis,

Bucuresti 2001;

12. Hauck, Paul, Cum sa iubesti pentru a fi iubit, Bucuresti, Editura Polimark,

1999;

TEHNICI DE COMUNICARE IN AFACERI

110

13. Joule R.V. & J.L. Beauois, Tratat de manipulare. strategii recomandate celor onesti,

dar mai ales celorlalti , Oradea, Editura Antet, 1997;

14. Lelord Francois si Cristophe Andre, Cum sa ne purtam cu personalitatile

dificile,. Iasi, Editura Trei, 1998;

15. Malita, Mircea, Teoria si practica negocierilor, Bucuresti, Editura Politica,

1972;

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Tehnici de comunicare in afaceri.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
111 pagini
Imagini extrase:
111 imagini
Nr cuvinte:
33 059 cuvinte
Nr caractere:
180 629 caractere
Marime:
557.38KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Negociere
Tag-uri:
afaceri, negocieri, comunicare
Predat:
la facultate
Materie:
Negociere
Profesorului:
Conf. Univ. Dr. Mircea-aurel Niţă
Sus!