Comunicatiea de marketing repr un concept relativ nou aparut in ultimile decenii ca urmare a evolutiei spectaculoase pe care a cunoscut-o mk in ultima perioada.
Din punct de vedere etimologic , comunicare provine din latura ,,comunicatie=conversatii.Conform DEX-ului , comunicarea=actiunea de a comunica si rezultatele ei.Aceasta abordare presupune ca emitatorul si receptorul se gasesc pe un teritoriu comun , a.i. intre acestia sa se stabileasca o legatura reala. Eficienta comunicariie conditionata de intelegerea mesajului transmis si de catre adaptarea de catre receptor a atitudinilor dorite de emitator ca raspuns la mesaj.
Derularea procesului de comunicare depinde de stabilirea unor legaturi intre pertile implicate in prezernt , legaturi de specialitate pune in evidenta 2 curente de opinie cu privire la not. de comunicare Pe de o parte sunt cei care sustin ca pt a exista comunicare pers care emite mesajul trebuie sa aiba intentia dea a influenta comportamentul receptorului printr-un mesaj simbolic Aceasta Abordare este criticata de cei care considera ca aceptarea acestei explicatii neglijeaza situatiile in care comunicarea se produce fara a exista o intentie clara in acest sens.
Cel de-al 2-lea curent este promovat de specialistiicare considera ca declansarea proc de comunicare nu e conditionata de existenta intentiei de a influenta , fiind practic imposibil ca cineva sa nu comunice. Astfel, din punct de vedere al emitatorului , orice gest sau afirmatie este de natura comunicationala atata timp cat exista cineva in masura sa-i atribuie o semnificatie.
Def comunicarii de John Burnett: Comunicarea e un proces prin care 2 sau mai multe pers incearca prin utiliz. Unor simboluri sa exercite o influenta constienta sau inconstienta asupra altora cu scopul de a-si satisface propriile interese.
Exista 4 aspecte importante pe care le are in vedere acesta def:
- Comunicarea e considerata a fi un proces
- Com presupune utilizarea unor simboluri , orice gest , cuv., semn, manifestare de orice natura are caracterul unui stimul careia ii poate fi asociata o semnificatie
- Initiatorul demersului comunicational exercita asupra receptorului o influenta constanta sau inconstanta. Asta inseamna ca procesul de comunicare se poate declansa si atunci cand emitatorul nu are in mod constant intentia de a comunica
- Transferul de idei , de info. se produce pt a satisface nevoia de counicare a emitatorului
Exista mai multe forme de comunicare ptr a caror delimitare se folosesc o serie de criterii:
1. in functie de natura si nr. celor carora le este destinat mesajul comunicarea poate fi:
- intrapersonala
- interpersonala(intre 2 si 7 pers)
- intragrup(comunicare se desf intre pers care facparte din acelasi grup :fam)
- intergrup(cand proc de com. Se realizeaza intre 2 sectoare si care functioneaza fiecare dupa propriile reguli)
- in masa (emiterea de mesaje catre un pubilc ce poate include atat indivizi cat si organizatii )
2. in functie de natura simbolurilor utilizate:
- com.verbala (pers utilizeaza limbajul ca forma de exprimare ;se poate realiza in timpul in care au loc uramt. procese:)
- vorbire-asculatare in cazul com. Orale
- scriere -citire in cazul com scrise
- gandirii in cazul com intrapersonale
- com. Nonverbala pers utilizatoare unor simboliri exprimate prin manifestari ale corpului , gesturi, accent
3.in functie de natura emitatorului :
- personala, emitatorul fiind un individ care se adreseaza altuia de cele mai multe ori in nume personal
- organizationala, initializatorul proc de comunicare are in vedere realiz. unor obiceiuri specifice organizatiei
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.