Introducere
Cursul intitulat Etica în afaceri are în centrul atenţiei etica şi responsabilitatea socială,
noţiuni care sunt transpuse în realitate mai mult sau mai puţin, de multe ori ignorate, de
principala categorie de comercianţi: societăţile comerciale. Cursul va aborda câteva dintre
cele mai importante aspecte teoretice şi practice. Comportamentul etic al unei societăţi
comerciale stabileşte legături puternice, bazate pe încredere şi respect, între aceasta şi
partenerii ei comerciali. Aspectele de ordin etic caracterizează totalitatea activităţilor umane.
Activitatea comercială trebuie să se raporteze la anumite cerinţe etice şi să aibă un fundament
moral fără de care comunitatea în ansamblul ei nu ar putea funcţiona. Societatea comercială
trebuie să identifice nevoile, dorinţele şi interesele pieţelor vizate, după care trebuie să
furnizeze clienţilor valoare superioară într-un mod care să protejeze sau să îmbunătăţească
existenţa materială şi spirituală a consumatorului şi a societăţii. În prezent, în domeniul
responsabilităţii sociale corporatiste se încearcă, la nivel global, la nivel european comunitar,
dar şi în România, găsirea unor metode optime de „educare” a societăţilor comerciale pentru a
cunoaşte avantajele oferite de această atitudine faţă de stakeholderi (cei care au un interes ori
sunt afectaţi de activitatea respectivelor societăţi comerciale: consumatori, angajaţi, mediul
natural etc.) dar şi faţă de propria activitate comercială în relaţie cu stakeholderii. Cunoscând
aceste avantaje se doreşte ca societăţile comerciale să integreze cerinţele responsabilităţii
sociale în propriile strategii de afaceri devenind astfel societăţi comerciale responsabile social.
Obiectivele cursului
Cursul intitulat Etica afacerilor are ca obiectiv principal îmbogăţirea cunoştinţelor
studenţilor Programului de studii Management, forma de învăţământ ID, îmbinând
elemente din sfera disciplinelor cu caracter filosofic, juridic şi economic. În acest
sens, la sfârşitul acestui curs, studenţii vor fi capabili:
- să opereze cu noţiuni precum: etică în afaceri, responsabilitate socială
corporatistă, cod etic, instrumente utilizate de societăţile comerciale responsabile
social;
- să identifice comportamente etice ori neetice ale managerilor;
- să identifice comportamente responsabile social ale societăţilor comerciale;
- să dezvolte coduri etice;
- să realizeze studii de caz în domeniul eticii în afaceri;
- să realizeze studii de caz în domeniul responsabilităţii sociale corporatiste;
- să dezvolte campanii responsabile social pentru societăţi comerciale având
diverse obiecte de activitate.
M1.U1.1. Introducere în etica afacerilor
Etica în afaceri este capacitatea persoanei de a răspunde în mod corespunzător la
presiunile competiţionale şi la pretenţile altora. Comportamentul etic se manifestă
în cadrul participării zilnice la activitatea desfăşurată de societatea comercială
căreia îi aparţine ca angajat. Respectarea principiilor eticii trebuie pusă în practică
atât în interiorul societăţii comerciale cât şi în exteriorul acesteia.
Din perspectivă macroeconomică, etica afectează întregul sistem economic;
comportamentul imoral poate distorsiona piaţa, ducând la o alocare ineficientă a
resurselor. Din perspectivă microeconomică, etica este asociată cu încrederea.
M1.U1.2. Obiectivele unităţii de învăţare
Această unitate de învăţare îşi propune ca obiectiv principal o familiarizare a
studenţilor cu aspectele teoretice ale eticii în afaceri.
La sfârşitul acestei unităţi de învăţare studenţii vor fi capabili:
- să cunoască conceptele de etică şi etică în afaceri;
- să înţeleagă importanţa respectării principiilor eticii în afaceri de societăţile
comerciale în activitatea lor economică;
- să identifice legătura existentă între principiile eticii şi politica de produs;
- să identifice legătura existentă între principiile eticii şi politica de preţ;
- să identifice legătura existentă între principiile eticii şi politica de distribuţie;
- să identifice legătura existentă între principiile eticii şi politica de promovare;
- să identifice comportamentele neetice în afaceri.
Durata medie de parcurgere acestei unităţii de învăţare este de 4 ore.
M1.U1.3. Conceptul de etică şi alte concepte conexe
Dicţionarul explicativ al limbii române [DEX 1] defineşte etica ca o disciplină
filosofică care studiază principiile morale, originea, dezvoltarea şi conţinutul lor. Conform
dicţionarului explicativ al limbii române etica este sinonimă cu morala.
În Dicţionarul explicativ de marketing [DRUŢĂ 2003] se consideră că originea
termenului de etică provine de la grecescul ethos tradus ca moravuri, ştiinţă a principiilor
moralei. Se consideră morale prescripţiile admise într-o epocă, într-o anumită societate;
precum şi efortul de a se conforma acestor prescripţii şi de a le urma neabătut. Termenul de
etică este perceput ca o reflectare conştientă a credinţelor morale şi a propriilor atitudini, prin
intermediul unor norme sau principii morale. Etica este o ştiinţă a binelui şi a răului.
Alţi autori consideră [CRĂCIUN 2005] că termenul de morală parvine de la latini şi
semnifică aproape acelaşi lucru ca şi termenul de etică. Termenul de etică este definit ca
incluzând acele atitudini, caracteristici, obiceiuri specifice unei culturi, popor sau grup uman.
Sunt şi autori [JOSEPHSON 1995] care consideră că etica priveşte un sistem sau un
cod de conduită bazat pe datorii morale şi obligaţii care reglementează o anumită conduită.
Etica tratează abilitatea de a distinge între bine şi rău şi promisiunea de a face bine.
Societăţile comerciale sunt deseori puse în situaţia de a alege între două variante opuse
din punct de vedere etic: fie să meargă pe calea onorabilă şi să ia decizia decentă, fie să
meargă pe calea dezonoarei şi să înşele încrederea partenerilor sociali. [6 KOTLER 2003]
Partenerii sociali sunt incluşi în categoria stakeholderilor de literatura de specialitate din
România [IAMANDI 2008, OPREA 2005] şi din străinătate; stakeholder fiind şi mediul
natural. Deşi termenul de „stakeholder” provine din limba engleză (la fel ca termenul de
„marketing”) el este utilizat şi în alte limbi, spre exemplu în literatura de specialitate din
Spania în domeniul responsabilităţii sociale corporatiste. [GAGO 2005]
În acest context, o concepţie etică este esenţială pentru a atrage suportul şi implicarea
pozitivă a tuturor participanţilor la succesul unei societăţi comerciale: angajaţi, clienţi,
acţionari, creditori, furnizori, precum şi a comunităţii în care respectiva societate comercială
îşi desfăşoară activitatea. Dacă aceşti stakeholderi au o mare încredere în societatea
comercială, dacă ei simt că sunt trataţi corect de către aceasta şi beneficiază de pe urma ei,
atunci vor contribui la bunul mers al afacerilor.
Curs Facultatea de Stiinte Economice Brasov
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.