Calitatea este apreciată şi susţinută de cercurile industriale şi comerciale de pe întreg cuprinsul globului. În toate ţările industrializate şi în multe din ţările în curs de dezvoltare au loc acţiuni importante la nivel naţional şi internaţional pentru îmbunătăţirea calităţii şi reducerea costurilor.
Calitatea reprezintă satisfacţia clientului, optimizare şi eficienţă în creştere, străduinţa de a diminua sau a elimina neconformităţile, creşterea performanţelor etc.
1.1. Calea spre calitate
Nivelul de dezvoltare al civilizaţiei materiale şi spirituale în lume s-a realizat prin apariţia şi dezvoltarea unor concepte şi filozofii care au revoluţionat gândirea de management şi de dezvoltare tehnică a organizaţiilor economice.
Aceste concepte au devenit norme elaborate de organisme regionale şi internaţionale.
Astfel, Comitetul Tehnic 176 "Managementul calităţii şi asigurarea calităţii" (Quality Management and Quality Assurance) din cadrul ISO a elaborat seria de standarde ISO 9000 care cuprind principiile şi practicile de urmat, obţinând o recunoaştere universală.
Aceste standarde au fost aplicate în aproximativ 80 de ţări din întreaga lume.
Aplicarea seriei de standarde ISO 9001, , 9004 a condus la:
- creşterea încrederii clienţilor în calitatea bunurilor şi a serviciilor, având drept consecinţă dezvoltarea comerţului mondial, acţiuni în vederea reducerii barierelor tarifare şi comerciale;
- societăţile economice, prin implementarea sistemului, au obţinut beneficii semnificative şi a crescut potenţialul de export.
O altă filozofie care constituie o cale importantă spre calitate o reprezintă Managementul Total al Calităţii (TQM). Această filozofie a devenit o forţă în afacerile americane şi japoneze, obţinând succese importante în domeniul calităţii.
Superioritatea calitativă japoneză se datorează în mare parte unor metode statistice de fabricaţie şi unor filozofii de management care acum sunt recunoscute drept managementul total al calităţii.
Filozofia TQM are la bază următoarele principii fundamentale:
a) Concentrarea asupra clientului (beneficiarului), care înseamnă satisfacerea clientului.
Conceptul TQM presupune cunoaşterea clientului, a dorinţelor sale, iar furnizorul trebuie să aplice principiul potrivit căruia dorinţele clientului sunt mai presus de toate.
b) Îmbunătăţirea continuă, care reprezintă o strategie de creştere a calităţii produselor şi a serviciilor.
Aceasta presupune cunoaşterea nivelului de calitate la momentul respectiv, fiind un nivel standardizat. Pentru creşterea calităţii se
Introducere în calitate
Tehnica măsurării şi asigurarea calităţii
stabilesc obiective de acţiune care trebuie să corespundă cu posibilităţile reale ale societăţii economice şi cu resursele disponibile.
Obiectivele stabilite devin proiecte, dintre care trebuie ales acel proiect care duce la îmbunătăţiri majore ale calităţii.
Dacă ne referim la un produs obţinut dintr-un proces, se impune ca obiectiv îmbunătăţirea continuă a procesului, limitându-se variabilitatea, fluctuaţiile, crescând astfel stabilitatea dinamică şi capabilitatea lui.
Edwards W. Deming (doctor în matematici, experienţă vastă în Statistică aplicată, elaborând concepte şi contribuţii în Metodologia sistematică a îmbunătăţirii etc.) a stabilit că 85 % din unităţile economice au ca element principal privind calitatea scăzută instabilitatea proceselor şi în măsură mai mică munca umană, operatorul.
Este necesar pentru creşterea nivelului de calitate să ne concentrăm atenţia asupra procesului, prin acţiuni corective, astfel încât deficienţele procesului să tindă către zero.
Această problemă se rezolvă utilizând principiul fundamental al filozofiei TQM de îmbunătăţire continuă.
c) Prevenirea defectelor în locul depistării lor.
Este un principiu important din TQM, care constă în aplicarea unor metode de control al calităţii cu rol activ şi nu pasiv. Aceste metode de control au rol de prevenire privind apariţia defectelor, reducând substanţial neconformităţile.
Zicala populară a lui Halliburton "o uncie de prevenire înseamnă un pound de vindecare" spune totul din perspectiva TQM. Metodele de control care răspund acestui deziderat sunt metodele statistice pentru controlul proceselor de fabricaţie.
d) Responsabilitatea generală asupra calităţii.
Acest principiu stabileşte că responsabilitatea pentru calitate nu revine numai departamentului de asigurare a calităţii, ci fiecare angajat este responsabil pentru calitate. Aceasta reprezintă o schimbare de mentalitate, care în mod tradiţional s-a bazat pe controlul de depistare, sădind adânc în mintea executanţilor că ei nu sunt responsabili pentru calitatea produselor.
1.2. Rolul calităţii în creşterea nivelului tehnic
Liberalizarea comerţului mondial, finalizată prin acordul GATT, a condus la o competiţie importantă între industriile ţărilor dezvoltate şi industriile ţărilor în curs de dezvoltare. Aceste industrii se confruntă în prezent cu concurenţă nu numai la export, dar şi pe pieţele interne.
În aceste condiţii de concurenţă, supravieţuirea se face printr-o singură cale, să devină competitive.
Competitivitatea se sprijină pe trei aspecte fundamentale:
- creşterea calităţii produselor şi a serviciilor;
- scăderea costului produselor şi a serviciilor;
- livrarea la timp a produselor şi a serviciilor.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.