1.1. Definirea calităţii
Cuvântul calitate îşi are riginea în limba latină, unde „qualitas“ derivă din „qualis“, ce înseamnă „a fi“, „a exista“ [25].
Noţiunea „calitate“ este una complexă, cu utilizări în multe domenii unde i se atribuie diferite sensuri, motiv pentru care este greu a se formula definiţie unică şi riguroasă.
Totuşi, în familia de standarde internaţionale ISO 9000-2000 se găseşte standardul care specifică terminologia pentru sistemele de management al calităţii.
Astfel, în capitolul „Termeni referitori la calitate“ se definesc:
– calitate = măsura în care un ansamblu de caracteristici intrinseci ale unui produs, proces sau sistem îndeplineşte cerinţele declarate;
– caracteristică = trăsătură distinctă;
– cerinţă = nevoie sau aşteptare implicită sau bligatorie;
– proces = ansamblu de activităţi corelate sau în interacţiune care transformă elemente de intrare în elemente de ieşire. În general elementele de intrare într-un proces sunt elemente de ieşire ale altor procese. Procesele dintr-o rganizaţie sunt planificate şi se desfăşoară în condiţii controlate pentru a adăuga valoare.
– rganizaţie = grup de persoane şi facilităţi cu un ansamblu de responsabilităţi, autorităţi şi relaţii determinate (companie, corporaţie, firmă, instituţie, comerciant individual, asociaţie);
– produs = rezultat al unui proces. Există patru categorii generice de produse, astfel:
- servicii: medicale, de transport, de cazare etc.;
- software: dicţionare, programe de calculator, date, informaţii;
- hardware: biecte materiale (componente, piese, ansamble);
- materiale procesate: apa, energia electrică, lubrifianţi etc.
– furnizor = rganizaţie sau persoană care furnizează un produs (producător, distribuitor, comerciant cu amănuntul sau vânzător al unui produs, furnizor al unui serviciu sau informaţie.
Un furnizor poate fi din interiorul sau exteriorul rganizaţiei.
În situaţii contractuale furnizorul se numeşte contractant.
– client = rganizaţie sau persoană care primeşte un produs (consumator, cumpărător, utilizator final, comerciant cu amănuntul, beneficiar şi achizitor).
În economia actuală, caracterizată printr-o creştere continuă a exigenţelor societăţii, se poate spune despre calitatea produselor şi serviciilor că reprezintă nu numai problemă a firmelor ci şi problemă a fiecărui m.
În această idee se poate spune despre calitate că este [12]:
– problemă de educaţie: numai amenii educaţi pot acţiona cu profesionalism realizând lucruri bune de prima dată şi de fiecare dată;
– problemă de cultură: cultura permite înţelegerea necesităţii calităţii şi cunoaşterea a ceea ce este bun pe plan mondial;
– problemă de comportament: realizarea unor produse bune implică insistenţă în activitate, reluarea activităţilor care s-au desfăşurat greşit, tenacitate în muncă;
– problemă de management: în cadrul managementului a luat naştere un domeniu distinct, numit managementul calităţii ce a dus la schimbări în strategia firmelor şi abordarea producţiei.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.