Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Masina de lucru poate fi prelucratoare ( masina textila, masina unealta, masina de presat, masina de macinat, etc) sau masina transportoare ( macara, banda transportoare, carucioare, pompe, autovehicoleCAPITOLUL 1
ANALIZA STRUCTURALA A MECANISMELOR
1.1. Notiuni introductive 5
1.2. Element cinematic 7
1.3. Cuple cinematice 8
1.4. Lant cinematic 10
1.5. Elemente si cuple pasive 15
1.6. Grade de mobilitate suplimentare 16
1.7. Descompunerea mecanismelor in grupe structurale 17
1.8. Transformarea mecanismelor cu bare articulate 18
1.9. Reprezentarea mecanismelor 22
CAPITOLUL 2
CINEMATICA MECANISMELOR CU BARE
2.1. Notiuni introductive 23
2.2. Metode grafice 23
2.2.1. Metoda diagramelor 24
2.2.2. Metoda centrului instantaneu de rotatie ( C.I.R) 25
2.2.3. Metoda rabaterii 28
2.3. Metoda grafo-analitica 29
2.3.1. Ecuatii de tip I 29
2.3.2. Ecuatii de tip II 30
2.3.3. Ecuatia de tip III 31
2.3.4. Metoda asemanarii 33
2.3.5. Aplicatii 35
2.4. Metode analitice 45
2.4.1. Rezolvarea analitica a ecuatiilor vectoriale 45
2.4.2. Metoda contururilor vectoriale 48
2.5. Metode speciale 53
2.5.1. Metoda functiilor de transfer 53
2.5.2. Metoda Matriceala 55
CAPITOLUL 3
CINETOSTATICA MECANISMELOR CU BARE
3.1. Notiuni introductive 59
3.1.1. Fortele exterioare 60
3.1.2. Forte de frecare 63
308
3.1.3. Fortele de inertie 68
3.1.4. Fortele de legatura din cuplele cinematice 76
3.2. Determinarea reactiunilor mecanismelor plane cu bare articulate 78
3.2.1. Rezolvarea grupelor de clasa doi 79
3.2.2. Rezolvarea grupei de clasa trei 85
3.2.3. Rezolvarea elementului conducator 86
3.2.4. Verificarea analizei cinetostatice 88
3.2.5. Considerarea frecarilor la determinarea reactiunilor 90
3.2.6. Determinarea reactiunilor pe cale analitica 92
3.3. Autoblocarea mecanismelor 94
3.3.1. Autoblocarea cuplelor de rotatie 94
3.3.2. Autoblocarea cuplelor de translatie 95
CAPITOLUL 4
ANALIZA DINAMICA A MECANISMELOR
8.1.Notiuni generale 99
8.1.1.Reducerea fortelor si maselor 100
8.1.2.Fazele miscarii 102
8.2.Bilantul energetic 104
8.2.1.Randamentul mecanic in faza de regim 104
8.2.2.Randamentul unor cuple cinematice 106
8.2.3.Randamentul mecanismelor cu bare articulare 108
8.3.Uniformizarea miscarii 109
8.3.1.Uniformizarea miscarii cu volanti 109
8.3.2.Calculul volantului 113
8.3.3.Uniformizarea miscarii cu moderatoare 115
8.3.4.Uniformizarea miscarii cand oscilatiile vitezei sunt neperiodice 117
8.4.Notiuni despre echilibrare 121
8.4.1.Echilibrarea rotorilor 121
8.4.2.Echilibrarea mecanismelor 126
8.5.Rezolvarea ecuatiei de miscare 135
8.5.1.Integrarea ecuatiei de miscare 136
8.5.2.Metoda Wittenbauer 140
CAPITOLUL 5
SINTEZA MECANISMELOR CU BARE
4.1.Generalitati 141
4.2. Metode empirice 143
4.3. Metode grafice 144
4.3.1.Metoda bipozitionala aplicata bielei 144
4.3.2. Metoda bipizitionala aplicata unui segment al bielei 145
4.4. Metode grafoanalitice 146
309
4.4.1. Metoda pozitiilor extreme ale elementului condus 146
4.4.2. Metoda coeficientului de productivitate 147
4.3. Sinteza pe baza unghiului de presiune 148
4.5. Sinteza prin metode analitice 149
4.5.1. Sinteza mecanismelor generatoare de functii 149
4.5.2. Sinteza analitica a unui mecanism generator de traiectorii 150
4.6. Verificarea conditiei de existenta a manivelei 151
4.7. Problema optimizarii in sinteza mecanismelor 153
CAPITOLUL 6
MECANISME CU ROTI DINTATE
5.1. Notiuni generale 155
5.1.1. Clasificarea angrenajelor 156
5.1.2. Raport de transmitere 159
5.1.3. Profilul dintelui 163
5.2. Sisteme de referinta 166
5.2.1. Cremaliera de referinta 167
5.2.2 Elementele unei roti si ale unui angrenaj 168
5.3. Deplasari de profil 171
5.3.1 Definirea deplasarii de profil 172
5.3.2. Conditia realizarii raportului de transmitere 174
5.3.3. Calculul grosimii dintelui 174
5.3.4. Unghiul de angrenare 175
5.3.5. Interferenta profilelor 175
5.3.6. Scurtarea capului dintelui 179
5.3.7. Influenta deplasarii de profil asupra gradului de acoperire 180
5.4. Legile angrenarii 180
5.4.1. Axioma 180
5.4.2. Legea fundamentala a angrenarii 180
5.4.3. Legea continuitatii. Grad de acoperire 182
5.5. Angrenaje cu axe paralele 183
5.5.1. Angrenaje cilindrice cu dinti drepti 183
5.5.2. Angrenaje cu cremaliera 192
5.5.3. Angrenajul cu dantura interioara 193
5.5.4. Angrenajul clindric exterior cu dantura inclinata 197
5.6. Angrenaje cu axe concurente 205
5.6.1. Raportul de transmitere 207
5.6.2. Deplasarile de profil 208
5.6.3. Angrenajul echivalent 209
5.6.4. Elementele angrenajului conic 210
5.6.5. Elementele unei roti conice 211
310
5.6.6. Etapele sintezei angrenajului conic ortogonal 211
5.6.7. Analiza angrenajului conic 214
5.7. Angrenaje cu axe incrucisate 215
5.7.1. Notiuni generale 215
5.7.2. Angrenajele hipoide 216
5.7.3. Angrenajele elicoidale 217
5.7.4. Angrenajele melcate 221
CAPITOLUL 7
MCANISME CU CAME
6.1. Notiuni generale 229
6.1.1. Clasificarea mecanismelor cu cama 230
6.1.2. Parametrii functionali si geometrici 233
6.2. Analiza mecanismelor cu cama 236
6.2.1. Analiza structurala 237
6.2.2. Analiza cinematica 239
6.2.3. Analiza cinetostatica 247
6.2.4. Analiza dinamica 252
6.3. Sinteza mecanismelor cu cama 255
6.3.1. Legile de miscare 255
6.3.2. Determinarea unghiului de presiune 260
6.3.3. Determinarea parametrilor de baza 264
6.3.4. Determinarea profilului camei 267
6.3.5. Determinarea profilurilor camelor duble 271
6.3.6. Verificarea profilului camei 277
CAPITOLUL 7
MECANISME CU MISCARE INTERMITENTA
7.1. Notiuni generale 279
7.2. Mecanisme cu clichet 280
7.2.1. Clasificare 280
7.2.2. Calculul fortei pe clichet 281
7.3. Mecanismul cruce de Malta 283
7.3.1. Clasificare 283
7.3.2. Analiza structurala 284
7.3.3. Analiza cinematica 284
7.3.4. Sinteza mecanismului cruce de Malta 285
7.4. Mecanisme cu roti stelare 287
ANEXE 289
BIBLIOGRAFIE 307

Extras din curs:

Constructiile, create si realizate de om, sunt destinate unor anumite scopuri precise si se pot imparti in: constructii cu majoritatea elementelor fixe, cum ar fi; cladirile, podurile, rezervoarele, barajele, etc, si constructii cu majoritatea elementelor mobile, cum sunt; agregatele, masinile, aparatele, mecanismele.

Agregatul este un ansamblu tehnic, format din mai umlte unitati de lucru distincte, legate intre ele pentru a obtine un anumit scop final, imbunatatind parametrii tehnici si economici ai unitatilor componente, asa cum sunt: liniile de masini unelte, combinele de recoltat, automobilele, etc.

Masina este un sistem ethnic, in care partile componente au miscari determinate, daca se imprima o anumita miscare, unui element sau mai multor elemente, in scopul executarii unui lucru mecanic util, numita masina de lucru, sau de a transforma o forma de energie in alta forma, cunoscuta sub denumirea de masina motoare sau motor.

Masina de lucru poate fi prelucratoare ( masina textila, masina unealta, masina de presat, masina de macinat, etc) sau masina transportoare ( macara, banda transportoare, carucioare, pompe, autovehicole, etc). Masina motoate poate fi primara ( motor eolian, motor hidraulic ) cand se consuma o energie din natura sau masina motoare secundara (motor termic, motor electric ) cand se consuma o energie obtinuta in urma unei procesari.

Mecanismul este o parte componenta a unei masini, cu rolul de a transmite si transforma miscarea, de la un element conducator sau motor la un element condus sau de lucru.

Atat masina, in general, cat si mecanismul, in prticular, sunt caracterizate de anu- mite cicluri: energetice, cinematice, geometrice.

Ciclul energetic reprezinta o perioada de timp dupa care fortele si prin urmare energiile dezvoltate de elemente in miscare, recapata aceleasi valori.

Ciclul cinematic este o perioada de timp dupa care vitezele, elementelor sau ale unor puncte, au aceleasi valori.

6

Ciclul geometric este perioada dupa care elementul conducator isi recatata pozitia initiala.

In aceste conditii, mecanismul mai poate fi definit ca un sistem tehnic, din structura unei masini, cu un anumit rol functional, in care partile componente, numite elemente cinematice, au miscari periodice bine determinate daca se imprima o anumita miscare elementului conducator. In unele cazuri, pot fi mecanisme cu mai multe elemente conducatoare. De regula, elementele conducatoare sunt legate la un element fix, numit batiu. Daca elementul conducator nu este legat la batiu, el formeaza o grupa conducatoare. Elementele cu miscare determinata se numesc elemente conduse si pot fi intermediare, cand au numai rolul de a transmite miscarea si element de lucru, cand el executa lucrul mecanic util, pentru care mecanismul a fost proiectat si realizat.

Din punct de vedere structural, mecanismul poate fi definit ca o insiruire de ele-mente cinematice, legate intre ele prin legaturi mobile si directe, numite cuple cinematice, formand contururi cinematice inchise. Unul dintre aceste elemente este fix, iar miscarea celorlalte elemente se raporteaza la elementul fix si este bine determinata de miscarea elementului conducator. Insiruirea de elemente, legate prin cuple cinematice, se numeste lant cinematic.

Mecanismele se clasifica dupa diverse criterii si pot fi: plane, cand elementele ci-nematice au miscari de translatie, intr-un plan sau in plane paralele si miscari de rotatie in jurul unor axe perpendiculare pe planele de translatie; spatiale, cand miscarile au loc in diferite plane; cu bare articulate sau cu legaturi permanente rigide care, de regula, sunt cuple cinematice inferioare; cu suprafete profilate sau cu cuple superioare; cu contacte indirecte, cand intre anumite elemente se introduc curele, cabluri sau lanturi.

Studiul mecanismelor consta in realizarea unor analize pe mecanisme existente si a sintezei unor mrcanisme noi, prin preluarea, in mod critic, a rezultatelor diverselor ana-lize efectuate in baza unor teme de proiectare. Analizele pot fi: numerice; pozitionale; structurale; cinematice; cinetostatice; dinamice. De cele mai multe ori, analizele numerice se includ in analizele structurale iar cele pozitionale in analizele cinematice.

Sinteza are ca scop determinarea lungimilor, tuturor elementelor cinematice, dupa care urmeaza stabilirea formelor constructive si a sectiunilor critice din conditii de rezistenta. De regula, forma constructiva si calculul de rezistenta se realizeaza in cadrul cursului Organe de Masini sau la cursurile de specialitate care se ocupa cu proiectarea unor utilaje tehnologice, specifice unor directii de specializare.

Aceasta lucrare, in prima parte, se ocupa cu analiza si sinteza mecanismelor plane cu bare articulate cu elemente rigide. Aceste mecanisme sunt utilizate foarte mult, in diverse domenii de activitate, cum ar fi: constructia de masini destinata domeniului mecanic, textil, metalurgic, energetic, chimic; utilaje electro-casnice; constructii civile si industriale; mecanica fina cu aplicatii in constructia aparatelor de masura si control, din toate domeniile de activitate; mecatronica cu aplicatii in tehnica de calcul, roboti si miniroboti.

Utilizarea, acestor mecanisme, se bazeaza pe unele avantaje certe, cum ar fi: durabilitate ridicata; siguranta in exploatare; realizarea unor legi de miscare complexe;

7

constructie, relativ simpla in anumite cazuri. Ca mecanism fundamental, in studiul mecanismelor cu bare articulate, se considera mecanismul patrulater, format din patru elemente lagate prin patru cuple de rotatie. Prin diverse procedee de transformare rezulta o gama variata de mecanisme, cum ar fi: manivela piston; culisa oscilanta. Aceste mecanisme se pot analiza si studia cu elementele teoretice dezvoltate la mecanismul patrulater plan.

1.2 Element cinematic

Printre altele, analiza structurala are ca scop si determinarea corecta a numarului de elemente cinematice, din structura unui mecasnism.

Bibliografie:

1.Alexandru, P., Visa, I., Alexandru, C., Talaba, D. - Proiectarea functionala a

mecanismelor. Editura Lux Libris, Brasov, 1998.

2.Al-Sabeeh, A. K. - Double Crank External Geneva Mechanism. Transaction of

the ASME, Vol.115, September, 1993.

3.Artobolevski,I.,I. - Mehanizmi v sovre mennoi tehnika, Izd. Nauka, Moskva,

1987, tomIV

4.Aurite,T.,s.a. - Mecanisme cu cruce de Malta. Elemente de proiectare

tehnologica, Constructia de masini, Materiale, Nr.6, Bucuresti, 1988.

5.Balchanowski, J.K.,s.a. - Asymmetric coupler curves for the jerk free

intermittent motion. IFToMM Congress, Milano, 1995,Vol.I.

6.Balan,St.- Probleme de mecanica. Editura Didactica si Pedagogica, Bucurrsti,

1977.

7.Beletchii, V.I., Harlamov, S.V. - Rascet I consruirovanie torgovo

tehnologicescogo oborudovaniea. Masinostroenie, Leningrad, 1972.

8.Bogdan,R.C.,s.a. - Sinteza mecanismelor plane articulate. Editura Didactica si

Pedagogica, Bucurrsti, 1982.

9.Buculei,M.,s.a.- Metode de calcul in analiza mecanismelor cu bare. Editura

Scrisul Romanesc, Craiova, 1986.

10.Cernavskii, G M., s.a. - Proectirovanie mehaniceskih peredaci. Masinostroenie,

Moscova, 1976.

11.Chisiu, A., Matiesan, D., Madarasan, T., Pop, D., - Organe de masini. E.D.P.,

Bucuresti, 1981, Editia a II-a.

12.Demian,T. - Elemente constructive de mecanica fina. Editura Didactica si

Pedagagica, Bucuresti, 1974.

13.Demian, T. - Elemente de mecanca fina. E.D.P., Bucuresti, 1976.

14.Demian, T.,Tudor,D.,Grecu,E. - Mecanisme de mecanica fina. Editura Didactica

si Pedagogica, Bucuresti, 1982.

15.Demian,T., Tudor, D., Curita,I., Nitu,C. - Bazele proiectarii aparatelor de

mecanica fina. Editura Tehnica, Bucuresti, 1986, Vol.I si II.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Mecanisme
    • MECANISME 2009_1.pdf
    • MECANISME 2009_2.pdf
    • MECANISME 2009_3.pdf
    • MECANISME 2009_4.pdf
    • MECANISME 2009_5.pdf
    • MECANISME 2009_6.pdf
    • MECANISME 2009_7.pdf
    • MECANISME 2009_8.pdf
    • MECANISME 2009_9.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
9 fisiere
Pagini (total):
307 pagini
Imagini extrase:
307 imagini
Nr cuvinte:
66 316 cuvinte
Nr caractere:
378 271 caractere
Marime:
5.15MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Mecanică
Tag-uri:
mecanica, forte, mecanisme, miscare de translatie
Predat:
la facultate
Materie:
Mecanică
Sus!