Dinamica autovehiculelor

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

.NOTIUNI INTRODUCTIVE 7
1.1.DEFINITIA, DESTINATIA SI CLASIFICAREA AUTOMOBILELOR 7
1.2.ALCATUIREA SI ORGANIZAREA GENERALA A AUTOMOBILELOR 8
1.2.1.ALCATUIREA AUTOMOBILULUI 8
1.2.2.SOLUTII DE AMPLASARE A MOTOARELOR SI A PUNTILOR MOTOARE 11
1.3.PARAMETRII DE BAZA AI AUTOMOBILELOR 17
1.3.1. PARAMETRII CONSTUCTIVI AI AUTOMOBILELOR 17
1.3.1.1.DIMENSIUNILE PRINCIPALE 17
1.3.1.2. RAZELE ROTII DE AUTOMOBIL 19
1.3.1.3. GREUTATEA SI CAPACITATEA DE INCARCARE A AUTOMOBILULUI 21
1.3.1.4. CARACTERISTICILE GEOMETRICE ALE CAPACITATII DE TRECERE A
AUTOMOBILULUI 24
1.3.2. PARAMETRII DINAMICI AI AUTOMOBILELOR 28
1.3.3. PARAMETRII ECONOMICI 29
2.DINAMICA AUTODEPLASARII AUTOMOBILELOR 30
2.1.DEFINIREA FORTELOR SI MOMENTELOR LA ROTILE MOTOARE 30
2.2.DEFINIREA FORTEI DE TRACTIUNE SI A FORTEI LA ROATA 31
2.3.CINEMATICA ROTILOR AUTOMOBILELOR 32
2.4.DINAMICA ROTILOR CONDUSE CU PNEURI 34
2.5.DINAMICA ROTILOR MOTOARE CU PNEURI 36
2.6.PRESIUNEA PE SOL, PATINAREA SI ADERENTA ROTILOR MOTOARE 39
3.REZISTENTELE LA INAINTARE ALE AUTOMOBILELOR CU ROTI 45
3.1. REZISTENTA LA RULARE 45
3.2. REZISTENTA AERULUI 48
3.3. REZISTENTA LA PANTA 49
3.4. REZISTENTA LA DEMARAJ 49
3.5.ECUATIA DE MISCARE A AUTOMOBILULUI SI BILANTUL DE PUTERE 51
4.FORTELE DE ADERENTA INTRE PNEU SI DRUM 52
4.l. FORTA DE ADERENTA LONGITUDINALA 52
4.2.FORTA DE ADERENTA TRANSVERSALA 54
4.3.REACTIUNILE NORMALE ALE DRUMULUI ASUPRA ROTILOR 54
5.CALITATILE DE TRACTIUNE ALE AUTOMOBILELOR 58
5.1.BILANTUL DE PUTERE AL AUTOMOBILULUI 58
5.2.RANDAMENTUL TOTAL SI RANDAMENTUL DE TRACTIUNE AL AUTOMOBILULUI
DE TEREN 62
5.3.DETERMINAREA PUTERII MOTORULUI 65
6. DINAMICA GENERALA A AUTOMOBILULUI 67
6.1 FORTELE SI MOMENTELE CARE ACTIONEAZA ASUPRA AUTOMOBILULUI 67
6.2. CALCULUL REACTIUNILOR NORMALE ALE DRUMULUI, BILANTUL DE TRACTIUNE SI
STABILITATEA LONGITUDINALA A AUTOMOBILULUI 68
7. FOTELE SI MOMENTELE CARE ACTIONEAZA ASUPRA AUTOMOBILELOR IN AGREGAT CU
REMORCI SI SEMIREMORCI 70
7.1. AUTOMOBILUL IN AGREGAT CU REMORCA 70
7.2. AUTOMOBILUL IN AGREGAT CU SEMIREMORCA 72
8. CALCULUL CALITATII DE TRACTIUNE SI DINAMICE A AUTOMOBILULUI 75
8.1. CARACTERTSTICA EXTERIOARA A MOTORULUI 75
8.2. RAPORTUL DE TRANSIMITERE SI RANDAMENTUL TRANSMISIEI 78
8.3. DETERMINAREA CARACTERISTICII EXTERIOARE A MOTORULUI 79 8.3.1. CALCULUL PUTERII LA VITEZA MAXIMA 80 8.3.2. CALCULUL PUTERII LA VITEZA MINIMA DE DEPLASARE PE PANTA MAXIMA IMPUSA 80 8.3.3. DETERMINAREA CARACTERISTICII EXTERIOARE A MOTORULUI PENTRU UN TIMP DE DEMARAJ IMPUS 81
8.4.DETERMINAREA RAPORTULUI DE TRANSMITERE AL TRANSMISIEI PRINCIPALE 81
8.5. DETERMINAREA RAPORTULUI DE TRANSMITERE IN PRIMA TREAPTA A
CUTIEI DE VITEZE 82
8.6.STABILIREA NUMARULUI DE TREPTE SI CALCULUL RAPOARTELOR DE TRANSMITERE
PENTRU CELELALTE TREPTE DIN CUTIA DE VITEZE 83
8.6.1 STABILIREA TREPTELOR DIN CUTIA DE VITEZE PRIN METODA GRAFO-ANALITICA 83
8.6.2 STABILIREA TREPTELOR DIN CUTIA DE VITEZE PRIN METODA ANALITICA 85
8.7. CARACTERISTICA PUTERILOR 86
9. PERFORMANTELE AUTOMOBILULUI 89
9.1. DEMARAJUL AUTOMOBILULUI 89 9.1.1. CARACTERISTICA FORTEI LA ROATA Fr = Fr(v) 89
9.1.2.CARACTERISTICA DINAMICA D = D(v) 91
9.1.3. ACCELERATIA AUTOMOBILULUI 92
9.1.4.TIMPUL DE DEMARAJ 93
9.1.5.SPATIUL DE DEMARAJ 95
9.1.6.ALTA METODA PENTRU DETERMINAREA TIMPULUI SI SPATIULUI DE DEMARARE96
9.2. FRANAREA AUTOMOBILULUI 100
9.2.1. STUDIUL ECHILIBRULUI ROTII FRANATE 100
9.2.2. ECUATIA DE MISCARE A AUTOMOBILULUI FRANAT 101
9.2.3. DETERMINAREA DECELERATIEI MAXIME DE FRANARE 102
9.2.4. DETERMINAREA SPATIULUI DE FRANARE MINIM 102
9.2.5. DETERMINAREA TIMPULUI DE FRANARE MINIM 103
10. CALITATILE DE ECONOMICITATE ALE AUTOMOBILELOR 104
10.1.PARAMETRII DE APRECIERE A ECONOMICITATII AUTOMOBILELOR 104
10.2.CARACTERISTICA DE CONSUM A AUTOMOBILULUI 105
10.3.CARACTERISTICA ECONOMICA A AUTOMOBILULUI 106
10.4. INFLUENTA PARAMETRILOR CONSTRUCTIVI AI AUTOMOBILULUI SI A
METODELOR DE CONDUCERE ASUPRA CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL 109
11 MANIABILITATEA SI STABILITATEA AUTOMOBILELOR 111
11.1. MANIABILITATEA AUTOMOBILULUI 111
11.1.1.INFLUENTA UNGHIURILOR DE VIRARE A ROTILOR ASUPRA
MANEVRABILITATII 111
11.1.2.INFLUENTA ELASTICITATII LATERALE A PNEURILOR ASUPRA
MANEVRABILITATII 112 11.1.3. INFLUENTA TRACTIUNII FATA SAU SPATE, ASUPRA MANEVRABILITATII
AUTOMOBILULUI 114
11.2. STABILITATEA AUTOMOBILULUI 115
11.2.1.STABILITATEA LONGITUDINALA 115
11.2.2.STABILITATEA TRANSVERSALA 118
11.2.2.1.STABILITATEA TRANSVERSALA LA MERS RECTILINIU 118
11.2.2.2.FORTELE SI MOMENTELE CARE ACTIONEAZA ASUPRA AUTOMOBILULUI LA DEPLASAREA IN VIRAJ 121
11.2.2.3.FORTELE SI MOMENTELE CARE ACTIONEAZA ASUPRA AUTOMOBILULUI IN VIRAJ PE O PANTA CU INCLINARE TRANSVERSALA 123
12. STABILIREA RAPOARTELOR DE TRANSMITERE, VITEZELOR SI FORTELOR DE
TRACTIUNE ALE AUTOMOBILELOR 126
12.1. STABILIREA RATIONALA A RAPOARTELOR DE TRANSMITERE 126
12.2. STABILIREA VITEZELOR SI RAPOARTELOR DE TRANSMITERE DUPA METODA PROGRESIEI GEOMETRICE 128
12.3. STABILIREA VITEZELOR SI RAPOARTELOR DE TRANSMITERE DUPA METODA PROGRESIEI ARITMETICE SI PROGRESIEI ARMONICE 135
13. CARACTERISTICA DINAMICA SI ECONOMICA A AUTOMOBILULUI 138
14. APLICATIE PROIECT DINAMICA AUTOMOBILULUI 141
BIBLIOGRAFIE 165

Extras din curs:

1.1. DEFINITIA, DESTINATIA SI CLASIFICAREA AUTOMOBILELOR

Automobilul este un vehicul rutier, suspendat elastic, cu autopropulsie care se poate deplasa pe diferite categorii de drumuri si chiar pe terenuri fara drumuri.

Automobilele sunt destinate pentru transportul persoanelor si al bunurilor, pentru tractarea unor vehicule fara mijloace proprii de propulsie si pentru efectuarea de servicii speciale.[8];[4].

1)Automobilele destinate pentru transportul persoanelor se numesc autoturisme cand au o capacitate de maximum opt locuri, autobuze cand au o capacitate mai mare de opt locuri si automobile de performanta.

Autoturismele se clasifica dupa forma caroseriei: cu caroserie inchisa (berlina, cupeu, coach, sedan, limuzina, station); cu caroserie deschisa (faeton, roadster) si cu caroserie decapotabila; si dupa capacitatea cilindrica a motorului (foarte mici cu cilindreea sub 600 cm3 , mici cu cilindreea de 600 1300 cm3, mijlocii cu cilindreea de 1300 2500 cm3 si mari cu cilindreea peste 2500 cm3).

Autobuzele se clasifica dupa numarul de locuri in: microbuze cu 8 14 locuri, mici cu 14 30 locuri, mijlocii 30 50 locuri si mari cu peste 50 locuri; dupa destinatie (urbane, suburbane, interurbane, autocare); dupa forma caroseriei (deschise, inchise, etajate si articulate).

In categoria automobilelor de performanta construite special pentru realizarea unor performante de viteza si demarare, intra automobilele sport si automobilele de curse.

2)Automobilele destinate transportului de bunuri se clasifica in: autofurgonete (avand caroseria inchisa, cabina separata pentru conducator si greutatea utila pana la 1000 daN), autofurgoane (autofurgonete cu greutatea utila pana la 1500 daN), autocamionete (avand platforma de incarcare deschisa si greutatea utila sub 2000 daN), autocamioane.

Autocamioanele se clasifica dupa greutatea utila astfel: normale (cu greutatea utila 2000 4000 daN), grele (cu greutatea utila 4000 10000 daN) si foarte grele (cu greutatea utila peste 10000 daN).

3)Automobilele de tractiune sunt destinate pentru tractarea remorcilor sau semiremorcilor, avand denumirea de autotractoare.

4) Automobilele pentru servicii speciale sunt automobilele prevazute cu instalatii destinate altor operatii decat cele de transport, si anume: autocisterne, autosanitare, autofrigorifice, autoizoterma, autoatelier, autobasculanta, automacara, autopompe etc.

Terminologia folosita in clasificarea automobilelor este cuprinsa in STAS 6689/1-74.

1.2. ALCATUIREA SI ORGANIZAREA GENERALA A AUTOMOBILELOR

1.2.1. ALCATUIREA AUTOMOBILULUI

Automobilul este alcatuit din mai multe ansambluri, subansambluri si mecanisme care pot fi impartite in urmatoarele grupe: motorul, transmisia, sistemul de conducere, sistemul de sustinere si propulsie, caroseria si instalatiile auxiliare (elementele de pornire, semnalizare, control, ventilatie, incalzire si alte dispozitive auxiliare).[8];[5].

Motorul, care constituie sursa energetica a automobilului, transforma energia chimica a combustibilului folosit in caldura in cazul motoarelor cu ardere interna (cele mai raspandite la automobilele actuale), care la randul ei este transformata in energie mecanica necesara miscarii automobilului. In cazul motoarelor electrice energia electrica este transformata in energie mecanica necesara deplasarii automobilului.

Grupul motor cuprinde mecanismul motor compus din mecanismul biela-manivela si mecanismul de distributie si instalatiile de alimentare, de ungere, de racire, de aprindere si de pornire.

Alegerea motorului se face tinandu-se seama de destinatia si conditiile de exploatare a automobilului. Automobilele sunt echipate in marea majoritate cu motoare termice cu aprindere prin scanteie, cu aprindere prin comprimare, cu gaze de butelie, cu generator de gaze, cu turbina de gaze si cu aburi si cu motoare electrice cu acumulatoare, cu pile de combustibil. Automobilele fabricate in Romania sunt echipate cu motoare cu aprindere prin scanteie (CARPATI, BUCEGI, T.V., M-461, ARO-210, DACIA 1100, DACIA 1300, DACIA 1310, LASTUN, OLTCIT, DACIA NOVA, DACIA SUPER NOVA, DACIA SOLENZA, TICO, MATIZ, CIELO) si cu motoare cu aprindere prin comprimare (ROMAN, DAC, ROCAR).

In figura 1.1. este prezentata schematic clasificarea automobilelor dupa urmatoarele criterii: destinatie, tipul motorului, tipul transmisiei, numarul de punti.

Fig.1.1.

Modul de amplasare a motorului influenteaza constructia generala a automobilului si poate fi realizata: in partea din fata (la majoritatea automobilelor), in partea mijlocie (la unele autobuze), in partea din spate (la unele autoturisme si autobuze) si intre cabina si caroserie (la unele autocamioane).

Transmisia cuprinde: ambreiajul, cutia de viteze, transmisia longitudinala, angrenajul principal, diferentialul, arborii planetari.

Transmisia serveste la modificarea, transmiterea si distribuirea momentului motor la rotile motoare ale automobilului. In constructia de automobile se utilizeaza diferite tipuri de transmisii care influenteaza atat asupra parametrilor constructivi, cat si asupra calitatilor dinamice si de trecere ale automobilului. Acestea se pot clasifica astfel: transmisii mecanice, transmisii hidraulice, transmisii hidromecanice si transmisii electrice.[8].

In functie de numarul rotilor motoare si nemotoare, automobilele pot fi realizate in diferite variante dupa cum urmeaza: 4x2 sau 4x4-automobil cu doua punti (prima cifra indica numarul total al rotilor si a doua numarul rotilor motoare), 6x2,6x4,6x6- automobil cu trei punti, 8x4,8x6,8x8- automobil cu patru punti.

Bibliografie:

1.lonescu, E. s.a. Motoare termice si masini de tractiune pentru transporturi forestiere, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1964.

2.lonescu, E. s.a. Tractoare si automobile, Universitatea din Brasov, 1969.

3.Tecusan, N. s.a. Tractoare si automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1977.

4.Tecusan, N. si lonescu, E. Tractoare si automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1982.

5.Untaru, M. s.a. Automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1975.

6.Untaru, M., Fratila, Gh., Potincu, Gh. s.a. Calculul si constructia automobilelor, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1982.

7.Fratila, Gh. Calculul si constructia automobilelor, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1977.

8.Potincu, Gh., Hara, V., Tabacu, I. Automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1980.

9.Mladinescu, T., s.a. Organe de masini si mecanisme. Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972.

10.Handra-Luca, V., Organe de masini si mecanisme, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975.

11.Radoi, M, Deciu, E., Mecanica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981.

12.Paizi, Gh., Stere, N., Lazar, D., Organe de masini si mecanisme, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1980.

13.Blaga, V., Curs general de masini, Editura Universitatii din Oradea, 1997.

14.Blaga, V., Dinamica autovehiculelor rutiere, Editura Universitatii din Oradea, 2002.

15.*** Revistele Automobile Engineer, London, 1990-2000.

16.*** Revistele, Societe des Ingenieurs de VAutomobile S.I.A Paris,.1990-2000.

17.*** Revistele Automobil Technische Zeitschrift, A.T.Z. Stutgart, 1990-2000.

18.*** Revistele Society of Automotive Enginners, S.A.E New-York, 1990-2000.

19.*** Standardele de stat (referitoare la autovehicule rutiere).

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Dinamica autovehiculelor.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
165 pagini
Imagini extrase:
165 imagini
Nr cuvinte:
46 256 cuvinte
Nr caractere:
265 287 caractere
Marime:
8.40MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Mecanică
Tag-uri:
autovehicule, mecanica
Predat:
la facultate
Materie:
Mecanică
Profesorului:
Fodor Dinu, Blaga Vasile
Sus!