1.1. DEFINITIA, DESTINATIA SI CLASIFICAREA AUTOMOBILELOR
Automobilul este un vehicul rutier, suspendat elastic, cu autopropulsie care se poate deplasa pe diferite categorii de drumuri si chiar pe terenuri fara drumuri.
Automobilele sunt destinate pentru transportul persoanelor si al bunurilor, pentru tractarea unor vehicule fara mijloace proprii de propulsie si pentru efectuarea de servicii speciale.[8];[4].
1)Automobilele destinate pentru transportul persoanelor se numesc autoturisme cand au o capacitate de maximum opt locuri, autobuze cand au o capacitate mai mare de opt locuri si automobile de performanta.
Autoturismele se clasifica dupa forma caroseriei: cu caroserie inchisa (berlina, cupeu, coach, sedan, limuzina, station); cu caroserie deschisa (faeton, roadster) si cu caroserie decapotabila; si dupa capacitatea cilindrica a motorului (foarte mici cu cilindreea sub 600 cm3 , mici cu cilindreea de 600 1300 cm3, mijlocii cu cilindreea de 1300 2500 cm3 si mari cu cilindreea peste 2500 cm3).
Autobuzele se clasifica dupa numarul de locuri in: microbuze cu 8 14 locuri, mici cu 14 30 locuri, mijlocii 30 50 locuri si mari cu peste 50 locuri; dupa destinatie (urbane, suburbane, interurbane, autocare); dupa forma caroseriei (deschise, inchise, etajate si articulate).
In categoria automobilelor de performanta construite special pentru realizarea unor performante de viteza si demarare, intra automobilele sport si automobilele de curse.
2)Automobilele destinate transportului de bunuri se clasifica in: autofurgonete (avand caroseria inchisa, cabina separata pentru conducator si greutatea utila pana la 1000 daN), autofurgoane (autofurgonete cu greutatea utila pana la 1500 daN), autocamionete (avand platforma de incarcare deschisa si greutatea utila sub 2000 daN), autocamioane.
Autocamioanele se clasifica dupa greutatea utila astfel: normale (cu greutatea utila 2000 4000 daN), grele (cu greutatea utila 4000 10000 daN) si foarte grele (cu greutatea utila peste 10000 daN).
3)Automobilele de tractiune sunt destinate pentru tractarea remorcilor sau semiremorcilor, avand denumirea de autotractoare.
4) Automobilele pentru servicii speciale sunt automobilele prevazute cu instalatii destinate altor operatii decat cele de transport, si anume: autocisterne, autosanitare, autofrigorifice, autoizoterma, autoatelier, autobasculanta, automacara, autopompe etc.
Terminologia folosita in clasificarea automobilelor este cuprinsa in STAS 6689/1-74.
1.2. ALCATUIREA SI ORGANIZAREA GENERALA A AUTOMOBILELOR
1.2.1. ALCATUIREA AUTOMOBILULUI
Automobilul este alcatuit din mai multe ansambluri, subansambluri si mecanisme care pot fi impartite in urmatoarele grupe: motorul, transmisia, sistemul de conducere, sistemul de sustinere si propulsie, caroseria si instalatiile auxiliare (elementele de pornire, semnalizare, control, ventilatie, incalzire si alte dispozitive auxiliare).[8];[5].
Motorul, care constituie sursa energetica a automobilului, transforma energia chimica a combustibilului folosit in caldura in cazul motoarelor cu ardere interna (cele mai raspandite la automobilele actuale), care la randul ei este transformata in energie mecanica necesara miscarii automobilului. In cazul motoarelor electrice energia electrica este transformata in energie mecanica necesara deplasarii automobilului.
Grupul motor cuprinde mecanismul motor compus din mecanismul biela-manivela si mecanismul de distributie si instalatiile de alimentare, de ungere, de racire, de aprindere si de pornire.
Alegerea motorului se face tinandu-se seama de destinatia si conditiile de exploatare a automobilului. Automobilele sunt echipate in marea majoritate cu motoare termice cu aprindere prin scanteie, cu aprindere prin comprimare, cu gaze de butelie, cu generator de gaze, cu turbina de gaze si cu aburi si cu motoare electrice cu acumulatoare, cu pile de combustibil. Automobilele fabricate in Romania sunt echipate cu motoare cu aprindere prin scanteie (CARPATI, BUCEGI, T.V., M-461, ARO-210, DACIA 1100, DACIA 1300, DACIA 1310, LASTUN, OLTCIT, DACIA NOVA, DACIA SUPER NOVA, DACIA SOLENZA, TICO, MATIZ, CIELO) si cu motoare cu aprindere prin comprimare (ROMAN, DAC, ROCAR).
In figura 1.1. este prezentata schematic clasificarea automobilelor dupa urmatoarele criterii: destinatie, tipul motorului, tipul transmisiei, numarul de punti.
Fig.1.1.
Modul de amplasare a motorului influenteaza constructia generala a automobilului si poate fi realizata: in partea din fata (la majoritatea automobilelor), in partea mijlocie (la unele autobuze), in partea din spate (la unele autoturisme si autobuze) si intre cabina si caroserie (la unele autocamioane).
Transmisia cuprinde: ambreiajul, cutia de viteze, transmisia longitudinala, angrenajul principal, diferentialul, arborii planetari.
Transmisia serveste la modificarea, transmiterea si distribuirea momentului motor la rotile motoare ale automobilului. In constructia de automobile se utilizeaza diferite tipuri de transmisii care influenteaza atat asupra parametrilor constructivi, cat si asupra calitatilor dinamice si de trecere ale automobilului. Acestea se pot clasifica astfel: transmisii mecanice, transmisii hidraulice, transmisii hidromecanice si transmisii electrice.[8].
In functie de numarul rotilor motoare si nemotoare, automobilele pot fi realizate in diferite variante dupa cum urmeaza: 4x2 sau 4x4-automobil cu doua punti (prima cifra indica numarul total al rotilor si a doua numarul rotilor motoare), 6x2,6x4,6x6- automobil cu trei punti, 8x4,8x6,8x8- automobil cu patru punti.
1.lonescu, E. s.a. Motoare termice si masini de tractiune pentru transporturi forestiere, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1964.
2.lonescu, E. s.a. Tractoare si automobile, Universitatea din Brasov, 1969.
3.Tecusan, N. s.a. Tractoare si automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1977.
4.Tecusan, N. si lonescu, E. Tractoare si automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1982.
5.Untaru, M. s.a. Automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1975.
6.Untaru, M., Fratila, Gh., Potincu, Gh. s.a. Calculul si constructia automobilelor, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1982.
7.Fratila, Gh. Calculul si constructia automobilelor, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1977.
8.Potincu, Gh., Hara, V., Tabacu, I. Automobile, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1980.
9.Mladinescu, T., s.a. Organe de masini si mecanisme. Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972.
10.Handra-Luca, V., Organe de masini si mecanisme, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975.
11.Radoi, M, Deciu, E., Mecanica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981.
12.Paizi, Gh., Stere, N., Lazar, D., Organe de masini si mecanisme, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1980.
13.Blaga, V., Curs general de masini, Editura Universitatii din Oradea, 1997.
14.Blaga, V., Dinamica autovehiculelor rutiere, Editura Universitatii din Oradea, 2002.
15.*** Revistele Automobile Engineer, London, 1990-2000.
16.*** Revistele, Societe des Ingenieurs de VAutomobile S.I.A Paris,.1990-2000.
17.*** Revistele Automobil Technische Zeitschrift, A.T.Z. Stutgart, 1990-2000.
18.*** Revistele Society of Automotive Enginners, S.A.E New-York, 1990-2000.
19.*** Standardele de stat (referitoare la autovehicule rutiere).
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.