CONSTRUCTIA SI ELASTICITATEA NAVEI
1. Societati de clasificare. Clasificarea navelor.
1.1. Consideratii generale
Constructiv, corpul navei este un sistem tehnic complex, elastic, supus actiunii unor
sarcini statice si dinamice.
Structura corpului navei trebuie sa asigure mentinerea formei, etanseitatea si
rezistenta acestuia.
In mare, un corp de nava are urmatoarele parti constructive: osatura; invelisul
exterior; constructiile de rigidizare; constructiile anexe.
Osatura este o retea spatiala de bare drepte si curbe, imbinate intre ele, care determina
si mentine formele geometrice ale corpului navei.
Barele drepte sau curbe ale caror lungimi se masoara in planuri paralele cu PD,
respectiv cu PL, formeaza elementele de osatura longitudinale.
Barele drepte sau curbe ale caror lungimi se masoara in planuri paralele cu planul
cuplului maestru formeaza elementele de osatura transversale.
Invelisul exterior se defineste ca fiind partea constructiva a corpului navei, formata
din filele de tabla drepte si curbe, de diferite dimensiuni, care imbraca osatura.
Constructia rezultata din imbinarea osaturii cu invelisul exterior este impartita in
plansee.
Planseul este structura de rezistenta formata dintr-o placa dreapta sau curba rezemata,
intarita printr-o retea de bare si elemente de legatura (planseul de bordaj, de punte, de
fund).
Totalitatea planseelor situate in interiorul corpului navei, dispuse longitudinalorizontal
(puntile), transversal-vertical (peretii transversali) si longitudinal-vertical
(peretii longitudinali), se numesc constructii de rigidizare.
Constructiile anexe sunt acele constructii, situate in interiorul si in afara corpului etans
(tancuri, rufuri, etc.), care participa la indeplinirea in conditiuni bune a functionalitatii
navei.
1.2. Societati de clasificare navala
Registrele de clasificare sunt institutii de stat, organizate in scopul verificarii si
confirmarii starii tehnice a navelor de transport, precum si a certificarii posibilitatii
acestora de a naviga in siguranta.
In principal, registrele de clasificare navala elaboreaza:
- reguli pentru incercarea materialelor ce se intrebuinteaza la constructia
navelor, a masinilor si instalatiilor navale;
- reguli pentru stabilirea dimensiunilor elementelor de constructie;
- reguli dupa care se supravegheaza constructia navelor, a masinilor si
instalatiilor navale;
- reguli dupa care se executa probele finale de receptie ale navei, ale masinilor
si instalatiilor navale;
- reguli dupa care se executa vizitarea, de catre expertii registrului, a navelor
aflate in exploatare, cu scopul de a li se asigura o stare tehnica buna.
Cele mai cunoscute registre de clasificare navala actuale sunt:
- registrul englez (Lloyd's Register of Shipping);
- registrul francez (Bureau Veritas);
- registrul american (American Bureau of Shipping);
- registrul german (Germanischer Lloyd);
2
Certificatul de clasa este un act, eliberat de catre registrul de clasificare, in baza caruia
societatile de asigurare stabilesc cotele de asigurare atat pentru nava cat si pentru
marfurile pe care aceasta le transporta.
Certificatul de clasa al unei nave este valabil pe o perioada de timp limitata. In aceasta
perioada, nava este supusa unor vizite anuale, care au rolul de a atesta valabilitatea in
continuare a certificatului de clasa.
La expirarea perioadei de valabilitate a certificatului de clasa, nava este supusa vizitei
periodice. Referatele intocmite cu aceasta ocazie constituie documentele care stau la
baza reinnoirii certificatului de clasa.
1.3. Clasificarea navelor
Din punct de vedere al utilizarii se deosebesc: nave civile, militare si de sport si
agrement.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.