Ambreiajul este ansamblul care se plaseaza intre motor si cutia de viteze, separand cinematic motorul de transmisie, fiind asamblat in vecinatatea volantului cu care este compatibil in dimensiuni.
Ambreiajul este inclus in transmisia autovehiculului cu scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere interna, care constau in:
- Imposibilitatea pornirii sub sarcina
- Existenta unei zone de functionare instabila
- Imposibilitatea inversarii sensului de rotatie al arborelui cotit
- Mersul neuniform al arborelui cotit
Figura 1.1 Ambreiaj multidisc
1.1. Rolul si cerintele impuse ambreiajului
Necesitatea includerii ambreiajului in transmiterea autovehiculul este determinata de particularitatile functionarii acesteia, astfel, rolul ambreiajului este constituit de:
- Decuplarea transmisiei de motorul la oprirea autovehiculului cu motorul in functiune si la schimbarea treptelor de viteze
- Asigurarea demararii in bune conditii a autovehiculului
- Limitarea valorii maxime a momentului de rasucire in organele transmisiei si motorului prin patinarea elementelor sale
- Izolarea vibratiilor torsionale provenite din functionarea motorului si din deplasarea autovehiculului pe calea de rulare
Tinand seama de fenomenele specifice functionarii transmisiei, un ambreiaj bine conceput si corespunzator reglat trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte si anume:
- Sa decupleze complet si rapid motorul de transmisie, pentru a permite schimbare treptelor de viteze fara socuri si pentru a preintampina o uzura prematura a ambreiajului prin existenta frecarii mecanice dintre suprafetele de contact atunci cand autovehiculul este oprit cu motorul in functiune
- Cuplarea motorului cu transmisia sa se faca lin si progresiv, asigurand o crestere progresiva a momentului pe care il transmite, pentru a evita pornirea brusca a autovehiculului de pe loc si aparitia unor solicitari dinamice in transmisie
- Sa transmita sigur si integral momentul maxim al motorului, fara patinare, in toate conditiile normale de functionare
- Sa protejeze motorul si transmisia in regimurile in care pot aparea suprasarcini dinamice
- Sa fie capabil sa preia intreaga caldura produsa de suprafetele in frecare si sa evacueze o parte din aceasta pentru a-si mentine regimul termic la valori reduse
- Partea condusa a ambreiajului (solidara la rotatie cu arborele primar am cutiei de viteze) sa aiba momentul de inertie cat mai mic, pentru a scurta la minim durata de egalizare a vitezelor unghiulare ale rotilor dintate ce urmeaza a fi cuplate
- Parametrii de baza ai ambreiajului sa varieze cat mai putin pe intreaga durata de functionare
- Fortele normale pe suprafata de lucru sa se echilibreze reciproc
- Sa aiba durata de serviciu si rezistenta la uzura cat mai mare
- Sa aiba dimensiuni geometrice si mase cat mai reduse
- Sa confere siguranta in functionare printr-o constructie simpla si eficienta
1.2. Clasificarea ambreiajelor
Clasificarea ambreiajelor utilizate in constructia de autovehicule se realizeaza dupa modul de actionare si dupa modul de transmitere a momentului motor.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.