Autovehicule Rutiere

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. Introducere 5
1.1. Rolul si cerintele impuse ambreiajului 5
1.2. Clasificarea ambreiajelor 6
1.3. Variante constructive 9
2. Prezentarea solutiei constructive adoptate 12
2.1. Functionare 12
2.2. Justificarea solutiei adoptate 13
3. Calculul ambreiajului 14
3.1. Stabilirea momentului de frecare al ambreiajului 14
3.2. Determinarea razelor discului de ambreiaj 14
3.3. Calculul garniturilor de frecare 15
3.4. Calculul lucrului mecanic de patinare 16
3.5. Calculul lucrului mecanic specific de patinare 17
3.6. Calculul gradientului termic la piesele ambreiajului 17
3.7. Calculul arcului central diafragma 18
3.8. Determinarea efortului echivalent la decuplarea ambreiajelor 19
3.9. Calculul arborelui ambreiajului 20
3.10. Calculul mecanismului de actionare 21
4. Reglare. Intretinere. Reparare. NTSM 23
4.1. Reglare 23
4.2. Intretinere 23
4.3. Reparare 25
4.4. NTSM 28
5. Concluzii. Contributii. Perspective 33
6. Bibliografie 34
7. Partea grafica 35
7.1. Desen de executie a arborelui ambreiajului 35
7.2. Desen de executie a butucului discului suport 36
7.3. Desen de ansamblu 37

Extras din curs:

Ambreiajul este ansamblul care se plaseaza intre motor si cutia de viteze, separand cinematic motorul de transmisie, fiind asamblat in vecinatatea volantului cu care este compatibil in dimensiuni.

Ambreiajul este inclus in transmisia autovehiculului cu scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere interna, care constau in:

- Imposibilitatea pornirii sub sarcina

- Existenta unei zone de functionare instabila

- Imposibilitatea inversarii sensului de rotatie al arborelui cotit

- Mersul neuniform al arborelui cotit

Figura 1.1 Ambreiaj multidisc

1.1. Rolul si cerintele impuse ambreiajului

Necesitatea includerii ambreiajului in transmiterea autovehiculul este determinata de particularitatile functionarii acesteia, astfel, rolul ambreiajului este constituit de:

- Decuplarea transmisiei de motorul la oprirea autovehiculului cu motorul in functiune si la schimbarea treptelor de viteze

- Asigurarea demararii in bune conditii a autovehiculului

- Limitarea valorii maxime a momentului de rasucire in organele transmisiei si motorului prin patinarea elementelor sale

- Izolarea vibratiilor torsionale provenite din functionarea motorului si din deplasarea autovehiculului pe calea de rulare

Tinand seama de fenomenele specifice functionarii transmisiei, un ambreiaj bine conceput si corespunzator reglat trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte si anume:

- Sa decupleze complet si rapid motorul de transmisie, pentru a permite schimbare treptelor de viteze fara socuri si pentru a preintampina o uzura prematura a ambreiajului prin existenta frecarii mecanice dintre suprafetele de contact atunci cand autovehiculul este oprit cu motorul in functiune

- Cuplarea motorului cu transmisia sa se faca lin si progresiv, asigurand o crestere progresiva a momentului pe care il transmite, pentru a evita pornirea brusca a autovehiculului de pe loc si aparitia unor solicitari dinamice in transmisie

- Sa transmita sigur si integral momentul maxim al motorului, fara patinare, in toate conditiile normale de functionare

- Sa protejeze motorul si transmisia in regimurile in care pot aparea suprasarcini dinamice

- Sa fie capabil sa preia intreaga caldura produsa de suprafetele in frecare si sa evacueze o parte din aceasta pentru a-si mentine regimul termic la valori reduse

- Partea condusa a ambreiajului (solidara la rotatie cu arborele primar am cutiei de viteze) sa aiba momentul de inertie cat mai mic, pentru a scurta la minim durata de egalizare a vitezelor unghiulare ale rotilor dintate ce urmeaza a fi cuplate

- Parametrii de baza ai ambreiajului sa varieze cat mai putin pe intreaga durata de functionare

- Fortele normale pe suprafata de lucru sa se echilibreze reciproc

- Sa aiba durata de serviciu si rezistenta la uzura cat mai mare

- Sa aiba dimensiuni geometrice si mase cat mai reduse

- Sa confere siguranta in functionare printr-o constructie simpla si eficienta

1.2. Clasificarea ambreiajelor

Clasificarea ambreiajelor utilizate in constructia de autovehicule se realizeaza dupa modul de actionare si dupa modul de transmitere a momentului motor.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Autovehicule Rutiere.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Nu
Nota:
8.4/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
35 pagini
Imagini extrase:
35 imagini
Nr cuvinte:
6 274 cuvinte
Nr caractere:
33 571 caractere
Marime:
732.93KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Mecanică
Tag-uri:
functionare, autovehicule
Predat:
la facultate
Materie:
Mecanică
Sus!