Tehnici de Propagandă Manipulare și Persuasiune în Televiziune

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. Revolutiile secolului XX
Revolutia nucleara * Revolutia transporturilor * Revolutia medicala * Revolutia
comunicatiilor * Influente asupra culturii * Mass-media * Relatia stat -
televiziune *
2. Romanii si televiziunea
Nevoia de siguranta * Identificarea vinovatilor * Oferirea de solutii * Libertatea
de expresie * Sursa de informatii * Modificarea relatiilor umane * Cine are grija
de noi * Capacitatea de a ne face modele
3. Telefenomenul
Pasiunea noastra * Un pic de istorie * Televiziunea - interes propriu sau
interesul cetateanului
4. Caracteristicile televiziunii
Avantaje * Oamenii reali * Industria irealului * Noua realitate globala *
Mecanismele producerii irealului * Standarde scazute * Teoria marii prostii
5. Rolul televiziunii
Analiza bardica * Analiza cantitativa * Forum cultural
6. Structura cognitiva a mintii umane
Structura cognitiva a mintii umane * Perceptiile * Stereotipuri * Stapanirea
capacitatilor de comunicare * Convingerile * Motivele * Atitudinile * Garantul
social
7. Imaginile din capul nostru
Lumea ca sperietoare * Concentrarea * Atentia * Emotiile provocate
8. Violenta - televiziune - violenta
Televiziunea - stimulator de violenta sau efect al ei * Efecte * Catarsis *
Rezolvarea conflictelor * Personaje pozitive si negative
9. Femeile si televiziunea
Societatea romaneasca si femeile * Stereotipuri culturale * Mic istoric *
Experientele feminine * Televiziunea si femeile
3
10. Copiii si televiziunea
Societatea romaneasca si copiii * Scurtcircuit * Abandon scolar * Saracia *
Efecte fizice
11. Scurta istorie a propagandei
Retorica * Sofistii * Retorica moderna * Propaganda nazista * Marx si
propaganda comunista * Mitul pesterii
12. Propaganda
Propaganda si mass-media * Instrument al propagandei sau scut impotriva
acesteia
13. Manipularea
Toata lumea stie * Disimularea * Ideologia televiziunii
14. Persuasiunea
A convinge * A fi rational * Atitudini si comportament * Apelul la credibilitate
* Apelul la emotii * Apelul la ratiune * Nevoile umane * Dovezi
15. Tehnici de propaganda
Jocuri de cuvinte * Peiorative * Generalitati evidente * Eufemisme * Conexiuni
false * Transfer * Marturia * Oamenii normali * Oportunismul * Erori de logica
16. Tehnici de manipulare
Luarea si combinarea imaginilor * incadraturile * Trecerile * Montajul *
Sunetul * Regia * Culorile
17. Campanii electorale
Clipurile electorale * intalnirile-dezbateri * Stirile electorale * Campania
negativa
18. Sondaje de opinie
Sondajo-dependentii * Marja de eroare * intrebari tendentioase * Cine intreaba?
* Prezentarea rezultatelor
19. Publicitatea
Traduceri hilare * Cele 7 reguli * Reclama - pozitiva sau negativa?

Extras din curs:

Secolul 20 este cel mai bogat in revolutii mondiale. Revolutia, prin

definitie, presupune schimbarea spectaculoasa a unei stari de fapt printr-o

actiune constienta si directionata. Putem vorbi despre revolutii violente, cum

sunt cele politice (revolutia franceza din 1789, revolutia rusa din 1917, revolutia

romana din 1989) sau despre revolutii ,,de catifea", cum sunt cele la nivelul

constiintelor si a mentalitatilor (revolutia industriala din Anglia, revolutia

sexuala de la jumatatea anilor 60). In general nu exista revolutii exclusiv

violente sau exclusiv pasnice. Ele pot avea caracteristici mixte dar exista una

predominanta. De multe ori violenta irupe atunci cand nu mai poate fi evitata o

revolutie, atunci cand tensiunile acumulate in urma procesului schimbarii nu au

gasit un mijloc adecvat de a se dezamorsa.

Revolutiile din domeniul stiintific sunt cele care au, in general, un

caracter dual: violente, radicale pentru oamenii de stiinta si de catifea pentru

marea masa a oamenilor.

In cazul revolutiilor pasnice, de multe ori nici nu ne dam seama ca am fost

martorii si ,,victimele" lor. Schimbarea se produce lent si gradual, astfel incat, la

un moment dat, refuzam sa mai constientizam corect caracteristicile perioadei

anterioare si nici nu mai putem relationa diferitele elemente ale universului

apropiat fara ajutorul efectelor noilor revolutii. Si asta pentru un motiv foarte

simplu: toate revolutiile s-au bazat pe informatie, mai corect spus pe folosirea ei

intr-un mod care sa serveasca scopului propus. Revolutiile s-au nascut sau au

avut succes apeland fie la persuasiune, fie la manipulare, pentru a se legitima in

ochii opiniei publice si, astfel, pentru a-si indeplini obiectivele. Revolutiile care

n-au reusit sunt cele care n-au beneficiat de o propaganda buna si n-au folosit

tehnicile potrivite de persuasiune sau de manipulare. Dar toate revolutiile

folosesc, in diferite momente ale desfasurarii lor, manipularea si persuasiunea.

Cea mai importanta ramane, insa, informatia. Multi oameni gandesc inca astfel:

,,ceea ce nu cunosc, nu exista !". Daca nu exista, nu-l constientizeaza. Astfel, nu

este influentat. Prin urmare nu reactioneaza la stimulii trimisi de sursele de

propaganda. Deci, nu participa la revolutie.

Sa analizam cele 4 mari domenii in care au avut loc revolutii in secolul

XX: energia nucleara, comunicatiile, transporturile, medicina.

5

Revolutia nucleara

Desi ar fi fost normal ca aceasta descoperire sa impinga omenirea inainte,

ea este cea care, paradoxal, a inghetat evolutia ei, ca specie sociala, a nascut

razboiul rece, cea mai mare arena de desfasurare, confruntare si ultrafinisare a

mijloacelor de informare in masa si, implicit, a tehnicilor de manipulare, cu

ajutorul acestora. Folosirea bombei atomice impotriva Japoniei in august 1945

(la 6 august asupra Hiroshimei, iar apoi asupra orasului Nagasaki) a fost

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Tehnici de Propaganda Manipulare si Persuasiune in Televiziune.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
186 pagini
Imagini extrase:
186 imagini
Nr cuvinte:
92 012 cuvinte
Nr caractere:
449 673 caractere
Marime:
1.03MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Mass Media
Tag-uri:
manipulare, propaganda, massmedia
Predat:
la facultate
Materie:
Mass Media
Profesorului:
Radu Herjeu
Sus!