Teme de discu?ii
Presa centrala versus presa locala
Presa de proximitate
Starea actuala a presei regionale, particularita?i, tendin?e,
Evolu?ia presei locale ?i regionale din ?ara noastra ?i din spa?iul european
Alte tipologii de presa
Bibliografie
Briggs, Asa, Burke, Peter, Mass media. O istorie sociala, De la Gutenberg la Internet.
Polirom, 2005, p.176-190
Mouillaud, Maurice, Tetu, Jean Francois, Presa cotidiana, Tritonic, 2003, p.7-38
Guery,Louis, La presse regionale et locale, Connaissance des media, 1990
Cuvinte cheie cu care vom opera:
- Din punct de vedere al pozi?iei politice, institu?iile de presa pot fi: -neutre
- -partizane
- Din punct de vedere a modului de abordare a subiectelor: -presa de calitate, cu o informa?ie rece, deta?ata, cu
dezbateri pe subiectele grave
- -presa tabloida care combina divertismentul cu informa?ia: -presa serioasa(Ziarul Finaciar,Cotidianul)
- -semi-serioasa(Romania libera,Gardianul)
- -serioasa populara(Jurnalul na?ional)
- -tabloida de chio?c sau tabloidul autentic(Libertatea)
- -tabloida de supermarket- dominata de divertisment,
- scandal,sport (Atac)[1]
- Dupa formatul in care sunt tiparite: -ziare de format mare
- -de format tabloid( cu precadere saptamanal)
- In audiovizual tipologia dupa aria de acoperire: -Locale, regionale, na?ionale ?i interna?ionale
- Dupa modul de transmitere: -pe unde hertziene(lungi, medii, scurte, ultrascurte)
- -cablu
- Dupa forma de finan?are, pot fi:- de serviciu public
- -comerciale
- Dupa modul de organizare: -posturile independente
- -organizate in re?ea sau afiliate
- Dupa con?inut: -generaliste
- -specializate
- Posturile de televiziune: de ?tiri(CNN, BBC, Euro News), de filme artistice, de sport, de muzica, de ?tiin?a, pentru
copii, de reclame
o
[1] Coman,Mihai,Introducere in sistemul mass media,Polirom,2007,p.35-37
- La Viena s-a desfa?urat in luna aprilie a anului trecut Congresul
Ziarelor europene.Au participat 288 de ziare din 26 de ?ari in fa?a unui
juriu din 8 ?ari: Norvegia, Suedia, Finlanda, Belgia, Austria, Elve?ia,
Spania, Germania.Cu acest prilej, 86 de ziare din 17 ?ari au primit premii
de excelen?a. Doua ziare romane?ti au primit premii : Viata libera Gala?i
si Business Standard - pentru prima pagina, Business Standard - pentru
efecte vizuale, pentru pagini speciale, pentru tipar, pentru inova?ie.
- Concluziile juriului:
- Ziarele europene ?i-au creat un stil unic in lume
- design-ul a contribuit la individualizarea publica?iilor
- Presa tiparita nu va disparea din cauza Internetului, ci se va dezvolta ?i
va trece prin transformari radicale de forma ?i continut.
- tabloidizarea ziarelor -in ceea ce prive?te formatul paginii dar ?i
continutul
- tendin?a de a da un look de publica?ie-magazin cotidianelor,
- incercarea de a atrage aten?ia prin imagine la concuren?a cu televiziunea
- Designer-ul de presa Norbert Kupper a eviden?iat cateva trasaturi unice
ale ziarelor din diverse ?ari europene, aratand ca toate se incadreaza
intr-o anumita ,,?coala" europeana.
- In Suedia, se pune un accent tot mai mare pe fotografia de mari dimensiuni, care se intinde pe cel
pu?in 75% din suprafa?a paginii. Ziarele suedeze incearca sa atraga cititorii ?i prin imagini de
detaliu, ca elemente de ,,aga?are" a aten?iei catre textul care inso?e?te ilustra?iile. cotidianele
incearca sa gaseasca subiecte originale, care sa poata fi abordate la fel de atractiv nivelul textului
si al fotografiei.
- Unele cotidiane din Europa adopta in weekend un design de tip magazin, pentru a concura cu
televiziunea ?i pentru a da cititorilor senza?ia de deschidere, relaxare si diversitate.
- Germania este ?ara in care apar cele mai multe ziare-concept, publica?iile de aici incercand sa
creeze design de arta, din dorin?a de a arata ca Internetul nu este canalul de comunicare ce de?ine
monopolul la elemente vizuale puternice.
- In urma unei restructurari produse in 2007, Die Welt a unit redactia pentru editia tiparita cu cea
pentru editia online. Fuziunea s-a produs si la nivel fizic, pentru ca acum ziarul are un singur sediu
pentru redactiile celor doua versiuni ale publicatiei. Jurnalistii au birouri comune iar sefii de
departamente, editorii si redactorii-sefi lucreaza in mijlocul reporterilor. Comunicarea este
permanenta si se face in primul rand fa?a in fa?a. Se pastreaza legatura cu jurnali?tii de pe teren ?i
deciziile de publicare le poate lua oricare dintre editori, indiferent daca se ocupa de varianta tiparita
sau de cea online.
- Continutul ziarului Die Welt este ,,aruncat" mai intai pe site in jurul orei 17 (in functie
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.