Perspectiva abordarii domeniului presupune ,,ab initio" cateva precizari, necesare sublinieri
pentru a motiva demersul sintetic, uneori schematic - argument pentru intentia noastra doar de
introducere in istoria presei.
Diversitatea formelor jurnalistice a mass-media reclama o radiografiere in diacronie,
subliniind astfel evolutia lor intr-o determinare contextuala generatoare de sensuri noi la fiecare
investigare. Istoria presei este implicit istoria societatilor in ansamblu.
Profilul social, economic, cultural al unei epoci poate fi reconstituit din ,,arhivele
cotidianului", ceea ce s-au dorit a fi si chiar au fost presa scrisa si presa audio-vizuala.
Istoria presei plaseaza intr-un sistem axiologic si un altul evolutiv chiar viata presei.
Cum intr-o abordare istorica a presei este necesar sa se cunoasca si ,,actorii" comunicarii,
jurnalistii si publicul-tinta, inevitabil se va vorbi de pasiune si de orizont de asteptare, plasate pe
o axa care are ca punct median produsul mediatic.
Si ca in orice demers evaluativ se vor evidentia modelele. In cazul presei doua tipuri de
modele intereseaza:
- jurnalistul, reper intr-o ierarhie a personalitatilor de gen care a generat o schimbare sau a
fost initiatorul si deschizatorul de drumuri, numele lui devenind simbol (Gutenberg, Marconi,
Pulitzer);
- jurnalistul - scriitor (sau scriitorul-jurnalist) care a fost vocea dominanta a timpului sau si
care a performat un gen publicistic sau a creat o specie jurnalistica.
Prezenta scriitorilor in viata presei a fost o permanenta, istoria consemnand biografii de
exceptie. Swift, Beaumarchais, Balzac, Cehov sau Dostoievski sunt doar cateva exemple celebre
din literatura universala. Cultura romaneasca retine nume de prestigiu: de la Hasdeu la
Eminescu, de la Camil Petrescu la Geo Bogza, de la Tudor Arghezi la Adrian Paunescu sau
Octavian Paler.
Cele doua tipuri de discurs, publicistic si literar pot coexista in activitatea scriitorilor sau se
pot genera reciproc, ocupand fiecare loc prioritar in activitatea jurnalistica sau scriitoriceasca.
Inedite vor fi genurile ,,de frontiera" care se vor naste, gratie talentului si ingeniozitatii
creatorilor. Romanul foileton, reportajul, tableta, pamfletul sunt doar cateva genuri care sunt de
reperat inca din perioada de impunere a tiparului si sunt si azi puncte de interes in presa
informativa sau de atitudine, de tip magazin sau culturala. Definite la inceput ca maniere
personale de abordare a discursului publicistic, genurile de frontiera vor deveni ,,piatra" de
5
incercare pentru jurnalistii cu veleitati literare, ca si pentru scriitorii ce doresc sa se implice in
viata presei.
Interferenta celor doua discursuri permite penetrarea in zone de mare atractivitate pentru un
public -tinta divers, eterogen si numeros.
Investigarea specificitatii si evolutia acestor genuri ofera camp deschis analizei universului
literar si al mass-media. Este o oportunitate pentru tinerii comunicatori de a se documenta in
doua domenii ce reclama cultura generala, iar cele doua modalitati de discurs prin interferenta
conduc la potentarea creativitatii.
Doua lumi ce par diferite, beletristica si jurnalismul, pot coexista fericit prin genuri ,,de
frontiera" - camp lingvistic si estetic marcat de potentialitate. Acesta este punctul de interes
poate cel mai apreciat de un tanar comunicator, dornic de a se manifesta creativ si in plan literar
si in plan jurnalistic.
Revenind la istoria presei consideram necesar ca inainte de abordarea diacronica sa definim
produsul mediatic in relatie contextuala si in raport cu destinatarul, precizandu-i rolurile si
functiile generatoare de statutul mult invidiat de ,,a patra putere" in stat.
19. Bertrand, Claude-Jean, Deontologia mijloacelor de comunicare, Institutul European,
2000
20. Bourdieu, Pierre Despre televiziune urmat de Domina.ia jurnalismului Ed.
Meridiane, Bucure.ti, 1998
21. Coman, Mihai Introducere in sistemul mass-media, Polirom, Ia.i, 1999
22. Constantinescu, Mircea: Vedeta Eseu in psihosociologia media Ed. Cartea
Romaneasc.,2001
23. Defleur, M., Ball-Rokealh, S.- Teorii ale comunic.rii de mas. Ed. Polirom, Ia.i, 1999
24. Joule, R. V. &Beauvois, J. L. , Tratat de manipulare, Ed. Antet, 1997
25. Kunczik, Michael, Zipfel, Astrid Introducere in tiin.a publicisticii i a comunic.rii,
Ed. Universitas Napocensis, 1998
26. Lochard, Boyer.Comunicarea mediatic. Institutul European, Ia.i, 1998
27. Miege, Bernard, Societatea cucerit. de comunicare, Ed. Polirom, Ia.i, 2000
28. Mucchielli, Alex, Arta de a influen.a, Ed. Polirom, Ia.i, 2002
29. Pailliart, Isabelle, Spa.iul public i comunicarea, Ed. Polirom, Ia.i, 2002
30. Petcu, Marian Tipologia presei romane.ti. Institutul European, Ia.i, 2000
31. Petcu, Marian, Sociologia mass media, Ed. Dacia, Cluj Napoca, 2002
32. Silverstone, Roger: Televiziunea in via.a cotodian.,Polirom, Ia.i, 1999
33. Sorlin, Pierre, Mass media, Institutul European, 2002
34. Stan, Constantin, Libertate supravegheat. Tehnici de redactare, Ed. Funda.iei
Meridian, Craiova, 2000
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.