Curs Avansat de Jurnalism

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Part 1: TRIMEDIAL - Competente pentru mai multe medii in
jurnalismul local
1. Prefata 17
2. Context 19
2.1 Punctul de plecare pentru generarea unui curriculum
TRIMEDIAL pentru jurnalisti 20
2.2 TRIMEDIAL- ideea din spatele conceptului 22
3. Grupurile tinta. Conditii preliminare 25
4. Scopurile generale ale proiectului si obiectivele educationale specifice 27
4.1 Scopurile generale ale proiectului 27
4.2 Obiectivele educationale specifice 28
5. Structura curriculumului pentru formare continua 29
6. TRIMEDIAL - Conceptul 33
6.1 Modulul I: Gandirea conceptuala. Notiunile de baz 33
6.2 Modulul II: Competente tehnice pentru productia
audio/ video/ on-line/multimedia 40
6.3 Modulul III: Tehnici de redactare pentru
audio/ video/ on-line/ multimedia 58
6.4 Modulul IV: Competente la nivel vizual pentru presa scrisa/ video 67
6.5 Modulul V: Management in redactiile
audio/ video/ on-line/ multimedia 72
6.6 Modulul VI: Trasaturile individuale necesare in
redactiile audio/ video/ on-line/multimedia 75
6.7 Privire generala asupra curriculumului 82
6.8 Propunere de program 84
Part 2: Materiale didactice, articole si carti pentru Curriculum-ul
1. Prefata 91
2. Modulul I: Gandirea conceptuala 93
3. Modulul II: Competente tehnice 101
4. Modulul III: Tehnici de redactare 111
5. Modulul IV: Competente la nivel vizual 113
6. Modulul V: Deprinderi manageriale 115
7. Modulul VI: Trasaturile individuale 117
Part 3: Manual pentru instructorii pe mai multe medii
1. Preambul 125
2. Principiile invatarii adultilor 129
2.1 Autonomie si autodeterminare 129
2.2 Experienta de viata si cunoastere 130
2.3 Orientarea catre rezultat 131
2.4 Orientarea in functie de relevanta 131
2.5 Orientarea catre aspectele practice 131
3. Competentele formatorului 133
3.1 Competente didactice 133
3.1.1 Transparenta in privinta scopurilor pregatirii 133
3.1.2 Conceperea planului de training 134
3.2 Competente psiho-sociale 134
3.2.1 Intelegerea dinamicii grupului. 134
3.2.2 Calitati organizatorice 135
3.2.3 Competente profesionale 135
3.2.4 Cunostinte profesionale din domeniul pedagogiei 135
3.2.5 Cunostinte despre conditiile de lucru ale cursantilor 136
3.4 Competente personale 137
3.4.1 Naturaletea 137
3.4.2 Creativitatea 137
3.4.3 Stabilitatea emotionala 137
4. Conceperea seminariilor de pregatire 139
4.1 Pregatirea 139
4.1.2 Analiza participantilor. 139
4.1.2 Definirea scopurilor. 140
4.1.3 Conceperea cursului 141
4.1.4 Stabilirea orarului de curs. 141
4.2 Introducerea 141
4.2.1 Primirea participantilor 141
4.2.2 Prezentarea participantilor la curs 142
4.2.3 Motivarea participantilor 143
4.2.4 Prezentarea cursului 143
4.3 Metodele de predare 144
4.3.1 Metoda gandirii critice 145
4.3.2 Metoda ,,Stiu/Vreau sa stiu/Am invatat" 146
4.3.3 Lucrul pe grupe 147
4.3.4 Brainstorming-ul 148
4.3.5 Regulile de desfasurare 149
4.3.6 Metoda ciorchinelui 149
4.3.7 Descrierea tehnicii de realizare. 150
4.3.8 Discutia. 151
4.3.9 Tehnica de conducere a discutiei. 152
4.3.10 Folosirea intrebarilor. 153
4.3.11 Intrebarile socratice 154
4.3.12 Tehnica intrebarilor 155
4.3.13 Jocul de rol 158
4.3.13 Simularea 159
4.3.14 Studiul de caz 159
4.4 Utilizarea mijloacelor de comunicare
4.4.1 Tabla de scris 161
4.4.2 Flip chart-ul. 161
4.4.3 Videoprojectorul. 162
4.4.4 Afise si colaje de imagini 162
4.4.5 Tabela cu sarcini. 163
4.4.6 Prezentarile PowerPoint. 163
4.4.7 E-learning 164
4.4.7 Tehnologiile de afisare digitala 166
4.5 Motivarea participantilor 166
4.5.1 Formatorul ca facilitator 167
4.5.2 Formatorul ca moderator 168
4.5.3 Tehnica ,,Am nevoie sa invat, sunt gata sa invat" 169
4.5.4 Alti factori motivationali 172
4.5.5 Alte recomandari. 173
4.6 Managementul conflictelor 174
4.6.1 Confruntarea cu rezistenta 176
4.6.2 Rezistenta la invatare 177
4.6.3 Marea provocare a 178
4.7 Sfarsitul cursului 178
Bibliografie 181

Extras din curs:

Felul in care se face jurnalism se va schimba radical. Platformele separate

de publicare: presa scrisa, audio si video sunt unite prin intermediul

Internetului. Aici, ,,utilizatorul" poate accesa toate tipurile de media,

oricand.

In secolul 20 in domeniul jurnalismului existau sarcini diferite si profesiuni

diferite, feluri diferite de a genera o stire, modalitati diferite de a lucra

pentru fiecare platforma de publicare. Erai fie un jurnalist de presa scrisa,

fie un realizator de radio, fie lucrai in televiziune - in mod ideal, pentru

tot restul vietii.

Revolutia digitala a inceput sa schimbe totul. Institutiile de media se

integreaza pe orizontala si pe verticala: aceeasi informatie poate fi acum

accesata sub forma unui produs de presa scrisa, a unui program de radio

sau a unui spectacol de televiziune. Utilizatorul o poate accesa pe orice

platforma doreste: si poate fi ,,utilizata" in direct, sau la cerere, cand utilizatorul

are timp sa o acceseze. In acelasi timp, instrumentele productiei

jurnalistice si accesul la aceste instrumente s-a schimbat dramatic. Nu

mai trebuie sa investesti milioane de euro in tipografii sau in echipament

audio-video pentru a transmite stiri. Instrumente gratis, sau destul de ieftine,

pot fi gasite pe Internet, pentru a oferi tuturor posibilitatea de a scrie

sau de a produce sunete si imagini si, apoi, de a le publica pentru audiente

aflate oriunde in lume. Dar daca oricine poate publica orice oricand, care

10

sunt efectele asupra ,,jurnalismului"? Ce ar trebui sa poata face jurnalistii

astazi? Care mai este datoria lor, intr-un mediu perpetuu in schimbare,

in care vechile modele de afaceri nu mai functioneaza, iar noile surse de

venit sunt greu de gasit? In care Internetul este omniprezent iar ,,materialele"

despre orice subiect posibil pot fi publicate printr-o atingere de

mouse?

Pentru jurnalistii de astazi este esential sa invete cum isi pot adapta rezultatele

muncii lor pentru aceste platforme noi, convergente, sa afle ca

pot crea continut pentru toate tipurile de media, lucrand in continuare cu

profesionalism, prezentand informatii, comentand diversele probleme si

spunand povesti care starnesc interesul ,,utilizatorilor", indiferent unde

sunt acesti utilizatori si indiferent de platforma de publicare pe care o folosesc.

In fata acestor provocari, o retea europeana de doisprezece institutii de

invatamant jurnalistic, de companii de media, de asociatii profesionale si

de parteneri sociali au inceput in octombrie 2004 un proiect ambitios. Ca

proiect pilot Leonardo da Vinci, "Tri-Medial Working in European Local

Journalism" are ca scop ajutarea jurnalistilor pentru a lucra in acest context

trimedial in care textul, sunetul si imaginea sunt folosite simultan

pentru a atrage atentia utilizatorilor de media.

Cu mandrie si mare bucurie oferim acum publicului roadele acestui efort

multianual si multinational: un concept pan-european modular pentru

invatamantul trimedial pentru jurnalisti, care consta dintr-un manual

modular pentru curriculum, ,,TRIMEDIAL - Competente pentru mai

multe medii in jurnalismul local", dintr-un manual pentru instructori,

,,TRIMEDIAL- Manual pentru instructori" si o lista cu materiale didactice.

Manualul pentru curriculum elaborat cuprinde subiecte de la gandirea

conceptuala la tehnici de redactare si la competente tehnice, si de la deprinderile

manageriale la informatii despre noile platforme de publicare

si noile

Bibliografie:

Carti si articole

- Charles, R., Williame, C., La communication orale, ed. Nathan,

1992.

- ***, DOBA teaching material, Doba Maribor, 2005, p. 25-28.

- Dumitru, I. Al., Dezvoltarea gandirii critice si invatarea eficienta

(The development of critical thinking and the efficient learning),

Editura de Vest, Timisoara, 2000.

- Elder, L., Paul, R., The role of Socratic questioning in thinking,

teaching, and learning, The Clearing House, 71 (5), pp. 297-301,

1998.

- Keen, E., Tirca, A., Educatia pentru cetatenie democratica, ghid

pentru profesori (Education for a democratic citizenship, Trainer's

guide), ed. Radical, 1999.

- Kiessling-Sonntag, Jochem, Trainings- und Seminarpraxis,

Cornelsen Verlag, Berlin, 2003, p. 11-32, 111-121.

- Maier, Pat si Warren, Adam, Integrating technology in learning

and teaching / a practical guide for educators, ed

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Curs Avansat de Jurnalism.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
182 pagini
Imagini extrase:
182 imagini
Nr cuvinte:
41 166 cuvinte
Nr caractere:
224 863 caractere
Marime:
655.68KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Mass Media
Tag-uri:
jurnalism, redactare, articole
Predat:
la facultate
Materie:
Mass Media
Profesorului:
Coman Vlad
Sus!