Felul in care se face jurnalism se va schimba radical. Platformele separate
de publicare: presa scrisa, audio si video sunt unite prin intermediul
Internetului. Aici, ,,utilizatorul" poate accesa toate tipurile de media,
oricand.
In secolul 20 in domeniul jurnalismului existau sarcini diferite si profesiuni
diferite, feluri diferite de a genera o stire, modalitati diferite de a lucra
pentru fiecare platforma de publicare. Erai fie un jurnalist de presa scrisa,
fie un realizator de radio, fie lucrai in televiziune - in mod ideal, pentru
tot restul vietii.
Revolutia digitala a inceput sa schimbe totul. Institutiile de media se
integreaza pe orizontala si pe verticala: aceeasi informatie poate fi acum
accesata sub forma unui produs de presa scrisa, a unui program de radio
sau a unui spectacol de televiziune. Utilizatorul o poate accesa pe orice
platforma doreste: si poate fi ,,utilizata" in direct, sau la cerere, cand utilizatorul
are timp sa o acceseze. In acelasi timp, instrumentele productiei
jurnalistice si accesul la aceste instrumente s-a schimbat dramatic. Nu
mai trebuie sa investesti milioane de euro in tipografii sau in echipament
audio-video pentru a transmite stiri. Instrumente gratis, sau destul de ieftine,
pot fi gasite pe Internet, pentru a oferi tuturor posibilitatea de a scrie
sau de a produce sunete si imagini si, apoi, de a le publica pentru audiente
aflate oriunde in lume. Dar daca oricine poate publica orice oricand, care
10
sunt efectele asupra ,,jurnalismului"? Ce ar trebui sa poata face jurnalistii
astazi? Care mai este datoria lor, intr-un mediu perpetuu in schimbare,
in care vechile modele de afaceri nu mai functioneaza, iar noile surse de
venit sunt greu de gasit? In care Internetul este omniprezent iar ,,materialele"
despre orice subiect posibil pot fi publicate printr-o atingere de
mouse?
Pentru jurnalistii de astazi este esential sa invete cum isi pot adapta rezultatele
muncii lor pentru aceste platforme noi, convergente, sa afle ca
pot crea continut pentru toate tipurile de media, lucrand in continuare cu
profesionalism, prezentand informatii, comentand diversele probleme si
spunand povesti care starnesc interesul ,,utilizatorilor", indiferent unde
sunt acesti utilizatori si indiferent de platforma de publicare pe care o folosesc.
In fata acestor provocari, o retea europeana de doisprezece institutii de
invatamant jurnalistic, de companii de media, de asociatii profesionale si
de parteneri sociali au inceput in octombrie 2004 un proiect ambitios. Ca
proiect pilot Leonardo da Vinci, "Tri-Medial Working in European Local
Journalism" are ca scop ajutarea jurnalistilor pentru a lucra in acest context
trimedial in care textul, sunetul si imaginea sunt folosite simultan
pentru a atrage atentia utilizatorilor de media.
Cu mandrie si mare bucurie oferim acum publicului roadele acestui efort
multianual si multinational: un concept pan-european modular pentru
invatamantul trimedial pentru jurnalisti, care consta dintr-un manual
modular pentru curriculum, ,,TRIMEDIAL - Competente pentru mai
multe medii in jurnalismul local", dintr-un manual pentru instructori,
,,TRIMEDIAL- Manual pentru instructori" si o lista cu materiale didactice.
Manualul pentru curriculum elaborat cuprinde subiecte de la gandirea
conceptuala la tehnici de redactare si la competente tehnice, si de la deprinderile
manageriale la informatii despre noile platforme de publicare
si noile
Carti si articole
- Charles, R., Williame, C., La communication orale, ed. Nathan,
1992.
- ***, DOBA teaching material, Doba Maribor, 2005, p. 25-28.
- Dumitru, I. Al., Dezvoltarea gandirii critice si invatarea eficienta
(The development of critical thinking and the efficient learning),
Editura de Vest, Timisoara, 2000.
- Elder, L., Paul, R., The role of Socratic questioning in thinking,
teaching, and learning, The Clearing House, 71 (5), pp. 297-301,
1998.
- Keen, E., Tirca, A., Educatia pentru cetatenie democratica, ghid
pentru profesori (Education for a democratic citizenship, Trainer's
guide), ed. Radical, 1999.
- Kiessling-Sonntag, Jochem, Trainings- und Seminarpraxis,
Cornelsen Verlag, Berlin, 2003, p. 11-32, 111-121.
- Maier, Pat si Warren, Adam, Integrating technology in learning
and teaching / a practical guide for educators, ed
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.