Comunicarea de marketing reprezinta o componenta deosebit de
importanta a activitatii de marketing a organizatiei, jucand un rol semnificativ
in realizarea obiectivelor politicii sale globale. Comunicarea cu publicul larg
reprezinta un obiectiv urmarit de fiecare organizatie constienta de
necesitatea acestei actiuni. Pentru a-si atinge acest tel este insa nevoie de
gasirea celor mai eficiente mijloace care, in acelasi timp, sa permita
diferentierea fata de actiunile celorlalti competitori. Indiferent de tehnica
aleasa, specialistii in marketing incearca sa construiasca un mesaj clar,
credibil si atractiv, capabil sa capteze atentia publicului vizat. In acelasi timp,
mesajul creat trebuie sa fie unic pentru a asigura diferentierea ofertei
anuntatorului de celelalte oferte existente pe piata. De aceea, atunci cand se
creeaza un mesaj se va tine cont de continutul, structura si forma acestuia.
Continutul mesajului se refera la elementele de atractie pe care acesta
trebuie sa le contina pentru a atrage si convinge publicul tinta. Mesajul
trebuie sa aiba la baza:
- elemente de atractie de natura rationala, care sa evidentieze
avantajele functionale pe care le ofera produsul promovat;
- elemente de atractie de natura emotionala, care sa trezeasca
sentimente pozitive sau negative ce vor motiva achizitia
produsului;
- elemente morale de atractie, care vizeaza sensibilitatea publicului
si sunt utilizate in special pentru sprijinirea unor cauze speciale.
Structura mesajului trebuie sa rezolve problemele legate de modul de
concluzionare, daca acesta va fi lasat la indemana auditoriului sau va fi
realizat de catre specialisti.
De asemenea, argumentele prezentate pot fi unilaterale (se bazeaza
pe atuurile produsului) sau bilaterale (se evidentiaza calitatile dar si punctele
slabe ale produsului). Ordinea prezentarii acestor argumente poate fi la
inceputul sau la sfarsitul mesajului, in functie de ceea ce urmareste
anuntatorul. O organizatie dispune de o varietate de mijloace de comunicare
utilizate in functie de obiectivele pe care le urmareste, de notorietatea lor, de
pozitionarea lor, de localizarea lor geografica, etc. Printre acestea
enumeram1 :
Publicitate Promovarea
vanzarilor
Relatii publice
- mesaje in presa,
radio, tv,
internet,etc
- afise
- pliante
- brosuri
- anuare
- cataloage
- concursuri;
- jocuri;
- loterii;
- mostre;
- cadouri;
- esantioane;
- cupoane, etc.
-dosare de presa;
- comunicate, stiri
de presa;
-rapoarte anuale;
- actiuni cu
publicul larg,
- publicatii interne,
sponsorizari, etc.
1
Michel Hugues - op.cit., p.59.
Tehnici promotionale
Tehnici promoionale - 5 -
Marketing direct Forta de vanzare Sistem de
identitate
- cataloage;
- brosuri;
- plicuri;
- scrisori de
marketing;
- mailing, etc.
- evenimente;
- targuri;
- expozitii;
- training-uri, etc.
- logo;
- culori;
- simboluri;
- slogan, etc.
Comunicarea este posibila prin diferite mijloace. Actiunile de comunicare pot
fi clasificate in doua categorii:
- prin mass-media /off-media ;
- comerciala/institutionala.
Comunicarea prin massmedia
Comunicare off-media
- Mobilizarea
mecanismelor si a
actorilor de pe piata
publicitara
- Publicitatea ca si
suport de notorietate
si imagine (punerea
in practica a unei
strategii de
publicitate, elaborarea
unui plan media)
- Metodologia de
implementare a unei
strategii de
comunicare produs si
corporativa coerenta
- Tiparituri publicitare
- Promovarea vanzarilor
- Relatiile publice si
relatiile de presa
- Sponsoring-ul si
mecenatul
- Comunicarea prin
evenimente
- Comunicarea prin
obiect
- Marketing-ul direct
- Internetul, mijloc de
comunicarea externa
- Noile tehnologii de
informare interna
(Internet si Intranet)
Mix-ul de comunicare intr-o acceptie de baza este prezentat ca un
ansamblu de elemente, instrumente specifice demersurilor comunicationale
ale organizatiei a caror combinatie optima conduce la realizarea obiectivelor
comunicationale ale organizatiei precum si generarea de efecte benefice la
nivel global. O posibila noua formula scoate in evidenta necesitatile de ordin
comunicational ale organizatiei moderne, respectiv: un grad de notorietate
crescut al produselor, al marcilor, o imagine puternica, pozitiva a organizatiei,
satisfacerea consumatorului acesta ajungand nucleul preocuparilor
organizatiei.
Mix-ul de comunicare se prezinta astfel:
1. Baylon, C., Mignot, X. - ,,Comunicarea", ed. Univ.Iasi, 2000;
2. Balaure Virgil - ,,"Tehnici promotionale",ed. Uranus, Bucuresti, 1999;
3. Balaure Virgil, coordonator - ,,Marketing", ed. Uranus, Bucuresti, 2000;
4. Bacanu, Bogdan - ,,Strategia organizatiei", ed. Infomarket, Brasov,
1999;
5. Beger, R., Gartner, H.D. - ,,Unternehmenskommunication -
Grundlagen - Strategien - Instrumente", Ed. Wiesbaden, 1993;
6. Benoit W.L. - ,,A Theory of Image Restauration Strategies", State
University of New York Press, 1995;
7. Belch, G. - ,,Introduction to Advertising &Promotions",ed.MA,1993;
8. Bonnange, C., Thomas, Ch. - ,,Eseu despre comunicarea publicitara",
ed. Trei, Iasi, 1999;
9. Branza Aurel, Constantin Nita - ,, Auditul in marketing", ed. Ecran
Magazin, Brasov, 2000;
10. Breton Ph.,Proulx S. - "L'explosion de la communication" Paris, La
Decouverte/Boreal, 1989;
11. Brochand B. - "Le publicitor", Paris, Dalloz, 1989;
12. Buzzell R.D. -"How can you standardize multinational marketing",
Columbia Journal of World Bussiness, 1968;
13. Caluschi, C. - ,,Relatii publice moderne", ed. Polirom, Iasi, 1998;
14. Coman C. - ,, Relatii publice: principii si strategii", ed. Polirom, Iasi,
2001;
15. Curta,I. - ,,Sponzorizarea - teorie si practica,ed.Expert, Bucuresti,
1993;
16. Chihaia N. - vol. Performanta si management - art"Aspecte privind
locul si rolul comunicarii in cresterea performantelor firmelor",
Bucuresti, 2002;
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.