Organizatiile cu viziune de marketing vor incerca intotdeauna sa gaseasca
solutii pentru a cuceri "inimile si mintile consumatorilor". Problema care se pune
este cea a gasirii unor mijloace, a unor instrumente capabile sa atraga
consumatorii, sa-i cucereasca si sa-i fidelizeze. Odata ce consumatorii sunt
satisfacuti, batalia nu este incheiata. Va urma pasul cel mai curajos: fidelizarea
clientilor. Aceasta va fi lupta care se va da intre marile organizatii, intre toti
jucatorii din cadrul unei piete, pentru ca numai astfel va putea fi asigurat succesul
unei afaceri.
In zilele noastre, abilitatea organizatiilor de a aplica principiile marketingului,
mai ales in domeniul strategiilor si al comunicatiilor de marketing, reprezinta o
dovada a maturitatii acestora. Este momentul in care organizatiile constientizeaza
ca publicul larg, consumatorii si nu numai, au asteptari tot mai mari. Acestia
doresc sa fie tratati cu respect, sa li se ofere produse si servicii de calitate care sa le
satisfaca chiar si cele mai ascunse dorinte si nevoi. Daca acest lucru poate fi
realizat prin crearea unor produse si servicii noi, bazate pe un concept ce
inglobeaza tehnologii avansate si, practic orice organizatie cu notorietate va investi
in sectorul cercetare-dezvoltare, nu ramane de gasit decat un instrument, o tehnica
capabila sa impinga aceste produse catre consumatorii finali. Rolul acesta poate
reveni tehnicilor de promovare a vanzarilor, considerate atat ca tactici de
marketing, cat si ca instrument comunicational.
3.1 Promovarea vanzarilor privita ca instrument comunicational destinat
fidelizarii consumatorilor
Tehnicile de promovare a vanzarilor sunt considerate un instrument
comunicational deosebit de eficace, care permit stimularea vanzarilor,
reprezentand pe termen scurt, un veritabil stimulent de a cumpara pentru
consumatori.
Sugestiva este definitia data de catre Institutul de Promovare a Vanzarilor
(Institute of Sales Promotion): "Promovarea vanzarilor reprezinta o gama de
tehnici de marketing cu caracter tactic, definite in cadrul marketingului strategic
pentru a adauga valoare unui produs sau serviciu, in scopul atingerii unor
obiective precise privind activitatile de vanzare si de marketing." 1
Aceste tehnici de promovare a vanzarilor au aparut si au inceput sa fie
utilizate frecvent de catre organizatii ca urmare a unor conditii specifice care au
generat aparitia acestora.
Dintre conditiile de aparitie a promovarii vanzarilor pot fi amintite
urmatoarele:
- piata produselor (serviciilor) se dezvolta intr-un ritm rapid, fiind dominata
de o crestere fara precedent a competitiei;
- actiunile concurentiale sunt indreptate catre atragerea unui numar mare de
consumatori prin diferite strategii si tactici de marketing;
- organizatiile sunt obligate sa reactioneze, in primul rand se adapteaza la
specificul pietei, la actiunile celorlalti competitori, iar apoi trebuie sa
gaseasca cai si mijloace care sa le permita o diferentiere puternica fata de
concurenti;
- consumatorii sunt tot mai bine informati, au o putere de cumparare, in
general, in crestere, au gusturi si preferinte bine conturate, sunt mult mai
exigenti;
- aproape toate produsele (serviciile) destinate sa satisfaca aceasi nevoie
sunt din ce in ce mai asemanatoare, oferind aproape aceleasi caracteristici
si avantaje, ca urmare oferta tinde sa se banalizeze;
- consumatorii doresc avantaje imediate, clare, care sa le ofere satisfactii
puternice de moment;
- pentru consumatori este din ce in ce mai greu sa se declare multumiti pe
termen lung fata de un produs (serviciu), societatea de consum ii indeamna
sa cumpere si sa consume tot mai mult, sa schimbe cat mai des produsele,
cu alte cuvinte, este nevoie de stimulente reale pentru a pastra consumatori
fideli;
- scaderea eficientei publicitare datorita costurilor, pe de o
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.