Rolul Marketingului în Activitatea Agentului Economic

Previzualizare curs:

Extras din curs:

UC 10. MARKETINGUL AFACERILOR

C1. ANALIZEAZA ROLUL MARKETINGULUI IN ACTIVITATEA AGENTULUI ECONOMIC

Obiective: dupa parcurgerea acestui capitol elevii vor fi capabili sa defineasca obiectivele de marketing; sa comunice eficient cu consumatorii; sa coordoneze functiile de marketing in realizarea sarcinilor propuse.

CONTINUT TEMATIC: ROLUL MARKETINGULUI IN ACTIVITATEA AGENTULUI ECONOMIC

1. OBIECTIVELE MARKETINGULUI

Locul central al desfasurarii activitatii economice il reprezinta piata. Piata este un

concept cu intelesuri multiple; ea reprezinta:

- categoria economica, proprie productiei de marfuri, ce cuprinde doua componente

fundamentale: cererea si oferta;

-spatiul de desfasurare a activitatii economice in care actioneaza agentii

economici reprezentati de persoane fizice si/sau juridice, ce dezvolta legaturi de afaceri economice intre ele;

-locul de intalnire a agentilor economici grupati,dupa pozitia lor fata de proprietari

asupra marfurilor, in vanzatori si cumparatori;

-forma de exprimare si manifestare a cererii si ofertei ai caror purtatori sunt: cumparatorii si vanzatorii;

-cadrul de formare a pretului.

Marketingul constituie un mod de gandire si actiune in sfera pietei ce realizeaza o abordare sistemica a circuitului de activitati: cercetare-dezvoltare, productie, distributie, consum, reprezentand – mai mult decat un ansamblu de metode si tehnici – domeniul unei tinere stiinte, cu statut autonom, in campul teoriei conducerii stiintifice a fenomenelor si proceselor economico-sociale (a managementului contemporan).

Termenul de marketing, de origine anglo-saxona (reprezentand participiul

prezent al verbului “to market” – a desfasura tranzactii de piata, a cumpara si a vinde), a cunoscut o larga circulatie internationala in perioada postbelica, desi originile sale sunt localizate la inceputul secolului nostru, in SUA.

Marketingul contemporan poate fi definit ca fiind: un proces social si de

Conducere prin care grupurile si indivizii obtin ceea ce au nevoie si doresc prin crearea si schimbul de produse, servicii, idei sau drepturi cu alte grupuri sau indivizi.

Marketingului i se atribuie multiple intelesuri:

- conceptie economica moderna in orientarea permanenta a firmei spre piata;

- un ansamblu de metode si tehnici stiintifice de actiune pentru atingerea obiectivelor strategice ale firmei;

- un instrument al conducerii stiintifice;

- o activitate practica, cu ajutorul careia firma sa se adapteze la exigentele pietei;

- o functiune a firmei;

- o stiinta in campul stiintelor manageriale.

O idée centrala se impune dincolo de definitii, anume aceea ca marketingul se

constituie, deopotriva, intr-un element al filosofiei firmei, precum si intr-o politica de castigare de noi clienti pentru firma, paralel cu fidelizarea celor actuali.

Firma moderna este solicitata sa-si asigure o conducere performanta a derularii afacerilor sale economice. Principalii factor ice impun o astfel de atitudine sunt repezentati de:

- evolutia rapida a tehnologiilor de fabricatie si de comercializare a produselor;

- atingerea nivelului de saturatie pe un numar tot mai important de piete (oferta exercita presiune asupra cererii);

- cresterea semnificativa a exigentelor consumatorului, ce determina modificari importante in comportamentul sau economic;

- constientizarea societatii asupra unor prioritati ale dezvoltarii pe termen lung (protectia mediului ambient, ingrijirea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor, rationalitatea in consum etc);

- accentuarea fenomenelor concurentiale atat pe piata domestica cat si pe piata internationala.

Obiectivele activitatii de marketing la nivelul firmei se impart in:

1. obiective economice, precum:

- cifra de afaceri;

- profitul si rata profitului;

- volumul vanzarilor;

- nivelul investitiilor;

- cota de piata.

2. obiective psihologice,cum sunt:

- imaginea firmei;

- gradul de cunoastere a produselor (marcilor ) sale;

- natura, intensitatea si caracteristicile relatiilor cu clientii;

- gradul de satisfactie a clientelei;

- nivelul fidelizarii cumparatorilor.

Exemplu:

Cota de piata a unei firme exprima locul detinut de aceasta pe piata globala a produsului, a ramurii, pe piata nationala sau internationala. Ea se cuantifica cu ajutorul unui coeficient ( 0<Cp<1) sau se exprima in procente (%).

Gradul de satisfactie a clientelei firmei fata de oferta adusa de aceasta pe piata poate fi operationalizat prin : analiza loialitatii propriilor clienti, evaluarea procentului reclamatiilor din totalul actelor de cumparare, masurarea rezultatelor unor cumparari de proba etc.

Obiectivele fixate de catre agentul economic trebuie sa fie realiste; nivelurile stabilite trebuie sa fie rezultatul analizei ocaziilor si a punctelor tari ale organizatiei si nu dorintele personale ale managerilor.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Rolul Marketingului in Activitatea Agentului Economic.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
21 pagini
Imagini extrase:
21 imagini
Nr cuvinte:
5 451 cuvinte
Nr caractere:
35 095 caractere
Marime:
48.45KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!