6.1. Conţinutul şi sfera pieţei întreprinderii
Piaţa reprezintă spaţiul economico-geografic unde se confruntă la un moment dat ofertele şi cererile unui bun economic împreună cu ansamblul agenţilor economici şi factorilor care influenţează starea şi evoluţia lor.
Pentru marketing două categorii de pieţe de referinţă (figura 6.1) prezintă un interes deosebit: piaţa produsului şi piaţa întreprinderii.
Figura 6.1. Piaţa de referinţă
Tabelul 6.1
Metode de abordare a pieţei în trecut şi prezent.
În trecut În prezent
- întreprinderea îşi concentrează atenţia asupra pieţei interne
- întreprinderea îşi concentrează atenţia atât asupra pieţei interne, cât şi acelei externe
- activează separat de alţi agenţi economici - colaborează cu alţi agenţi economici şi se bazează pe experienţa acestora
- acordă atenţie în special producţiei bunurilor de consum - acordă atenţie consumatorului şi pieţei în ansamblu
- practică marketingul de masă - practică marketingul diferenţiat pe segmentele pieţei
- pe primul plan se pune fabricarea mărfii - o atenţie deosebită este acordată calităţii şi competitivităţii mărfii
- proiectarea şi fabricarea mărfurilor noi se efectuează încet - proiectarea şi fabricare mărfurilor noi se efectuează cu ritmuri accelerate
- dirijarea se efectuează de sus în jos - dirijarea se efectuează de sus, de jos şi pe orizontală
Figura 6.2. Coordonatele pieţei
Piaţa poate fi evaluată prin intermediul unui set de întrebări simple (figura 6.3).
Figura 6.3. Evaluarea pieţei
Pe parcursul activităţii sale întreprinderea se poate confrunta cu următoarele probleme de bază (figura 6.4).
Piata intreprinderii si produsului - concepte de baza in marketing.
Tipologia si dimensionarea pietei intreprinderii
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.