Piața agroalimentară

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Capitolul 1 – PIAŢA – COMPONENTĂ DE BAZĂ

A MIX-ULUI DE MARKETING

1.1 Piaţa agrară : caracteristici, structură, factori de influenţă

Piaţa agrară reprezintă un segment al pieţei globale, unde bunurile şi

serviciile apar sub formă de ofertă de mărfuri iar nevoile de consum, sub forma

cererii de mărfuri.

Piaţa agrară cuprinde totalitatea furnizorilor de bunuri şi servicii, pe de o

parte, şi a clienţilor potenţiali, pe de altă parte, care se află în relaţii de vânzare -

cumpărare.

Dacă vom sintetiza definirea pieţei bunurilor şi serviciilor, vom putea

accepta că ”piaţa reprezintă totalitatea clienţilor (consumatorilor) care prezintă

aceleaşi nevoi de consum solvabile” (fig. 1.1.).

Piaţa agrară se aseamănă cu orice altă piaţă, în care producţia agricolă

autohtonă apare sub formă de ofertă iar nevoile de consum ale populaţiei, sub

forma cererii de mărfuri (produse agricole şi agroalimentare).

Fig. 1.1. – Conţinutul pieţei agrare

Piaţa reprezintă un sistem care, sub aspect structural, cuprinde trei

subsisteme (fig. 1.2.):

Fig. 1.2. – Schema sistemului pieţei agrare

• intrările - reprezentate de producţia autohtonă (exclusiv

autoconsumul), importurile, rezervele naţionale şi ajutoarele

externe;

• piaţa propriu-zisă - reprezentată de confruntarea ofertei cu

cererea de consum;

Fluxul banilor

Fluxul măfurilor

Fluxul informaţiilor

Vânzare - cumpărare

Vânzătorii

Cumpărătorii

• ieşirile - reprezentate de consumul populaţiei autohtone, materia

primă pentru industriile prelucrătoare, disponibilităţile pentru

export, rezervele naţionale şi obligaţiile internaţionale.

Funcţiile pieţei agrare sunt concretizate de subsistemul reprezentat de

“ieşirile din sistem”.

Cea mai importantă funcţie a pieţei agrare o constituie “asigurarea

populaţiei cu produse agricole şi agroalimentare necesare vieţii şi a industriei

prelucrătoare (alimentară, uşoară) cu materii prime de origine agricolă (fig.

1.3.).

Fig. 1.3. – Funcţiile pieţei agrare

O altă funcţie a pieţei agrare o constituie asigurarea unor rezerve

naţionale, necesare pentru a interveni în anii cu calamităţi naturale sau cu alte

situaţii deosebite.

Una dintre funcţiile deosebit de importante ale pieţei agrare este

reprezentată de asigurarea disponibilităţilor pentru export.

Piaţa bunurilor şi serviciilor trebuie să fie analizată ca un sistem complex

de pieţe, format din mai multe segmente între care există relaţii de

intercondiţionare, oferindu-i astfel, o structură specifică.

Evoluţia generală a economiei naţionale va determina schimbări evidente şi

în cazul pieţei agrare.

În acest sens, pe lângă factorii generali, asupra evoluţiei pieţei agrare vor

influenţa şi alţi factori, dintre care enumerăm :

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Piata Agroalimentara.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
8.3/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
118 pagini
Imagini extrase:
118 imagini
Nr cuvinte:
42 941 cuvinte
Nr caractere:
250 537 caractere
Marime:
1.08MB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Profesorului:
Prof. Dr. Aurel Chiran, Sef Lucr. Dr. Elena Gindu
Sus!