Capitolul 1 – PIAŢA – COMPONENTĂ DE BAZĂ
A MIX-ULUI DE MARKETING
1.1 Piaţa agrară : caracteristici, structură, factori de influenţă
Piaţa agrară reprezintă un segment al pieţei globale, unde bunurile şi
serviciile apar sub formă de ofertă de mărfuri iar nevoile de consum, sub forma
cererii de mărfuri.
Piaţa agrară cuprinde totalitatea furnizorilor de bunuri şi servicii, pe de o
parte, şi a clienţilor potenţiali, pe de altă parte, care se află în relaţii de vânzare -
cumpărare.
Dacă vom sintetiza definirea pieţei bunurilor şi serviciilor, vom putea
accepta că ”piaţa reprezintă totalitatea clienţilor (consumatorilor) care prezintă
aceleaşi nevoi de consum solvabile” (fig. 1.1.).
Piaţa agrară se aseamănă cu orice altă piaţă, în care producţia agricolă
autohtonă apare sub formă de ofertă iar nevoile de consum ale populaţiei, sub
forma cererii de mărfuri (produse agricole şi agroalimentare).
Fig. 1.1. – Conţinutul pieţei agrare
Piaţa reprezintă un sistem care, sub aspect structural, cuprinde trei
subsisteme (fig. 1.2.):
Fig. 1.2. – Schema sistemului pieţei agrare
• intrările - reprezentate de producţia autohtonă (exclusiv
autoconsumul), importurile, rezervele naţionale şi ajutoarele
externe;
• piaţa propriu-zisă - reprezentată de confruntarea ofertei cu
cererea de consum;
Fluxul banilor
Fluxul măfurilor
Fluxul informaţiilor
Vânzare - cumpărare
Vânzătorii
Cumpărătorii
• ieşirile - reprezentate de consumul populaţiei autohtone, materia
primă pentru industriile prelucrătoare, disponibilităţile pentru
export, rezervele naţionale şi obligaţiile internaţionale.
Funcţiile pieţei agrare sunt concretizate de subsistemul reprezentat de
“ieşirile din sistem”.
Cea mai importantă funcţie a pieţei agrare o constituie “asigurarea
populaţiei cu produse agricole şi agroalimentare necesare vieţii şi a industriei
prelucrătoare (alimentară, uşoară) cu materii prime de origine agricolă (fig.
1.3.).
Fig. 1.3. – Funcţiile pieţei agrare
O altă funcţie a pieţei agrare o constituie asigurarea unor rezerve
naţionale, necesare pentru a interveni în anii cu calamităţi naturale sau cu alte
situaţii deosebite.
Una dintre funcţiile deosebit de importante ale pieţei agrare este
reprezentată de asigurarea disponibilităţilor pentru export.
Piaţa bunurilor şi serviciilor trebuie să fie analizată ca un sistem complex
de pieţe, format din mai multe segmente între care există relaţii de
intercondiţionare, oferindu-i astfel, o structură specifică.
Evoluţia generală a economiei naţionale va determina schimbări evidente şi
în cazul pieţei agrare.
În acest sens, pe lângă factorii generali, asupra evoluţiei pieţei agrare vor
influenţa şi alţi factori, dintre care enumerăm :
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.