Marketing - teorie și aplicații

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1: CONCEPTUL DE MARKETING. 3
1.1. Definirea conceptului de marketing. 3
1.2. Functiile marketingului. 4
1.3. Evolutia marketingului in economia mondiala. 5
1.4. Marketingul social. 6
1.5. Specializarea marketingului. 7
CAPITOLUL 2: MEDIUL DE MARKETING AL FIRMEI. 10
2.1. Continutul si rolul mediului de marketing. 10
2.2 Micromediul firmei. 10
2.3. Macromediul firmei. 12
2.4. Mediul intern al firmei. 13
CAPITOLUL 3: PIATA . 14
3.1. Definirea si tipologia pietei. 14
3.3. Dimensiunile si dinamica pietei. 15
3.4. Indicatori de estimare a pietei. 16
3.5. Distributia spatiala a pietei. 18
CAPITOLUL 4: CERCETAREA PIETEI. 21
4.1 Instrumentele cercetarii de marketing. 21
4.1.1. Masurarea in cercetarea de marketing. 21
4.1.2. Metode de scalare. 23
4.2. Metode si tehnici de cercetare in utilizate in marketing. 25
4.2.1. Ancheta. 25
4.2.2. Esantionarea. 26
4.2.3. Chestionarul. 28
4.3. Experimentul in cercetarile de marketing. 30
4.3.1 Definitie si elemente componente. 30
4.3.2. Modelul testului ?2. 32
4.3.3. Modelul monofactorial cu blocuri aleatoare si grupe de aceeasi marime. 34
4.3.4. Modelul patratului latin. 35
CAPITOLUL 5: CEREREA DE CONSUM. 37
5.1. Conceptul de cerere . 37
5.2. Metode de analiza a cererii de consum. 38
5.3. Elasticitatea cererii de consum. 41
CAPITOLUL 6: OFERTA DE MARFURI. 44
6.1. Definire si aspecte generale. 44
6.2. Cercetarea ofertei . 45
6.3. Localizarea si varstei ofertei. 48
CAPITOLUL 7:
STUDIUL COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI. 51
7.1. Cercetarea consumului. 51
7.1.1. Consumul . 51
7.1.2. Factorii individuali . 51
7.1.3. Factorii sociali ai comportamentului consumatorului. 54
7.2. Modelarea comportamentului consumatorului. 54
7.2.1. Necesitatea studierii comportamentul consumatorului. 54
7.2.3. Modele generale ale comportamentului consumatorului 55
CAPITOLUL 8: MIXUL DE MARKETING . 58
8.1. Definirea mix-ului de marketing. 58
8.2. Politica de produs. 60
8.2.1. Definirea produsului in acceptiunea de marketing. 60
8.2.2. Principalele strategii de marketing in politica de produs 61
8.3. Politica de pret. 62
8.3.1. Categorii de preturi. 62
8.3.2. Strategii de stabilire a preturilor. 63
8.4. Politica de distributie. 66
8.4.1. Distributia - definire, sfera de cuprindere, rol si functii. 66
8.4.2. Canalele si formele de distributie. 66
8.4.3. Strategii de distributie. 67
8.5. Politica de promovare. 69
8.5.1. Definirea si rolul politicii de promovare. 69
8.5.2. Structura activitatii promotionale. 70
8.5.3. Strategii de promovare. 73
APLICATII PRACTICE REZOLVATE. 75
BIBLIOGRAFIE. 98

Extras din curs:

BAZELE MARKETINGULUI

1.1. Definirea conceptului de marketing

Termenul ,,marketing" provine de la verbul de origine anglo-saxona ,,to market", care

inseamna a cumpara si a vinde, a realiza tranzactii de piata. Pornind de la sensul general al

cuvintelor de origine, dar luand in considerare si aspectele practice pe care le presupune

desfasurarea unei activitati de marketing eficiente in zilele noastre, specialistii au formulat pana in

prezent peste 6000 de definitii ale marketingului. Prezentarea celor mai semnificative dintre acestea

este utila pentru desprinderea semnificatiilor majore ale acestui concept.

Potrivit Asociatiei Americane de Marketing, aceasta notiune are in vedere ,,realizarea

activitatilor economice care dirijeaza fluxul bunurilor si serviciilor de la producator la consumator

sau utilizator". Acestei definitii, precum si altora asemanatoare, i se imputa faptul ca se limiteaza

numai la o parte a activitatilor care tin nemijlocit de optica moderna de marketing, respectiv la

acelea care succed crearea bunurilor si se finalizeaza cu desfacerea acestora pe piata.

Alte definitii se axeaza asupra consumatorilor si necesitatii satisfacerii exigentelor acestora.

In aceasta conceptie, marketingul reprezinta ,,procesul managerial care asigura identificarea,

anticiparea si satisfacerea, in mod profitabil, a cerintelor consumatorului." (Chartered Institute of

Marketing, Marea Britanie). Dupa alti autori insa, marketingul nu reprezinta o activitate filantropica,

ci se subordoneaza in mod obligatoriu interesului fundamental al intreprinzatorilor, si anume,

maximizarea profitului. Ideea apartine unor specialisti consacrati in domeniul marketingului - J.E.

Mc. Carthy, potrivit caruia ,,marketingul desemneaza actiunile de dirijare a tuturor eforturilor in

vederea satisfacerii consumatorilor cu un profit" sau Ph. Kotler, pentru care marketingul este bazat

pe faptul ca ,,cheia atingerii obiectivelor unei organizatii consta in determinarea nevoilor si

dorintelor pietelor- tinta".

Intelesurile atribuite marketingului in ultima perioada sunt multiple; ele s-au individualizat

ca fatete distincte ale aceluiasi concept, in egala masura interdependente1:

? o conceptie economica moderna asupra orientarii, organizarii si desfasurarii

activitatii firmelor. In acord cu aceasta, orice activitate economica trebuie sa se concentreze asupra

obiectivelor din domeniul satisfacerii cerintelor efective si potentiale ale consumatorilor, in conditii

1 Florescu Constantin (coord.), Marketing, Grup Academic de Marketing si Management, Bucuresti, 1992; Pop Al.

Nicolae, Marketing, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2001

de profitabilitate, prin adaptarea produselor, distributiei, preturilor, ambalajelor, metodelor de

vanzare si promovare la cererea specifica;

? un ansamblu de activitati practice concrete, in cadrul carora se transpune noua

conceptie a intreprinderii. In aceasta categorie pot fi incluse, pe langa operatiuni si procese

economice traditionale, elemente cum sunt: cercetarea pietei si a consumului, testarea

acceptabilitatii produselor si serviciilor, activitati promotionale, servicii post-vanzare, urmarirea

comportarii produselor in consum etc.;

? un set de metode si tehnici stiintifice de actiune utilizate pentru cunoasterea in

dinamica a cererii si nevoilor consumatorilor, prospectarea dimensiunilor, structurii si tendintelor

pietei, optimizarea actiunilor firmei, dar si pentru fundamentarea stiintifica a deciziilor de marketing

si asigurarea conditiilor necesare pentru transpunerea lor in practica cu profit maxim;

? instrument al conducerii stiintifice care fundamenteaza un nou mod de a gandi si

actiona ce aduce in primul plan exigentele clientilor si nu vanzarea produselor existente pe piata. In

consecinta programul de productie si/sau de comercializare a produselor firmei trebuie sa se

adapteze cerintelor exprimate de purtatorii cererii;

? marketingul reprezinta, de asemenea, o functiune a intreprinderii, care dobandeste

un continut concret in raport cu celelalte functiuni ale intreprinderii: functiunea de cercetaredezvoltare,

functiunea de productie, functiunea comerciala, functiunea financiar-contabila si

functiunea de personal. Exercitarea functiunii de marketing permite managerilor intreprinderii

posibilitatea de a cunoaste si a previziona cerintele pietei pe care opereaza aceasta, de a produce si

desface acele categorii de marfuri care sunt cel mai bine adaptate gusturilor si preferintelor

consumatorilor, ca si de a valorifica eficient potentialului material, uman si financiar de care

dispune. Pentru indeplinirea acestei functiuni, activitatea de marketing din cadrul unei organizatii

(fie ea producatoare, comerciala, prestatoare de servicii sau fara scop lucrativ) se localizeaza intr-un

compartiment (birou, serviciu, directie, departament - dupa caz) ce ocupa un loc distinct si bine

precizat in organizarea respectivei intreprinderi;

? stiinta tanara in sistemul stiintelor manageriale, atribut dobandit de marketing in

ultimele doua decenii. In opinia profesorului Constantin Florescu (unul dintre pionierii scolii

romanesti de marketing) ,,.teoria marketingului s-a cristalizat in ultima parte a secolului XX drept

domeniu distinct al stiintelor economice". Aceasta afirmatie este probata prin existenta unei teorii

asupra sistemului conceptual si a metodelor de lucru specifice marketingului. Faptul ca marketingul

contemporan dispune de un instrumentar propriu de cercetare, de un limbaj specific si de o vasta

literatura care il personalizeaza completeaza argumentele care ii confera acestuia indubitabil statutul

de stiinta.

Bibliografie:

1. Balaure Virgil (coord.), Marketing, Editura Uranus, Bucuresti, 2002

2. Bruhn, M., Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2001

3. Catoiu Iacob (coord.), Cercetari de marketing, Editura Uranus, Bucuresti, 2002

4. Cucu Ioan, Marketing (partea I), Litografia Universitatii din Petrosani, 1995

5. Cucu Ioan, Dura Codruta, Marketing, Editura Focus, 2003

6. Florescu Constantin (coord.), Marketing, Grup Academic de Marketing si Management, Bucuresti, 1992

7. Foltean Florin, Cercetari de marketing, Editura Mirton, Timisioara, 2000

8. Foltean, Florin, Ladar, Lucian (coord.), Marketing, Editura Brumar, Timisoara, 2001

9. Gherasim Toader, Gherasim Adrian, Cercetari de marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2003

10. Juganaru, M., Teorie si practica in cercetarea de marketing, Editura Expert, Bucuresti, 1998

11. Manole, Victor, Stoian, Mirela, Dorobantu, Horia, Marketing, Editura ASE, Bucuresti, 2001

12. Maxim Emil, Gherasim Toader, Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2000

13. Munteanu, Vasile, Bazele marketingului, Ed. Graphix, Iasi, 1992

14. Niculescu Elena (coord.), Marketing modern, Editura Polirom, Iasi, 2000

15. Negrut Constantin, Dobre Costinel, Negrut Codruta, Initiere in marketing, Ed. Augusta, Timisoara, 1998

16. Popescu, Adina Claudia, Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2002

17. Prutianu Stefan, Anastasiei Bogdan, Jijie Tudor, Cercetarea de marketing. Studiul pietei pur si simplu, Ed. Polirom, Bucuresti, 2002

18. Prutianu Stefan, Munteanu Corneliu, Caluschi Cezar, Inteligenta marketing-plus, Editura Polirom, Bucuresti, 1999

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Marketing - Teorie si aplicatii.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
125 pagini
Imagini extrase:
125 imagini
Nr cuvinte:
40 541 cuvinte
Nr caractere:
234 154 caractere
Marime:
1010.86KB (arhivat)
Publicat de:
Paul-Marian Pana
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
mediul de marketing, Macromediul firmei, Factorii individuali, Eşantionarea, tipologia pieţei, Instrumentele cercetării, Micromediul firmei
Predat:
Facultatea de Stiinte , Universitatea din Petrosani din Petrosani
Specializare:
Economia comertului, turismului si serviciilor
Materie:
Marketing
Profesorului:
Ioan Cucu, Codruţa Dura
Sus!