BAZELE MARKETINGULUI
1.1. Definirea conceptului de marketing
Termenul ,,marketing" provine de la verbul de origine anglo-saxona ,,to market", care
inseamna a cumpara si a vinde, a realiza tranzactii de piata. Pornind de la sensul general al
cuvintelor de origine, dar luand in considerare si aspectele practice pe care le presupune
desfasurarea unei activitati de marketing eficiente in zilele noastre, specialistii au formulat pana in
prezent peste 6000 de definitii ale marketingului. Prezentarea celor mai semnificative dintre acestea
este utila pentru desprinderea semnificatiilor majore ale acestui concept.
Potrivit Asociatiei Americane de Marketing, aceasta notiune are in vedere ,,realizarea
activitatilor economice care dirijeaza fluxul bunurilor si serviciilor de la producator la consumator
sau utilizator". Acestei definitii, precum si altora asemanatoare, i se imputa faptul ca se limiteaza
numai la o parte a activitatilor care tin nemijlocit de optica moderna de marketing, respectiv la
acelea care succed crearea bunurilor si se finalizeaza cu desfacerea acestora pe piata.
Alte definitii se axeaza asupra consumatorilor si necesitatii satisfacerii exigentelor acestora.
In aceasta conceptie, marketingul reprezinta ,,procesul managerial care asigura identificarea,
anticiparea si satisfacerea, in mod profitabil, a cerintelor consumatorului." (Chartered Institute of
Marketing, Marea Britanie). Dupa alti autori insa, marketingul nu reprezinta o activitate filantropica,
ci se subordoneaza in mod obligatoriu interesului fundamental al intreprinzatorilor, si anume,
maximizarea profitului. Ideea apartine unor specialisti consacrati in domeniul marketingului - J.E.
Mc. Carthy, potrivit caruia ,,marketingul desemneaza actiunile de dirijare a tuturor eforturilor in
vederea satisfacerii consumatorilor cu un profit" sau Ph. Kotler, pentru care marketingul este bazat
pe faptul ca ,,cheia atingerii obiectivelor unei organizatii consta in determinarea nevoilor si
dorintelor pietelor- tinta".
Intelesurile atribuite marketingului in ultima perioada sunt multiple; ele s-au individualizat
ca fatete distincte ale aceluiasi concept, in egala masura interdependente1:
? o conceptie economica moderna asupra orientarii, organizarii si desfasurarii
activitatii firmelor. In acord cu aceasta, orice activitate economica trebuie sa se concentreze asupra
obiectivelor din domeniul satisfacerii cerintelor efective si potentiale ale consumatorilor, in conditii
1 Florescu Constantin (coord.), Marketing, Grup Academic de Marketing si Management, Bucuresti, 1992; Pop Al.
Nicolae, Marketing, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2001
de profitabilitate, prin adaptarea produselor, distributiei, preturilor, ambalajelor, metodelor de
vanzare si promovare la cererea specifica;
? un ansamblu de activitati practice concrete, in cadrul carora se transpune noua
conceptie a intreprinderii. In aceasta categorie pot fi incluse, pe langa operatiuni si procese
economice traditionale, elemente cum sunt: cercetarea pietei si a consumului, testarea
acceptabilitatii produselor si serviciilor, activitati promotionale, servicii post-vanzare, urmarirea
comportarii produselor in consum etc.;
? un set de metode si tehnici stiintifice de actiune utilizate pentru cunoasterea in
dinamica a cererii si nevoilor consumatorilor, prospectarea dimensiunilor, structurii si tendintelor
pietei, optimizarea actiunilor firmei, dar si pentru fundamentarea stiintifica a deciziilor de marketing
si asigurarea conditiilor necesare pentru transpunerea lor in practica cu profit maxim;
? instrument al conducerii stiintifice care fundamenteaza un nou mod de a gandi si
actiona ce aduce in primul plan exigentele clientilor si nu vanzarea produselor existente pe piata. In
consecinta programul de productie si/sau de comercializare a produselor firmei trebuie sa se
adapteze cerintelor exprimate de purtatorii cererii;
? marketingul reprezinta, de asemenea, o functiune a intreprinderii, care dobandeste
un continut concret in raport cu celelalte functiuni ale intreprinderii: functiunea de cercetaredezvoltare,
functiunea de productie, functiunea comerciala, functiunea financiar-contabila si
functiunea de personal. Exercitarea functiunii de marketing permite managerilor intreprinderii
posibilitatea de a cunoaste si a previziona cerintele pietei pe care opereaza aceasta, de a produce si
desface acele categorii de marfuri care sunt cel mai bine adaptate gusturilor si preferintelor
consumatorilor, ca si de a valorifica eficient potentialului material, uman si financiar de care
dispune. Pentru indeplinirea acestei functiuni, activitatea de marketing din cadrul unei organizatii
(fie ea producatoare, comerciala, prestatoare de servicii sau fara scop lucrativ) se localizeaza intr-un
compartiment (birou, serviciu, directie, departament - dupa caz) ce ocupa un loc distinct si bine
precizat in organizarea respectivei intreprinderi;
? stiinta tanara in sistemul stiintelor manageriale, atribut dobandit de marketing in
ultimele doua decenii. In opinia profesorului Constantin Florescu (unul dintre pionierii scolii
romanesti de marketing) ,,.teoria marketingului s-a cristalizat in ultima parte a secolului XX drept
domeniu distinct al stiintelor economice". Aceasta afirmatie este probata prin existenta unei teorii
asupra sistemului conceptual si a metodelor de lucru specifice marketingului. Faptul ca marketingul
contemporan dispune de un instrumentar propriu de cercetare, de un limbaj specific si de o vasta
literatura care il personalizeaza completeaza argumentele care ii confera acestuia indubitabil statutul
de stiinta.
1. Balaure Virgil (coord.), Marketing, Editura Uranus, Bucuresti, 2002
2. Bruhn, M., Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2001
3. Catoiu Iacob (coord.), Cercetari de marketing, Editura Uranus, Bucuresti, 2002
4. Cucu Ioan, Marketing (partea I), Litografia Universitatii din Petrosani, 1995
5. Cucu Ioan, Dura Codruta, Marketing, Editura Focus, 2003
6. Florescu Constantin (coord.), Marketing, Grup Academic de Marketing si Management, Bucuresti, 1992
7. Foltean Florin, Cercetari de marketing, Editura Mirton, Timisioara, 2000
8. Foltean, Florin, Ladar, Lucian (coord.), Marketing, Editura Brumar, Timisoara, 2001
9. Gherasim Toader, Gherasim Adrian, Cercetari de marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2003
10. Juganaru, M., Teorie si practica in cercetarea de marketing, Editura Expert, Bucuresti, 1998
11. Manole, Victor, Stoian, Mirela, Dorobantu, Horia, Marketing, Editura ASE, Bucuresti, 2001
12. Maxim Emil, Gherasim Toader, Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2000
13. Munteanu, Vasile, Bazele marketingului, Ed. Graphix, Iasi, 1992
14. Niculescu Elena (coord.), Marketing modern, Editura Polirom, Iasi, 2000
15. Negrut Constantin, Dobre Costinel, Negrut Codruta, Initiere in marketing, Ed. Augusta, Timisoara, 1998
16. Popescu, Adina Claudia, Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2002
17. Prutianu Stefan, Anastasiei Bogdan, Jijie Tudor, Cercetarea de marketing. Studiul pietei pur si simplu, Ed. Polirom, Bucuresti, 2002
18. Prutianu Stefan, Munteanu Corneliu, Caluschi Cezar, Inteligenta marketing-plus, Editura Polirom, Bucuresti, 1999
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.