Complexitatea mediului de afaceri a determinat separarea practicilor de marketing in doua mari
categorii:
- marketing strategic- selectarea pietei tinta si stabilirea ofertei
- marketing operational sau tactic- stabilirea instrumentelor de lucru: produs, pret,
promovare si distributie
Marketingul strategic poate fi abordat pe trei linii:
- marketingul strategic inseamna Segmentare, Tintire si Pozitionare
- marketingul strategic inseamna procesul analizei strategice si a deciziilor pe care
managementul trebuie sa le realizeze in orice organizatie in vederea satisfacerii nevoilor
consumatorului
- marketingul strategic desemneaza procesele strategice si operationale in cadrul planificarii
de marketing
Planul de marketing reprezinta instrumentul principal utilizat in activitatea de marketing.
Planificarea strategica de marketing implica o analiza amanuntita a mediului unei organizatii, a
concurentilor sai si a punctelor forte ale sale in vederea dezvoltarii unui plan de actiune durabila
care va dezvolta si maximiza avantajul competitiv al organizatiei prin intermediul resurselor
existente.
Etapele planificarii strategice a activitatii unei organizatii:
1. Definirea liniei de activitate, a misiunii si obiectivelor organizatiei
2. Identificarea si descrierea oportunitatilor de crestere ale organizatiei
3. Formularea de strategii produs-piata
4. Alocarea eficienta a resurselor organizatiei
5. Dezvoltarea de strategii de reformulare si recuperare
Definirea liniei de activitate se realizeaza prin:
- tipul de consumator tintit si nevoile specifice satisfacute
- mijloacele si tehnologiile utilizate pentru satisfacerea nevoilor
Misiunea companiei
- scoate in evidenta operatiunile care apar in definirea liniei de activitate
- reflecta viziunea managementului asupra a ceea ce ar dori sa faca pe termen lung
- arata ce ar trebui sa cunoasca despre organizatie diversele categorii de public in privinta
obiectivelor ei: angajati, consumatori, parteneri
- misiunea trebuie sa fie concentrata pe un numar limitat de scopuri/obiective; ea trebuie sa
accentueze politicile si valorile companiei; ea defineste sferele de actiune ale organizatiei:
- piata pe care va activa (una/mai multe)- caracteristici si dimensiuni
- oferta pe care o va utiliza
- competentele companiei- punctele forte ale organizatiei
- piata tinta a companiei
- reteaua de distributie utilizata; mai ales integrarea si implicarea companiei
in distributie
Obiectivele organizatiei
2
- sunt rezultatul misiunii prin transformarea acesteia in actiuni tangibile, care sa fie obtinute
intr-un anumit interval de timp
Obiectivele organizatiei se clasifica in:
- obiective de productie
- obiective financiare
- obiective de marketing
Obiectivele de productie se refera la capacitatea de productie in cazul produselor sau
modalitatile de furnizare a serviciilor si calitatea produselor si serviciilor.
Obiectivele financiare au in vedere recuperarea investitiei, veniturile din vanzari, castigul
actionarilor, profitul si numerarul.
Obiectivele de marketing se refera la cota de piata, volumul vanzarilor, profitul,
productivitatea marketingului, satisfacerea consumatorului, crearea de valoare pentru client,
valoarea generata de un client.
2. Identificarea si descrierea oportunitatilor de crestere ale organizatiei
Ar trebui cautat raspunsul la trei intrebari:
- ce ar trebui sa facem?
- ce facem cel mai bine?
- ce trebuie sa facem?
Ce ar trebui sa facem? - trebuie cautate oportunitatile mediului: nevoi nesatisfacute sau
schimbatoare, crearea unei dorinte
Ce facem cel mai bine? - competentele companiei- punctele forte si calitatile prin care se
deosebeste organizatia de concurenti.
- competenta- sa nu fie copiata usor de catre concurenti; trebuie sa contribuie la crearea de
valoare pentru consumator
Ce trebuie sa facem? Actiunile intreprinse trebuie realizate astfel incat sa asigure un avantaj
competitiv- trebuie luate masuri in urma unor analize clare- cea mai raspandita este analiza SWOT.
3. Formularea de strategii produs-piata
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.