Marketing General

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cuprins
Capitolul 1. POLITICA DE PRODUS 4
1.1 Consideraţii generale 4
1.2 Clasificarea produselor 6
1.3 Gama de produse şi linia de produse 10
1.4 Strategia ciclului de viaţă a produsului 12
1.5 Naşterea şi dezvoltarea unui produs nou de mare consumaţie în
economia de piaţă
1.6 Marcarea produsului 23
1.6.1 Definirea mărcii şi tipuri de mărci 23
1.6.2 Selectarea şi protejarea mărcii 26
1.6.3 Valoarea mărcii pentru firmă 28
1.6.4 Politici de marcare 30
1.6.5 Autorizarea mărcii 32
1.7 Ambalajul 33
1.8 Etichetarea 36
1.9 Alte caracteristici ale produsului 37
1.10 Servicii referitoare la produs 38
Teste grilă 39
Capitolul 2. PREŢUL ÎN POLITICA DE MARKETING 43
2.1 Consideraţii generale 43
2.2 Diferite înţelesuri referitoare la preţ 44
2.3 Importanţa preţului la firmele de afaceri 46
2.4 Formarea preţurilor pe diferite tipuri de pieţe 47
2.4.1 Piaţa concurenţei pure 47
2.4.2 Piaţa concurenţei monopoliste 48
2.4.3 Piaţa concurenţei oligopole 48
2.4.4 Piaţa monopolului pur 50
2.5 Determinarea curbei cererii şi elasticităţii preţului 57
2.6 Analiza pragului de rentabilitate 58
2.7 Analiza preţurilor şi mărfurilor firmelor concurente 60
2.8 Alegerea metodei de formare a preţurilor 60
2.8.1 Obiectivele urmărite de firmă în formarea preţurilor 60
2.8.2 Metode de formare a preţurilor 62
2.8.2.1 Metoda ,,cheltuielilor medii + profitului” 63
2.8.2.2 Metoda ,,profitului dorit” 64
2.8.2.3 Metoda ,,valorii iniţiale” 65
2.8.2.4 Metoda ,,nivelului preţurilor concurente” 65
2.8.2.5 Metoda ,,târgurilor închise” 66
2.9 Factori care influenţează preţul produselor 66
2.9.1 Factori controlabili de firmă 67
2.9.2 Factori dependenţi de cumpărători 69
2.9.3 Factori dependenţi de piaţă 70
2.10 Politici de stabilire a preţului 70
2.11 Implicarea firmelor din ţara noastră în mecanismul formării şi
practicării preţurilor
Teste grilă 74
Capitolul 3. POLITICA DE DISTRIBUŢIE 78
3.1 Conceptul de distribuţie 78
3.2 Canale de distribuţie 79
3.2.1 Definirea canalului de distribuţie 79
3.2.2 Funcţiile canalelor de distribuţie 81
3.2.3 Tipuri de canale de distribuţie 83
3.2.3.1 Pentru piaţa internă 84
3.2.3.2 Pentru piaţa externă 88
3.3 Integrarea în procesul distribuţiei 90
3.4 Colaborarea, conflictele şi concurenţa din canalele de distribuţie 90
3.5 Distribuţia fizică 94
3.5.1 Conţinutul distribuţiei fizice 94
3.5.2 Structura sistemului logistic 95
3.5.3 Optimizarea distribuţiei fizice 100
Teste grilă 100
Capitolul 4. POLITICA PROMOŢIONALĂ 104
4.1 Rolul promovării în marketing 104
4.1.1 Mixul promoţional 104
4.1.2 Definirea principalelor instrumente promoţionale 105
4.1.3 Obiectivele urmărite de firmă în alegerea instrumentelor
promoţionale
106
4.1.4 Strategiile promoţionale ale firmei 108
4.1.5 Stabilirea bugetelor promoţionale 108
4.1.5.1 Alocarea fondurilor pentru diferite instrumente
promoţionale
4.2 Sistemul de comunicaţie al firmei moderne şi activitatea
promoţională
4.3 Structura activităţii promoţionale 122
4.3.1 Reclama 122
4.3.2 Promovarea vânzărilor 140
4.3.3 Vânzarea personală 146
4.3.4 Publicitatea 158
Teste grilă 161
Bibliografie 165

Extras din curs:

C A P I T O L U L 1

POLITICA DE PRODUS

1.1. CONSIDERAŢII GENERALE

Având în vedere faptul că existenţa unei firme nu se justifică din punct

de vedere economic decât prin producerea şi punerea la dispoziţia pieţei a unor

produse şi servicii destinate nevoilor consumatorilor, specialiştii consideră

produsul ca element fundamental al mixului de marketing, iar politica de produs

ca principală componentă a politicii generale de marketing.

Politica de produs reprezintă conduita adoptată de către firmă în ce

priveşte dimensiunile, structura şi evoluţia gamei de produse şi servicii care fac

obiectul propriei sale activităţi, comportament care urmăreşte adaptarea

permanentă la cerinţele mediului de piaţă, la tendinţele manifestate de

concurenţi.

Ce este un produs ?

Pentru început vom aborda noţiunea de produs care de-a lungul timpului

a făcut obiectul multor discuţii. Astfel pornind de la concepţia clasică potrivit

căreia produsul reprezintă „...o sumă de atribute şi caracteristici tangibile fizice

şi chimice reunite într-o formă identificabilă” 1, această noţiune este supusă

ulterior unor modificări structurale de esenţă.

Produsul este tot ceea ce poate fi oferit pe piaţă de maniera de a fi

remarcat, achiziţionat sau consumat. Însumează o complexitate de atribute

tangibile sau intangibile, incluzând utilităţi funcţionale, sociale şi psihologice

sau beneficii 2. De asemenea, produs poate fi o idee, un serviciu, un bun sau

orice combinaţie dintre acestea luate la un loc. în definiţie se mai includ şi

serviciile de susţinere care însoţesc bunurile cum ar fi : instalaţia, garanţiile,

informaţia despre produs etc. Dacă un bun este o entitate fizică tangibilă, un

serviciu este intangibil el reprezentând rezultatul aplicării eforturilor umane şi

mecanice, oamenilor sau obiectelor. Ideile sunt concepte, filosofii, imagini care

1 W. J. Stanton, Fundamentals of Marketing, Third Edition, Mc Graw-Hill, New York, 1971,

p. 192.

2 Parţial definiţia este adaptată după James D. Scott, Martin R. Warshaw şi James R. Taylor,

Introduction to Marketing Management, 5 th ed. Homewood, 111 Irwin, 1985, p. 215

5

ajută la stimularea psihologică a indivizilor în rezolvarea problemelor sau în

adaptarea la mediu.

În momentul în care cumpărătorii achiziţionează un produs, aceştia

cumpără de fapt beneficiile şi satisfacţiile pe care ei consideră că produsul îl va

da.

Proiectat pe fundalul trebuinţelor, produsul se impune atenţiei nu atât

pentru ce reprezintă în sine — o cantitate de substanţă - materială organizată

într-un anumit mod — cât mai ales pentru utilitatea pe care o permite

beneficiarului. El se prezintă ca un set de „satisfacţii potenţiale”.

Reprezentând ansamblul elementelor ce declanşează cererea exprimată

de consumator pe piaţă, în prezent, produsul trebuie prezentat într-o concepţie

sistemică care însumează, pe lângă substanţa materială a bunului, întreaga

ambianţă care îl înconjoară, formată dintr-o paletă largă de elemente acorporale.

Această accepţiune care vizează caracterul integrator a noţiunii este în mod

frecvent definită în literatura de specialitate prin termenul de produs total 3.

Dacă un bun cum ar fi, de exemplu, un automobil sport — Mazda Miata

— este cumpărat pentru a produce emoţie şi distracţie şi nu în mod special

pentru transport, un serviciu este cumpărat pe baza promisiunilor de a oferi

satisfacţie. Promisiunile, cu imagini şi aparenţe ale simbolurilor, ajută

consumatorii să emită judecăţi despre produse tangibile şi intangibile 4.

Imaginea produsului reprezintă sinteza reprezentărilor mentale de natură

afectivă, cognitivă, socială şi personală pe care acesta îl are în rândul

consumatorilor. O imagine pozitivă şi clară pune In evidenţă produsul oferindu-i

o poziţie de sine stătătoare m oferta globală, în timp ce o imagine negativă,

nesemnificativă poate compromite succesul pe piaţă a unei mărfi chiar dacă este

corespunzător calitativ.

În accepţiunea marketingului, componentele care definesc produsul pot

fi sintetizate astfel : componente corporale, ce ţin de caracteristicile

merceologice ale produsului şi ambalajului său şi în care se includ dimensiunile

calitative ale produsului — formă, gabarit, capacitate, greutate, structură,

conţinut etc. ; componente acorporale, care au în vedere elementele ce nu ţin de

un corp material nemijlocit cum: ar fi numele, marca, preţul, licenţa de fabricaţie

sau comercializare, instrucţiunile de folosinţă etc. ; comunicaţiile referitoare la

produs care au în vedere multitudinea de informaţii transmise de producător sau

distribuitor consumatorului potenţial cu scopul de a uşura cunoaşterea produsului

şi pentru a-1 determina pe acesta să ia decizia de cumpărare ; imaginea

produsului, care reprezintă modul de percepere a unui produs sau a unei mărci

de utilizatori sau consumatori.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Marketing General.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
8/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
175 pagini
Imagini extrase:
175 imagini
Nr cuvinte:
69 640 cuvinte
Nr caractere:
356 815 caractere
Marime:
1.19MB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Profesorului:
Olaru Adriana
Sus!