Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Capitolul 1. Fundamentele economico-sociale ale marketingului.
1. Originea marketingului. Etapele extinderii şi consacrării sale în teoria şi practica
economică.
2. Conceptul de marketing.
3. Funcţiile marketingului.
4. Domeniile şi specializarea marketingului.
Capitolul 2. Mediul de marketing al întreprinderii.
1. Conceptul şi componentele mediului de marketing al întreprinderii.
2. Structura mediului de marketing al întreprinderii
2.1. Micromediul întreprinderii.
2.2. Macromediul întreprinderii.
Capitolul 3. Piaţa în viziunea de marketing.
1. Piaţa întreprinderii şi piaţa produsului.
2. Dimensiunile pieţei întreprinderii şi căile de extindere ale acesteia.
Capitolul 4. Comportamentul consumatorului şi a firmelor în procesul de achiziţionare a bunurilor şi serviciilor
1. Asigurarea satisfacerii consumatorului prin calitate, servicii şi valoare.
2. Analiza comportamentului consumatorului
3. Procesul deciziei de cumpărare.
4. Comportamentul de cumpărare al firmelor şi procesul de achiziţionare a bunurilor şi serviciilor pe piaţa de afaceri.
Capitolul 5. Cercetări de marketing şi studiere a pieţii
1. Conţinutul, domeniile şi tipologia cercetărilor de marketing.
2. Programul cercetărilor de marketing.
3. Metode şi tehnici de cercetare în marketing.
4. Importanţa şi sfera studierii pieţei.
5. Studierea cererii de mărfuri a populaţiei.
6. Studierea ofertei de mărfuri.
Capitolul 6. Segmentarea pieţii şi poziţionarea mărfurilor.
1. Segmentarea. Criteriile de segmentare a pieţii.
2. Procesul de segmentare.
Capitolul 7. Previziuni de marketing.
1. Conceptul şi rolul previziunilor de marketing.
2. Metode de previziune în marketing.
Capitolul 8. Marketingul mix şi politca de produs în mixul de marketing.
1. Marketingul mix.
2. Conceptul de produs. Produsul în viziunea marketingului.
3. Ciclul de viaţă al produsului.
4. Strategii privind produsele.
Capitolul 9. Inovaţia.
1. Activitatea de inovaţie.
2. Procesul de adoptare a unui nou produs.
Capitolul 10. Politica de preţ şi politica de distribuţie în mixul de marketing.
1. Preţul – variabilă a mixului de marketing.
2. Procesul de elaborare a politicii de preţ
3. Conceptul şi rolul distribuţiei.
4. Dimensiunile şi categoriile canalelor de distribuţie.
5. Integrarea în procesul de distribuţie. Tipologia intermediarilor şi distribuţia fizică a
mărfurilor.
Capitolul 11. Politica de promovare ca componentă a mixului de marketing.
1. Conţinutul şi rolul promovării.
2. Publicitatea.
3. Promovarea vânzărilor.
4. Relaţii publice.
5. Forţele de vânzare.
6. Alternative ale strategiei promoţionale.
Capitolul 12. Planul de marketing.
1. Conceptul de planificare strategică.
2. Procesul de planificare în marketing.

Extras din curs:

FUNDAMENTELE ECONOMICO-SOCIALE ALE MARKETINGULUI.

În condiţiile economiei de piaţă orice unitate economică nu poate activa şi evolua decât dacă se află într-un sistem de relaţii eficiente cu toţi factorii mediului în care acţionează, în primul rând cu publicul consumator al produselor şi serviciilor sale.

Întreprinderea oferă consumatorilor bunuri şi servicii, obţinând din partea acestora, atât recuperarea cheltuielilor, cât şi profitul ce îi asigură continuarea şi dezvoltarea activităţii. Efortul permanent pe care trebuie să-l facă întreprinderea pentru a se încadra corect şi eficient în contextul mediului înconjurător este grija pentru realizarea ofertei şi corespunderea ei cu necesităţile consumatorilor, cunoaşterea şi cercetarea zonelor de piaţă favorabile pentru a-şi asigura dezvoltarea, etc. Tot acest ansamblu de idei, mijloace şi acţiuni constituie ceea ce se numeşte marketing.

În acest capitol de introducere în studierea domeniului este redată explicarea apariţiei marketingului şi definirea conceptului, se prezintă funcţiile lui, locul pe care-l ocupă marketingul în gândirea şi practica economică.

1. Originea marketingului. Etapele extinderii şi consacrării sale

în teoria şi practica economică.

Marketingul are o istorie relativ scurtă, înscriindu-se în spaţiul actualului secol. Teoria dată este de origine americană, locul de baştină fiind SUA. Primele activităţi de marketing au fost cunoscute încă din perioada de până la primul război mondial. Sub influenţa progresului tehnic, SUA, atunci era cea mai avansată ţară a lumii din punct de vedere economic, atinsese un nivel superior de satisfacere a nevoilor de consum, nivel la care cererea de consum reflectă nu numai posibilitatea de cumpărare, ci şi dorinţele şi preferinţele populaţiei. Prin urmare, cererea trebuia studiată luându-se în consideraţie noile condiţii, în care consumatorii aveau posibilitatea de a alege între mai multe produse şi de al cumpăra pe cel preferat.

Aceste noi condiţii au determinat schimbări în gândirea şi practica economică, provocând procesul de apariţie şi de dezvoltare a marketingului. Faţă de vechea gândire tradiţională – a vinde ceea ce s-a produs – bazată pe concepţia clasică – oferta creează cererea; noua gândire de marketing impunea în organizarea şi conducerea activităţii unităţilor ideea să se producă ceea ce se poate vinde.

Economiştii ce au creat noul domeniu, denumindu-l marketing, de rând cu colegii lor mai vechi ce se ocupau de activitatea de producţie din uzine şi fabrici, au început să studieze şi să înţeleagă ce se întâmplă după ce produsul părăseşte unitatea producătoare. Asemenea cercetări deveniseră deosebit de importante pentru economia americană, care vizau structura, costurile distribuţiei, stocurile, transportul etc.

De altfel, primele cercetări de marketing, publicate în 1913, de Melvin Copeland, se referă la costuri şi condiţii de activităţi în magazine de încălţăminte. Procesul de apariţie şi consacrare a marketingului ca domeniu diferenţiat al teoriei şi practicii economice a cunoscut mai multe etape.

1. Orientarea spre producţie, 1900-1930.

În prima jumătate a sec. XX realizarea profitului maxim s-a bazat pe orientarea spre producţie. Întreprinderea îşi orienta eforturile spre ameliorările tehnologice ale procesului de fabricare.

Perioada se caracterizează prin:

- Lipsa de concurenţă;

- Predominarea deficitului, adică “piaţa producătorului”.

2. Orientarea spre vânzare, 1930-1950.

Perioada se caracterizează prin formarea pieţii consumatorului:

- În cea mai mare parte a sectoarelor economice, activitatea de producţie este bine organizată. Factorul critic în obţinerea profitului nu mai este producţia, ci ştiinţa de a vinde.

- Ciclul de viaţă al produselor se reduce în funcţie de noile exigenţe ale pieţii, de accelerare a progresului tehnologic, de evoluţia rapidă a modei.

- Consumatorii au suferit schimbări şi au devenit mai instruiţi, de regulă, deci mai critici, mai dificili şi mai rafinaţi.

- Creşte influenţa acţiunilor concurenţiale.

Pe fondul dezvoltării economice de ansamblu creşte presiunea ofertei asupra cererii. În acest cadru apare şi se dezvoltă o nouă optică economică:

3. Orientarea spre marketing, 1950-1970.

Întreprinderea în contextul unei economii de abundenţă trebuie să-şi revadă metodele de gestiune, organizarea internă şi raporturile cu mediul. Pentru creşterea profitului întreprinderea va derula acţiuni de control al costurilor, va urmări ameliorarea calităţii produselor, adaptându-se mai bine cererilor clienţilor săi.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Marketing.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
96 pagini
Imagini extrase:
96 imagini
Nr cuvinte:
44 669 cuvinte
Nr caractere:
239 718 caractere
Marime:
173.67KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Profesorului:
Gangan Andrei
Sus!