Factori demografici & economici
Factori economici
- Venitul personal al consumatorilor (considerat, de regula, ca medie lunara, in tara noastra);
- Venitul total realizat de toti membrii gospodariei/familiei (considerat, de regula, ca medie lunara, in tara noastra);
- Preturile produselor/serviciilor;
- Salariul minim/mediu realizat la nivelul economiei nationale, sau la nivelul unor segmente de populatie (de exemplu, muncitorii din industrie);
- Veniturile populatiei si structura acestora pe surse de provenienta;
- Cheltuielile populatiei si structura acestora pe destinatii (de exemplu, pentru cumpararea de marfuri alimentare, sau nealimentare);
- Produsul intern brut/net, considerat ca medie anuala/locuitor;
- Gradul de echipare a populatiei cu diferite bunuri de uz indelungat;
- Nivelul/valoarea autoconsumului unor produse sau servicii;
- Rata inflatiei;
- Indicii preturilor etc.
Capitolul 1: DETERMIN DETERMINaRI SOCIO aRI SOCIO-ECONOMICE ALE
COMPORTAMENTULUI CUMPaRaTORULUI
- Factori specifici mixului de marketing:
- variabile care tin de politica de Produs rodus;
- variabile care tin de politica de Pre ret;
- variabile ale politicii Promo romotionale ionale;
- variabile ale politicii de Distribu istributie ie
Capitolul 1: DETERMIN DETERMINaRI SOCIO aRI SOCIO-ECONOMICE ALE
COMPORTAMENTULUI CUMPaRaTORULUI
- Importan Importanta mediului
a Influentele mediuluipot fi definite cu ajutorul a cinci dimensiuni:
- mediul fizic,
- mediul social,
- timpul,
- sarcina,
- starile prealabile
Capitolul 1: DETERMIN DETERMINaRI SOCIO aRI SOCIO-ECONOMICE ALE
COMPORTAMENTULUI CUMPaRaTORULUI
- Importan Importanta mediului
a Mediul fizicinclude:
- localizarea geografica,
- decorul,
ambianta sonora, olfactiva si vizuala,
- dispunerea produsului in spatiul comercial.
Mediul fizic influenteaza starea sufleteasca a consumatorului si nuanteaza atitudinea acestuia fata de produs.
Proiectarea decorurilor magazinelor urmareste crearea unei atmosfere relaxante care sa determine consumatorul sa petreaca mai mult timp in magazin indemnandu-l sa cumpere.
in acest sens unele magazine utilizeaza acordurile placute, calme, muzica in surdina.
Capitolul 1: DETERMIN DETERMINaRI SOCIO aRI SOCIO-ECONOMICE ALE
COMPORTAMENTULUI CUMPaRaTORULUI
- Importan Importanta mediului
a Mediul socialse refera la prezenta (sau absenta) celorlalti oameni intr-o situatie data.
Mediul macro-social cuprinde interactiunile grupurilor foarte mari de oameni si intr-un sens larg, comporta trei domenii: culturile principale, cele secundare si clasele sociale.
Mediul micro-social comporta interactiunile mai intime, intre prieteni, intre membrii familiei, intre membrii grupurilor de referinta. Marketingul se concentreaza asupra comertului retail cu caracter local si asupra sistemului de marketing pe niveluri multiple.
La nivel macro-social-reclama si publicitatea realizata in mass-media si de campaniile promotionale de anvergura.
Capitolul 1: DETERMIN DETERMINaRI SOCIO aRI SOCIO-ECONOMICE ALE
COMPORTAMENTULUI CUMPaRaTORULUI
- Importan Importanta mediului
a Timpulreprezinta momentul sau perioada de referinta a comportamentului si poate fi: ora din zi, ziua din saptamana, anotimpul sau timpul relativ de la ultima (sau pana la viitoarea) achizitie.
Balaure V. (coordonavor)
Marketing Marketing, Ed. Uranus, 2000
Baldrige L.
Codul Manierelor in Afaceri Afaceri, Ed. Businesstech, International Press, Bucuresti, 1997
Catoiu I., Teodorescu N.
Comportamentul consumatorului - teorie si practica practica, Ed. Economica, 1997
Chirita N, Scarlat E.
Dinamica economica economica, Ed. Etape, Sibiu, 1998
Engel F. J.,
Blackwell D. R.,
Miniard P. W.
Consumer Behaviour Behaviour, The Dryden Press, Orlando, Florida, Worth, Texas, S.U.A., 1993
Johns T.
Relatiile perfecte cu clientii clientii, Ed. National, Bucuresti, 1998
Koetler Ph., Saunders J.
Principiile Marketingului Marketingului, Ed. Teora, Bucuresti, 1998
Koetler Ph., McDougal,
Picard
Marketing Marketing, Ed. Teora, Bucuresti, 1996
Koetler Ph.
Managementul marketingului marketingului, Ed. Teora, Bucuresti, 1977
Mihaita N. V.
Metode cantitative in studiul pietei pietei, Ed. Economica, Bucuresti, 1996
Nothshine W. L.
Arta convingerii convingerii, Ed. Codecs, Bucuresti, 1998
Popescu D.
Conducerea afacerilor afacerilor, Ed. Scripca, Bucuresti, 1998
Richardson L.
Bankers in the Selling Role Role, John Willey & Sons, New York, SUA, 1992
Scarlat E.
Sisteme cibernetice ale economiei de piata piata, Ed. Economica, Bucuresti, 1997
Scarlat E., Marin D.
Echilibru si stabilitate in economia de piata piata, Ed. ALL, Bucuresti, 1994
Serb S.
Relatii publice si comunicare comunicare, Ed. Teora, Bucuresti, 1999
Taylor R. J.
Customer Services - Marketing and the Competitive Environent Environent, Bankers Books Ltd.,
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.