Dinamismul economico-social are ca rezultat, intre altele, accentuarea separarii productiei si consumului, si amplificarea tendintei evolutiei lor relativ independente, desi in unitatea procesului reproductiei ele nu pot fi decat interdependente. Marketingul apare tocmai ca o reactie fata de procesul economic al separarii tot mai pronuntate a productiei de consum; el ia nastere ca rezultat al cautarilor tot mai staruitoare pentru gasirea unor modalitati eficiente de a reuni si coordona preocuparile legate de productie cu cele legate de realizarea (vanzarea) produselor, de a le corela cu cerintele efective de consum -
Este evident ca, pe masura adancirii specializarii - in cadrul proceselor mai largi ale diviziunii muncii sociale si ale integrarii pietelor nationale in sistemul pietei mondiale -, si a amplificarii mutatiilor interne pe care le inregistreaza productia si consumul, sporeste riscul unor dezacorduri cu nevoile efective de consum. Riscurile unor asemenea dezacorduri sunt reale si cu consecinte materiale dintre cele mai nefaste pentru intreprinzatori, in conditiile largirii ariei de raspandire a produselor dincolo de granitele nationale, ale ,,exploziei" de produse noi generata de revolutia tehnico-stiintifica contemporana, dar si ale reducerii sperantei de viata a produselor, sub impactul manifestarii tot mai vizibile a fenomenului de obsolescenta. Drept urmare, in conditiile puternicului dinamism social-economic contemporan, organizatia economica moderna nu-si mai poate asuma riscul unei activitati fara o destinatie certa, fara o finalitate eficienta. Intelegerea schimbarii climatului social-economic si impactul acestuia asupra pietei constituie premisa reusitei pe termen lung a activitatii oricarui intreprinzator. Desigur, incorporarea marketingului in activitatea organizatiilor nu elimina cu totul riscul nerealizarii produselor pe piata, dar reduce acest risc la dimensiuni rezonabile.
In evidentierea semnificatiei marketingului, se ia, de regula, ca punct de plecare definitia formulata de Asociatia Americana de Marketing (A.M.A.), definitie ce s-a bucurat de o larga circulatie in randul specialistilor. Potrivit acesteia, marketingul vizeaza "realizarea activitatilor economice care dirijeaza fluxul de bunuri si servicii de la producator la consumator sau la utilizator" - Intr-o astfel de acceptiune, marketingul apare ca o forta ce urmareste sa asigure, prin promovare si distributie, satisfacerea raportului cerere-oferta. Mai concret, din aceasta definitie rezulta ca marketingul: se refera la un complex de activitati economice; are sub incidenta sa atat bunurile cat si serviciile; urmareste sa orienteze fluxul de bunuri si servicii de la producatori pana la purtatorii cererii; se refera atat la destinatarii bunurilor de consum final cat si la cei ai bunurilor de consum intermediar.
Reprezentand un punct de plecare pentru numeroase alte definitii, formularea A.M.A. a fost considerata, mai apoi, ca fiind tributara vechiului concept de marketing, insuficienta, vulnerabilitatea sa pornind de la faptul ca marketingului i se atribuie doar roluri ce se exercita dupa incheierea productiei (punctul de pornire nereprezentandu-l clientul sau consumatorul ci produsele care urmeaza a fi desfacute) si incheindu-se cu omisiunea obiectului propriu al intreprinzatorilor in cadrul acestui demers. Ca urmare, dupa trei decenii, A.M.A. a lansat o noua definitie referitoare la marketing, considerandu-l a semnifica "procesul programarii si realizarii producerii, pretului, promovarii si distributiei ideilor, bunurilor si serviciilor care determina schimburilor menite sa satisfaca obiective individuale si organizationale" -
Pornind de la definitia initiala formulata de A.M.A., s-a urmarit, de la un autor la altul, imbunatatirea ei treptata, nu numai ca formulare, ci si in esenta. In cadrul acestor preocupari poate fi retinuta mai intai concluzia la care a ajuns un reputat specialist american, profesorul W.J. Stanton, potrivit caruia, "marketingul este un intreg sistem de activitati economice referitoare la programarea, stabilirea preturilor, promovarea si distribuirea produselor si serviciilor menite sa satisfaca cerintele consumatorilor actuali si potentiali" -
Caracterizandu-se, la randul ei, printr-o serie de progrese - legate de abordarea sistematica, in interconditionarea lor, a activitatilor care alcatuiesc fluxul complet al bunurilor si serviciilor, subordonarea lor cerintelor de consum, luarea in consideratie nu numai a cerintelor efective, prezente, dar si a celor potentiale - si aceasta definitie s-a dovedit a nu fi totusi suficient de satisfacatoare, impunand noi cautari.
O formulare mult mai concisa si, in acelasi timp, cuprinzatoare asupra acestei teme o datoram altor doi renumiti profesori americani, McCarthy si Perrault, potrivit carora marketingul semnifica suma tuturor eforturilor dirijate de catre o organizatie economica in vederea satisfacerii consumatorilor sai cu un profit
Adascalitei, V., Reflectii de marketing intr-un context contemporan. In analele Universitatii Crestine Dimitrie Cantemir, Bucuresti, Seria Management Turistic si Comercial, nr. 1/1997
Alderson, W., Marketing Behavior and Executive Actions, Richard D. Irwin, Homewood, Illinois, 1957
Baker, M., Marketing, Editura Societatea Stiinsifica & Tehnica S.A. Bucuresti, 1997
Baker, M., The Marketing Book, Third Edition, Butter Worth - Heinemann, Oxford, 1994
Balaure, V., coordonator, Marketing, Editia a II-a, revazuta si adaugita, Ed. Uranus, 2002
Bennet, P.D. (editor), Dictionary of Marketing Terms, A.M.A.
Blythe, J., Comportamentul consumatorului, Ed. Teora, Bucuresti, 1998
Catoiu, I. Teodorescu, N., Comportamentul consumatorului. Teorie si practica, Ed. Economica - Bucuresti, 1997
Denner, A., Principes et practique du marketing, Editions, J. Delmas, Paris, 1971
Dubois, P.L., Jolibert, A., Marketing. Teorie si practica. Ed. Universitatea de Stiinte Agricole din Cluj-Napoca, 1994, Vol I
Flroescu, C. (coordinator), Marketing. Editie Marketer, Bucuresti, 1992
Gilbert, D., Balley, N., Evolutia marketingului - un compendiu de abordari istorice, in Quarterly Review of Marketing, Winter, 1990
Hill, E., O'Sullivan, T., Marketing, Editura Antet, Bucuresti, 1997
Kothler, Ph., Dubois, B., Marketing Management, 7e edition, Publi-Union Editions, Paris, 1992
Kotler Ph., Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997
Kotler, Ph, s.a., Principiile marketingului, Ed. Teora, Bucuresti, 1998
Kotler, Ph., Principles of Marketing, Third Edition, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, 1986
Pop, N. Al., Marketing, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1993
Rein, D.P., Marketing International Communication Agency, Washington DC, 1979
Ries, Al., Trout J., Marketingul ca razboi, Ed. Antet, Bucuresti, 1997
Stanton, W.J., Fundamentals of Marketing, Sixth Edition McGraw - Hill Book Co, New York, 1981
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.