Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Capitolul 1
MARKETING- CONSIDERENTE GENERALE.................. 5
Consumatorul-element central de referinta al marketingului... 9

Capitolul 2
MEDIUL DE MARKETING.......................................... 17
Conceptul de mediu extern .......................................... 19
Componentele mediului extern al organizatiei economice.... 20
Mediul intern............................................................. 27
Continutul mediului intern............................................. 26
Relatiile organizatiei economice cu mediul extern............ 30

Capitolul 3
PIATA INTREPRINDERII........................................... 35
Continutul pietei organizatiei economice ........................ 37
Dimensiunile pietei organizatiei economice ..................... 38
Dinamica pietei organizatiei economice .......................... 45

Capitolul 4
CERCETARI DE MARKETING...................................... 53
Metode si tehnici de culegere si analiza a informatiilor in
cercetarile de marketing............................................... 55
Masurarea si scalarea fenomenelor in cercetarile de marketing............................................................... 55
Metode de obtinere a informatiilor.................................. 65

Capitolul 5
POLITICA DE PRODUS............................................... 77
Atributii si domenii decizionale in politica de produs............ 79
Semnificatiile produsului in optica de marketing................. 88
Alternative strategice in politica de produs........................ 92

Capitolul 6
POLITICA DE PRET.................................................. 99
Practici de marketing in domeniul preturilor..................... 101
Strategia de pret si politica preturilor.............................. 105


Capitolul 7
POLITICA DE DISTRIBUTIE....................................... 115
Canale de marketing................................................... 117

Capitolul 8
POLITICA PROMOTIONALA..................................... 129
Sistemul de comunicatie al organizatiei economice
moderne si activitatea promotionala............................... 131
Structura activitatii promotionale................................... 132
Relatiile publice......................................................... 145

Capitolul 9
APLICATII SI PROBLEME............................................................ 147


Bibliografie.............................................................. 170

Extras din curs:

Dinamismul economico-social are ca rezultat, intre altele, accentuarea separarii productiei si consumului, si amplificarea tendintei evolutiei lor relativ independente, desi in unitatea procesului reproductiei ele nu pot fi decat interdependente. Marketingul apare tocmai ca o reactie fata de procesul economic al separarii tot mai pronuntate a productiei de consum; el ia nastere ca rezultat al cautarilor tot mai staruitoare pentru gasirea unor modalitati eficiente de a reuni si coordona preocuparile legate de productie cu cele legate de realizarea (vanzarea) produselor, de a le corela cu cerintele efective de consum -

Este evident ca, pe masura adancirii specializarii - in cadrul proceselor mai largi ale diviziunii muncii sociale si ale integrarii pietelor nationale in sistemul pietei mondiale -, si a amplificarii mutatiilor interne pe care le inregistreaza productia si consumul, sporeste riscul unor dezacorduri cu nevoile efective de consum. Riscurile unor asemenea dezacorduri sunt reale si cu consecinte materiale dintre cele mai nefaste pentru intreprinzatori, in conditiile largirii ariei de raspandire a produselor dincolo de granitele nationale, ale ,,exploziei" de produse noi generata de revolutia tehnico-stiintifica contemporana, dar si ale reducerii sperantei de viata a produselor, sub impactul manifestarii tot mai vizibile a fenomenului de obsolescenta. Drept urmare, in conditiile puternicului dinamism social-economic contemporan, organizatia economica moderna nu-si mai poate asuma riscul unei activitati fara o destinatie certa, fara o finalitate eficienta. Intelegerea schimbarii climatului social-economic si impactul acestuia asupra pietei constituie premisa reusitei pe termen lung a activitatii oricarui intreprinzator. Desigur, incorporarea marketingului in activitatea organizatiilor nu elimina cu totul riscul nerealizarii produselor pe piata, dar reduce acest risc la dimensiuni rezonabile.

In evidentierea semnificatiei marketingului, se ia, de regula, ca punct de plecare definitia formulata de Asociatia Americana de Marketing (A.M.A.), definitie ce s-a bucurat de o larga circulatie in randul specialistilor. Potrivit acesteia, marketingul vizeaza "realizarea activitatilor economice care dirijeaza fluxul de bunuri si servicii de la producator la consumator sau la utilizator" - Intr-o astfel de acceptiune, marketingul apare ca o forta ce urmareste sa asigure, prin promovare si distributie, satisfacerea raportului cerere-oferta. Mai concret, din aceasta definitie rezulta ca marketingul: se refera la un complex de activitati economice; are sub incidenta sa atat bunurile cat si serviciile; urmareste sa orienteze fluxul de bunuri si servicii de la producatori pana la purtatorii cererii; se refera atat la destinatarii bunurilor de consum final cat si la cei ai bunurilor de consum intermediar.

Reprezentand un punct de plecare pentru numeroase alte definitii, formularea A.M.A. a fost considerata, mai apoi, ca fiind tributara vechiului concept de marketing, insuficienta, vulnerabilitatea sa pornind de la faptul ca marketingului i se atribuie doar roluri ce se exercita dupa incheierea productiei (punctul de pornire nereprezentandu-l clientul sau consumatorul ci produsele care urmeaza a fi desfacute) si incheindu-se cu omisiunea obiectului propriu al intreprinzatorilor in cadrul acestui demers. Ca urmare, dupa trei decenii, A.M.A. a lansat o noua definitie referitoare la marketing, considerandu-l a semnifica "procesul programarii si realizarii producerii, pretului, promovarii si distributiei ideilor, bunurilor si serviciilor care determina schimburilor menite sa satisfaca obiective individuale si organizationale" -

Pornind de la definitia initiala formulata de A.M.A., s-a urmarit, de la un autor la altul, imbunatatirea ei treptata, nu numai ca formulare, ci si in esenta. In cadrul acestor preocupari poate fi retinuta mai intai concluzia la care a ajuns un reputat specialist american, profesorul W.J. Stanton, potrivit caruia, "marketingul este un intreg sistem de activitati economice referitoare la programarea, stabilirea preturilor, promovarea si distribuirea produselor si serviciilor menite sa satisfaca cerintele consumatorilor actuali si potentiali" -

Caracterizandu-se, la randul ei, printr-o serie de progrese - legate de abordarea sistematica, in interconditionarea lor, a activitatilor care alcatuiesc fluxul complet al bunurilor si serviciilor, subordonarea lor cerintelor de consum, luarea in consideratie nu numai a cerintelor efective, prezente, dar si a celor potentiale - si aceasta definitie s-a dovedit a nu fi totusi suficient de satisfacatoare, impunand noi cautari.

O formulare mult mai concisa si, in acelasi timp, cuprinzatoare asupra acestei teme o datoram altor doi renumiti profesori americani, McCarthy si Perrault, potrivit carora marketingul semnifica suma tuturor eforturilor dirijate de catre o organizatie economica in vederea satisfacerii consumatorilor sai cu un profit

Bibliografie:

Adascalitei, V., Reflectii de marketing intr-un context contemporan. In analele Universitatii Crestine Dimitrie Cantemir, Bucuresti, Seria Management Turistic si Comercial, nr. 1/1997

Alderson, W., Marketing Behavior and Executive Actions, Richard D. Irwin, Homewood, Illinois, 1957

Baker, M., Marketing, Editura Societatea Stiinsifica & Tehnica S.A. Bucuresti, 1997

Baker, M., The Marketing Book, Third Edition, Butter Worth - Heinemann, Oxford, 1994

Balaure, V., coordonator, Marketing, Editia a II-a, revazuta si adaugita, Ed. Uranus, 2002

Bennet, P.D. (editor), Dictionary of Marketing Terms, A.M.A.

Blythe, J., Comportamentul consumatorului, Ed. Teora, Bucuresti, 1998

Catoiu, I. Teodorescu, N., Comportamentul consumatorului. Teorie si practica, Ed. Economica - Bucuresti, 1997

Denner, A., Principes et practique du marketing, Editions, J. Delmas, Paris, 1971

Dubois, P.L., Jolibert, A., Marketing. Teorie si practica. Ed. Universitatea de Stiinte Agricole din Cluj-Napoca, 1994, Vol I

Flroescu, C. (coordinator), Marketing. Editie Marketer, Bucuresti, 1992

Gilbert, D., Balley, N., Evolutia marketingului - un compendiu de abordari istorice, in Quarterly Review of Marketing, Winter, 1990

Hill, E., O'Sullivan, T., Marketing, Editura Antet, Bucuresti, 1997

Kothler, Ph., Dubois, B., Marketing Management, 7e edition, Publi-Union Editions, Paris, 1992

Kotler Ph., Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997

Kotler, Ph, s.a., Principiile marketingului, Ed. Teora, Bucuresti, 1998

Kotler, Ph., Principles of Marketing, Third Edition, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, 1986

Pop, N. Al., Marketing, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1993

Rein, D.P., Marketing International Communication Agency, Washington DC, 1979

Ries, Al., Trout J., Marketingul ca razboi, Ed. Antet, Bucuresti, 1997

Stanton, W.J., Fundamentals of Marketing, Sixth Edition McGraw - Hill Book Co, New York, 1981

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Marketing.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (4 voturi)
Anul redactarii:
2006
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
170 pagini
Imagini extrase:
170 imagini
Nr cuvinte:
55 967 cuvinte
Nr caractere:
303 293 caractere
Marime:
459.07KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
formulare, profesori, organizare
Predat:
Facultatea de Stiinte Economice , Universitatea "Petrol - Gaze" din Ploiesti
Materie:
Marketing
Profesorului:
Conf.dr. Catalin Popescu
Sus!