Organizațiile moderne conștientizează faptul că supraviețuirea și dezvoltarea lor
depind din ce în ce mai mult de existența unui management performant, care să
integreze inovarea, calitatea și performanțele tehnologiei moderne.
Arta de a conduce o organizație de calitate este o activitate cu un spectru larg,
extrem de complexă, în care fiecare parte a afacerii ar trebui să utilizeze fiecare
instrument aflat la dispoziție, pentru a îmbunătăți modul în care funcționează și
operează afacerea, zi de zi. Noile tehnologii emergente, globalizarea și criza
economică sunt motoare importante ale schimbării în cadrul companiilor. Acest lucru
înseamnă că acestea trebuie să se adapteze în mod continuu și să-și îmbunătățească
modelele de afaceri și de operațiuni, uneori treptat, alteori într-un mod radical.
Managementul Operațiunilor se referă la proiectarea și gestionarea proceselor de
transformare care creează valoare pentru societate. Iar companiile există, în primul
rând, pentru a crea valoare. Funcțiunea de producție și operațiuni a unei companii
este cea în care sunt produse mărfurile sau serviciile prestate, care justifică existența
sa. Într-o companie de producție sau servicii, această funcțiune reprezintă o mare
concentrație de investiții umane și de capital. Transformarea resurselor de diferite
naturi ale unei organizații (materiale, financiare și/ sau umane) în rezultate (produse
fabricate sau servicii furnizate) se realizează printr-un set de procese de bază, menite
să creeze valoare adăugată clienților, dar si celorlalte părți implicate. Așadar,
Managementul Operațiunilor este nu doar critic pentru succesul oricărei companii,
dar este la baza a ceea ce aceasta face pentru a supraviețui.
Limbajul modern al managementului companiilor din România integrează pe scară
largă noi concepte, precum performanța operațională, strategia de operațiuni,
excelența operațională.
Performanța operaționala este măsurată în mod curent în organizații prin intermediul
a cinci dimensiuni: costul, calitatea, disponibilitatea, flexibilitatea și inovația. Un alt
concept, strategia de operațiuni, este un domeniu important de cercetare, ce se
extinde cu viteză și în zona implementărilor practice. Literatura referitoare la
strategia operațiunilor subliniază dezvoltarea capacităților de operațiuni pentru a
aduce un avantaj competitiv organizațiilor. Conform acestora, un mijloc important de
4
a consolida capacitățile operative este implementarea de noi practici de gestionare a
operațiunilor. Astăzi, zona "celor mai bune practici" a devenit una dintre temele
principale de cercetare ale literaturii de operațiuni. Cu toate acestea, adoptarea celor
mai bune practici, pur și simplu, nu pare să fie o soluție universal aplicabilă pentru a
ajunge la excelență în operațiuni. Există numeroși factori care pot influența
operațiunile și eficacitatea capacităților operative, printre care putem enumera
contextul industriei, cultura națională, mărimea firmei și altele.
Managementul operațiunilor a fost recunoscut ca o paradigmă de management
cuprinzătoare pentru îmbunătățirea performanței organizaționale și a
competitivității. În consecință, există o nevoie acută de a se aborda managementul
operațiunilor din punct de vedere strategic, și să se definească un cadru pentru
punerea sa în aplicare prin intermediul obiectivelor strategice ale companiei.
Capacitatea de îmbunătățire și capacitatea de inovare reprezintă o componentă
esențială a managementului operațiunilor. Astfel, definim capacitatea de
îmbunătățire ca " puterea sau competența unui pachet de practici organizaționale de
a îmbunătăți treptat produsele/procesele existente". De asemenea, capacitatea de
inovare este definită ca fiind "puterea sau competența unui pachet de practici
organizaționale pentru dezvoltarea unor produse/ procese noi". O definiție largă a
inovării cuprinde atât îmbunătățirea produselor și proceselor existente, cât și
dezvoltarea de noi produse și procese .
De asemenea, inovarea operațiunilor unei organizații presupune punerea în aplicare
atât a unor îmbunătățiri incrementale, cât și schimbări radicale. Cu toate acestea,
practicile de alocare a resurselor necesare pentru gestionarea schimbărilor
incrementale la scară mică sunt considerabil diferite de cele pentru gestionarea
schimbărilor pe scară largă, radicale.
Capacitatea de îmbunătățire include trei practici: îmbunătățirea continuă,
managementul proceselor și implicarea completă și vizibilă conducerii în activitatea
de îmbunătățire a operațiunilor. Îmbunătățirea continuă se referă de regulă la acțiuni
reduse ca amploare, desfășurate în mod curent, care au ca scop îmbunătățirea unui
proces, a unui pas sau a unei operațiuni. În timp, aceste mici operațiuni, depășirea
constantă a unor mici bariere și inconveniente pot conduce la rezultate remarcabile
pentru o organizație. Îmbunătățirea continuă este o stare de spirit, este o activitate
care se întâmplă în companii din toate domeniile. Acest lucru este în contrast cu
5
transformarea, care este generatoare de mari progrese. Deși eu cred că se poate
aplica transformarea la mai multe niveluri pentru o întreprindere, o divizie a unei
afaceri sau chiar un proces, transformarea este un proces major care implică
întotdeauna o combinație de element de strategie, oameni, procese și tehnologie.
Scopul acestui curs este de a prezenta o serie de modalități teoretice și practice
pentru eficientizarea managementului operațiunilor și proceselor de business
derulate în cadrul organizațiilor. Vizează, în același timp, proiectarea eficientă a
proceselor și operațiunilor în cadrul organizațiilor, ca sursă pentru obținerea unui
avantaj competitiv.
Cunoașterea principiilor de management al operațiunilor poate oferi multe
oportunități de carieră. De ce nu? O persoană cu aceste cunoștințe ar putea lucra ca
analist de operațiuni, consultant de management, director de operațiuni, dar și
specialist în procese de afaceri sau de producție și planificator de producție, director
de calitate, consultant ERP, și multe altele.
1) Abernathy, W.J. (1978) The productivity Dilemma, Baltimore: John Hopkins University
Press
2) Adam, E., Everett Jr., Ebert, R. J. (2001) Managementul producţiei şi al operaţiunilor,
Bucureşti, Editura Teora
3) Akao, Y. (1991). Hoshin Kanri: Policy Deployment for Successful TQM. Productivity
Press
4) Barnes, D. (2008) Operations Management: An International Perspective. London:
Cengage Learning
5) Barnes, D., Rowbotham, F., Zvesper, A. (2001) The Utility of the Hayes and
Wheelwright Four Stage Model in a UK Context, Proceedings of the Twelfth Annual
Conference of the Production and Operations Management Society, POM-2001,
March 30 - April 2, 2001, Orlando, Florida
6) Barney, J. B. & Hesterly, W. S. (2010). VRIO Framework. In Strategic Management and
Competitive Advantage (pp. 68–86). New Jersey: Pearson
7) Barney, J.B. (1991) Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of
Management no. 17
8) Barney, J.B. (1995) Looking inside for Competitive Advantage, The Academy of
Management Executive (1993-2005), Vol. 9, No. 4 (Nov., 1995), pp. 49-61,
http://www.jstor.org/stable/4165288
9) Bossidy, L. & Charam, R. (2011) Execuția. Disciplina de a duce lucrurile la bun sfârșit,
Bucureşti: Editura Finmedia Publishing House
127
10) Brennan, L., Operations Management, New York: Editura McGraw-Hill, 2011
11) Cojocaru, M.C. (2012) Controlling- a new concept in the Românian Economic
Environment. București: Editura Infomega
12) Cornescu, V., Curteanu, D., Marinescu, P., Toma S. (2003) Management: de la teorie
la practică, Bucureşti: Editura Universității din Bucureşti
13) Craighead, C.W. & Meredith, J. (2008) Operations management research: evolution
and alternative future paths, International Journal of Operations & Production
Management, Vol. 28 Iss: 8, pp.710 - 726
14) Daniel, S.J., Reitsperger, W.D. (1991) Linking Quality Strategy With Management
Control Systems:
15) Davenport, T.H. (1993) Process Innovation. Reengineering Work through Information
Technology, Ernst & Young Center for Information Technology and Strategy. Boston:
Harvard Business School Press
16) Davenport, T.H. (1998) Putting the enterprise into the enterprise system, Harvard
Business Review, July–August
17) Davenport, T.H., Beers, M.C. (1995) Managing information about processes. Journal
of Management Information Systems, vol. 12, nr. 1, pp 57-80
18) Dearlove, D., Crainer, S. (2008) Guru în business – Cei mai importanți 54 de gânditori
în management. București: Editura Meteor Business
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.