Macromediul de Marketing

Previzualizare curs:

Extras din curs:

MEDIUL DEMOGRAFIC

. reprezinta punctul de pornire în analiza macromediului de marketing al organizatiei si se refera la populatia existenta într-un anumit teritoriu (din perspectiva marketingului, teritoriul are în vedere aria pietei organizatiei)

. demografia reprezinta stiinta care, folosind cu precadere metode cantitative, statistico-matematice, studiaza fenomenele si procesele referitoare la numarul, repartitia teritoriala, structura, densitatea si miscarea populatiei si consecintele determinate de modificarile variabilelor mentionate

. constituirea demografiei ca stiinta este marcata de studiul lui John Graunt (1662)  Natural and political observations upon the bills of mortality chiefly with the reference to the government, religion, trade, growth, air, diseas, etc. of the City of London dar termenul demografie va fi folosit pentru prima oara abia în 1855 de catre Achille Guillard; literatura de specialitate îl va folosi în mod curent abia din 1883, înlocuind termeni ca fizica sociala sau teoria populatiei

. legatura semnficativa între variabilele demografice si cele economice este evidentiata, pentru prima oara, de Thomas R. Malthus (1798) în lucrarea sa An essay on the principle of population or a view of its past and present effects on human happiness, with an inquiry into our prospects respecting the future removal or mitigation of the evils which it occasions

. în spatiul românesc, o prima proba pertinenta a preocuparilor privind studiul elementelor de ordin demografic o reprezinta lucrarea lui Dimitrie Cantemir - Descriptio Moldaviae, care poate fi privita drept o buna  pentru vremea sa  monografie de piata!

. populatia reprezinta colectivitatea persoanelor care traiesc pe un anumit teritoriu delimitat sau colectivitatea persoanelor constituita în raport cu o anumita (anumite) caracteristici. Din perspectiva marketingului, interseaza studierea populatiei urmând doua directii majore:

o ca furnizor de consumatori pentru produsele si serviciile organizatiei

o ca furnizor de forta de munca pentru organizatie

. privita dintr-o perspectiva dubla, demografica si sociala, populatia formeaza un sistem cuprinzând mai multe elemente fundamentale si procesele specifice acestora a caror interactiune determina formarea unor caracteristici si, respectiv, procese ale sistemului:

Elementele sistemului Procese specifice elementelor Caracteristicile sistemului Procese specifice sistemului

Statutul de membru Intrare (nastere, imigratie), iesire (deces, emigratie) Dimensiunea Crestere sau scadere (intrari  iesiri)

Vârsta Îmbatrânire Structura pe grupe de vârsta Modificarea structurii pe grupe de vârsta

Sexul Structura pe categorii de sex Modificarea structurii pe categorii de sex

Mediul de resedinta Migratie interna între medii Structura dupa mediul de resedinta Modificarea structurii dupa mediul de resedinta

Nivelul de instruire Educatia Structura dupa nivelul de instruire Modificarea structurii dupa nivelul de instruire

Ocupatia Mobilitatea ocupationala Structura pe categorii ocupationale Modificarea structurii pe categorii ocupationale

Veniturile Acumulare sau diminuare Structura pe categorii de venituri Modificarea structurii pe categorii de venituri

. investigatiile de ordin demografic au ca obiect:

o persoana (individul)

o gospodaria (menajul)  unitatea socio-economica si demografica incluzând totalitatea persoanelor legate prin relatii de rudenie, care locuiesc împreuna si duc un trai comun, cu acelasi buget (este important de retinut ca relatiile de rudenie devin tot mai putin semnificative pentru explicarea conceptului de gospodarie!)

o familia  unitatea biologico-sociala care are ca principala caracteristica raporturile de rudenie dintre persoanele care o alcatuiesc (locuinta comuna si bugetul comun reprezinta caracteristici mai putin semnificative  secundare  în explicarea conceptului de familie!)

. printre cele mai utilizate instrumente folosite pentru a studia mediul demografic se numara indicii demografici  acestia exprima frecventa de producere a diferitelor evenimente demografice studiate:

, în care:

NED: numarul evenimentelor demografice produse în perioada investigata (uzual de un an)

PM: dimensiunea medie (la jumatatea perioadei de studiu) a populatiei analizate

. pentru estimarea dimensiunii populatiei se foloseste urmatoarea relatie:

, în care:

Pt+1  dimensiunea populatiei la momentul t+1

Pt  dimensiunea populatiei la momentul t

N  numarul nasterilor vii produse în intervalul t, t+1

M  numarul deceselor produse în intervalul t, t+1

”n  sporul natural al populatiei (N-M)

I  numarul persoanelor imigrate în intervalul t, t+1

E  numarul persoanelor emigrate în intervalul t, t+1

”m  sporul migratoriu al populatiei

. în contextul marketingului, un alt indicator semnificativ folosit în studierea mediului demografic este densitatea economica (DE):

, în care:

P  dimensiunea populatiei aflate în teritoriul delimitat analizat (aria pietei)

S  suprafata teritoriului analizat (a pietei analizate)

N  cantitatea de necesitati (pentru un anumit produs sau serviciu) pe cap de locuitor

Ns  cantitatea de produs (serviciu) pe kilometru patrat oferita în perioada analizata

Observații:

Macromediul

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Macromediul de Marketing.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
16 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
8 362 cuvinte
Nr caractere:
47 630 caractere
Marime:
37.72KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!