Evoluțiile marketingul din organizațiile românești

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Economia mondiala se indreapta, gradual, catre o "economie globala bazata pe retele", in paralel cu tranzitia de la interdependentele tarilor lumii axate pe comertul international spre un nou sistem de interconectare axat pe retele. Pornind de la aceasta premisa, ralierea la retelele globale de servicii devine o conditie esentiala a integrarii si operarii tarilor in noul context al globalizarii afacerilor.

Aceasta implica dezvoltarea unei baze infrastructurale cu un inalt nivel tehnologic, impus de standardele internationale, care sa le permita o integrare prin interconectare.

In prezent, serviciile nu mai reprezinta un apanaj al tarilor dezvoltate, ci trebuie considerate deopotriva premisa si consecinta cresterii si dezvoltarii economiei contemporane.

Serviciile promoveaza dinamismul economiei globale prin prisma capacitatii lor inovative, stimuland astfel cresterea economiei globale prin doua ipostaze: factor (prin diminuarea constrangerilor spatiale, sociale, culturale sau lingvistice) si subiect in procesul de globalizare.

In contextul mutatiilor si proceselor inregistrate in economia mondiala actuala, serviciile joaca un rol strategic in dezvoltarea economica. Astfel, oferta eficienta de servicii constituie ingredientul strategic principal in procesul dezvoltarii.

Luand in considerare faptul ca distinctia intre produs si serviciu este relativa si discutabila, bunurile materiale nefiind altceva decat "ambalajul" unui serviciu, se foloseste, constant, "tandemul" produs-serviciu sau "sintagma" produs si/sau serviciu. Prin urmare, serviciile incorporate in bunurile materiale devin o arma strategica din punctul de vedere al fortei concurentiale in sfera afacerilor.

In prezent, oferta intreprinderilor nu mai este constituita doar din produse, ceea ce se vinde reprezentand << pachete de oferte >> sau << agregate produse-servicii >>. Precizam ca in literatura de specialitate, aceasta asociere de termeni este cunoscuta sub denumirea de << compacks >>, respectiv ,,pachete de bunuri si servicii integrate"[1].

Afirmatiile anterioare ne conduc spre ideea ca procesul globalizarii afacerilor nu ar fi atins actualul stadiu de dezvoltare fara aportul serviciilor, motiv pentru care globalizarea bunurilor materiale nu mai poate fi perceputa fara servicii, si vice versa (aceasta interdependenta reprezentand, in esenta, "nucleul procesului de globalizare").

De fapt, dezvoltarea globalizarii afacerilor si expansiunea serviciilor se produc in acelasi timp, in aceleasi locuri si chiar cu aceeasi intensitate.

2. Premisele aparitiei si dezvoltarii marketingului serviciilor

Din ansamblul definitiilor date stiintei marketingului se desprind trei dimensiuni ale acesteia, respectiv[2]:

- dimensiunea operationala, reflectata de activitatile organizatiei, care-i permit patrunderea, mentinerea si extinderea pe piata;

- dimensiunea strategica, reflectata de metodele si tehnicile aplicate de organizatie, pentru analiza mediului si fundamentarea strategiei de piata;

- dimensiunea culturala, reflectata de conceptia si starea de spirit care orienteaza intregul demers al organizatiei.

Prin urmare, marketingul modern este un fenomen complex, specific economiei de piata, motiv pentru care se impune abordarea acestuia din urmatoarele perspective:

- filozofie de afaceri;

- activitate practica, proces si functie manageriala;

- instrumentar de management, bazat pe metode si tehnici specifice de cercetare.

Filozofia de afaceri - corespunde conceptiei de marketing ca mod de gandire si este reflectata de o atitudine economica orientata spre client, conform careia organizatia isi va realiza obiectivul esential, obtinerea de beneficii, numai prin satisfacerea cerintelor efective si potentiale ale cumparatorilor.

Astfel, pentru infaptuirea obiectivelor sale, organizatia trebuie sa-si adapteze toate resursele in scopul satisfacerii cerintelor si intereselor cumparatorilor, demers care implica o raportare eficienta la mediul socio-economic si la cerintele pietei aflate in continua schimbare. Rezultatele acestui demers depind de abilitatea de a crea si a pastra cumparatori profitabili, care au potentialul de a aduce venituri ce depasesc cheltuielile de productie.

Activitatea practica de marketing - vizeaza transformarea ideilor generale de marketing, din forma descriptiva, in actiuni, programe, rezolvari de probleme si solutii. Altfel spus, activitatea practica de marketing este un ansamblu de activitati, a caror finalitate este obtinerea eficientei maxime, in conditiile utilizarii unor resurse limitate pentru satisfacerea cerintelor cumparatorilor.

Bibliografie:

BADRUS GH., RADACEANU E. 1999. Globalitate si management, Ed. All Beck, Bucuresti

BUCUR-SABO MARIANA 2006. Marketing turistic, Ed. Irecson, Bucuresti

CETINA I. 2005. Marketing financiar-bancar, Ed. Economica, Bucuresti

DANCIU V. 2006. Marketing ecologic, Ed. Economica, Bucuresti

DRAGAN J.C, DEMETRESCU M.C. 1998. Noul marketing in mileniul III, Ed. Europa Nova, Bucuresti

FLORESCU C., MALCOMETE P., POP AL. N. 2003. Marketing - Dictionar explicativ, Ed. Economica, Bucuresti

GHIBUTIU A. 2000. Serviciile si dezvoltarea. De la prejudecati la noi orizonturi. Ed. Expert, Bucuresti

OLTEANU V. 2003. Marketingul serviciilor, Ed. Economica, Bucuresti

SOMESAN C. 2005. Marketing global, Ed. Casa Cartii de Stiinta, Cluj Napoca

SOMESAN C. 2006. Marketingul serviciilor de afaceri, Ed. Sincron, Cluj Napoca

*** Estimari ale Institutului National de Statistica - rezultate obtinute prin intermediul anchetelor de conjunctura, realizate in cofinantare cu contributia Comisiei Europene - DGECFIN, Bruxelles

*** www.newsin.ro

________________________________________

[1] Ghibutiu A. 2000. Serviciile si dezvoltarea. De la prejudecati la noi orizonturi. Ed. Expert, Bucuresti, pag. 187

[2] Cetina I. 2005. Marketing financiar-bancar. Ed. Economica, Bucuresti, pag. 11

[3] Olteanu V. 2003. Marketingul serviciilor, Ed. Economica, Bucuresti, pag. 39-43

[4] Badrus Gh. & Radaceanu E. 1999. Globalitate si management, Ed. All Beck, Bucuresti, pag. 98

[5] Badrus Gh. & Radaceanu E. 1999. Globalitate si management, Ed. All Beck, Bucuresti, pag. 113

[6] Badrus Gh. & Radaceanu E. 1999. Globalitate si management, Ed. All Beck, Bucuresti, pag. 107

[7] Somesan C. 2005. Marketing global, Ed. Casa Cartii de Stiinta, Cluj Napoca, pag. 388

[8] Rezultate obtinute prin intermediul anchetelor de conjunctura, realizate in cofinantare cu contributia Comisiei Europene - DGECFIN, Bruxelles.

[9] www.newsin.ro

[10] Dragan J. C. & Demetrescu M.C. 1998. Noul marketing in mileniul III, Ed. Europa Nova, Bucuresti, pag. 31

[11] Bucur-Sabo Mariana 2006. Marketing turistic, Ed. Irecson, Bucuresti, pag. 21-22

[12] Cetina I. 2005. Marketing financiar-bancar, Ed. Economica, Bucuresti, pag.18

[13] Florescu C., Malcomete P., Pop Al. N. 2003. Marketing - Dictionar explicativ, Ed. Economica, Bucuresti, pag. 224

[14] Danciu V. 2006. Marketing ecologic, Ed. Economica, Bucuresti, pag. 16-17

[15] Somesan C. 2006. Marketingul serviciilor de afaceri, Ed. Sincron, Cluj Napoca, pag. 229

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Evoutiile marketingul din organizatiile romanesti.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
14 pagini
Imagini extrase:
14 imagini
Nr cuvinte:
5 262 cuvinte
Nr caractere:
30 368 caractere
Marime:
28.77KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
marketing, organizatii, evolutii
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Profesorului:
Prof. univ. dr. Someşan Cornel, Ec. mst. Dan Lucia
Sus!