Cu ocazia celei de-a cincea intalniri Europene de Marketing Financiar, organizata
la Geneva, Philip Kotler afirma ca se poate considera existenta a cinci faze succesive
(stadii) ale marketingului bancar si acestea sunt:
1. "Marketing = Reclama, promovarea vanzarilor, publicitate ". La inceputul anilor - 50
marketingul nu patrunsese inca in conservatoarea comunitate bancara. Bancile actionau
pe o asa zisa "piata a vanzatorului". Clientii aveau nevoie de serviciile financiare de baza
furnizate de banci fara ca aceastea sa fie nevoite sa faca studii de piata. in concordanta cu
imaginea lor conservatoare, bancile erau construite in asa fel incat sa inspire siguranta.
Interioarele lor erau impozante prin austeritate, iar lucratorii de la ghisee zambeau foarte
rar. La sfarsitul anilor - 50 concurenta pentru conturile de economii s-a intetit si o serie de
banci au inceput sa recurga la reclama si la tehnicile de promovare a vanzarilor. Curand si
celelalte banci au facut acelasi lucru si astfel s-a nascut ideea ca marketingul este
"reclama si promovarea vanzarilor".
2. "Marketing = Amabilitate si buna deservire". in lupta pentru clienti, bancile au
invatat ca era usor sa determine oamenii sa le treaca pragul, dar era foarte greu sa-i
pastreze. Astfel marketingul a capatat o noua dimensiune - aceea de a-i face pe plac
clientului. Lucratorii de la ghisee au inceput sa zambeasca, iar grilajele au fost scoase.
Interioarele si exterioarele bancilor au fost redecorate pentru a crea o atmosfera
prietenoasa. Inevitabil, atmosfera prietenoasa a devenit o caracteristica atat de asteptata si
comuna, incat si-a pierdut avantajul distinctiv si nu a mai fost un motiv in alegerea bancii
de catre client.
3. "Marketing = Inovatie". Cu timpul, toate bancile au ajuns sa arate la fel, dar unele
dintre ele au inceput sa recunoasca nevoia de a gasi mijloace prin care sa se diferentieze
de concurenta. in ultima parte a anilor - 60 multe banci au introdus noi produse bancare
- cartile de credit, liniile de credit over draft - si au dezvoltat alte instrumente de
marketing.
4. "Marketing = O buna pozitionare". Inevitabil noile produse si servicii bancare au
devenit din ce in ce mai raspandite, astfel incat din nou la inceputul anilor - 70, se simtea
Continutul Marketingului Serviciilor Bancare
3
nevoia unui avantaj competitiv. Bancile au inceput sa nu mai ofere de toate pentru toti, ci
sa se adreseze doar unor segmente specifice de piata. Unele banci si-au stabilit preturile si
si-au conceput produsele si reclama astfel incat sa se adreseze mai ales segmentului de
piata format din persoane cu venituri mari. Unele au tintit segmentul alcatuit din persoane
cu varsta cuprinsa intre 25 si 45 de ani, in timp ce altele au depus eforturi spre a atrage
persoanele mai in varsta.
5. "Marketing = Analiza, Planificare si Control". in sustinerea acestei afirmatii, Philip
Kotler ofera exemplul unei mari banci comerciale ai carei ofiteri de credit obisnuiau sa
propuna in fiecare an o majorare a rezultatelor cu 10% fata de cele din anul anterior.
Bugetele nu erau insotite de nici un plan, iar conducerea bancii era foarte multumita cand
se atingea cifra propusa. Pana intr-o zi cand un tanar ofiter de credit care inlocuia un
lucrator pensionat a reusit sa realizeze o crestere de 50%. Banca a invatat o dureroasa
lectie: ca nu a evaluat potentialul diferitelor segmente de piata,, nu a solicitat planuri de
marketing, nu a stabilit cote si nu a dezvoltat sisteme de motivare adecvate.
Astazi, in tarile dezvoltate, multe din bancile comerciale se afla in cel de-al treilea
al patrulea sau cel de-al cincilea stadiu, iar altele abia in primul. in Romania, situatia
bancilor sub aspectul stadiului in care au ajuns in adoptarea conceptului de marketing
este diferentiata si complexa. Filialele bancilor straine se afla in acelasi stadiu in care se
afla bancile mama. Bancile mixte beneficiaza de resursele si experienta partenerilor
straini. Bancile romanesti se afla, la randul lor, in diferite faze. Unele beneficiaza de o
anumita experienta si au depasit fazele initiale, specifice patrunderii pe piata, cand
prioritar era sa se faca cunoscute de cat mai multi clienti potentiali. Alte banci se lupta
inca sa se faca cunoscute, sa atraga clienti, avand, de cele mai multe ori, o oferta clasica.
Pe scurt se poate afirma ca si in Romania bancile se afla in diferite raporturi cu conceptul
de marketing. Atat bancile, luate individual, cat si comunitatea bancara in ansamblu,
trebuie sa ajunga la cel de-al cincilea stadiu daca doresc sa aiba succes in viitoarea era ce
va fi caracterizata de schimburi rapide si de concurenta deosebit de puternica. Managerii
bancilor trebuie sa adopte un nou mod de gandire - o noua filosofie - asa cum au facut
liderii din alte domenii de activitate. Aceasta noua modalitate de gandire este conceptul
de marketing.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.