Operatorii de marketing se confrunta astazi cu o serie de probleme in
momentul in care contacteaza clienti a caror comportament este din ce in
ce mai sofisticat si a caror nevoi si exigente sunt din ce in ce mai greu de
satisfacut. Aceste probleme sunt imposibil de cunoscut si de rezolvat din
birou, contactul cu clientul final fiind esential.
Pentru a fi competitive in era informationala, firmele se vad nevoite sa-si
puna in practica in cel mai scurt timp posibil strategiile de marketing
directionate catre cunoasterea pietei, a exigentelor si nevoilor specifice,
activitate in care un rol esential il ocupa cercetarile de marketing.
Cercetarea pietei nu este o operatiune ocazionala, periodica ci este un
proces continuu, deoarece intreprinderea trebuie sa cunoasca in
permanenta "pulsul" pietei, sa dispuna de suficiente informatii asupra
tuturor parametrilor controlabili si necontrolabili care caracterizeaza piata.
Acest lucru nu inseamna ca firmele trebuie sa adopte o atitudine pasiva
de asteptare a semnalelor pietei, deoarece a sta in asteptarea acestor
informatii inseamna a pune doar bazele unei strategii de piata defensive.
Aceasta carte incearca sa acopere o arie tematica vasta si prezinta, intr-o
abordare moderna, conceptele de baza privind cercetarea de marketing
incepand cu definirea continutului si a rolului acesteia si continuand cu
clasificarea cercetarilor de marketing; locul cercetarilor de marketing in
organizarea firmei; prezentarea modului de realizarea a cercetarilor de
marketing; masurarea si scalarea in cercetarile de marketing; metodele de
scalare si tehnicile utilizate in obtinerea informatiilor in cercetarile de
marketing; culegerea informatiilor cu ajutorul chestionarului; analiza
informatiilor obtinute din cercetarile de marketing si realizarea previziunilor
in marketing.
Prezentarea tuturor notiunilor si a informatiilor a fost facuta pentru a facilita
pe cei interesati in intelegerea acestora, utilizand ,,capturi" de imagini;
operand cu tehnicile specifice foilor de lucru Excel si reprezentand grafic
prin scheme, acolo unde este posibil, concepte care altfel ar fi fost mai
greu de sintetizat.
Suntem constienti ca, abordand o problematica asa de vasta, aflata intr-o
dezvoltare rapida, continutul lucrarii nu este exhaustiv, nici prin tematica
abordata nici ca mod de aprofundare, ci mai degraba este perfectibil.
Multumim anticipat celor care prin recomandari si sugestii vor contribui la
realizarea unei editii viitoare imbunatatite.
Dedicam aceasta carte colectivului Facultatii de Stiinte Economice si
Administrative Galati si studentilor nostri de la specializarea Marketing
(zi, ID si IFR) carora le dorim sa puna in practica in firmele in care vor
lucra cunostintele dobandite in acest domeniu.
Autorii
4
CAPITOLUL 1
CERCETAREA DE MARKETING: CONTINUT, ROL, TIPURI
In zilele noastre, marketingul este de neconceput fara investigarea
nevoilor si cerintelor consumatorilor finali (persoane fizic sau juridice), fara
existenta unui flux sistematic de informatii intre componentele mediului in
care firma opereaza si cele ale structurii organizatorice ale acesteia, care
au nevoie de astfel de informatii pentru desfasurarea cu eficienta a intregii
activitati.
Activitatea de marketing are drept menire, sa analizeze ocaziile aparute pe
piata concurentiala, sa studieze alegerea pietelor tinta, elaborarea
strategiilor de marketing, a unor programe de marketing adecvate, precum
si organizarea, implementarea si controlul efortului de marketing1
Constituind functia de baza a marketingului, investigarea mediului
economico-social in care opereaza firma, a cunoscut o dezvoltare
deosebita, fiind consacrata in teoria si practica economica sub numele de
cercetari de marketing. Continutul acestora este definit de concept,
functie si sfera (aria) de cuprindere.
1.1. CUNOASTEREA PIETEI - PREMIZA A CONDUCERII
ACTIVITATII ECONOMICE
1.1.1. ROLUL INVESTIGATIILOR DE PIATA
Mediul economic cuprinde numeroase firme, mari sau mici aflate in
cautarea succesului. La obtinerea acestuia din urma contribuie mai multi
factori precum: strategie competitiva aleasa; nivelul de pregatire a
angajatilor din diferite compartimente; sistemele informationale existente;
implementarea adecvata a sistemelor informationale. Ceea ce au comun
toate aceste firme, este tocmai faptul ca intreaga lor activitate este
orientata catre client care este si beneficiarul numeroaselor activitati de
marketing2 desfasurate.
In structura mediului extern, fata de care intreprinderea se afla in relatii de
interdependenta, piata detine, locul si rolul principal. Ea se inscrie ca
element de referinta al oricarei activitati economice. Piata serveste in mod
continuu intreprinderii ca sursa de informare, teren de confruntare sau
"barometru"3 al realizarilor efective precum si a sanselor viitoare de
reusita. Orice intreprindere produce (actioneaza
Al. Zanfir - "Cercetari de marketing ,,- Editura Fundatiei Romania de
Maine, 1993;
2. Allard C. - "Le management de la valeur client", Editura Dunod,
Paris, 2002;
3. Badut M. - ,,Informatica in management", Editura Albastra, Cluj
Napoca, 2003;
4. Berry M. J., Linoff G. - "Data Mining Techniques for Marketing,
Sales and Customer Support", John Willey&Sons, 1997;
5. Blattberg R., Glazer R., Little D.C. - "The Marketing Information
Revolution", Harvard Business School Press, 1994;
6. Blattner P. - "Microsoft Excel 2002", Editura Teora, Bucuresti 2002;
7. Boldur-Latescu Gh. - "Gestiunea Stiintifica a Intreprinderii", Editura
Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1987;
8. C. Florescu - "Marketing", Editura Independenta Economica,
Bucuresti, 1997;
9. C. Florescu , V. Balaure, St. Boboc I.Catoiu, V.Olteanu, N.Al Pop -
"Marketing", Editura Marketer -Grup Academic de Marketing si
Management, Bucuresti, 1992;
10. Constantin Lefter - "Cercetarea de marketing", Editura Infomarket,
Brasov 2004;
11. D.L.Kurtz, L.E.Boone - "Marketing",, Third Edition, The Dryden
Press, S.U.A, 1987;
12. Dan Somnea, Mihai Calciu - "Cercetarea de marketing asistata de
calculator", Editura Tehnica, Bucuresti 1998;
13. Danaiata D. - ,,Informatica in sprijinul managementului", Editura
Mirton, Timisoara, 1998 ;
14. Donald S.Tull, Del. I. Hawkins - "Marketing Research -
Measurement and Method", Macmillan Publishing Companyfourth
Edition;
15. Dumitrache Caracota - "Previziunea economica-Elemente de
macroeconomie", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,
1996 ;
16. Dumitrescu M. coordonator, "Enciclopedia conducerii intreprinderii",
Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1983;
191
17. Eduard Radaceanu, "Metode decizionale in conducerea sistemelor
complexe", Editura Militara, Bucuresti 1993;
18. Emerz F, Trist E, "Socio-technical system, in System Thinking",
Penguin Books, London 1971;
19. G.E.S Parker, E.C. Segura - "How to Get a Better Forecast",
Harvard Business Review, march, 1981;
20. Gh. Orzan - ,,Sisteme informatice de marketing", Editura Uranus,
Bucuresti, 2001;
21. Gheorghita M., Serban R. - "Modelarea proceselor economice-
Aplicatii", Editura ASE, Bucuresti 1999;
22. J. C. Dragan, M.C. Demetrescu - "Tehnica prospectarii pietei",
Editura Europa Nova, Bucuresti 1996;
23. James O'Brien - ,,Management Information Systems", Mc Graw Hill,
1996;
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.