Bazele Marketingului. Mediu de Marketing

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

BAZELE MARKETINGULUI
CAPITOLUL 1. ESENTA MARKETINGULUI
1.1.Contextul aparitiei si promovarii marketingului
1.2.Conceptul de marketing
1.3.Consumatorul–elementul central de referinta al marketingului
1.4.Functiile marketingului
CAPITOLUL 2. DEZVOLTAREA MARKETINGULUI. DOMENIILE DE
APLICARE SI SPECIALIZAREA SA.
2.1.Etape în evolutia teoriei si practicii marketingului
2.2.Institutii si organisme de marketing
2.3.Valentele si universalitatea marketingului
2.4.Specializarea marketingului în domeniile economice
2.5.Marketingul în domenii economice
MEDIUL DE MARKETING
CAPITOLUL 3. CONTINUTUL MEDIULUI DE MARKETING
3.1.Mediul extern
3.1.1.Conceptul de mediu extern
3.1.2.Componentele mediului extern al întreprinderii
3.1.2.1.Micromediul întreprinderii
3.1.2.2.Macromediul întreprinderii
3.2.Mediul intern
3.2.1.Continutul mediului intern
3.2.2.Structura mediului intern
3.2.3.Potentialul firmei
3.3.Relatiile întreprinderii cu mediul extern
3.3.1.Relatiile de piata ale întreprinderii
3.3.2.Relatiile de concurenta
3.3.3.Relatiile de parteneriat si cooperare
3.3.4.Relatiile preferentiale
CAPITOLUL 4. PIATA ÎNTREPRINDERII
4.1.Continutul pietei întreprinderii
4.2.Sfera pietei întreprinderii
4.2.1.Piata libera; piata controlata(planificata)
4.2.2.Piata afacerilor;piata de consum
4.2.3.Piata bunurilor;piata serviciilor
4.3.Dimensiunile pietei întreprinderii
4.3.1.Aria (localizarea) pietei
4.3.2.Structura pietei
4.3.3.Capacitatea pietei
4.4.Dinamica pietei întreprinderii
4.4.1.Etapele evolutiei pietei tinta
4.4.2.Evolutia pietei produselor
4.4.3.Raporturile cu pietele altor produse
4.4.4.Cai de dezvoltare a pietei întreprinderii

Extras din curs:

PARTEA I. BAZELE MARKETINGULUI

CAP. 1. ESENTA MARKETINGULUI

Confruntate cu o crestere continua a complexitatii si a exigentelor pietei, întreprinderile sunt obligate sa se adapteze “regulilor de joc” ale economiei de piata, sa gaseasca noi modalitati de implicare în mecanismul pietei, pentru a profita din plin de oportunitatiile pe care le ofera aceasta si a evita riscurile sau cel putin a le situa în cadrul unor cote acceptabile. O asemenea modalitate de actiune, care se afirma tot mai mult ca o noua viziune fata de piata si, în acelasi timp, ca un autentic instrument în pregatirea agentilor economici pentru confruntarea cu mecanismul liber al pietei, o constituie marketingul.

Produs al economiei de piata, aplicarea si functionarea marketingului în procesul de tranzitie sunt marcate de o serie de particularitati ale cadrului în care actioneaza întreprinzatorii, ale mediului actual deosebit de turbulent, ce genereaza un grad ridicat de risc. În împrejurarile actualului dinamism econimico-social, încorporarea marketingului în întreaga activitate a agentilor economici s-a dovedit a fi, astfel, cea mai realista optiune pentru conducerile întreprinderilor moderne ce actioneaza în tarile cu economie de piata si, deopotriva, pentru cele din economiile aflate în tranzitia catre acest tip de economie.

1.1.CONTEXTUL APARITIEI SI PROMOVARII MARKETINGULUI

În privinta momentului aparitiei marketingului au existat si înca exista o serie de controverse, majoritatea specialistilor considera în prezent ca acesta este un produs al secolului XX.

Unul dintre cei mai semnificativi factori favorizati ai aparitiei si promovarii marketingului l-a constituit:

1. revolutia industriala, declansata odata cu propagarea masinismului, care a condus la înlocuirea muncii manuale, facând posibila renuntarea la vechiul sistem de productie–limitata, artizanala – si

2. dezvoltarea rapida a productiei de masa,la preturi mult mai accesibile masei largi de cumparatori.

În mod concret, marketingul a aparut, sub aspectul unor activitati practice coerente si al unor teoretizari ale acestora, în SUA, pe fondul cadrului deosebit de favorizant al modului specific de dezvoltare a ecomoniei si societatii americane,al dinamismului economic si social deosebil din aceasta tara.

Abundenta de bunuri si servicii ofera cumparatorilor posibilitati largi de alegere,afirma “suveranitatea” acestora pe piata; întreprinderea nu mai este confruntata cu o piata în care sa aiba un rol hotarâtor, pe care sa o poata sili sa se adapteze produselor (serviciilor) si conditiilor oferite, ci cu o piata în care rolul determinant revine cumparatorului, deci avem o “piata a cumparatorului”. Producând independent de cerintele reale ale pietei, cercetându-si apoi eforturile materiale si financiare pentru “a vinde ce a produs”, întreprinderea nu poate evita totdeauna riscul nerealizarii produselor. Pentru a reduce acest risc, ea trebuie sa-si schimbe optica, sa încerce “a produce ceea ce se cere”. Întreprinderea se adreseaza unei piete atent studiate si a carei evolutie este în mod stiintific anticipata: se adreseaza unor segmente concrete de piata, unor cercuri precise de nevoi de consum.

Resorturile aparitiei si promovarii practice a merketingului sunt mult mai profunde, fiind, în mod sintetic, asociate dinamismului social–economic specific epocii si cu deosebire perioadei de dupa cel de+al doilea razboi mondial.

Dinamismul economico–social are ca rezultat,între altele, accentuarea separarii productiei si consumului, amplificarea tendintei evolutiei lor relativ independente, desi în unitatea procesului reproductiei ele nu pot fi decât interdependente. Marketingul apare ca o reactie fata de procesul economic al separarii tot mai pronuntate a productiei de consum si ia nastere ca rezultat al cautarilor tot mai staruitoare pentru gasirea unor modalitati eficiente de a reuni si coordona preocuparile legate de productie cu cele legate de realizarea(vânzarea) produselor, de a le corela cu cerintele efective de consum.

1.2.CONCEPTUL DE MARKETING

Privit strict prin prisma semnificatiei sale etimologice, marketingul ar defini, atfel, actul ,procesul schimburilor în spatiul pietei. Marketingul vizeaza “realizarea activitatilor economice care dirijeaza fluxul de bunuri si servicii de la producator la consumator sau utilizator”. Profesorul american W.J.Stanton, spune ca “marketingul este un întreg sistem de activitati economice referitoare la programarea, stabilirea preturilor, promovarea si distribuirea produselor si serviciilor menite sa satisfaca cerintele consumatorilor actuali si potentiali” Marketingul semnifica suma tuturor eforturilor dirijate de catre o întreprindere în vederea satisfacerii consumatorilor sai cu un profit. “Marketingul este un proces social si managerial prin care indivizi si grupuri de indivizi obtin ceea ce le este necesar si doresc prin crearea, oferirea si schimbul de produse avînd o anumita valoare”.

“Marketingul reprezinta atât o orientare manageriala - unii ar sustine o filozofie în afaceri - cât si o functie economica” având ca punct de plecare piata si consumatorii. Marketingul cuprinde “analiza permanenta a cererii,pe de o parte, si, pe de alta parte, stabilirea si punerea în actiune a mijloacelor de satisfacere a acesteia, în conditiile unui profit optim”.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Bazele Marketingului. Mediu de Marketing.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
6.3/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
22 pagini
Imagini extrase:
22 imagini
Nr cuvinte:
13 082 cuvinte
Nr caractere:
75 206 caractere
Marime:
100.74KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Marketing
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!