CAP. I. BAZELE MARKETINGULUI
1.1. CONCEPTUL DE MARKETING CLASIC
Pentru orice firma, piata înseamna un ansamblu de oportunitati si de constrângeri, de restrictii. Dimensiunile, structurile si însasi eficienta activitatii firmei depind de modul în care se integreaza în cadrul relatiilor de piata, se confrunta cu cerintele acesteia.
Cresterea complexitatii si exigentelor pietei, caracteristica perioadei actuale, impune oricarei firme, modalitati noi de implicare în mecanismele pietei. În acest sens, firmele moderne au elaborat o noua viziune fata de piata si au pus în actiune metode si tehnici noi, stiintifice, de investigare a pietei, de adaptare operativa la piata si de influentare a acesteia. Acest drum nou al întreprinderilor moderne este cunoscut sub denumirea de marketing. Includerea marketingului în întreaga activitate a firmelor s-a dovedit a fi cea mai realista optiune în conditiile actualului dinamism economico-social.
Cuvântul “marketing” provine de la participiul prezent al verbului “to market”, care înseamna a desfasura tranzactii de piata, a cumpara si a vinde. Ulterior, termenul a fost substantivat, iar internationalizarea lui s-a impus, în aceasta noua calitate, regulilor gramaticale corespunzatoare limbilor care l-au asimilat.
În caracterizarea marketingului specific perioadei actuale se ia, de regula, ca punct de plecare, definitia formulata de Asociatia Americana de Marketing, potrivit careia prin marketing se întelege “ realizarea activitatilor economice care dirijeaza fluxul bunurilor si serviciilor de la producator la consumator sau utilizator ”. Definitia are câteva deficiente majore, în ceea ce priveste orientarea conceptului de marketing, considerat prin intermediul ei doar un mijloc de vânzare si de promovare a produselor si serviciilor existente, care trebuie desfacute.
Un concept de marketing modern se orienteaza de fapt catre client, catre trebuintele acestuia, într-o viziune sistemica a tuturor activitatilor si proceselor, fenomenelor complexe ce alcatuiesc fluxul complet al bunurilor si serviciilor, subordonarea acestora cerintelor de consum, luarea în considerare nu numai a cerintelor efective,prezente, dar si a celor de perspectiva, potentiale.
Philip Kotler, profesor de marketing international la Scoala Superioara de Management J.L.Kellog, din cadrul Universitatii Northwestwrn , specialist de reputatie mondiala în domeniul marketingului, defineste marketingul ca fiind “activitatea umana orientata în directia satisfacerii nevoilor si dorintelor prin intermediul procesului schimbarii”
Se poate afirma ca marketingul reprezinta acea functie a firmei (fig.1.1.) care identifica nevoile si cerintele clientilor, determina pietele care pot fi deservite cel mai bine, impun produse, servicii si programe adecvate deservirii acestor piete. Totusi marketingul nu se rezuma la a fi doar o simpla functie aparte ci el definste de fapt o întreaga filozofie care calauzeste întreaga organizatie. Scopul activitatii de marketing este de a-i satisface pe clienti într-un mod profitabil, prin realizarea unor legaturi avantajoase cu acestia. Personalul de marketing nu poate atinge acest scop de unul singur ci trebuie sa colaboreze cu alte categorii de personal din cadrul firmei, cu alte organizatii, pentru a oferi clientilor produse si servicii de o valoare superioara. În consecinta, fiecare angajat este chemat sa se puna în locul clientului si sa faca tot ceea ce-i sta în putinta pentru a contribui la creearea unei oferte superioare si la satisfacerea în cel mai înalt grad a clientului.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.