A reusi - acesta este visul oricarui competitor Iar a reusi in viata
inseamna si/sau este echivalent cu a invinge
Aceleasi concepte ale psihologiei reusitei se aplica atat performerilor din
mediul sportiv, cat si profesionistilor in negocieri. in esenta, toti invingatorii
impartasesc pasiunea de a reusi si se inscriu in acelasi proces de progres, aderand la
aceeasi logica a reusitei, bazandu-se pe aceeasi dinamica, urmarind propria
excelenta si fiind animati de aceeasi aspiratie: optimizarea propriilor performante.
A ne investi intr-un proces de reusita necesita stabilirea si respectarea a
doua conditii fundamentale:
- a castiga sau a dispune de un mod mental de functionare caracterizat
prin performanta si competitivitate, ceea ce implica o foarte atenta
analiza si o riguroasa autoevaluare a potentialului psihologic de care
dispunem, fiecare dintre noi;
- a ne justifica performantele initiale, prealabile demersului nostru catre
si pentru reusita.
A fi performant si competitiv necesita a dispune de un potential psihologic si
mental caracteristic (ilustrat, spre exemplu, prin capacitatea fiecaruia dintre noi de a ne
autodepasi, prin increderea in noi insine, prin combativitate si ambitie). Acest potential
declanseaza un proces exprimat prin cautarea constanta a ameliorarii propriilor
performante.
1.1. Factori cognitivi
Indiferent de domeniu (sportiv, economic etc.), orice negociator trebuie sa
aiba mentalitatea unui invingator, respectiv sa dispuna de anumite capacitati
respectiv:
- capacitatea de inalta constientizare a unor elemente conjuncturale
multiple. Perceperea unui mare numar de
informatii, integrarea si stocarea lor in contextul dat, urmate de tratarea
acestora, reflecta atat inalta capacitate de selectie, cat si facilitatea de a
actiona eficient ale invingatorului. Altfel spus, capacitatea noastra de
constientizare a multiplelor elemente conjuncturale situationale cu care ne
confruntam este reflectata de posibilitatea de tratare, cu maximum de
eficacitate, a fiecarei informatii disponibile. in acest context, antrenarea
perceptiei unui numar cat mai mare de informatii tratate prin diferitele
canale senzoriale (vizuale, auditive, kinestezice, odorifice etc.) de care
TEHNICI DE NEGOCIERE 7
dispunem se transforma intr-o necesitate obiectiva pentru fiecare
invingator. Iar acestei necesitati ii este obligatorie asocierea placerii
intense de a descoperi si a curiozitatii de a contacta, "pe viu" , mediul
ambiental;
- capacitatea de a concentrare a atentiei in momentele actiunilor
intreprinse. Aceasta este complementar indispensabila capacitatii de
constientizare. Aptitudinea de a ne concentra atentia permite
selectionarea elementelor pertinente pentru a actiona si tratarea eficienta
a informatiilor disponibile. si, asa dupa cum afirma Churchill1, sa nu
uitam ca " sansa nu exista. Ceea ce multi numesc sansa nu este altceva
decat maxima atentie acordata detaliilor" Capacitatea de concentrare
este strans legata de aptitudinea emotionala de a stapani si folosi
stimulii proveniti din mediul ambiant si, de asemenea, de a controla
fenomenele "parazite" ce pot "perturba" actiunile intreprinse;
- capacitatea de tratare "conica" a informatiilor care presupune o dubla
potentialitate a invingatorului, respectiv:
- capacitatea de a lua in considerare multiplele elemente ale fiecarei
informatii, in interconexiunea si interdependenta lor;
- capacitatea de a-si concentra atentia in momentele decisive ale
tratarii cuantumului de informatii de care dispune.
Tratarea "conica" a informatiilor presupune, asadar, parcurgerea a
patru momente atentionale diferite, astfel:
- tratarea interna, pe larg, a informatiilor, ceea ce implica spirit
analitic si organizarea perfecta a cuantumului acestora;
- tratarea externa, pe larg, a informatiilor, adica evaluarea
fiecarei situatii complexe provenind din mediul ambiant;
- tratarea interna concentrata a informatiilor, respectiv
analizarea fiecarei informatii, in detaliu;
- tratarea externa concentrata a informatiilor, adica reactia la
fiecare stimul exercitat de mediul ambiant.
Fiecare dintre aceste patru momente corespunde urmatoarelor patru
stiluri atentionale: a analiza; a evalua; a pregati; a (re)actiona.
- capacitatea de a "comuta" modul de tratare a informatiilor.
invingatorul dispune de capacitatea de a trece de la un mod de tratare a
informatiilor la altul, fapt care ii permite sa isi adapteze, dinamic,
atentia la fiecare actiune intreprinsa si chiar la fiecare detaliu al
1 G. Missoum, J.L. Minard - op.cit., p. 47
TEHNICI DE NEGOCIERE 8
acesteia, aspect ce poarta denumirea de flexibilitate mentala.
Capacitatea de "comutare" a modului de tratare a informatiilor este
perfect ilustrata de acele cadre de conducere performante care dispun
de posibilitatea de a fi "deschise", ascultand fiecare colaborator (si/sau
subordonat) si tratand informatiile atat selectiv si separat, cat si intr-o
viziune globala, totalizatoare;
BALDRIGE L. Codul manierelor in afaceri, Editura stiinta si Tehnica S.A., Bucuresti, 1996
BANDLER R., GRINDER J. Les Secrets de la Communication, Le Jour Editeur, Paris, 1996.
BANDLER R., GRINDER J. Un cerveau pour changer: la PNL - la programmation neuro-linguistique,
Les Inter Editions, Paris, 1996
BAUDRILLARD J. Strategiile fatale, Editura Polirom, Iasi, 1996
BENNIS W., NANUS B. Managing the Secrets of the Best Manager, Les Inter Editions, Paris, 1985
BERNE E. Que dites-vous apres avoir dit bonjour?, Les Editions Tchou, Paris, 1993
CaNDEA R.M. Comunicarea manageriala, Editura Expert, Bucuresti, 1996
CARDON A. s.a. L'analyse transactionnelle, Les Editions d'Organisation, Paris, 1987
CATHELAT P. Styles de Vie, Les Editions d'Organisation, Paris, 1985
CAYROL A., BARRIERE P. La programmation neurolinguistique - aplications pratiques, Les Editions
ESF, Paris, 1996
CHALVIN D. Les 160 lois de Chalvin, Editions Pierre Belfond, Paris, 1992
CHANDLER A. Strategy and Structure, McGraw Hill, New York, 1986
CHARLES R., WILLIAMS C. La Communication Orale, Les Editions Nathan - Lucon, Paris, 1988
CORFIELD R. Preparing Your Own CV - How to Improve Your Changes of Getting the Job
You Want, Kogan Page, London, 1996
COVEY S. Eficienta in sapte trepte, Ed. ALL, Bucuresti, 1998
CUDICIO C. Comprendre la PNL, Les Editions d'Organisation, Paris, 1992
CUDICIO C. Maitriser l'Art de la PNL, Les Editions d'Organisation, Paris, 1993
CUDICIO C. Mieux vendre avec la PNL, Les Editions d'Organisation, Paris, 1989
CUDICIO C. PNL et communication - la dimension creative, Les Editions d'Organisation,
Paris, 1992
D'EYRAMES S. Studiu asupra negocierii, C.R.E.S.A. - Mulhouse, 1998
DECKER B. How to Communicate Effectively, Kogan Page, London, 1996
DOLLE M.P. Psihologie aplicata in publicitate, Bucuresti, 1999
DOLLE M.P. Votre personalite pour reussir - trois tests pour mieux vous connaitre,
Centre de Dynamique Psycho-Relationnelle, Strasbourg, 1999
FISHER R., URY W., Succesul in negocieri, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995
FLETCHER J. Conducting Effective Interviews, Kogan Page, London, 1997
FLORESCU C. (coord.) Marketing, Ed. Marketer, Bucuresti, 1992
GARIBAL D. Recruter et etre recrute avec la PNL, Les Editions d'Organisation, 1993
GIBLIN L., Arta dezvoltarii relatiilor interumane, Editura Curtea Veche
Publishing,Bucuresti, 2000
GIORDAN A.E. Exporter Plus, Economics, New York, 1988
GODIN S., CONLEY C. Business Rules of Thumb, Warner Books, New York, 1987
GOLDSTEIN C., SHANONN Le nouvel observateur - guide du C.V., Editions 1994-1998
HAMMER M., CHAMPY J. Reengineering the corporation, Harper Business, U.S.A., 1993
HARRIS T. I'm O.K., You're O.K. - A Practical Guide to TA, Harper & Row, 1987
HELLER Th. La communication audiovisuelle d'entreprise, Les Editions d'Organisation,
Paris, 1990
HILTROP, J.M., UDALL Sh. Arta negocierii, Editura Teora, Bucuresti, 2000
HINDLE T. Cum sa negociem, Grupul Editorial RAO, Bucuresti, 2000
HUGEUT C. Les regles d'or du C.V., Edition Vie Professionnelle, Paris, 1993
KOTLER Ph. Marketing management, analysis, planning, implementation and control (8th
edition), Prentice Hall, New York, 1993
LECHERBONNIER B. L'expression et la communication - techniques et methodes, Les Editions
Fernand Nathan, Paris, 1981
LEFTER V., Managementul resurselor umane, Editura Didactica si
LEHNISCH J.-P. Maitriser la communication dans l'entreprise, Les Editions d'Organisation,
Paris, 1988
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.