15. Managementul strategic si analiza diagnostic
15.1. Conceptul de strategie organizationala
- În general strategia consta în mod esential în dezvoltarea coerenta a unor actiuni care indica modul în care firma se lupta cu concurenta.
- Alegerea unor obiective pe termen mediu si lung, a cailor de parcurs în vederea atingerii acestor obiective si a resurselor necesare în acest scop.
Tinta demersului strategic: cresterea competitivitatii, factor care conditioneaza toti ceilalti indicatori de performanta ai întreprinderii.
O întreprindere este competitiva, daca este capabila sa se mentina pe termen lung pe o piata concurentiala si evolutiva, asigurându-si toate resursele pentru atingerea acestui scop.
Etapele strategiei
- Unde suntem? - Analiza strategica
- Unde vrem sa ajungem? - Definirea misiunii si obiectivelor strategice
- Selectarea strategiei
- Cum ajungem acolo? - Planificarea strategica
- Aplicarea strategiei
- Am ajuns unde am vrut? - Monitorizarea si evaluarea strategiei
Trei tipuri esentiale de analiza:
a. Analiza mediului extern general
b. Analiza mediului extern specific
c. Analiza mediului intern
- Analiza mediului intern ® analiza diagnostic a societatilor comerciale
- Analiza mediului intern + analiza mediului extern specific ® analiza de competitivitate a societatilor comerciale
- Analiza mediului intern + analiza mediului extern specific + analiza mediului extern general ® analiza strategica a societatilor comerciale
15.2. Schema logica a elaborarii analizei diagnostic
A. Analiza diagnostic cantitativa: utilizeaza criterii cuantificate pe baza bilanturilor economico-financiare pe directiile:
- Marketing
- Financiar
- Tehnologie
- Resurse umane
B. Analiza diagnostic calitativa: utilizeaza rezultatele obtinute din vizita la întreprindere (interviuri, rapoarte interne) pe directiile:
- Marketing
- Tehnologie
- Calitate
- Resurse umane
C. Sinteza analizei diagnostic concentreaza cele doua tipuri de analize specificate anterior.
Sistemul de evaluare al analizei diagnostic cantitative a mediului intern
Cuprinde un numar de 14 criterii cuantificabile:
Nr. crt. Denumirea directiei de analiza Numarul de criterii
1 Marketing 2
2 Financiar 8
3 Tehnologie 2
4 Resurse umane 2
5 Total 14
- Opereaza cu doua tipuri de evaluare:
1. Evaluarea dinamica – ultimele 3 exercitii financiare
2. Evaluarea statica – ultimul exercitiu financiar
Evaluarea globala = K1Ed + K2 Es
Unde K1 + K2 = 1
Conform analizelor multianuale se recomanda:
K1 = 0,4
K2 = 0,6
Pentru fiecare evaluare dinamica se utilizeaza scara de la 1 (minim) la 5 (maxim), iar pentru evaluarea statica scara de la 0 (minim) la 5 (maxim).
Fiecare societate comerciala are evaluatorul global EG cu valori cuprinse între 0 si 5.
Societatile comerciale se încadreaza în trei categorii:
- Categoria A cu 3 < EG d 5 – cu tendinte de adaptare la mediul concurential, cu probabilitate de mentinere pe piata: 60% < p d 100%.
- Categoria B cu 2 < EG d 3 – în stare de incertitudine, cu probabilitate de mentinere pe piata: 40% < p d 60%.
- Categoria C cu 0 < EG d 2 – cu dificultati de adaptare la mediul concurential, cu probabilitate de mentinere pe piata: 0% < p d 40%.
P=
- În cadrul celor 3 mari categorii de încadrare a societatilor comerciale se subliniaza semnificatia unor valori de probabilitati de mentinere pe piata:
-100% - adevarat
- 80% - practic adevarat
- 60% - mai mult adevarat decât fals
- 50% - la fel de adevarat ca si fals
- 40% - mai mult fals decât adevarat
- 20% - practic fals
- 0% - fals
- In conformitate cu semnificatiile de mai sus se mai utilizeaza scara:
- A+ 4,000< Eg d 5,000
- A 3,000< Eg d 4,000
- B+ 2,513< Eg d 3,000
- B 2,488< Eg d 2,513
- B- 2,000< Eg d 2,488
- C 1,000< Eg d 2,000
UNIVERSITATEA DE STAT DIN PITESTI
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.