Capitolul 1. INTRODUCERE ÎN MANAGEMENTUL DE PROIECT
1.1. Standarde, concepte şi definiţii referitoare la managementul de proiect
Definiţii:
ansamblu de activităţi independente, întreprinse în mod organizat, cu moment de început şi de sfârşit clar definite, pentru obţinerea unor rezultate bine precizate, necesare pentru a satisface nişte obiective clar definite.
proces unic care constă dintr-un ansamblu de activităţi coordonate şi controlate, cu data de început şi de finalizare, întreprins pentru realizarea unui obiectiv conform cerinţelor specifice şi care include constrângeri referitoare la timp, costuri şi resurse (IS- 10006:2005).
un set de activităţi desfăşurate într-un interval definit de timp în vederea atingerii unui scop.
serie de activităţi care urmăresc atingerea unuia sau mai multor obiective specifice într-un anumit timp şi cu un buget definit (PMI).
un proiect este un instrument care este folosit pentru a contribui la atingerea unui scop general (de exemplu, un program) care, la rândul său, va suporta implementarea unei politici mai largi (CE).
Standarde şi concepte:
- un proiect este - preocupare temporară pentru crearea unui produs sau al unui serviciu unic.
- fiecare proiect are - dată clară de început şi - dată clară de încheiere.
- fiecare produs sau serviciu unic care este realizat diferă prin ceva specific faţă de toate produsele sau serviciile similare.
- un proiect este:
- unic
- complex
- orientat către atingerea unui scop
- un set de acţiuni cu - dată de început, - dată de încheiere, resurse limitate
Definiţii utile:
Obiectiv general - obiectivul global, pe termen lung, la atingerea căruia contribuie proiectul, alături de alte proiecte ce fac parte dintr-un program.
Scopul proiectului – Obiectivul central al proiectului. Scopul trebuie să se refere la aspecte centrale (de baza, relevante) şi să fie definit în termenii obţinerii de beneficii durabile pentru grupul(urile) ţintă. Un proiect poate avea un singur scop.
Obiectivele specifice ale proiectului – obiectivele pe termen scurt, care contribuie la realizarea scopului proiectului.
Rezultatul proiectului – ceea ce este definit în cadrul proiectului pentru a fi livrat beneficiarului proiectului. Rezultatul dorit este obţinut mai eficient atunci când activităţile şi resursele aferente sunt conduse ca un proces. (IS- 10006:2005)
Impactul proiectului – efectul proiectului asupra mediului socio-economic sau mai larg, contribuţia sa la obiectivele sectoriale sau de nivel mai înalt – exprimate în obiectivele generale, în strategiile de dezvoltare locale/regionale/naţionale/europene.
Grup ţintă – utilizatorul unui rezultat al proiectului; beneficiarul unui impact al proiectului.
Parte interesată: persoană sau grup care are un interes referitor la funcţionarea sau succesul unei organizaţii.
Ex.: clienţi, proprietari, persoane din cadrul unei organizaţii, furnizori, bancheri, sindicate, parteneri, societatea.
NOTA 1: Un grup poate cuprinde - organizaţie, - parte din aceasta sau mai mult decât - organizaţie.
NOTA 2: Părţile interesate în derularea unui proiect pot include:
- clienţi (ai produselor proiectului), consumatori, beneficiarii sau utilizatorii rezultatelor proiectului.
- proprietari ai proiectului – organizaţia care iniţieaza sau deruleaza proiectul.
- parteneri, în cazul proiectelor derulate în parteneriat.
- finanţatorii proiectului (autoritatea contractantă, - instituţie financiară).
- furnizori sau subcontractanţi (care furnizeaza un produs sau un serviciu necesar derularii proiectului).
- societatea – organismele legislative sau de reglementare, societatea în ansamblul ei, publicul larg.
- personalul intern, respectiv anagajaţii organizaţiei de proiect.
Organizaţia care iniţiează proiectul: organizaţia care decide iniţierea proiectului şi care atribuie realizarea proiectului organizaţiei care derulează proiectul.
Organizaţia care derulează proiectul: organizaţia care derulează proiectul în numele organizaţiei care decide iniţierea proiectului.
NOTA: Organizaţia care derulează proiectul poate fi - parte din organizaţia care iniţiează proiectul, un consorţiu, - altă organizaţie, etc.
Monitorizare:
- a observa dacă proiectul îşi atinge şi/sau îşi poate atinge obiectivele şi rezultatele în mod eficient şi în timp real (CE).
- proces sistematic de menţinere a unei supravegheri permanente:
- se monitorizează activităţile, planurile, costurile, rezultatele proiectului.
- progresul real este comparat cu cel planificat pentru a putea identifica acţiunile necesare.
- se desfaşoară la toate nivelurile de management.
- utilizează comunicarea informală şi raportările formale.
Monitor: - persoană sau un aparat pentru verificare şi prevenire.
Controlul proiectului:
- a lua măsurile necesare pe baza observaţiilor făcute, pentru a asigura că proiectul îşi atinge şi/sau îşi poate atinge obiective şi rezultatele în mod eficient şi în timp real.
- procesul prin care managerul de proiect se asigură că activităţile se realizează eficace şi eficient; aplicarea acţiunilor corective sau preventive necesare pentru ţinerea sub control a procesului de implementare a proiectului.
Se ţin sub control procese de realizare a activităţilor, aplicarea planurilor, producerea rezultatelor proiectului.
Plecând de la ideea că orice activitate din cadrul proiectului este planificată, apoi monitorizată şi apoi supusă controlului, activităţile de control au ca obiectiv garantarea faptului că la orice nivel al echipei de management nivelul superior de management poate:
monitoriza progresul proiectului
compara realizările cu planificarea
identifica problemele
iniţia măsuri corective
autoriza activităţi suplimentare
Curs predat in cadrul unui centru de consultanta in afaceri in vederea scrierii si implementarii de proiecte pentru accesare fonduri europene.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.