Managementul schimbării

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Inovarea e realitate constientizata. Exista un ,,Management al constientizarii inovarii". Schimbarea este legata de optiunea constienta pentru schimbari in cadrul potentialului constientizat.

Managementul schimbarilor

Schimbarea reprezinta "inlocuirea, modificarea, transformarea sau prefacerea in forma si/sau continut a unui obiect, produs, lucrare, serviciu, activitate sau proces" (Burdus, 2000). Schimbarea este o evolutie perceputa in timp, intre stari diferite, naturale sau induse artificial. In cadrul organizatiilor atitudinea oamenilor fata de schimbarile care vizeaza imbunatatiri diverse este influentata de cultura si educatia acestora. Schimbarea nu este un scop in sine, ci un mijloc de adaptare la mediul extern aflat in interdependenta cu cel intern si de imbunatatire a performantelor.

Procesul schimbarii poate fi cu pasi mici sau radical (cand se reevalueaza si se redefinesc problemele si contextul propunand solutii radicale), ordonat sau dezordonat.

INOVAREA, CA SI PROCES

Procesul inovatiei

Exista diferenta intre "este" si "trebuie sa fie", intre "real" si "ideal". Procesele de inovatie pot fi reduse, in esenta, la rezolvari de probleme. Drumul dintre problema si rezolvare are ca punct de pornire la baza o piedica, un obstacol. Problema este data de o tensiune, o diferenta intre "a fi" si "trebuie sa fie", intre "real" si "!ideal" si intre "adevar" si "dorinta imaginara".

Aspecte obiective ale problemelor Aspecte subiective ale problemelor

Campuri de lucru (desfasurare cognitiva)

- Definirea problemelor si formularea sarcinilor

- Gasirea ideilor si dezvoltarea procesului de rezolvare

- Evaluarea si transpunerea rezolvarilor gasite Campuri de lucru (potentialuri afective)

- Motivatia pentru problema si pentru tema de rezolvat

- Comunicarea intre oameni, schimbarea si/sau achizitionarea informatiilor

- Cooperare, conlucrare

Aspecte obiective si subiective ale problemelor

Cand vorbim despre factorii obiectivi de influenta, stabilirea scopului se face in mod clar - dupa criterii economice. Parcurgem urmatoarele etape: cautarea scopului (problemei - obiectivului), rezolvarii si alegerea fazelor stiintifice ale caii de rezolvare.

La factorii de influenta de ordin personal, vorbim despre factorii care aduc multumirea persoanelor sau grupurilor participante la procesul de rezolvare a problemei.

Aspecte socio-psihologice

Beneficii Costuri

Descoperirea de competente in echipa Responsabilitati clare pentru participantii la proiect

Eficienta prin evolutie structurata, planificata Slabirea de putere odata cu avansarea in proiect

Transparenta proceselor de conducere a proiectului Contradictii ale functionarii pe parcursul proiectului

Evitarea etapelor indoielnice Cheltuieli mai ridicate de specializare care sa duca la realizarea eficienta a jocurilor de rol

Transparenta informatiilor si a comunicarii Risc de cariera pentru specialisti

Usurarea realizarii ulterioare

Comunicare si cooperare

Sarcinile unei grupe sunt reprezentate in doua planuri: in planul muncii este importanta rezolvarea problemei in sine, iar in planul emotional trebuie realizat un climat comunicational optim. Pentru a atinge un nivel comunicational optim e necesar ca fiecare membru al grupului sa aduca mult din personalitatea sa in cadrul grupului, fara insa a se descoperi complet.

O atentie deosebita se acorda relatiei intre individ si grupa, precum si schimbarilor care intervin in timpul evolutiei grupului.

Succesul apare doar cand exista un schimb de informatii in dublu sens, iar partenerii nu impun restrictii in schimbul de informatii.

Situatii conflictuale posibile

Situatii:

o Doua declaratii/afirmatii contradictorii

o Ambele sunt adevarate

o La fiecare dintre cele doua declaratii adera persoane

o Persoanele sunt dependente unele de altele

Posibilitati de rezolvare a conflictului

Evitarea adversarului

Conflictul nu intra in discutie Ignorarea partii adverse

Lupta - nimicire, zdrobire

Partea adversa va fi eliminata Concediere, demisie

Lupta cu supunere

Adversarul este subordonat Convingere, manipulare, amenintare

Arbitraj

O a treia parte va decide Parinti, superiori ierarhici, judecatori

Compromis

Reunirea partilor Echipa comuna

Consens

Se dezvolta o intelegere calitativa noua Se dezvolta o noua realitate

Managementul barierelor

In aproape toate cazurile capacitatile inovarii/schimbarilor sunt supraestimate de catre indivizi, firme si societate. Procesele inovative pot fi considerabil intarziate, uneori chiar oprite de aparitia unor piedici. O analiza exacta asupra posibilelor bariere este indispensabila pentru succesul unei idei de inovare.

Tipuri de bariere

Bariere tehnice. Dotari tehnice insuficiente, lipsa de know-how, dificultati in aplicarea inovatiei in anumite domenii.

Bariere economice. Capital insuficient, incertitudini in dezvoltarea programului de productie (in special datorita perioadelor lungi de amortizare).

Bibliografie:

1. Avram TRIPON - Managementul inovarii. Sinteze si aplicatii, Editura Universitatii Petru Maior, 2002

2. Avram TRIPON - Comunicarea in organizatii, Editura Universitatii Petru Maior, 2002

3. Virgil POPA - ERC si managementul calitatii, Editura Valahia, Targoviste, 2001

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul schimbarii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
32 pagini
Imagini extrase:
32 imagini
Nr cuvinte:
13 015 cuvinte
Nr caractere:
75 611 caractere
Marime:
71.35KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Tag-uri:
indivizi, oameni, schimbari
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!