Inovarea e realitate constientizata. Exista un ,,Management al constientizarii inovarii". Schimbarea este legata de optiunea constienta pentru schimbari in cadrul potentialului constientizat.
Managementul schimbarilor
Schimbarea reprezinta "inlocuirea, modificarea, transformarea sau prefacerea in forma si/sau continut a unui obiect, produs, lucrare, serviciu, activitate sau proces" (Burdus, 2000). Schimbarea este o evolutie perceputa in timp, intre stari diferite, naturale sau induse artificial. In cadrul organizatiilor atitudinea oamenilor fata de schimbarile care vizeaza imbunatatiri diverse este influentata de cultura si educatia acestora. Schimbarea nu este un scop in sine, ci un mijloc de adaptare la mediul extern aflat in interdependenta cu cel intern si de imbunatatire a performantelor.
Procesul schimbarii poate fi cu pasi mici sau radical (cand se reevalueaza si se redefinesc problemele si contextul propunand solutii radicale), ordonat sau dezordonat.
INOVAREA, CA SI PROCES
Procesul inovatiei
Exista diferenta intre "este" si "trebuie sa fie", intre "real" si "ideal". Procesele de inovatie pot fi reduse, in esenta, la rezolvari de probleme. Drumul dintre problema si rezolvare are ca punct de pornire la baza o piedica, un obstacol. Problema este data de o tensiune, o diferenta intre "a fi" si "trebuie sa fie", intre "real" si "!ideal" si intre "adevar" si "dorinta imaginara".
Aspecte obiective ale problemelor Aspecte subiective ale problemelor
Campuri de lucru (desfasurare cognitiva)
- Definirea problemelor si formularea sarcinilor
- Gasirea ideilor si dezvoltarea procesului de rezolvare
- Evaluarea si transpunerea rezolvarilor gasite Campuri de lucru (potentialuri afective)
- Motivatia pentru problema si pentru tema de rezolvat
- Comunicarea intre oameni, schimbarea si/sau achizitionarea informatiilor
- Cooperare, conlucrare
Aspecte obiective si subiective ale problemelor
Cand vorbim despre factorii obiectivi de influenta, stabilirea scopului se face in mod clar - dupa criterii economice. Parcurgem urmatoarele etape: cautarea scopului (problemei - obiectivului), rezolvarii si alegerea fazelor stiintifice ale caii de rezolvare.
La factorii de influenta de ordin personal, vorbim despre factorii care aduc multumirea persoanelor sau grupurilor participante la procesul de rezolvare a problemei.
Aspecte socio-psihologice
Beneficii Costuri
Descoperirea de competente in echipa Responsabilitati clare pentru participantii la proiect
Eficienta prin evolutie structurata, planificata Slabirea de putere odata cu avansarea in proiect
Transparenta proceselor de conducere a proiectului Contradictii ale functionarii pe parcursul proiectului
Evitarea etapelor indoielnice Cheltuieli mai ridicate de specializare care sa duca la realizarea eficienta a jocurilor de rol
Transparenta informatiilor si a comunicarii Risc de cariera pentru specialisti
Usurarea realizarii ulterioare
Comunicare si cooperare
Sarcinile unei grupe sunt reprezentate in doua planuri: in planul muncii este importanta rezolvarea problemei in sine, iar in planul emotional trebuie realizat un climat comunicational optim. Pentru a atinge un nivel comunicational optim e necesar ca fiecare membru al grupului sa aduca mult din personalitatea sa in cadrul grupului, fara insa a se descoperi complet.
O atentie deosebita se acorda relatiei intre individ si grupa, precum si schimbarilor care intervin in timpul evolutiei grupului.
Succesul apare doar cand exista un schimb de informatii in dublu sens, iar partenerii nu impun restrictii in schimbul de informatii.
Situatii conflictuale posibile
Situatii:
o Doua declaratii/afirmatii contradictorii
o Ambele sunt adevarate
o La fiecare dintre cele doua declaratii adera persoane
o Persoanele sunt dependente unele de altele
Posibilitati de rezolvare a conflictului
Evitarea adversarului
Conflictul nu intra in discutie Ignorarea partii adverse
Lupta - nimicire, zdrobire
Partea adversa va fi eliminata Concediere, demisie
Lupta cu supunere
Adversarul este subordonat Convingere, manipulare, amenintare
Arbitraj
O a treia parte va decide Parinti, superiori ierarhici, judecatori
Compromis
Reunirea partilor Echipa comuna
Consens
Se dezvolta o intelegere calitativa noua Se dezvolta o noua realitate
Managementul barierelor
In aproape toate cazurile capacitatile inovarii/schimbarilor sunt supraestimate de catre indivizi, firme si societate. Procesele inovative pot fi considerabil intarziate, uneori chiar oprite de aparitia unor piedici. O analiza exacta asupra posibilelor bariere este indispensabila pentru succesul unei idei de inovare.
Tipuri de bariere
Bariere tehnice. Dotari tehnice insuficiente, lipsa de know-how, dificultati in aplicarea inovatiei in anumite domenii.
Bariere economice. Capital insuficient, incertitudini in dezvoltarea programului de productie (in special datorita perioadelor lungi de amortizare).
1. Avram TRIPON - Managementul inovarii. Sinteze si aplicatii, Editura Universitatii Petru Maior, 2002
2. Avram TRIPON - Comunicarea in organizatii, Editura Universitatii Petru Maior, 2002
3. Virgil POPA - ERC si managementul calitatii, Editura Valahia, Targoviste, 2001
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.