I.1 DEFINITII. CONCEPTE
Managementul organizatiei reprezinta un proces complex care se desfasoara pe baza
adoptarii iterative a deciziilor; transpuse in activitati, acestea conduc la realizarea de bunuri si
de servicii, in scopul atingerii unor obiective economico-sociale.
Organizatia (societatea comerciala, firma, compania, regia, institutia) este, in sens
larg, ansamblul structurilor umane, materiale, tehnologice si functionale realizate in scopul
producerii de bunuri si de servicii.
Contextul managementului organizatiei este prezentat sinoptic in fig. 1.1 [32].
Figura 1.1
!" CONDITIILE ECONOMICE
!" COMPETITORII (CONCURENTA)
!" VALORILE SOCIALE
!" ATITUDINILE SI PROCESELE POLITICE
!" CONDITIILE MEDIULUI GEOGRAFIC
CONDITIILE
EXTERNE
DECIZIA
MANAGERIALA
STRATEGICA
!" RESURSELE FINANCIARE
!" RESURSELE MATERIALE
!" RESURSELE UMANE
!" RESURSELE INFORMATIONALE
CONDITIILE
INTERNE
PLANIFICARE
ORGANIZARE
COORDONARE
ANTRENARE
CONTROL
EVALUARE
COMPETENTA
ASUMAREA RISCULUI
CREATIVITATE
STIL MANAGERIAL
ACTIUNI
POTENTIAL
MANAGERIAL
Managementul resurselor umane
5
Pe langa definitia data organizatiei, mai pot fi adaugate si cele care urmeaza:
- "organizatiile sunt sisteme de fiinte umane" (Pugh);
- "organizatiile reprezinta ansamblul strategiilor complexe menite sa atinga anumite
obiective" (Argyris);
- "organizatiile sunt sisteme de activitati umane corelate" (Barnard).
Pe baza definitiilor prezentate pot fi identificate caracteristicile organizatiilor; acestea
sunt orientate catre atingerea unor scopuri/obiective bine definite, sunt sisteme sociale si
tehnice, adica sunt sisteme integratoare de activitati structurate.
Produsele finite ale managementului sunt deciziile; adoptarea acestora este determinata
de culegerea si de prelucrarea informatiilor, de identificarea solutiilor pentru atingerea scopului
si de punerea lor in practica. In diagrama din fig. 1.2 [7] sunt prezentate datele de intrare ale
procesului managerial, "iesirea" fiind chiar obiectivul de atins.
Figura 1.2
Pe baza structurii din figura 1.2 se poate formula o definitie managementului [32]:
"Managementul, ca proces, este o inlantuire de eforturi de gandire si de actiune prin care
echipa manageriala realizeaza diagnoza, planificarea si decizia, organizarea, coodonarea si
controlul procesului de transformare succesiva a resurselor informationale, financiare si
materiale, cu implicarea resursei umane, in scopul atingerii obiectivului strategic al
organizatiei intr-o masura actionala eficace (cu economie de timp) si eficienta (cu castig
maxim si efort minim)". Ca act managerial, adoptarea deciziei se regaseste in toate fazele
enumerate: previziunea permite adoptarea planurilor, organizarea este precedata de luarea
deciziilor privind esalonarea activitatilor si alocarea resurselor, coordonarea presupune decizii
punctuale pentru concertarea activitatilor, antrenarea implica decizii privind motivarea
personalului, iar controlul conduce la decizii necesare corectarii proceselor deja desfasurate.
Prezentarea procesului managerial permite identificarea legaturilor interne din cadrul
organizatiei si ale acesteia cu mediul exterior (fig. 1.3).
1. Allaire, Y. si Mihaela Firsirotu, Les conceptions "economiste" et "humaniste" de la
relation individu - organisation, Morin Gaetan, L'entreprise strategique: penser la
strategie, Boucheerville, Quebec, 1993.
2. Archamault, G., Transformer la gestion: les approches recenntes, Extraits d'un texte a
paraitre, HEC, Montreal, 1997.
3. Archamault, G., Quand la forme l'emporte sur le fond, Revue Gestion, 1996.
4. Bennis, W., Two views of leadership, Harvard Business Review, nr. 1/1996.
5. Bosche, M., Les salaries et la participation, "Encyclopedie de management", Paris,
1992.
6. Burciu, A., MBO & Ciclul afacerilor, Editura Economica, Bucuresti, 1999.
7. Burciu, A., Sisteme de management si stiluri manageriale implicate, in Press, 1998.
8. Burloiu, P., Managementul resurselor umane, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 1997.
9. Campbell, A. s.a., A sense of Mission, Ed. The Economist Books Ltd., London, 1990.
10. Cascio, W.F., Managing Human Resources, McGraw Hill, 1986.
11. Candea, Rodica, Candea Dan, Comunicarea manageriala aplicata, Editura Expert,
Bucuresti, 1998.
12. Citeau, J.P., Gestion des ressources humaines. Principes generaux et cas pratique,
Armand Colin, Paris, 1997.
13. Cole, G.A., Management: Theory and Practice, 3rd Edition, DP Publications, Aldine
Place, London, 1990.
14. Conger, J.A., WINNING'EM OVER, A new Model for Management in the Age of
Persuasion, Edition Simon & Shuster, California, 1998.
15. Dessler, G., Personnel. Human Resources Management, Prentice - Hall Inc., 1991.
16. Druker, F.P., Managing in Turbulent Times, Harper & Row, New York, 1980.
17. Fischer, C.D. s.a., Human Resource Management, Houghton Mifflin Company,
Boston, 1996.
18. Gelenier, O., Strategie de l'entreprise et motivation des homes, Edition Hommes et
Techniques, Paris, 1984.
19. Graham, H.T. si Bennett, R., Human Resources Management, Longman Group UK,
London, 1991.
20. Grant, P., What Use it a Job Descriptions ?, "Personal Journal", 1988.
21. Griffin, R.W., Management, 3rd edition, Houghton Mifflin Co., Boston, 1990.
22. Igalens, J., Audit des ressources humaines, Les Editions Liaisons, Paris, 1991.
23. Ivancevich, J.M., Glueck, W.F., Foundations of personnel/Human Resource
Management, Business Publications, Inc., Texas, 1996.
24. Kotler, P., Managementul marketingului, Teora, 1997.
25. Lefter, V., Manolescu, A., Managementul resurselor umane, Editura Didactica si
Pedagogica, R.A., Bucuresti, 1995.
26. Levinson, H., Vingt criteres pour choisir un cadre superieure, Harvard l'Expansion,
hiver 1980-1981.
27. Majourdies, C., Eficienta interviului, conditie pentru reusita selectiei personalului
companiei, Business Tech International, nr. 9, 1993, Press, Bucuresti.
28. Mannen, V.J. si Schein, E.H., Career development, Goodyear Publishing, New York,
1978.
29. Manolescu, A., Managementul resurselor umane, Editura RA, Bucuresti, 1998.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.