Managementul Resurselor Turistice în Mediul Rural

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Introducere 3
Capitolul 1. Bazele teoretice ale managementului resurselor turistice
1.1 Esenta si evolutia managementului resurselor turistice 10
1.2 Tipologia potentialului turistic in mediul rural 16
1.3 Fundamentarea teoretica a crearii zonelor turistice si principii de gestionare a
acestora 23
Capitolul 2. Modalitati de valorificare a resurselor turistice rurale
din Republica Moldova 41
2.1 Resurse turistice in spatiul rural autohton 41
2.2 Elemente de infrastructura turistica in mediul rural 58
2.3 Oportunitati de valorificare a resurselor turistice rurale in economia nationala 70
Capitolul 3. Caile de eficientizare a instrumentelor manageriale in
turismul rural 77
3.1. Strategii de dezvoltare a zonelor turistice in Republica Moldova 77
3.2. Elaborarea si utilizarea planul de management al zonei turistice rurale 111
3.3. Modele de planuri de afaceri pentru formele de antreprenoriat
in turismul rural 131
Concluzii si recomandari 142
Sinteza rezultatelor obtinute 144
Bibliografie 146
Adnotare 152
Cuvinte cheie 155
Lista abrevierilor 156
Anexe 157
3

Extras din curs:

Managementul turismului in tarile europene si CSI exista in practica odata cu

aparitia primelor elemente ale industriei turistice, dar aspectele teoretice au fost

dezvoltate mai putin. Totodata, majoritatea publicatiilor in domeniu trateaza foarte

neunivoc problemele legate de organizarea si conducerea sectorului, si implicit a

unitatilor de deservire a turistilor, fapt care doar sporeste interesul si importanta

practica a managementului turistic. Acest lucru devine cu atat mai imperios, cu cat

lansarea industriei turistice moldovenesti pe piata turistica internationala se

efectuiaza in conditii dure de concurenta cu oferte turistice ale tarilor, care activeaza

in aceste conditii 30 - 50 de ani.

Turismul ca activitate economica prin veniturile inregistrate din exportul de

servicii, numarul locurilor de munca create, valoarea investitiilor si efectul sau

multiplicator reprezinta actualmente unul din cele mai dinamice domenii de

dezvoltare. Astfel, se estimeaza ca fiecare al 10-lea salariu la nivel global se achita

unui angajat in industria turistica (cca. 200 mln salariati), iar cca. 7% din investitiile

mondiale sunt realizate in turism. Peste 80 % din tari au in primele 5 surse de venit

din export si turismul. Totodata, costul crearii unui loc de munca in turism este de

cateva ori mai mic decat in industrie, iar in urma deservirii complexe a unui turist

benefeciaza de salariu in mediu 9 persoane.

Conform estimarilor Consiliului Mondial de Turism si Calatorii (WTTC), in

primii ani ai sec. XXI turismului i-au revenit cca.10,7% din PIB-ul mondial, iar in

urmatoarea decada, potrivit previziunilor, ponderea acestui sector economic va

creste pana la 11%. In anul 2002 au fost inregistrate 715 mln de sosiri in toate tarile

lumii, ponderea turismului in exportul mondial de marfuri si servicii a fost de

12,8% (in exportul european - de 13%).

Segmentarea pietei turistice depinde in mare masura de diversificarea

motivatiei calatoriei, fapt care impune operatorilor turistici necesitatea realizarii de

noi oferte capabile sa orienteze fluxurile turistice spre destinatii noi sau spre cele

4

existente si retehnologizate. In acest context, se disting mai multe specializari a

agentiilor de turism, dar si a destinatiilor turistice, pe tipuri de turism practicate:

turism de masa (odihna), de congrese (de afaceri), verde (ecologic), cognitiv, vitivinicol,

rural, etc. La nivel global conform statisticii Organizatiei Mondiale a

Turismului in Europa sunt inregistrate peste 400 mln vizite pe an in turismul

international (cca 57% din nivelul mondial in 2002), sporul anual fiind in mediu de

2,3-3%. Fiecare al patrulea european isi petrece vacanta in mediul rural,

preponderent fiind familistii din orase. Turismul cu destinatie in localitatile satesti,

datorita interesului crescand din partea turistilor, devine o afacere profitabila (cca.

190 mii unitati de cazare in mediul rural din Europa). Aceasta afirmatie este valabila

si pentru Republica Moldova. Analiza retrospectiva a acestui domeniu reflecta ca,

desi in fosta URSS exista un sistem centralizat de distribuire a foilor de calatorii,

jumatate din cazari erau realizate in sectorul particular, preponderent in satele de pe

litoral sau in jurul marilor orase. In asa mod erau generate venituri substantiale

populatiei satesti din deservirea turistilor (cazare, prepararea bucatelor, inchirierea

de echipamente, etc.). In Moldova din acea perioada majoritatea locurilor de cazare

erau concentrate tot in mediul rural (in taberele de odihna situate in padurile pe

teritoriul satelor functionau cca. 500 de unitati cu aproximativ 130 mii de locuri de

cazare), unde functionau peste 100 de hoteluri mici, majoritatea edificiilor fiind

actualmente privatizate si scoase din circuitul turistic. Anual republica pe filiera

sindicatelor era vizitata de peste 2 mln. turisti, o mare parte din care aveau drept loc

de destinatie locurile de odihna din mediul rural (cele mai vizitate: Ivancea,

Harjeuca, Holercani, Vadul lui Voda, Cubolta).

Actualitatea temei. Domeniul turismului in general si in special turismului

rural este unul prioritar pentru dezvoltarea social-economica, fapt confirmat in

SCERS si Programul national "Satul moldovenesc". Turismul constituie cca. 1% din

PIB-ul national, insa aceasta ramura poate diversifica substantial economia

localitatilor rurale, inclusiv prin crearea de noi locuri de munca. In prezent in

Republica Moldova fluxul turistilor straini a scazut substantial pana la nivelul de

100-150 mii de persoane anual, dintre care doar cca. 20 de mii vin prin filiera

5

agentiilor de turism nationale, iar restul vin individual motivati de imaginea creata

de Moldova in perioada sovietica, la rude si prieteni sau datorita intretinerii relatiilor

de afaceri cu partenerii autohtoni. Insa destinatiile rurale raman dintre cele mai

solicitate deoarece:

o Oferta de excursii ale agentiilor de turism aproape in totalitate este orientata spre

localitatile satesti atractive, fiind promovata in special turistilor straini.

o Un numar important de cazari este realizat in perioada estivala in mediul rural.

De exemplu in Vadul lui Voda saptamanal sunt realizate cca. 30 mii de cazari la

pretul de minim 3 USD in conditii de confort modest, destinatia este

suprasolicitata in special in week end.

o In ultimii ani, dupa o crestere a micii hotelarii in or. Chisinau, investitiile sunt

orientate si spre ariile rurale: cateva pensiuni agroturistice in zona Orheiului

Vechi, reutilarea unei tabere de vara in vila turistica in s. Albota, constructia

unui hotel rural in satul Lalova, satul

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul Resurselor Turistice in Mediul Rural.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
146 pagini
Imagini extrase:
146 imagini
Nr cuvinte:
49 683 cuvinte
Nr caractere:
348 231 caractere
Marime:
172.21KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Tag-uri:
hotel, turism
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!