Managementul turismului in tarile europene si CSI exista in practica odata cu
aparitia primelor elemente ale industriei turistice, dar aspectele teoretice au fost
dezvoltate mai putin. Totodata, majoritatea publicatiilor in domeniu trateaza foarte
neunivoc problemele legate de organizarea si conducerea sectorului, si implicit a
unitatilor de deservire a turistilor, fapt care doar sporeste interesul si importanta
practica a managementului turistic. Acest lucru devine cu atat mai imperios, cu cat
lansarea industriei turistice moldovenesti pe piata turistica internationala se
efectuiaza in conditii dure de concurenta cu oferte turistice ale tarilor, care activeaza
in aceste conditii 30 - 50 de ani.
Turismul ca activitate economica prin veniturile inregistrate din exportul de
servicii, numarul locurilor de munca create, valoarea investitiilor si efectul sau
multiplicator reprezinta actualmente unul din cele mai dinamice domenii de
dezvoltare. Astfel, se estimeaza ca fiecare al 10-lea salariu la nivel global se achita
unui angajat in industria turistica (cca. 200 mln salariati), iar cca. 7% din investitiile
mondiale sunt realizate in turism. Peste 80 % din tari au in primele 5 surse de venit
din export si turismul. Totodata, costul crearii unui loc de munca in turism este de
cateva ori mai mic decat in industrie, iar in urma deservirii complexe a unui turist
benefeciaza de salariu in mediu 9 persoane.
Conform estimarilor Consiliului Mondial de Turism si Calatorii (WTTC), in
primii ani ai sec. XXI turismului i-au revenit cca.10,7% din PIB-ul mondial, iar in
urmatoarea decada, potrivit previziunilor, ponderea acestui sector economic va
creste pana la 11%. In anul 2002 au fost inregistrate 715 mln de sosiri in toate tarile
lumii, ponderea turismului in exportul mondial de marfuri si servicii a fost de
12,8% (in exportul european - de 13%).
Segmentarea pietei turistice depinde in mare masura de diversificarea
motivatiei calatoriei, fapt care impune operatorilor turistici necesitatea realizarii de
noi oferte capabile sa orienteze fluxurile turistice spre destinatii noi sau spre cele
4
existente si retehnologizate. In acest context, se disting mai multe specializari a
agentiilor de turism, dar si a destinatiilor turistice, pe tipuri de turism practicate:
turism de masa (odihna), de congrese (de afaceri), verde (ecologic), cognitiv, vitivinicol,
rural, etc. La nivel global conform statisticii Organizatiei Mondiale a
Turismului in Europa sunt inregistrate peste 400 mln vizite pe an in turismul
international (cca 57% din nivelul mondial in 2002), sporul anual fiind in mediu de
2,3-3%. Fiecare al patrulea european isi petrece vacanta in mediul rural,
preponderent fiind familistii din orase. Turismul cu destinatie in localitatile satesti,
datorita interesului crescand din partea turistilor, devine o afacere profitabila (cca.
190 mii unitati de cazare in mediul rural din Europa). Aceasta afirmatie este valabila
si pentru Republica Moldova. Analiza retrospectiva a acestui domeniu reflecta ca,
desi in fosta URSS exista un sistem centralizat de distribuire a foilor de calatorii,
jumatate din cazari erau realizate in sectorul particular, preponderent in satele de pe
litoral sau in jurul marilor orase. In asa mod erau generate venituri substantiale
populatiei satesti din deservirea turistilor (cazare, prepararea bucatelor, inchirierea
de echipamente, etc.). In Moldova din acea perioada majoritatea locurilor de cazare
erau concentrate tot in mediul rural (in taberele de odihna situate in padurile pe
teritoriul satelor functionau cca. 500 de unitati cu aproximativ 130 mii de locuri de
cazare), unde functionau peste 100 de hoteluri mici, majoritatea edificiilor fiind
actualmente privatizate si scoase din circuitul turistic. Anual republica pe filiera
sindicatelor era vizitata de peste 2 mln. turisti, o mare parte din care aveau drept loc
de destinatie locurile de odihna din mediul rural (cele mai vizitate: Ivancea,
Harjeuca, Holercani, Vadul lui Voda, Cubolta).
Actualitatea temei. Domeniul turismului in general si in special turismului
rural este unul prioritar pentru dezvoltarea social-economica, fapt confirmat in
SCERS si Programul national "Satul moldovenesc". Turismul constituie cca. 1% din
PIB-ul national, insa aceasta ramura poate diversifica substantial economia
localitatilor rurale, inclusiv prin crearea de noi locuri de munca. In prezent in
Republica Moldova fluxul turistilor straini a scazut substantial pana la nivelul de
100-150 mii de persoane anual, dintre care doar cca. 20 de mii vin prin filiera
5
agentiilor de turism nationale, iar restul vin individual motivati de imaginea creata
de Moldova in perioada sovietica, la rude si prieteni sau datorita intretinerii relatiilor
de afaceri cu partenerii autohtoni. Insa destinatiile rurale raman dintre cele mai
solicitate deoarece:
o Oferta de excursii ale agentiilor de turism aproape in totalitate este orientata spre
localitatile satesti atractive, fiind promovata in special turistilor straini.
o Un numar important de cazari este realizat in perioada estivala in mediul rural.
De exemplu in Vadul lui Voda saptamanal sunt realizate cca. 30 mii de cazari la
pretul de minim 3 USD in conditii de confort modest, destinatia este
suprasolicitata in special in week end.
o In ultimii ani, dupa o crestere a micii hotelarii in or. Chisinau, investitiile sunt
orientate si spre ariile rurale: cateva pensiuni agroturistice in zona Orheiului
Vechi, reutilarea unei tabere de vara in vila turistica in s. Albota, constructia
unui hotel rural in satul Lalova, satul
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.