A-ti da seama de amploarea potentialului este o problema eminamente practica, care pe langa activitatea intelectuala implica intreaga fiinta. Acest volum nu se adreseaza doar mintii, ci este mai bine inteles cu ajutorul inimii si imaginatiei. Vremurile ce vin ne pot dezvalui aspecte poate uneori neglijate, poate alteori ignorate, poate frecvent traite cu nadejdea ca visurile se vor putea implini. Putem avea convingerea ca doar de noi depinde totul. Asa este facuta lumea. Asa suntem noi: dornici de a sti si de a trai constient si inovativ stiinta noastra.
Ordinea fireasca a lumii in care traim se bazeaza pe experienta directa, nu pe povestiri despre experienta. Pentru a putea trai constienti aceste etape minunate ale experientei traite in cunostinta de cauza, putem sa parcurgem un drum al maturizarii noastre. Putem sa fim, pe parcursul acestui demers, diferiti de ceea ce am invatat, diferiti de ceea ce ne-am obisnuit sa fim - sa fim in mod constient creativi.
Prezentul volum poate fi folosit de catre specialisti si intreprinzatori, iar ca suport de curs de catre studentii de la specializarile Management,. Inginerie economica, Administratie Publica, stiinte economice etc.
Avram TRIPON
INOVAREA, SCHIMBARILE
SI MANAGEMENTUL CUNOSTINTELOR
Specifice prezentului sunt organizatiile care se bazeaza pe cunoastere intr-un sens profund si extins la scara colectiva a comportamentului grupurilor si ansamblului organizatiei. In cadrul acestora:
- fondul de cunostinte este inteles drept principala resursa a organizatiei, decisiva pentru performanta ei strategica globala;
- procesele intelectual-intensive devin nu doar preponderente, ci si determinante pentru functionarea organizatiei in atingerea obiectivelor ei;
- organizatia structureaza, pentru actorii individuali si colectivi, solicitari, roluri si responsabilitati noi privitoare la gestionarea cunoasterii si a proceselor legate de ea;
- cultura organizationala instituie consensual repere normative pentru perpetuarea valorilor legate de creativitate, competenta, invatare, comunicare;
- aspectele referitoare la cunoastere capata un rol esential in afirmarea identitatii organizatiei, in asigurarea integritatii si coerentei acesteia in termeni de structura, strategie, actiune.
Societatea cunoasterii reprezinta mai mult decat societatea informationala si societatea informatica, inglobandu-le de fapt pe acestea.
Societatea cunoasterii presupune:
- extindere si aprofundare a cunoasterii stiintifice si a adevarului despre existenta;
- utilizarea si managementul cunoasterii existente;
- producerea de cunoastere noua;
- diseminare fara precedent a cunoasterii pentru toti oamenii prin mijloace noi (Internet, e-learning);
- recunoasterea importantei si gasirea unor metode de masurare a valorii bunurilor intangibile.(32)
Aspecte si categorii ale cunoasterii.
- cunostinte codificate, echivalente cu informatiile, au fost explicitate de catre posesor si se gasesc intr-o forma pregatita pentru transfer;
- cunostinte comune, acceptate ca standard, fara a fi explicitate formal;
- cunostinte sociale, despre relatiile culturale si interpersonale si se refera la valori impartasite pe scara larga;
- cunostinte incorporate, tacite, legate de experienta, abilitatile unei persoane.
Cunoasterea ca resursa inovativa
Daca la inceput studiul inovatiei in domeniul industrial era concentrat spre inovatie in sine, in timp a devenit tot mai evident ca trebuie studiate pattern-urile specifice comportamentului firmei prin care se permite dezvoltarea de inovatii. Fiecare firma are un mod de dezvoltare propriu, bazat pe un comportament greu de imitat de alte firme, care combina intr-un mod unic competente si capabilitati organizationale, functionale, tehnologice. Acestea se imbunatatesc in timp prin acumularea, aplicarea si imbogatirea cunostintelor intangibile. Avantajul competitiv al unei firme consta in modul in care aceste cunostinte adauga valoare produselor/serviciilor acesteia.(32)
4. Jean-Luc Bertrand - Cartea echilibrului, ed. Lucman, 1998
5. Brigitte Bouillerce, Emmanuel Carre : Cum sa ne dezvoltam creativitatea
6. Florian Buse, coordonator - Manual de tehnologie economica, ed. Dacia, 2002
7. Mariana Caluschi, Ana Gugiuman : Inventica si scoala
8. Dale Carnegie - Secretele succesului, ed. Curtea Veche, 1997
9. Stephen R. Covey - Eficienta in 7 trepte, Editura ALL, 1999
10. Stephen R. Covey - Etica liderului eficient sau Conducerea bazata pe principii, Editura ALFA, 2000
11. Stephen R. Covey - Managementul timpului sau cum ne stabilim prioritatile, Editura ALFA, 2000
12. Charly Cungi - Cum sa ne afirmam, ed. Polirom, 1999
13. Charles Coates - Managerul total, ed. Teora, 1997
14. Sam Deep, Lyle Sussman - Sa actionam inteligent, ed. Polimark, 1996
15. Peter F. Drucker - Inovatia si sistemul antreprenorial; practica si principii, ed. Enciclopedica Bucuresti, 1993
16. Valeriu Erhan - Brevetul de inventie, ed. LUMINA LEX, Bucuresti, 1995
17. Debbie Ford - Partea intunecata a cautatorilor de lumina, ed. For You, 2001
18. Philip Glouchevitch - Cheile succesului german in afaceri, ed. Sedona, 1996
19. Andrew Goliszek - Invingeti stresul, ed. Teora, 1998
20. Ros Jay - Marketingul cu costuri minime, ed. Teora, 1997
21. Margo Krasne - Munca de lamurire, o arta- ed. Antet, 1998
22. Serghei Nikolaevici Lazarev - Privire in viitor, ed. Dharna, 2000
23. Xavier Lucron - Manipularea prin corespondenta, ed. Antet, 1998
24. Joseph Mancuso - Ponturi & trucuri in afacerea ta de succes, ed. Nemira, 1998
25. Liviu Marian - Strategii manageriale de firma, Editura Universitatii "Petru Maior" Tg. Mures, 2001
26. Liviu Marian - Managementul proiectelor, ed. EFI-ROM, 2001
27. Timothy Miller - Bucura-te de ceea ce ai, ed. Humanitas, 1999
28. Mark Pinder, Stuart McAdam - Consultanta in afaceri, ed. Teora, 1997
29. Octavian Plesa, Florin Ciotea, Nicolae Naum - Inovarea si sfidarile schimbarii, ed. Multimedia, 1996
30. Meryem Le Saget - Managerul intuitiv - o noua forta, Editura economica, 1999
31. Daniel Robey, Designing Organization, IRWIN, Homewood, Illinois, 1986
32. Gerti Senger, Walter Hoffmann - Cum sa ne calculam coeficientul de personalitate, ed. Gemma Pres, 1998
33. Hassan Souni - Manipularea in negocieri, ed. Antet, 1998
34. James A. Stoner, R. Edward Freeman, Management, Prentice Hall, 1989
35. Gabriela Strnad - Managementul cunostintelor, dizertatie masterat, UPM, 2002
36. Kurt Tepperwein - Superintuitia, Gemma Pres, 1999
37. Avram Tripon - Sa-ti fii stapan -Ghid pentru mileniul trei, Ed. Crist,Bucuresti, 1999
38. Avram Tripon, Vladut Nisipeanu - Sansele noastre, Editura Tipomur, 2000
39. Denis Waitley - Semintele generozitatii, ed. Business Tech International Press, 1999
40. Neale Donald Walsch - Momente de gratie, ed. FOR YOU, 2001
41. Neale Donald Walsch - prietenie cu Dumnezeu, ed. FOR YOU, 2000
42. *** - Dictionar enciclopedic, ed. Enciclopedica, vol. 1, Bucuresti 1993.
43. *** - Dictionar enciclopedic, ed. Enciclopedica, vol. 3, Bucuresti 1999.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.