Managementul Firmei Transnationale

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Capitolul I INTRODUCERE IN MANAGEMENTUL FIRMELOR TRANSNATIONALE
1.1. Managementul: definitie, notiuni si evolutie
1.2. Conceptul de cultura in management
1.3. Cultura nationala si cultura de intreprindere
1.4. Managementul firmelor internationale
1.5. Modelul european de management
Capitolul II MANAGEMENTUL INTERNATIONAL AL AFACERILOR
2.1. Caracterul de internationalizare si globalizare a afacerilor
2.2. Caracterul de internationalizare a firmelor
2.3. Strategia de extindere a firmelor transnationale
2.4. Caracterul international al firmei in context intercultural
Capitolul III STRUCTURI IN MANAGEMENTUL FIRMELOR TRANSNATIONALE
3.1. Strategii de organizare in managementul firmelor
3.2. Tipuri de structuri organizatorice ale firmei
3.3. Firmele ca organizatii multiculturale
Capitolul IV MANAGEMENTUL PLANIFICARII, CONTROLULUI SI DECIZIILOR
IN COMPANIILE MULTINATIONALE
4.1. Managementul planificarii
4.2. Controlul in afacerile internationale
4.3. Decizia manageriala in context multicultural
Capitolul V MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE IN FIRMELE
TRANSNATIONALE
5.1. Recrutarea si selectarea personalului
5.2. Pregatirea managerilor internationali
5.3. Motivarea personalului in context intercultural
Capitolul VI ROLUL COMUNICARII SI SITEMULUI INFORMATIONAL
IN MANAGEMENTUL FIRMELOR TRANSNATIONALE
6.1. Rolul informatiei in comunicare
6.2. Dimensiunile comunicarii in management
6.3. Procesul comunicarii in firmele transnationale
6.4. Eficienta comunicarii
Capitolul VII ETICA IN MANAGEMENTUL FIRMELOR TRANSNATIONALE
7.1. Etica in managementul afacerilor
7.2. Probleme de etica in managementul firmelor
7.3. Etica managementului in perspectiva interculturala

Extras din curs:

CAPITOLUL I

INTRODUCERE IN MANAGEMENTUL FIRMELOR TRANSNATIONALE

1.1. Managementul: definitie, notiuni si evolutie

Dezvoltarea afacerilor in lumea de azi se realizeaza intr-un mediu economic, politic,

social complex, definit pe doua coordonate esentiale: raportul national-international, pe de o

parte, si dimensiunea culturala, pe de alta parte. In ceea ce priveste prima coordonata, o tendinta

multiseculara a dus la largirea progresiva a campului de actiune a firmei pe seama procesului

de internationalizare si globalizare a vietii economico-sociale. Pe cealalta directie, se impune in

prezent, recunoasterea marii diversitati culturale a lumii si a necesitatii de a lua in considerare

valorile culturale specifice in strategia manageriala si practica de afaceri pe plan mondial.

Daca in urma cu doua-trei decenii, literatura de management era axata aproape exclusiv

pe prima dimensiune, incepand cu anii '80 se remarca un interes deosebit pentru / abordarile

interculturale. Managementul firmelor care desfasoara activitati pe piata mondiala j este acum

un management international in context inter cultural.

Notiunea de management s-a consacrat in stiintele social-economice in aceeasi masura in

care practica de conducere stiintifica a organizatiilor s-a impus in viata sociala. Produs al

secolului XX, de provenienta americana, termenul a fost adoptat ca atare in multe limbi

europene, ceea ce poate insenina, pe de o parte, recunoasterea faptului ca elaborarea acestui

concept s-a realizat esentialmente in scolile din SUA, iar pe de alta parte, ca este necesara o

interpretare unitara a continutului sau.

In literatura de specialitate anglo-saxona, management desemneaza atat o activitate

practica, componenta a diviziunii sociale a muncii, cat si o disciplina stiintifica, parte a sferei

stiintelor sociale.

In primul sens, managementul este, in esenta, activitatea de coordonare a resurselor unei

organizatii ( = grup de persoane care actioneaza pentru un scop comun) in vederea atingerii

unor obiective prestabilite. De fapt, termenul de management isi are originile in latinescul

manus (=mana) si este o substantivizare a verbului "a manui" (in italiana maneggiare,m engleza

to manage), adica a manevra cu o anumita indemanare si, prin extensie, a dirija o organizatie, a

coordona grupuri umane. Echivalentul romanesc cel mai potrivit pentru acest inteles este

notiunea de conducere sau sintagma conducere stiintifica .

In literatura de specialitate exista cateva definitii deosebit de relevante:

o "Managementul este procesul constient prin care actiunile unei persoane sau ale

unui grup de persoane sunt coordonate in vederea realizarii scopurilor organizatiei"1

o "Managementul este functia prin care lucrurile pot fi realizate prin intermediul

altora" (engl. the function ofgetting things done through others)2

o "Managementul este ansamblul mijloacelor prin care scopurile sunt atinse prin

intermediul organizatiilor"3

o "Managementul este procesul care urmareste indeplinirea obiectivelor organizatiei

prin (a) coordonarea eficienta a aprovizionarii, alocarii si utilizarii resurselor umane si fizice ale

organizatiei si (b) mentinerea organizatiei intr-o stare de echilibru dinamic cu mediul"4

____________________

1 Duncan, W. Jack, Management: Progressive Responsability in Administration, Random House Business Division, New York

Toronto, 1983, pag. 7.

2 Koontz, Harold, O'Donnell, Cyril, Principles of Management, New York, Mc. Graw- Hill Book Company, 1968, pag 5.

3 Beckett, John, Management Dynamics. The New Synthesis, Mc. Graw- Hill Book Company, New York, 1971, pag. 8.

4 Phatak, Arvind V. International Dimensions of Management, Second Edition, PWS-Kent Publishing Company, Boston, 1989,pag. 3.

In sensul de mai sus, managementul este o "arta", adica o activitate practica desfasurata

de persoane care au o anumita indemanare, experienta ori calificare pentru a coordona munca

altora. De altfel, in literatura anglo-saxona, pentru a desemna personalul de conducere se

foloseste tot termenul management sau sintagma management staff (respectiv, in romaneste,

cadre de conducere, dupa frantuzescul cadres). Aceasta permite distinctia, in cadrul

organizatiei, intre cei care conduc (managerii) si cei care executa (lucratorii).

In al doilea rand, prin management se intelege o disciplina (un domeniu al cunoasterii)

care studiaza practica de conducere si urmareste sa descopere reguli si tehnici pentru cresterea

eficientei actiunii umane in cadrul organizatiei.

Sarcina managerilor, se arata intr-o lucrare de referinta, este "de a actiona astfel incat

fiecare persoana sa-si poata aduce cea mai buna contributie la infaptuirea obiectivelor

grupului", adica "de a crea un cadru pentru efortul comun astfel incat indivizii sa contribuie la

infaptuirea obiectivelor grupului cu cel mai mic volum de inputuri, cum sunt banii, timpul,

efortul, disconfortul si materialele"5.

Managementul ca stiinta a conducerii se defineste in raport cu alte domenii ale

cunoasterii cu care se aseamana si/sau se intrepatrunde. Vizand cresterea eficientei actiunii

umane, el se raporteaza la praxiologie (- stiinta despre actiunea rationala), fata de care unii

autori il subordoneaza6; urmarind minimizarea efortului pe unitate de efect, el trimite la

economie, stiinta despre gospodarirea rationala a resurselor; punand in centrul preocuparilor

resursele umane individuale si de grup, el intalneste demersurile din psihologie si sociologie;

postuland necesitatea optimizarii deciziilor in organizatii, managementul face apel la teoria

deciziilor, matematica, statistica etc.

De aici si denumirea de management cantitativ (= construirea si utilizarea de modele

pentru fundamentarea deciziilor manageriale).

Managementul este o stiinta in devenire: prinzand contur la inceputul veacului7, sau chiar

in urma cu un secol si jumatate8, aceasta disciplina a parcurs mai multe etape in procesul

formarii sale, precizandu-si si, in acelasi timp, dezvoltandu-si obiectul de studiu.

Un prim moment in evolutia conceptului de management il constituie aparitia a ceea ce s-

ar putea numi managementul industrial9. Abordarea taylorista urmareste in principal sporirea

productivitatii muncii prin utilizarea de metode si tehnici "stiintifice" (de aici denumirea din

limba engleza). Ea a fost inspirata din, si se adreseaza mai ales, activitatilor productive din

industrie si are in vedere cresterea eficientei muncii la nivelul lucratorilor operativi (de aici

denumirea din limba romana), prin consacrarea unor principii de organizare a muncii

(rationalizare, control etc).

In Europa s-a conturat o "stiinta a (conducerii) administratiei"10, care interpreteaza

teoretic o indelungata practica a sistemelor birocratice si incearca sa stabileasca principiile

generale de conducere a oricarui sistem administrativ. Max Weber a elaborat o teorie generala a

birocratiei, definind trasaturile esentiale ale unei organizatii ideale: specializare, ierarhie, reguli

si norme, disciplina, promovare pe baza de competenta.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
257 pagini
Imagini extrase:
257 imagini
Nr cuvinte:
69 679 cuvinte
Nr caractere:
429 254 caractere
Marime:
211.52 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Data publicare:
24.06.2009
Structură de fișiere:
  • Managementul Firmei Transnationale.doc
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Profesorului:
Mustacila

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
I - Mecanismele de planificare si control in companiile multinationale Inainte de a trece la...
Managementul firmei se bazeaza pe stiinta managementului, stiinta ce a fost creata ca urmare a...
PRIMA ORA DE MANAGEMENT Dana s-a prezentat la primul curs al semestrului II din cel de al doilea...
Capitolul 1 Evolutie si etape in stiinta conducerii (in management) 1.1 Necesitatea...
Capitolul 1 Evolutie si etape in stiinta conducerii (in management) 1.1 Necesitatea...
Sus!