Managementul comparat

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1
FUNDAMENTELE TEORETICE ALE MANAGEMENTULUI
COMPARAT
1.1. Conceptul de management comparat
1.1.1. Definirea managementului comparat
1.1.2. Necesitatea aparitiei si dezvoltarii managementului comparat
1.1.3. Scurt istoric
1.1.4. Obiectivele, continutul si dimensiunile managementului comparat
1.2. Principalele scoli si modele ale managementului comparat pe plan mondial
1.2.1. Tipologia scolilor de management comparat
1.2.2. Prezentarea principalelor scoli de management comparat
1.2.2.1. Scoala dezvoltarii economice
1.2.2.2. Scoala mediului sau environmentalista
1.2.2.3. Scoala comportista sau behaviorista
1.2.2.4. Scoala sistemelor deschise
1.2.2.5. Scoala de management comparat centrata pe rolul "culturii"
1.2.3. Modele si abordari majore de management comparat
1.2.3.1. Modelul Farmer - Richman
1.2.3.2. Modelul Negandi - Prasad
1.2.3.3. Modelul lui Tung
1.2.3.4. Modelul lui John Child
1.2.3.5. Abordarea lui Geert Hofstede
1.3. Rolul si functiile managementului comparat
1.3.1. Premise ale teoriei si practicii managementului comparat
1.3.2. Esenta managementului comparat - transferul international
de know-how managerial
1.3.3. Principalele utilitati ale managementului comparat
METODOLOGIA MANAGEMENTULUI COMPARAT
2.1. Orientari si particularitati ale studiilor de management
2.1.1. Orientarea cercetarilor si studiilor de management comparat
2.1.2. Particularitati ale cercetarilor de management comparat
2.2. Etapele unui studiu complex de management comparat
2.2.1. Stabilirea scopurilor
2.2.2. Precizarea tematicii
2.2.3. Esantionarea subiectilor de investigat
2.2.4. Traducerea materialelor implicate
2.2.5. Masurarea si instrumentalizarea fenomenelor de management
2.2.6. Administrarea desfasurarii investigatiei
2.2.7. Analiza informatiilor privind elementele de management investigate
2.2.8. Formularea concluziilor si valorificarea rezultatelor
2.3. Metode si tehnici utilizabile in studiile de management comparat
2.3.1. Metode si tehnici manageriale generale
2.3.2. Metode si tehnici specifice
2.3.2.1. Tehnici nonmetrice
2.3.2.2. Grilele de evaluare pluriculturala
2.4. Probleme majore in conceperea si realizarea investigatiilor
manageriale comparative
2.4.1. Conceptualizarea situatiilor manageriale implicate
2.4.2. "Zestrea"culturala a specialistilor
2.4.3. Dificultati lingvistice
2.4.4. Proiectarea incompleta a cercetarii
2.4.5. Accesul la factorii de investigat
2.4.6. Confidentialitate si incredere
2.4.7. Aspecte pragmatice de operationalizare a investigatiilor
2.4.8. Comunicarea rezultatelor studiului
2.5. Tipologia studiilor de management comparat
2.5.1. Clasificari ale studiilor de management comparat
2.5.2. Studii parohiale
2.5.3. Studii etnocentrice
2.5.4. Studii policentrice
2.5.5. Studii comparative
2.5.6. Studii geocentrice
2.5.7. Studii sinergetice
2.6. Evaluari si recomandari privind studiile de management comparat
2.6.1. Evaluare generala
2.6.1.1. Puncte forte
2.6.1.2. Puncte slabe
2.6.2. Cerinte si recomandari metodologice
MANAGEMENTUL IN UNIUNEA EUROPEANA
3.1. Uniunea Europeana - sistem pluricultural unic de integrare internationala
3.1.1. Succinta prezentare evolutiva
3.1.2. Caracteristici majore
3.1.3. Cultura europeana, complex de similaritati si diferente ale
culturilor nationale
3.1.4. Impactul pietei si monedei unice asupra firmelor si
managementului acestora
3.2. Trasaturi definitorii ale managementului in Germania, Franta si Marea Britanie,
intr-o viziune comparativa
3.2.1. Organizarea de ansamblu a sistemului managerial al firmelor
3.2.2. Managementul participativ si adoptarea deciziilor
3.2.3. Intensitatea si formele exercitarii previziunii
3.2.4. Motivarea personalului
3.2.5. Continutul si modalitatile de exercitare a controlului
3.2.6. Organizarea (muncii) la nivelul compartimentelor de productie
3.2.7. Specializarea flexibila
3.2.8. Leadership si abordarea organizarii
3.2.9. Managerii si stilul de conducere
3.3. Euromanagementul si euromanagerii
3.3.1. Europenizarea, fundamentul euromanagementului
3.3.2. Necesitatea si definirea euromanagementului
3.3.3. Euromanagerii
3.3.4. Eurointreprinzatorii
3.3.5. Modelul de management european
3.4. Trasaturi definitorii ale managementului european
3.4.1. Strategii si aliante strategice
3.4.2. Remodelarea sistemului organizatoric al firmelor
3.4.3. Structurile organizatorice ale companiilor multinationale
3.4.4. Managementul marilor firme
3.4.5. Dezvoltarea abilitatilor manageriale si paradoxurile leadershipului
CAPITOLUL 4
MANAGEMENTUL JAPONEZ
4.1. Caracteristici generale ale managementului si culturii japoneze
4.2. Elemente economico-sociale specifice contextului national nipon
4.3. Trasaturi definitorii pentru IAMBAS - Managementul intreprinderilor japoneze
4.3.1. Viziune specifica asupra organizatiei
4.3.2. Incadrarea in abordarea cuadrodimensionala a lui Hofstede
4.3.3. Structura marilor grupuri industriale - Zaibatsu
4.3.4. Adoptarea deciziilor prin consens
4.3.5. Modalitati specifice de comunicare inter si intragrupuri din intreprindere
4.3.6. Particularitati ale structurilor organizatorice
4.3.7. Angajarea pe viata a salariatilor
4.3.8. Integrarea noilor salariati in intreprindere
4.3.9. Modalitati de evaluare a personalului
4.3.10. Sistem de salarizare bazat pe pregatire si vechime
4.3.11. Pregatirea personalului prin rotatia posturilor
4.3.12. Relatia management - sindicate
4.3.13. Abordari manageriale in conditii de criza
4.3.14. Kaizen continuu
CAPITOLUL 5
MANAGEMENTUL INTREPRINDERILOR DIN S.U.A.
5.1. Caracteristici contextuale ale managementului din S.U.A.
5.2. Elementele specifice managementului intreprinderilor nord-americane
5.2.1. Incadrarea in abordarea cuadrodimensionala a lui Hofstede
5.2.2. Dinamica valorilor si obiectivelor organizationale
5.2.3. Firmele emergente
5.2.4. Optiuni strategice predilecte
5.2.5. Managerul general, principalul agent al schimbarilor
informatico-manageriale
5.2.6. Predominanta structurilor organizatorice piramidale
5.2.7. Integrarea puternica a elementelor informational-decizionale
5.2.8. Managementul integrat al productiei
5.2.9. Capitalul uman si dezvoltarea resurselor umane
5.2.10. Multidimensionalitatea rolurilor manageriale
5.2.11. Nivelul ridicat al veniturilor directorilor de companii
5.2.12. Preluari semnificative din managementul nipon
5.2.13. Relatiile managementului cu sindicatele
5.2.14. Preluari si adaptari ale elementelor manageriale din Europa
5.2.15. Un nou tip de organizatie - intreprinderea supla
CAPITOLUL 6
ELEMENTE DE MANAGEMENT AL FIRMEI IN VIZIUNE TRANSNATIONALA
6.1. Incadrarea tipologica a managementului din 50 de tari, potrivit
abordarii cuadrodimensionale a lui Hofstede
6.1.1. Individualism - colectivism
6.1.2. Distanta ierarhica mare / mica
6.1.3. Control de incertitudine intens / redus
6.1.4. Masculinitate / feminitate
6.2. Abordari manageriale pluriculturale
6.2.1. Particularitati ale influentei factorilor de mediu asupra
managementului companiilor britanice, nord-americane si japoneze
6.2.2. Dimensiuni nationale specifice ale impactului variabilelor
de marketing asupra intreprinderilor
6.2.3. Diferente majore intre sistemele organizatorice ale firmelor in 10 tari
6.2.4. Variatii substantiale in rolul si caracteristicile managerilor pe mapamond
6.2.5. Influenta apartenentei religioase asupra valorilor manageriale
6.2.6. Managementul "sudic" in antiteza cu managementul "nordic"
6.3. Comparatii manageriale biculturale
6.3.1. Semnificatiile manageriale ale unui "Mesaj din Est"
6.3.2. Viziunea "holistica" nipona fata in fata cu viziunea analitica
nord-americana
6.3.3. Efecte net superioare ale fundamentarii managementului
pe conceptul "cel mai dorit"
6.3.4. Organizarea instrumentala nord-americana vizavi de
organizarea sociala franceza
6.3.5. Managementul participativ in firmele germane si din S.U.A.
6.3.6. Conceptii sensibil diferite asupra calitatii produselor in S.U.A. si Japonia
6.3.7. Simbioza rational-afectiv, "secretul" ridicatei productivitati nipone
6.3.8. Abordari diferentiate ale evaluarii si motivarii in Japonia si S.U.A.
CAPITOLUL 7
TENDINTE IN MANAGEMENTUL INTREPRINDERII
PE PLAN MONDIAL
7.1. Factorii de influenta asupra managementului intreprinderilor
7.2. Mutatii in managementul firmei
7.2.1. Imprimarea unui caracter anticipativ conducerii
7.2.2. Amplificarea elementelor metodologico-aplicative
7.2.3. Intensificarea caracterului inovational al managementului
7.2.4. Flexibilitatea crescanda a sistemului de management
7.2.5. Intensificarea caracterului motivational al conducerii
7.2.6. Informatizarea managementului
7.2.7. Dezvoltarea caracterului formativ al conducerii
7.2.8. Predominanta managementului participativ
7.2.9. Proliferarea abordarii sistematice a managementului
7.2.10. Conturarea unei complexe dimensiuni internationale a managementului
7.2.11. Profesionalizarea crescanda a managementului
CAPITOLUL 8
GHID DE REALIZARE A TRANSFERULUI INTERNATIONAL
DE KNOW-HOW MANAGERIAL
8.1. Coordonatele generale ale abordarii ghidului
8.2. Etapele efectuarii transferului international de know-how managerial
8.2.1. Identificarea necesitatilor de transfer international de metode
si tehnici manageriale si de know-how marginal
8.2.2. Determinarea posibilitatilor reale de transfer de know-how
managerial in cadrul organizatiei
8.2.3. Adaptarea elementelor manageriale transferabile
la specificul organizatiei
8.2.4. Sensibilizarea si pregatirea stakeholderilor firmei pentru
asimilarea elementelor de know-how managerial international
8.2.5. Implementarea propriu-zisa a elementelor de know-how
managerial international
8.2.6. Evaluarea transferului international de know-how managerial
8.3. Tehnici si metode utilizabile pe parcursul transferului de know-how managerial
8.4. Dificultati intampinate pe parcursul derularii proceselor de transfer
de know-how managerial
8.5. Reguli de luat in considerare
8.6. Incadrarea tipologica a ghidului (partea a II-a la I)
ANEXA Organigrame ale unor firme din tarile dezvoltate
Bibliografie

Extras din curs:

O trasatura definitorie a perioadei de dupa 1960 o reprezinta, pe aproape intreg frontul cercetarii stiintifice si cunoasterii umane, marea extindere a abordarilor comparatiste. Domenii - cum ar fi dreptul comparat sau literatura comparata, au dobandit o larga notorietate, dovedindu-si viabilitatea stiintifica si deosebita utilitate practica. Alaturi de acestea, managementul comparat, desi a demarat ceva mai tarziu, isi face simtita o prezenta din ce in ce mai pregnanta. In ultimul deceniu, pe plan mondial, sunt editate sute de publicatii profilate sau cu rubrici permanente de management comparat. In aproape toate facultatile cu profil economic sau economico-managerial din tarile dezvoltate, managementul comparat face parte din planul de invatamant. Anual, se organizeaza zeci de manifestari stiintifice internationale in acest domeniu etc. Aceasta larga proliferare se explica prin specificitatea si nivelul stiintific ridicat al managementului comparat, utilitatea sa pragmatica, ampla diversitate nationala, culturala si manageriala, ce trebuie cunoscuta, inteleasa si luata in considerare in conditiile internationalizarii activitatilor economice, sociale, culturale si stiintifice. In plus, omenirea se afla - asa cum sublinia bine cunoscutul specialist nord-american Peter Ferdinand Drucker - intr-o perioada de tranzitie, in care stiinta inlocuieste treptat capitalul ca resursa de baza a dezvoltarii economice, iar adaptarea la aceasta tranzitie constituie una dintre cele mai ample confruntari la care sunt supusi managerii. In acest context, teoria si practica managementului comparat se situeaza in prim-planul mutatiilor stiintifice si economico-sociale.

1.1.1. DEFINIREA MANAGEMENTULUI COMPARAT

Ca pentru orice stiinta tanara, si pentru managementul comparat exista mai multe acceptiuni asupra continutului si functiilor sale. Se constata chiar mai multe variante de definire, cu o larga circulatie in literatura de specialitate. Astfel, William Newman, unul dintre bine cunoscutii specialisti in domeniu, afirma ca "managementul comparat se ocupa de studiul similaritatilor si diferentelor din practica manageriala locala din diferite tari" Un pas inainte face, dupa opinia noastra, Raghu Nath, care considera ca "in mod larg, managementul comparat se concentreaza asupra similaritatilor si deosebirilor dintre sistemele de management si economice din diferite contexte" Cu toate ca, fata de Newman, Nath extinde sfera managementului comparat in afara practicii conducerii, constatam ca, in ceea ce priveste natura si localizarea sistemului care constituie obiectul comparatiei, este destul de imprecis si chiar prea cuprinzator. Astfel, nu precizeaza cerinta obligatorie ca sa se aiba in vedere contextele culturale nationale diferite si, in plus, pe langa sistemele de management, include si sistemele economice. Ori, sistemul de management care formeaza obiectul managementului comparat este normal sa se refere - cel putin teoretic - la toate tipurile de organizatii, incepand, fireste, cu cele economice, dar continuand, desigur, si cu cele stiintifice, tehnice, educationale etc.

Limitele mentionate sunt depasite de catre Edwin Miller, care ne propune o definire a managementului comparat mult mai cuprinzatoare si mai exacta decat precedentele. Astfel, el considera ca "managementul comparat se ocupa cu studiul fenomenelor de management pe o baza multinationala, axandu-se asupra detectarii, identificarii, clasificarii, masurarii si interpretarii similaritatilor si deosebirilor privitoare la elemente cum ar fi procesele, conceptele si tehnicile de management"

In opinia noastra, pornind de la definirile precedente, consideram ca managementul comparat poate fi definit in maniera urmatoare:

"Managementul comparat este stiinta care studiaza procesele si relatiile manageriale din organizatii ce functioneaza in contexturi culturale nationale diferite, axandu-se asupra identificarii si analizarii asemanarilor si deosebirilor manageriale, in vederea favorizarii transferului international de know-how managerial si a cresterii functionalitatii, eficacitatii si eficientei organizatiilor".

Aceasta definire surprinde patru aspecte, care, dupa opinia noastra, sunt definitorii pentru managementul comparat:

- obiectul comparatiei il constituie numai elementele de management, si nu procese de alta natura; desigur, in cadrul examinarilor comparative este necesar sa se aiba in vedere si aspecte de natura juridica, economica, psihologica, tehnologica etc., dar acestea nu sunt abordate in sine, ci numai in masura in care conditioneaza sau intervin, elementele de management considerate avand un rol complementar;

- specificul examinarii consta in viziunea culturala multinationala utilizata, cuprin-zandu-se realitati si abordari teoretico-metodologice din doua sau mai multe tari, managementul fiind examinat corelativ cu contextul cultural implicat;

- abordarea comparativa se concentreaza asupra reliefarii similaritatilor si diferentelor dintre practicile sau elementele teoretice de management avute in vedere;

- obiectivele urmarite sunt de natura pragmatica, realizarea transferului international de know-how managerial, amplificarea eficacitatii si eficientei organizatiilor.

Managementul comparat este strans legat de managementul international cu care uneori este confundat. Dintre multiplele definiri ale managementului international apreciem ca fiind mai completa urmatoarea: "managementul international se ocupa de managementul si activitatile corporatiilor internationale si in mod specific cu asigurarea si controlul de fonduri, oameni si informatii ce traverseaza frontiere nationale si politice". Din examinarea corelativa a managementului comparat si a celui international rezulta ca intre ele exista atat unele elemente comune, cat si deosebiri substantiale. Astfel, sfera de cuprindere a managementului comparat este sensibil mai mare decat a managementului international. Primul se ocupa de toate fenomenele managementului care au fundament multinational si implicit multicultural. Din acest punct de vedere, se poate considera ca managementul international reprezinta o componenta sau un domeniu specific de particularizare a managementului comparat. In ceea ce priveste natura abordarilor, se constata ca managementul international - care raspunde in mod expres cerintelor comparatiilor multinationale - este preponderent pragmatic, concentrandu-se asupra furnizarii de solutii pentru aceste comparatii. De altfel, intre cele doua domenii, care nu rareori se manifesta de sine statator, exista multiple filiatiuni conceptuale, metodologice si operationale, fiecare contribuind la dezvoltarea celuilalt. Managementul international, sponsorizat adesea substantial de marile corporatii transnationale, se afla intr-un proces de progres rapid si complex, beneficiind insa din plin de cunostintele teoretice si metodologice ce rezulta din evolutiile rapide si cuprinzatoare spre maturizare, ce sunt caracteristice managementului comparat in ultimul deceniu.

1.1.2. NECESITATEA APARITIEI SI DEZVOLTARII

MANAGEMENTULUI COMPARAT

Ca pentru orice domeniu stiintific nou, insa insuficient cunoscut si implicit acceptat de beneficiarii sai potentiali, este indispensabil sa i se argumenteze necesitatea. Intr-o tara in curs de dezvoltare, si cu atat mai mult in Romania, care, in deceniul precedent, a fost practic rupta de evolutiile stiintifice si manageriale internationale, aceasta necesitate este mult mai pregnanta.

Pentru a-i raspunde, facem apel la argumentarea oferita de unul dintre cei mai cunoscuti specialisti in domeniu, Raghu Nath, structurata pe cinci puncte:

a) Abordarea comparatista este de neevitat, in general. Omul, prin natura sa, evalueaza si compara in permanenta. Evaluarea se face explicit sau implicit, prin raportarea la, un ideal, un standard sau o situatie cunoscuta. Dezvoltarea activitatilor internationale determina ca procesele de comparare sa dobandeasca o importanta majora in acest domeniu, ceea ce se reflecta si in conturarea managementului comparat.

b) Omenirea vietuieste intr-o perioada de puternice interdependente interna-tionale in toate domeniile de activitate si, in primul rand, pe plan economic. La nivelul anului 1990, 40% din productia economica a lumii - de circa 20.000 de miliarde de dolari - era realizata prin activitati economice internationale, cea mai mare parte in cadrul marilor corporatii multinationale. In prezent, acest procent este aproape 50, iar volumul productiei rezultate este sensibil superior celui mentionat. Cerinta logica care se desprinde din aceasta situatie de fapt este investigarea proceselor si abordarilor de management implicate, astfel incat sa se asigure o baza informationala superioara pentru desfasurarea proceselor economice internationale.

c) Studiul comparativ al realitatilor din diferite tari, al managementului utilizat in cadrul lor, "ascute" intelegerea managerilor mai mult decat intelegerea ce vine din cunoasterea numai a situatiilor din propria tara. Investigarea realitatilor de management din mai multe tari dezvolta potentialul de evaluare si receptare a diversitatii economice si de alta natura, internationale, esentiale in conditiile actualelor interdependente internationale.

d) Examinarea culturala a fenomenelor de management dintr-o tara, prin contrapunere cu cele ce se desfasoara in alte state, determina amplificarea sferei de variabile luate in considerare. Aceasta contribuie la largirea evantaiului cunostintelor de baza ale managementului, cu multiple consecinte asupra profunzimii, nuantarii si acuratetei elaboratelor teoretice si solutiilor pragmatice in acest domeniu.

e) Pe plan individual, apelarea la cunostintele de management comparat este de natura sa contribuie la dezvoltarea capacitatii oamenilor de a aprecia mai exact si mai complet realitatile nationale in sine si raportate la cele ce se manifesta pe alte meridiane. Pe aceasta baza, aportul lor la derularea activitatilor economice - si nu numai - se mareste substantial. Valentele individului in calitate de subiect economic si - atunci cand este cazul - de agent economic se amplifica substantial.

In concluzie, managementul comparat raspunde unei game largi de necesitati, atat individuale cat si de grup, cu tendinta de intensificare, pe masura adancirii diviziunii sociale a muncii, a dezvoltarii relatiilor internationale si a cresterii rolului informatiilor. Transformarea acestora in sursa principala a puterii, devansand violenta si banii - asa cum demonstreaza deosebit de elocvent Alvin Tofler in Powershift1 - se reflecta si in cresterea substantiala a rolului managementului comparat axat pe valorificarea informatiilor manageriale abordate contextual. Avand in vedere aceste evolutii, managementul are un rol tot mai important, adesea chiar decisiv, managementul comparat reprezentand una dintre cele mai pretioase cuceriri ale ultimelor decenii pe planul intensificarii si eficientizarii activitatilor economice, stiintifice, tehnice cu caracter international. Aportul sau teoretic si pragmatic se afla intr-un proces de crestere rapida, urmare fireasca a acumularilor si dezvoltarilor din ultimii ani, generand multiple consecinte pozitive in planurile stiintei si politicii manageriale.

Bibliografie:

1. D. Adler, B. Barys, Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercitive, in Administrative Science Quarterly, nr.1, 1996

2. N. Adler, A Typology of Management Studies Involving Culture, in Journal of International Business Studies, vol. XIV, nr.2, 1983.

3. Ch. Bartlett, S. Ghoshal, Matrix Management, Not a Structure a Frame of Mind, in Harvard Business Review, nr. 4, 1990

4. D. Bollinger, G. Hofstede, Les differences culturelles dans le management, Les Editions d'organis, Paris, 1987

5. W. Brierly, K. Burton, C. Gordon, P. King, Business Culture in Europe, Heineman, Professional Publishing, Oxford, London, 1990.

6. G. Broekstra, Making a European Manager, in FORUM, nr. 4, 1992

7. J. Child, A. Kieser, A Contrast in British and West Germany Management Practice, Nawai, 1977

8. G. S. Crystal, The Great CEO. Pay Sweepstakes, in Fortune, nr. 6, 1990

9. E. Deming, Out of Crises, MIT Center for Advanced Engineering Study, 1982

10. P. Drucker, Post Capitalist Society, in Professional Management Review, nr.5, 1993

11. J. Dudley, 1992 - Strategies for the Single Market, Kogan Page Ltd., London, 1989.

12. R. Farmer, McGoun, Advances in International Comparative Management, JAI Press, Greenwich, Connecticut, vol. I, 1984, vol. II, 1986, vol. III, 1988

13. R. Farmer, B. Richman, Comparative Management and Economic Progress, Homewood, Irwin, 1965.

14. T. Hafsi, Les Entreprises japanaises ont-elles un avantage competitive en situation de complexite?, in Cahiers de Recherche, nr.5, 1984.

15. F. Harbison si Ch. Myers, Education, Manpower and Economic Growth, McGraw Hill Book, New York, 1964

16. D. Heenan, H. Perlmulter, Multinational Organisation Development, Reding M.A. Addison - Western, 1979

17. G. Hofstede, Culture's Consequences: International Differences in Work Related Values, Beverly Hills, California, 1980.

18. G. Hofstede, Managementul structurilor multiculturale, Editura Economica, Bucuresti, 1996

19. I. Imai, Kaizen, McGraw Hill Book Company, New York, 1986

20. M.C. Jensen, K.J. Murphy, CEO Incentives It's not How Much You Pay, But How, in Harvard Business Review, nr.8, 1989.

21. Th. Kochan, M. Usees, Transforming Organizations, Oxford University Press, Oxford, 1992

22. Ch. Lane, Management and Labour in Europe, Eduard Elgar, Aldershot, 1989.

23. A. Laurent, Managing Across Cultures and National Boundries, in FORUM, nr. 1, 1994

24. S. Makridakis, Single Market Europe, Jassey, Bass Publisher, San Francisco, Oxford, 1991

25. H. Matsuura, International Business - A New Era, Hacourt Brace Jovanovich Publishers, San Diego, New York, 1991

26. H. Mintzberg, The Nature of Managerial Work, Harper and Row, New York, 1973

27. J. Molle, Mind your Manner, Nicolas Brearly Publishing, London, 1992

28. J. Naisbilt, P. Aburdene, Re-inventing the Corporation, Warner Books, New York, 1985

29. R. Nath, Comparative Management, A Regional View, Bollinger Publishing Company, Cambridge, Massachussets, 1988.

30. A. R. Negandhi, S. B. Prasad, Comparative Management, Appleton - Century Crofts, New York, 1971.

31. O. Nicolescu, Elemente de management comparat, in Tribuna economica, nr. 7, 8, 14, 1991

32. O Nicolescu, Noutati in managementul intenational, Editura tehnica, Bucuresti, 1993

33. O. Nicolescu (coord.), Strategii de firma, Editura Economica, Bucuresti, 1996

34. R. T. Pascale, A. G. Athas, The Art of Japanese Management, Warner Books, 1981

35. M. Porter, Competitive Strategy, McGraw Hill, New York, 1980

36. J. A. Quelch, D. Buzzell, E. Saloma, The Management of Challange of Europe 1992, HBR, Boston, 1992

37. S. Rouen, Comparative and Multinational Management, John Willey, New York, 1981

38. N. Saski, Management and Industrial Structure in Japan, Pergamont, New York, 1986.

39. J. J. Schreibner, Sfidarea Mondiala, Editura Politica, Bucuresti, 1982.

40. S. P. Sethi, Japanese Business and Social Conflict, Bollinger, Cambridge, 1975

41. H. Schollhammer, Strategies and Methodologies in International Business and Comparative Management Research, in Management International Review, vol. 34, nr.1, 1994.

42. R. Smith, Management Recession Style, in Business Horizons, nr.2, 1996

43. B. Strumple, Industrial Societies after the 1970s, De Gruyter, Berlin, 1989

44. D. Tapscott, A. Caston, Paradigm Shift, McGraw Hill, New York, 1993

45. V. Tepstra, D. Kenneth, The Cultural Environment of International Business, South - Western, Ohio, 1985.

46. L. Thruow, Head to Head, the Coming Economic Batle among Japan, Europe and America, William Marrow and Company, New York, 1992.

47. A. Toffer, Powershift, Antet, Bucuresti, 1995

48. H. Triadis, Crosscultural Industrial and Organizational Psychology, Psychologyst Press, Palo Alto, 1992

49. E. Vogel, Japanese Organization and Decision Making, University of California Press, Berkeley, 1975.

50. H. Vorbeda, Toward the Flexible From: How to Remain Vital in Hypercompetitive Environments, in Organizational Science, vol. 7, nr.4, 1996

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul comparat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
312 pagini
Imagini extrase:
312 imagini
Nr cuvinte:
100 854 cuvinte
Nr caractere:
586 288 caractere
Marime:
446.40KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Tag-uri:
management, organizare, diviziune, relatii internationale
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!