Nota de prezentare:
Cursul de Managementul clasei face parte din pachetul dedicat disciplinelor psihopedagogice si vizeaza cunoasterea conceptelor de baza ale disciplinei - Managementul clasei, a componentelor structural sistemice si dinamice ale acesteia. In raport cu dimensiunile teoretice parcurgerea modulului vizeaza familiarizarea studentilor cu problemele fundamentale ale managementului clasei de elevi. Din perspectiva practica, acest curs vizeaza competente de organizare a spatiului instructiv si de interventie in situatii de criza educationala.
Competente:
- cunoasterea diverselor unghiuri de abordare ale procesului de in vatamant, formele, structurile principale ale acestuia si relatiile dintre acestea din perspectiva managementului clasei de elevi;
- utilizarea paradigmelor explicative ale managementului clasei de elevi la construirea a unor situatii instructiv-educative pe baza procedurilor invatate, la diverse teme de specialitate;
- descrierea modului de utilizare a diverselor strategii specifice in practica scolara pe baza cunoasterii paradigmelor managementului clasei de elevi;
- Identificarea principalelor strategii de interventie in situatiile de criza educationala;
- utilizarea unor structuri organizationale variate si flexibile de individualizare in clasa de elevi;
- Exploatarea functiilor si a rolurilor manageriale in procesele sociorelationale (interactiuni) ale clasei de elevi;
- implicarea in dezvoltarea institutionala si in promovarea inovatiilor in procesul de invatamant;
- participarea la propria dezvoltare profesionala si la definirea unui stil propriu de
Obiectivele modulului :
Introducere
8
Dupa ce vor studia aceasta unitate, cursantii vor putea sa:
- stabileasca specificitatea abordarii manageriale in procesul de invatamant;
- opereze cu conceptele specifice temei: planificare, organizare, coordonare, control, evaluare, decizie, interventie, situatie de criza, gestionarea situatiilor de criza educationala;
- descrie principalele dimensiuni ale managementului clasei de elevi, in conditiile activitatii educationale concrete;
- identifice situatiile de criza educationala inca din faza incipienta, ordonandu-le si clasificandu-le in functie de specificitatea acestora;
- determine solutiile pertinente pentru diferitele situatii de criza educationala;
- evalueze avantajele si limitele unor decizii de interventie in situatii educationale specifice;
Demersurile de studiu asupra subiectului legat de managementul clasei de elevi si gestionarea situatiilor de criza educationala, reprezinta o tentativa, apreciem noi, temerara dar necesara de lansare a acestei arii de studiu in pedagogia romaneasca.
Abordari teoretice ale managementului clasei de elevi
Domeniu modern, managementul clasei de elevi - gestiunea situatiilor de criza, a fost abordat secvential pana acum in literatura de specialitate din Romania, (aspecte ale acestei importante si actuale probleme fiind tratate de unii specialisti romani cum ar fi: Dan Potolea, "Profesorul si strategiile conducerii invatarii", in "Structuri, strategii si performante invatamant", Editura Academiei, 1989; Steliana Toma, "Profesorul, factor de decizie", Editura Tehnica, 1994, Ioan Nicola, Adrian Neculau, Emil Paun), si de o serie de autori straini din literatura de specialitate : -1969- Anderson; 1972- Welch & Walberg; 1976, 1979- Fraser; 1976,1978, 1979- Fischer & Power; 1971- Steele; 1971-1972- Genn; 1972- Streets; 1976- Northfield; 1977- Eash; 1978- Ainley; 1976-1982- Tricket; 1979-1980- Moos; 1979- Cohen; 1979- Evans & Sovell; 1980- de Riano; 1980- Fraser; 1980- Hofstein; 1981- Owens; 1981-1982- Rentoul & Fraser; 1982- Felner ; 1983- Lawrenz & Welch; 1983- Green; 1983- Harty & Hassan; 1983- Good & Brophy; 1983- Collier; 1983- Roy; 1983- Baba & Fraser; 1983- Kuhlemeier; 1984- Richardson; 1984- Wierstra; 1984- Wang; 1985- Fraser; 1986-1988- Ullich; 1988- Jackson; 1989- Potolea; 1989- Sharan & Jaakobi;1990- Ritter; 1992- Watermans; 1992- Saville-Troike; 1993- Giorgio; 1993- Freeman; 1994- Laing; 1994- Geulen; 1994- Krappman; 1995- Randhawa & Michayluk; 1996- Simony; 1996- Hobson & Liwers; 1997- Lees. Intentia noastra a fost insa aceea de a depasi (prin
Introducere
9
amploarea analizei si prin problematica) abordarile sectoriale, oferind o perspectiva globala a domeniului de baza al managementului educational.
Barzea, Cezar, "Arta si stiinta educatiei", E.D.P., Bucuresti, 1995
2. Carducci,J.Dewey, Carducci,B.,Judith, "The Caring Classroom", Bull Publishing Company, Palo Alto, 1989.
3. Cerghit, Ioan, (coordonator), "Perfectionarea lectiei in scoala moderna", EDP, Bucuresti, 1988
4. Chanel, Emile, L Ecole mal aimee", L Imprimerie Floch, Mayenne, 1983
5. Collier, Gerald, "The management of peer - Group Learning", Society For Research Into Higher Education, Surrey, 1983.
6. Cretu, Carmen, Psihopedagogia succesului, Polirom, Iasi, 1997.
7. Cucos, Constantin, Educatia religioasa, Polirom, Iasi, 1999.
8. Duric, Ladislav, "Elements de psychologie de l education", UNESCO, Paris, 1991.
9. Faure, Piere, "Une enseignement personnalise et communautaire", Casterman, Tournai, 1989
10. Fraser, J.Barry, "Classroom Environment", Croom Helm Ltd, New Hamshire, 1986.
11. Freeman, Joane, "Pour une education de base de qualite", UNESCO, Paris, 1993.
12. Good, L.Thomas, Brophy, E.Jere, "Looking in Classrooms", Harper & Row Publishers, New York, 1983.
13. Heiland, Helmut, "Schul praktische Studien", Klinkhardt, Regensburg, 1993.
14. Ionescu, Miron, Chis Vasile, "Strategii de predare si invatare", Ed.Stiintifica, Bucuresti, 1992.
15. Iucu, Romita, "Managementul si gestiunea clasei de elevi", Editura Polirom, Iasi, 2001
16. Jinga, Ioan, "Conducerea invatamantului", E.D.P., Bucuresti, 1993
17. Jackson, W.Philip, "Life in classrooms", Holt, Rinehart & Winston, New York, 1988.
18. Kessel, W., "Probleme der Lehrer-Schuler-Beziehungen. Psycho-sociologische Beitrage", Koulten, Berlin, 1995.
19. Krappmann, L., "Interaktion und Lernen. Identitat und Interaktion", Simmonson, Dusseldorf, 1994.
20. Laing, R.D., "Interpersonnelle Wahrnehmung", Frankfurt, 1994.
21. Leroy, Gilbert, "Dialogul in educatie", E.D.P., Bucuresti, 1974
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.