Managementul clasei de elevi

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1 Probleme generale ale managementului clasei de elevi 13
Obiectivele Unitatii de invatare 1 13
1.1. Managementul clasei de elevi - delimitari conceptaule 14
1.2. Rolurile manageriale ale cadrului didactic 16
1.3. Raspunsuri si comentarii la Testele de autoevaluare 20
1.4. Lucrarea de verificare 1 21
1.5. Bibliografie 22
2 Dimensiunile managementului clasei de elevi: 23
Obiectivele Unitatii de invatare 2 24
2.1. Dimensiunea ergonomica 24
2.1.1 Dispunerea mobilierului in sala de clasa 25
2.1.2 Vizibilitatea 26
2.1.3 Amenajarea salii de clasa 27
2.2. Dimensiunea psihologica 28
2.2.1 Capacitatea de invatare a elevilor 28
2.2.2 Fundamentele psihologice ale competentelor
socio-relationale 29
2.3. Dimensiunea sociala 31
2.3.1 Clasa ca grup social, structura informatiei sociale
in grupul clasa 31
2.3.2 Structura informatiei sociale in grupul clasa 32
2.3.3 Individualizare, grupare si organizare in clasa 33
2.4. Dimensiunea normativa 35
Cuprins
4
2.4.1 Normativitatea in clasa de elevi 35
2.5. Dimensiunea operationala 37
2.5.1 Proceduri si strategii de interventie ale cadrului didactic 40
2.5.2 Conformare si complianta comportamentala in clasa 43
2.6. Dimensiunea inovatoare 45
2.7. Raspunsuri si comentarii la Testele de autoevaluare 45
2.8. Lucrarea de verificare 2 48
2.9. Bibliografie 50
3. Managementul clasei de elevi - aplicatii la nivelul
procesului instructiv - educativ 51
Obiectivele Unitatii de invatare 3 51
3.1. Managementul instruirii 52
3.2. Managementul problemelor disciplinare 62
3.3. Raspunsuri si comentarii la Testele de autoevaluare 66
3.4. Lucrarea de verificare 3 67
3.5. Bibliografie 68
4 Relatii educationale - interactiuni educationale
in clasa de elevi 69
Obiectivele Unitatii de invatare 4 69
4.1. Relatii si interactiuni educationale in clasa de elevi 70
4.1.1 Relatii de intercunoastere 73
4.1.2 Relatii de intercomunicare 73
4.1.3 Relatii socio-afective 74
4.1.4 Relatii de influentare 75
4.2. Caracteristicile demersului de influenta educationale 76
4.3.Raspunsuri si comentarii la Testele de autoevaluare 83
4.4.Lucrarea de verificare 4 84
4.5.Bibliografie 85
Cuprins
5
5 Gestionarea situatiilor de criza educationala
in clasa de elevi 86
Obiectivele Unitatii de invatare 5 86
5.1. Situatiile de criza educationala in clasa de elevi 87
5.2. Structura situatiilor de criza educationala in clasa de elevi 90
5.3. Strategii de interventie in situatiile de criza educationala
in clasa de elevi 100
5.3.1 Stiluri de interventie in situatii de criza educationala 106
5.3.2 Interventia in cazul copiilor cu nevoi speciale in clasa 115
5.3.3 Interventia in cazul abaterilor comportamentale grave 117
5.4 Raspunsuri si comentarii la Testele de autoevaluare 124
5.5. Lucrarea de verificare 5 125
5.6. Bibliografie 127
BIBLIOGRAFIE GENERALA 129

Extras din curs:

Nota de prezentare:

Cursul de Managementul clasei face parte din pachetul dedicat disciplinelor psihopedagogice si vizeaza cunoasterea conceptelor de baza ale disciplinei - Managementul clasei, a componentelor structural sistemice si dinamice ale acesteia. In raport cu dimensiunile teoretice parcurgerea modulului vizeaza familiarizarea studentilor cu problemele fundamentale ale managementului clasei de elevi. Din perspectiva practica, acest curs vizeaza competente de organizare a spatiului instructiv si de interventie in situatii de criza educationala.

Competente:

- cunoasterea diverselor unghiuri de abordare ale procesului de in vatamant, formele, structurile principale ale acestuia si relatiile dintre acestea din perspectiva managementului clasei de elevi;

- utilizarea paradigmelor explicative ale managementului clasei de elevi la construirea a unor situatii instructiv-educative pe baza procedurilor invatate, la diverse teme de specialitate;

- descrierea modului de utilizare a diverselor strategii specifice in practica scolara pe baza cunoasterii paradigmelor managementului clasei de elevi;

- Identificarea principalelor strategii de interventie in situatiile de criza educationala;

- utilizarea unor structuri organizationale variate si flexibile de individualizare in clasa de elevi;

- Exploatarea functiilor si a rolurilor manageriale in procesele sociorelationale (interactiuni) ale clasei de elevi;

- implicarea in dezvoltarea institutionala si in promovarea inovatiilor in procesul de invatamant;

- participarea la propria dezvoltare profesionala si la definirea unui stil propriu de

Obiectivele modulului :

Introducere

8

Dupa ce vor studia aceasta unitate, cursantii vor putea sa:

- stabileasca specificitatea abordarii manageriale in procesul de invatamant;

- opereze cu conceptele specifice temei: planificare, organizare, coordonare, control, evaluare, decizie, interventie, situatie de criza, gestionarea situatiilor de criza educationala;

- descrie principalele dimensiuni ale managementului clasei de elevi, in conditiile activitatii educationale concrete;

- identifice situatiile de criza educationala inca din faza incipienta, ordonandu-le si clasificandu-le in functie de specificitatea acestora;

- determine solutiile pertinente pentru diferitele situatii de criza educationala;

- evalueze avantajele si limitele unor decizii de interventie in situatii educationale specifice;

Demersurile de studiu asupra subiectului legat de managementul clasei de elevi si gestionarea situatiilor de criza educationala, reprezinta o tentativa, apreciem noi, temerara dar necesara de lansare a acestei arii de studiu in pedagogia romaneasca.

Abordari teoretice ale managementului clasei de elevi

Domeniu modern, managementul clasei de elevi - gestiunea situatiilor de criza, a fost abordat secvential pana acum in literatura de specialitate din Romania, (aspecte ale acestei importante si actuale probleme fiind tratate de unii specialisti romani cum ar fi: Dan Potolea, "Profesorul si strategiile conducerii invatarii", in "Structuri, strategii si performante invatamant", Editura Academiei, 1989; Steliana Toma, "Profesorul, factor de decizie", Editura Tehnica, 1994, Ioan Nicola, Adrian Neculau, Emil Paun), si de o serie de autori straini din literatura de specialitate : -1969- Anderson; 1972- Welch & Walberg; 1976, 1979- Fraser; 1976,1978, 1979- Fischer & Power; 1971- Steele; 1971-1972- Genn; 1972- Streets; 1976- Northfield; 1977- Eash; 1978- Ainley; 1976-1982- Tricket; 1979-1980- Moos; 1979- Cohen; 1979- Evans & Sovell; 1980- de Riano; 1980- Fraser; 1980- Hofstein; 1981- Owens; 1981-1982- Rentoul & Fraser; 1982- Felner ; 1983- Lawrenz & Welch; 1983- Green; 1983- Harty & Hassan; 1983- Good & Brophy; 1983- Collier; 1983- Roy; 1983- Baba & Fraser; 1983- Kuhlemeier; 1984- Richardson; 1984- Wierstra; 1984- Wang; 1985- Fraser; 1986-1988- Ullich; 1988- Jackson; 1989- Potolea; 1989- Sharan & Jaakobi;1990- Ritter; 1992- Watermans; 1992- Saville-Troike; 1993- Giorgio; 1993- Freeman; 1994- Laing; 1994- Geulen; 1994- Krappman; 1995- Randhawa & Michayluk; 1996- Simony; 1996- Hobson & Liwers; 1997- Lees. Intentia noastra a fost insa aceea de a depasi (prin

Introducere

9

amploarea analizei si prin problematica) abordarile sectoriale, oferind o perspectiva globala a domeniului de baza al managementului educational.

Bibliografie:

Barzea, Cezar, "Arta si stiinta educatiei", E.D.P., Bucuresti, 1995

2. Carducci,J.Dewey, Carducci,B.,Judith, "The Caring Classroom", Bull Publishing Company, Palo Alto, 1989.

3. Cerghit, Ioan, (coordonator), "Perfectionarea lectiei in scoala moderna", EDP, Bucuresti, 1988

4. Chanel, Emile, L Ecole mal aimee", L Imprimerie Floch, Mayenne, 1983

5. Collier, Gerald, "The management of peer - Group Learning", Society For Research Into Higher Education, Surrey, 1983.

6. Cretu, Carmen, Psihopedagogia succesului, Polirom, Iasi, 1997.

7. Cucos, Constantin, Educatia religioasa, Polirom, Iasi, 1999.

8. Duric, Ladislav, "Elements de psychologie de l education", UNESCO, Paris, 1991.

9. Faure, Piere, "Une enseignement personnalise et communautaire", Casterman, Tournai, 1989

10. Fraser, J.Barry, "Classroom Environment", Croom Helm Ltd, New Hamshire, 1986.

11. Freeman, Joane, "Pour une education de base de qualite", UNESCO, Paris, 1993.

12. Good, L.Thomas, Brophy, E.Jere, "Looking in Classrooms", Harper & Row Publishers, New York, 1983.

13. Heiland, Helmut, "Schul praktische Studien", Klinkhardt, Regensburg, 1993.

14. Ionescu, Miron, Chis Vasile, "Strategii de predare si invatare", Ed.Stiintifica, Bucuresti, 1992.

15. Iucu, Romita, "Managementul si gestiunea clasei de elevi", Editura Polirom, Iasi, 2001

16. Jinga, Ioan, "Conducerea invatamantului", E.D.P., Bucuresti, 1993

17. Jackson, W.Philip, "Life in classrooms", Holt, Rinehart & Winston, New York, 1988.

18. Kessel, W., "Probleme der Lehrer-Schuler-Beziehungen. Psycho-sociologische Beitrage", Koulten, Berlin, 1995.

19. Krappmann, L., "Interaktion und Lernen. Identitat und Interaktion", Simmonson, Dusseldorf, 1994.

20. Laing, R.D., "Interpersonnelle Wahrnehmung", Frankfurt, 1994.

21. Leroy, Gilbert, "Dialogul in educatie", E.D.P., Bucuresti, 1974

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul clasei de elevi.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
129 pagini
Imagini extrase:
129 imagini
Nr cuvinte:
33 702 cuvinte
Nr caractere:
191 737 caractere
Marime:
824.53KB (arhivat)
Publicat de:
Safina Pal
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Tag-uri:
management, clasa, elevi
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!