Managementul Afacerilor Economice

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL I.
Contrapartida în afacerile economice internaţionale 27
1. Definirea şi clasificarea contrapartidei 27
1.1. Definirea contrapartidei 27
1.2. Motivaţiile şi avantajele contrapartidei 27
1.3. Limitele contrapartidei 28
1.4. Clasificarea operaţiunilor în contrapartidă 29
2. Livrări de mărfuri şi servicii în compensaţie 29
2.1. Definire, clasificare 29
2.2. Compensaţiile particulare sau individuale 30
2.3. Compensaţiile globale 31
3. Operaţiuni paralele 36
3.1. Definire, caracteristici 36
3.2. Clasificarea operaţiunilor paralele 37
4. Mecanismului operaţiunilor în contrapartidă: contractare, plăţi, riscuri 39
4.1. Contractarea 39
4.2. Modalităţile de decontare 40
4.3. Riscurile în derularea operaţiunilor în contrapartidă,
metode de contracarare a lor 41
Anexă Contract de vânzare-cumpărare în compensaţie 44
CAPITOLUL II.
Afaceri economice internaţionale prin prelucrare în lohn 49
1. Consideraţii cu privire la conţinutul şi caracteristicile lohn-ului 49
1.1. Definirea Lohn-ului 49
1.2. Lohn-ul privit din diferite perspective 49
1.3. Principalele caracteristici ale firmelor participante
la afacerile economice prin prelucrare în lohn 50
1.4. Motivaţii ale extinderii lohn-ului 51
1.5. Limite şi riscuri ale lohn-ului 53
2. Contractarea operaţiunilor în lohn 54
3. Reglementări de politică comercială şi fiscală
privind lohn-ul (perfecţionarea) în România 58
4. Motivarea apariţiei şi extinderii lohn-ului în România 60
Anexă Contract de prelucrare în lohn 63
CAPITOLUL III.
Drepturile de proprietate industrială şi intelectuală – componentă de înaltă competitivitate şi eficienţă
în afacerile economice interne şi internaţionale 69
1. Consideraţii cu privire la proprietatea industrială
şi intelectuală 69
2. Marca – o componentă cu îndelungată tradiţie şi cu efecte
deosebit de favorabile asupra afacerilor economice 71
2.1. Definirea mărcii, logica acesteia 71
2.2. Caracteristicile mărcii şi funcţiile acesteia în economia
contemporană 73
2.2.1. Caracteristici ale mărcilor performante 73
2.2.2. Raportul identitate-imagine privind marca 73
2.2.3. Funcţiile mărcii în economia contemporană 75
2.3. Strategiile de marcă – activitate managerială strategică 76
2.4. Relaţia marcă – produs 80
2.5. Relaţie marcă – produs – întreprindere 81
2.6. Evaluarea financiară a mărcii 82

Extras din curs:

1. Definirea şi clasificarea contrapartidei

1.1. Definirea contrapartidei

Operaţiunile de contrapartidă constau în legarea vânzării de cumpărare, a importului de export, în scopul asigurării unor schimburi comerciale echilibrate între partenerii respectivi, presupunând eliminarea sau reducerea monedei ca mijloc de plată, înlocuind-o cu schimburile reciproce de mărfuri şi servicii.

Afacerile economice în contrapartidă se întemeiază, în esenţă, pe cea mai veche formă a comerţului – „trocul”, schimbul de marfă contra marfă, care a precedat apariţiei banilor. Evident, aşa cum va rezulta şi din cele ce urmează, mecanismul contrapartidei contemporane nu se reduce la trocul simplu din vremurile preistorice.

În general, rămâne ca un fapt surprinzător că în prezent, când economia mondială se află la „ora pieţei”, operaţiunile în contrapartidă îşi menţin o anumită vitalitate, atât în comerţul intern, cât şi în cel internaţional.

1.2. Motivaţiile şi avantajele folosirii contrapartidei

- Contrapartida are un dublu rol, pe de o parte, în promovarea afacerilor economice cu maşini, utilaje, instalaţii complexe, iar, pe de altă parte, în comerţul cu materii prime şi semifabricate.

- Operaţiunile în contrapartidă pot fi incluse în diferite acţiuni de cooperare economică internaţională, îndeosebi în forma cunoscută sub denumirea de buy-back, dar şi în alte forme cum ar fi coproducţia, producţia la comandă, subproducţia şi subcontractarea.

- Se evită sau se reduc parţial efectele instabilităţii monetare, ale crizei lichidităţilor internaţionale, ilustrată îndeosebi prin cronicizarea datoriei externe care afectează un număr însemnat de ţări din toate continentele lumii.

- Încercarea de a depăşi situaţia de inferioritate în care se găsesc numeroase ţări în raporturile economice internaţionale ca urmare a lipsei convertibilităţii propriilor monede.

- Preocuparea de a menţine şi dezvolta relaţiile economice reciproce într un cadru echilibrat al fluxului de mărfuri şi servicii prin contrapartida la nivel de state (clearingul).

- Diversificarea fondului de mărfuri pentru piaţă în cadrul regional, cu efecte benefice asupra consumatorilor, acest procedeu fiind şi un mijloc de testare a competitivităţii internaţionale a unor produse.

- Contrapartida este, de regulă, o formă de comerţ puţin costisitoare, deoarece presupune o activitate relativ mai redusă de marketing, necesită un aparat comercial mai puţin numeros decât alte forme de comerţ bazate pe folosirea masivă a monedei ca instrument de plată.

1.3. Limitele contrapartidei

Limitele contrapartidei sunt următoarele:

- Interesul partenerilor pentru mărfurile care fac obiectul contrapartidei este uneori inegal, echilibrul putându se deteriora şi în timp;

- Compensarea valorică a unor schimburi de mărfuri este greoaie;

- Unele firme au tendinţa de a exporta mărfuri depăşite, din punct de vedere tehnic, obţinând în schimb materii prime.

Concluzie. Luând în considerare atât avantajele cât şi limitele, putem concluziona că afacerile în contrapartidă se menţin ca tehnici viabile de comerţ exterior şi de cooperare economică internaţională.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul Afacerilor Economice
    • 02 Cuprins management romana.doc
    • 07 Contrapartida.doc
    • 08 Lohn-ul.doc
    • 09 Marca, Brevetele de inventii, Know-how, Consulting.doc
    • 10 Leasingul.doc
    • 11 Franchising.doc
    • 12 Licitatiile.doc
    • 13 Reexporturile, Operatiuni de swich.doc
    • 14 Bursa.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
10/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
9 fisiere
Pagini (total):
250 pagini
Imagini extrase:
250 imagini
Nr cuvinte:
78 064 cuvinte
Nr caractere:
432 079 caractere
Marime:
552.31KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Management
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!