CAPITOLUL 1
MANAGEMENTUL STRATEGIC SI STRATEGIA FIRMEI
1.1. Conceptul de management strategic
Una dintre caracteristicile definitorii ale societatii contemporane este schimbarea in sens general, manifestata pe toate planurile activitatii umane. Ea afecteaza in mod direct desfasurarea activitatilor organizatiilor economice obligate sa se reorganizeze frecvent, sa se adapteze continuu pentru a face fata schimbarilor produse in interiorul lor si in mediul lor de actiune si determinate in principal de progresul stiintific si tehnic actual, de competitia acuta manifestata la nivel national si mondial, de modificarea nevoilor si gusturilor oamenilor dar si de tendintele din economie si societate.
1.1.1. Definirea managementului strategic
Managementul strategic este una dintre formele de conducere moderne, axata pe schimbarile si modificarile ce trebuie operate in cadrul organizatiei si in interactiunile acesteia cu mediul in care functioneaza, pentru a evita producerea unor situatii in care bunuri si servicii oferite de organizatie, fabricatia si vanzarea acestora, intreaga activitate desfasurata sa devina depasite, in neconcordanta cronica in raport cu schimbarile produse.
Managementul strategic si-a facut intrarea "oficiala" in lumea specialistilor in management in anul 1973, cu ocazia primei conferinte internationale asupra managementului strategic organizata de I. Ansoff la Universitatea Vanderbilt, el neavand o semnificatie precisa acceptata universal. Ca sursa a dezvoltarii firmei, managementul strategic reprezinta potrivit definitiei lui I. Ansoff o imbogatire a conceptului de planificarea strategica in mai multe privinte. Managementul strategic nu se mai prezinta ca un proces de formare a strategiei suprapus sistemului de gestiune existent in firma, ci ca un mod particular de gestiune a acesteia, vizand asigurarea unei "cuplari" stranse intre strategia globala si politicile operationale.
C. Russu defineste managementul strategic ca un proces prin care managementul de varf al organizatiei determina evolutia pe termen lung si performantele acesteia, asigurand formularea riguroasa, aplicarea corespunzatoare si evaluarea continua a strategiei stabilite.
Alte definitii sunt mai analitice. Dupa R. Daft managementul strategic reprezinta setul de decizii si actiuni folosit pentru formularea si implementarea strategiilor si planurilor, set care poate deveni o buna corelatie din punctul de vedere al competitivitatii, intre organizatie si mediul sau, care sa permita indeplinirea obiectivelor organizationale.
Managementul strategic cuprinde, de asemenea, activitati asociate deciziilor, precum planificarea, inclusiv stabilirea scopurilor si a obiectivelor precum si esalonarea in timp a realizarii lor.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.